”Till sist nådde jag en punkt när det var dags att visa att jag menade allvar med min livsstilsförändring. Då lyckades jag!”

Ingela bestämde sig och lyckades! Till sin hjälp hade hon coachen Mårten Nylén och Viktklubb. Foto. Sofia Yoo och Mikael Gustavsen, Aftonbladet.

Att göra en livsstilsförändring kan verka svårt och ursäkterna till att låta bli kan vara många, och det är lätt att skjuta på hälsan på framtiden. Precis så var det för I am ready´s ”kom i form-bloggare” Ingela Laméus 37. 

”Jag var en mästare på att hela tiden flytta starten för den nya livsstilen framför mig. Till sist nådde jag en punkt när det var dags att visa att jag menade allvar med min livsstilsförändring. Då lyckades jag!” Skriver Ingela på bloggen, som med hjälp av Mårten Nylén och Viktklubb lyckades gå ner 21 kg på 90 dagar och komma i sitt livs form. För Ingela var den kortsiktiga moroten med livsstilsförändringen det stundande bröllopet och att komma i bröllopsklänningen. Och nu på lördag gifter sig Ingela äntligen med sin älskade Kasper och två  blir ett!

Ingelas första delmål var att komma i bröllopsklänningen. Den första hon beställt blev för stor. Nu har hon hittat sin drömklänning och på lördag får hon skrida längs altargången som den bästa versionen av sig själv.  Ingela 2.0. Äntligen!

Så lyckas du med en livsstilsförändring – Ingela guidar dig steg för steg! 

För Ingela har resan bara börjat. Här följer hennes 6 bästa tips på hur hon gjorde för att ändra sin livsstil och lyckades fortsätta längre än kommande helgs fredagsmys och lördagsgodis.

1.Planering är a och o

Panering av mat och motion var avgörande för att Ingela  lyckades. På söndagen planerade hon hela veckans måltider och träningspass samt såg till att kylen/frysen/skafferiet var laddade med de råvaror som skulle behövas. Hon tog hjälp av Mårten och  Viktklubbs recept för att få variation och inspiration till de middagar som ingick i planeringen. Denna planering hjälpte henne mycket för att inte falla för frestelserna när hon kom hem från jobbet trött, hungrig och i total avsaknad av middagsinspiration.
”Det är väldigt enkelt att proppa i sig av de onyttigheter som finns att tillgå hemma eller att färden styrs mot den lokala pizzerian. Men om middagen redan är planerad och inhandlad så ökar sannolikheten markant för att man äter av det nyttigare alternativen”, skriver Ingela på den välbesökta bloggen. 

Ingela planerade (och räknade ut kalorinivåerna med hjälp av Viktklubbs app) lunch och mellis kvällen innan, samt packade dem i matlådor. Denna planering gjorde att hon visste hur många kalorier hon fick i sig varje dag, samt hjälpte henne att hålla sig borta från onödiga frestelser.

Träningen planerade hon likaså, eftersom hon har en stor familj och deras aktiviteter att ta hänsyn till.
”De dagar som barnen hade eftermiddagarna fulltecknade så tog jag en morgonpromenad eller ett lunchpass. Andra dagar när jag hade kvällen fri, åkte jag iväg på ett spinningpass eller liknande. Och när jag hade planerat hela veckans träning så visste jag för var dag när/var/hur jag skulle träna och ursäkter till att låta bli blev därför ej aktuella.”

I dag har Ingela lärt känna sin kropp som talar om för henne när det är dags att äta.

2. Den bästa motionen är den som blir av

Varför komplicera träningen när det egentligen räcker med dagliga promenader?
Det är lätt att tro att träningen behöver maximeras för att ge resultat. Det är fel. Tvärt om är det lätt att överträna och gå in i väggen såväl fysiskt om mentalt. Det hände också Ingela under en period men tack vare Mårtens guidning och nya insikter landade Ingela i ett sundare och betydligt lugnare livsstilstempo, och den huvudsakliga träningen bestod av raska promenader varvat med ett och annat träningspass i mån av tillfälle och tid.
”Jag bor 2,5 min från närmsta stad så jag har inte tillgången till stora kittade gym där träningsutbudet är oändligt. Jag hade heller inte en fullproppad garderob med snygga/moderna/sexiga träningskläder. Det jag hade att tillgå, var min motivation, min kropp och träningskläder som härstammade från tidigt 2000-tal. Vad jag vill försöka få sagt är att det går alldeles utmärkt att få till träning och motion där du är, utan tillgång till lyxiga gym eller en flashiga outfits. I promenadspåret är det ändå ingen som bryr sig… och det bästa motionen i alla avseenden är den som blir av! ”

Midnattsloppet var av Ingelas milstolpar. Resultatet på milen under en timme blev kvittot på att alla joggingrundor under sommaren har lönat sig så väl konditionsmässigt som för hälsan på andra sätt.

