Vardagsmotion – varför behöver vi det för att må bra?

Evolutionen har inte riktigt hängt med i vår snabba utveckling i samhället – från jägarsamhället till industrialiseringen och vidare till digitaliseringen. Våra kroppar är fortfarande byggda för att röra på sig. Inte sitta stilla.

”Vardagsmotion”, det vill säga att leva mer aktivt och röra på dig i vardagen. Varför behöver vi det för att må bra? De flesta av oss vet numera att träning i alla dess former är bra för hälsan. Men många glömmer fortfarande bort att leva mer aktivt mellan ett stillasittande jobb och några träningspass /vecka. Det är rörelsen i vardagen som gör den största skillnaden vad gäller hälsa, men även för den som vill tappa i vikt.
Text. Caroline W Söderblom Foto. Shutterstock

Enligt Vårdguiden 1177 är rekommendationen att vuxna rör på sig minst 150min /vecka – alltså drygt 20 min per dag. Det kan vara raska promenader eller olika former av hushållsarbete, leka med barnen gå ut med hunden och så vidare.

Vardagsmotion – varför behöver vi det för att må bra?

Enligt Vårdguiden är fördelarna med motion följande:

Lev längre

Ett inaktiv vardag ökar risken att dö i förtid, oavsett orsak.

Håll dig friskare

Inaktivitet ökar risken för Hjärt-kärlsjukdomar som exempel hjärtinfarkt, högt blodtryck, kärlkramp, hjärtinfarkt, stroke. Och ökar även risken för metabola sjukdomar som till exempel typ 2 diabetes och fetma. Olika typer av Cancer med mera.

Bli starkare

Vi behöver motionera, stärka upp muskler, leder och (belasta) skelettet för att minska konsekvenserna av fall och benbrott, till exempel höftfraktur.

Må bättre mentalt

Bli piggare och må bättre. Regelbunden motion ökar må bra-hormonerna och motverkar psykisk ohälsa, till exempel demens och depression.

Samhället och den digitala livsstilen

Evolutionen har inte riktigt hängt med i vår snabba utveckling i samhället – från jägarsamhället till industrialiseringen och vidare till digitaliseringen. Våra kroppar är fortfarande byggda för att röra på sig. Inte sitta stilla.

Vid rörelse känner sig de flesta både piggare och starkare. Det beror bl.a. på att blodcirkulationen ökar och cellerna tar upp mer syre. Det gör att kroppen lättare tar hand om förhöjda blodfetter och stresshormoner – kortisol och även adrenalin. Och färre stresshormoner får de flesta att både må bättre och sova bättre.

Exempel på Vardagsmotion

Så vad kan du göra för införa mer vardagsmotion? Gå till jobbet, hoppa av en eller ett par busshållsplatser tidigare, ta trapporna istället för hissen, eller ha för vana att resa dig upp regelbundet om du har ett stillasittande jobb. Att stå upp är betydligt bättre än att sitta. Åker du mycket bil? Parkera längre bort än nödvändigt och ge dig själv några extra steg på köpet. Dansa mer på festen, ut och spring upp och ned i pulkabacken med barnen när det väl finns lite snö, eller varför inte ta en promenad med kollegorna istället för att gå till kaffemaskinen?

Forskning och fakta

Numera finns det otroligt mycket forskning på just effekterna av träning och fysisk aktivitet/rörelse på hjärnan. Listan på fördelar med att leva ett mer aktivt liv och få in rörelse i vardagen kan göras lång. Ytterligare en fördel är att det påverkar hjärnan positivt genom att rörelse frigör olika signalsubstanser, exempelvis dopamin och serotonin, som motverkar depression och smärta. Minne, inlärning, problemlösning och koncentrationsförmåga förbättras. Dessutom frigörs ju endorfiner vid fysisk aktivitet – och får oss att må bra, nöjda och belåtna efteråt!

Just det här. Att leva mer aktivt, som våra kroppar är gjorda för, anser jag vara en av de viktigaste aspekterna för att leva mer hälsosamt. Självklart inte den enda, men en mycket viktig del. Kort och gott – lev mer aktivt och sitt inte still! // Caroline

Vardagsmotion – varför behöver vi det?

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here