Träna dig på att sätta gränser (och stå upp för dig själv!)

Tycker du att det är svårt att sätta gränser? Upplever du ofta en osäkerhet i din ståndpunkt i olika frågor, eller att något inte känns bra utan att veta exakt vad? Då är du inte ensam. Svårigheten att sätta gränser, säga nej och prioritera sig själv är en vanlig ”kvinnofälla” då vi har lärt oss sedan skolåldern att prestation och vårt värde hänger ihop.
Text. Jenny Gustafsson foto. Shutterstock

Det finns såklart många orsaker till att det kan vara svårt att säga nej. En vanlig konflikt är att värdegrunder krockar. Du vill vara snäll och omtänksam, samtidigt som du vill stå upp för dig själv med risk att göra en annan människa arg eller besviken. En svår kombination som kräver både övning och färdighet. Du kanske bär på rädslor från tidigare erfarenheter som gör det svårare att sätta gränser? Som till exempel en oro att ”ta för mycket plats” eller att konflikter är obehagliga och instinktivt bör undvikas …

Träna dig på att sätta gränser (och stå upp för dig själv!)

Nedan finner du några tips för dig som vill jobba mer aktivt med dina gränssättningar.

Reflektera kring vad som är viktigt för dig?

Att avsätta tid då du medvetet reflekterar kring dina gränser, skapar en tydlighet inför dig själv som du också kan ha med dig in i skarpa situationer. Fundera och skriv ner, vad du är säker på och vilka gränser som inte känns tydliga. Att bli medveten om båda delar gör det också lättare att se vilka områden du kan jobba på.

Träna dina ”sätta-gränser-muskler”

Börja träna på att sätta gränser i mindre utsatta situationer. När du till exempel tränar dig på att sätta gränser för din kollega på jobbet tränar du också upp musklerna för att kunna sätta gränser i den mest utmanande relationen på hemmaplan. Se således till helheten. Inte bara till situationen.

Du kanske även gillar Hjärnforskaren Katarina Gospic om att fatta svåra beslut

Ha tålamod

Förvänta dig därför inte att du kommer att kunna sätta alla gränser på en och samma gång. Inte heller att du kommer att lyckas vid varje tillfälle. Tänk långsiktighet och att det är en process.

Lyssna på! Mårten Nylén gästar Framgångspodden – ”Så skapar du ett framgångsrikt mindset” 

När du upplever att din åsikt är otydlig – svara på frågorna:

Vill jag det här?
Kan jag?
Är det här bra för mig?

Du kan även ställa dig frågan:”Gör jag det här utifrån rädsla eller kärlek?” Exempelvis rädsla för vad andra ska tycka om mig? Eller för att jag tror att detta är bäst för mig?

Kom ihåg att …

Det är din rätt att välja att inte svara på en gång och att ta din tid att tänka efter innan du svarar. Det är även din rätt att inte svara alls. Exempelvis genom att säga rakt upp och ner ”jag väljer att inte svara på detta” eller ”jag har inget svar just nu”.

Det är okej att ändra dig. Har du sagt ja och ångrar dig är det din rätt att tala om att du ändrat dig.

Jag försöker att reflektera kring mina egna gränser med en viss regelbundenhet. Oftast sker det retroaktivt när jag känt en osäkerhet i en situation, när jag inte vet vart jag står i en åsikt eller när jag lyckats bra med att sätta en viktig gräns.

Har du fler bra tips som gör det lättare att sätta gränser och bli tydlig inför dig själv och andra? Dela gärna med dig! / Jenny

Träna dig på att sätta gränser (och stå upp för dig själv!)
Jenny Gustafsson jobbar med teamutveckling och ledarskap och är ny bloggare på Iamready.se . Följ hennes blogg ”simple self care” HÄR

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here