3. Identifiera Akilleshälen 

Alla har vi våra akilleshälar och Ingelas fall var det godis och rödvin. Hon visste att dessa onyttigheter skulle kunna få henne på fall och därför bestämde hon sig direkt, att den typen av frestelser skulle avstås helt de första 2-3 veckorna.
”Efter att dessa veckor hade gått så märkte jag att det inte var särskilt besvärligt att vara utan. Sporren jag fick av att gå ner i vikt var starkare än den kortvariga tillfredsställelse som godis och ett glas vin kan ge. Alla har vi olika frestelser eller svaga länkar och min erfarenhet är att det är viktigt att fundera ut vilken den är, samt föröka förhindra att den får alltför stort utrymme.”

4. Hitta balansen

Mårten hjälpte Ingela att förstå vikten av balans genom att berätta om balansbordet där kost, motion, vila och stress vardera motsvarar ett ”bordsben”. ”Bordet” kan balansera okej på tre ben, men om det ska balanseras på två ben är det högst sannolikt att det rasar. 
På samma vis är det med kroppen. Och för att vi ska få lyckade resultat, är det inte bara avhängt på kosten och motionen … Det är även väldigt viktigt att vi minimerar stress samt ser till att vi vilar och återhämtar oss ordentligt.
”Kosten och motionen kände jag ganska snabbt att jag hade under kontroll, dock hade jag inte tänkt på att det var minst lika viktigt att få tillräckligt med sömn, samt att inte försätta kroppen i stress. När jag hittade balansen genom att försöka sova mer och att stressa mindre, fick jag fantastiska viktminskningsresultat! Vilket sporrade mig att fortsätta med min livsstilsförändring.”

5. Ät regelbundet 

Att äta regelbundet och var tredje timme är viktigt för att få igång kroppens fettförbränning. Innan Ingela förändrade sitt liv så åt hon varken frukost eller mellanmål. Dagens första mål var lunchen och på eftermiddagen så åt hon alla tänkbara onyttigheter samt en väldigt kaloririk middag.
”I början av min viktminskningsresa så kände jag mig som Skalman med en mat- och sovklocka som ringde var tredje timme. Men allteftersom tiden gick, behövde jag inte längre ha koll på klockan för att veta när det var dags att äta.För efter ca 2,5 timme blev jag hungrig och början per automatik att tänka på mat.

Numera kan jag längta efter att få gå och lägga mig på kvällen så att jag får gå upp och äta frukost nästa dag! Jag ÄLSKAR frukost samt inser nu varför det hävdas att det är dagens viktigaste mål. För mig har frukosten kommit att ange riktning för resten av dagen. Om jag äter en nyttig och balanserad frukost så faller jag inte för onyttiga frestelser under resten av dagen.”

Läs mer Så äter Ingela nu jämfört med tidigare

6. Prioritera dig själv

Ingela är mamma till 4 barn i varierande åldrar och som förälder är det lätt att glömma bort sig själv då man alltsomoftast prioriterar barnens/familjens behov och aktiviteter framför sina egna. Då är det inte helt ovanligt att den egna träningen får på foten och bortprioriteras.
”Jag har dessutom en sambo som jobbar skift att ta hänsyn till. Utöver hans knepiga arbetstider så spelar han fotboll och innebandy vilket innebär träning/match 3-4 dgr/vecka. Innan min livsstilsförändring så använde jag mig av detta som ursäkt till att inte träna samt för att tycka synd om mig själv. Jag blev en slappis som älskade att ligga i soffan!

När jag väl bestämde mig för att göra något åt min inaktivitet, bestämde jag mig också för att ta mig rätten till egentid. Jag började kräva att jag också skulle ges tid till träning men framförallt så slutade jag att betrakta mig som ett offer för familjens knökfulla kalender. Ju mer jag prioriterade mig själv och min träning, desto bättre mådde jag vilket i sin tur ledde till att jag blev peppad till att fortsätta. Det bästa kvittot på att det var värt det var när mina döttrar sa att jag hade blivit så mycket gladare än tidigare.”

Barnen har alltid varit Ingelas prio. Men hon har upptäckt att det går att även prioritera sig själv och att dessutom göra det till en gemensam aktivitet. Här på mor och dotter-weekend i Västerås på Steam Hotel.


LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.