”Varför står vågen stilla?” Dietisten svarar på vanliga frågor om hälsa och vikt

I am ready´s dietist Marina Sjöberg svarar på vanliga frågor om hälsa och vikt.

Står vågen stilla trots att du äter bra och motionerar? Eller pendlar du i vikt som en jojo och inte riktigt vet vad det beror på? Lugn, det är faktiskt inte så svårt att hitta sin idealvikt. Det första du ska göra är att sluta banta. Regel nummer ett när det kommer till vikten – banta aldrig! Kasta alla pulversoppor, shakes och måltidsbars, ät vanlig lagad mat och rör på dig! Sluta fokusera på vikten som företeelse och sikta istället på att skapa en hållbar, balanserad och aktiv livsstil.

De flesta av oss sitter alldeles för mycket på rumpan om dagarna och ett första steg mot ”idealvikten” kan vara så enkelt som att införa mer vardagsmotion och bryta av skrivbordssittandet med korta micropauser, i form av bensträckare så ofta du kan. Det handlar inte om det enskilda träningspasset, vrålsatsningen inför halvmaran eller att det kanske blev lite för mycket av det goda under semestern … det är vad du gör varje dag, året om, som i spelar roll långsiktigt. Det vi kallar för vanor.

Dietisten svarar på vanliga frågor om hälsa och vikt

Marina Sjöberg är idrottspedagog, beteendevetare och Leg. Dietist Marina har jobbat som klinisk dietist under några år på bl.a. Karolinska sjukhuset i Solna samt inom idrottsnutrition och idrottsmedicin och är sedan 15 år Svensk Friidrotts förbundsdietist. Marina undervisar bland annat på Karlstads- och Göteborgs Universitet, Idrottsgymnasier och Molkoms folkhögskola samt utbildar landslagstränare/ledare inom idrotter såsom längd, alpint, friidrott och hästsport. Hon tar även emot kunder/patienter såväl privat som från företagshälsovård och sjukvård.

När det kommer till vikten är maten helt avgörande, förutsatt att du är frisk såklart. Det är viktigt att äta av rätt näringskällor och tillräckligt mycket energi – lagom stora portioner och regelbundet. Och hoppa aldrig över måltider. Att hoppa över lunchen är det sämsta du kan göra för att hålla balans, orka och hålla vikten långsiktigt. Vi har tagit hjälp av vår dietist Marina Sjöberg för att besvara vanliga frågor om hälsa och vikt.

Vad händer i kroppen …

När du äter oregelbundna måltider?

Marina: – Att inte äta regelbundet kan generera i att man äter äter för fort, fel och kanske för mycket när man väl äter. Detta ger en rejäl blodsockerhöjning som kräver mycket insulin (uppbyggande hormon) vilket i sin tur hjälper kroppen att lagra in och sänka blodsockret. Detta kan då göra att du blir ”låg” och trött efter en stor måltid. Äter du regelbundet hålls blodsockret (och dessutom de olika hormonerna) mer på en lagom och jämn nivå.

När du äter för mycket eller för lite energi?

Marina: – Äter du mer energi än du förbrukar bygger du upp kroppen. Du går upp i vikt. Tränar du bra och vill upp i vikt i form av muskler eller fett så är detta positivt men behöver du inte upp i vikt är detta dumt. Överskottsenergin lagras på din kropp…

Äter du för lite energi blir det tvärsom. Ditt blodsocker är lågt och de nedbrytande hormonerna tar från ditt lager för att höja blodsockret och ge dig energi till din vardag (träning/ jobb etc). Du bryter eventuellt ner såväl muskler som fettdepåer. Oavsett är detta ett slags stresstillstånd för din kropp.

När du dricker för lite vatten?

Marina: – Tillräckligt med vatten är mycket viktigt då vatten har livsviktiga funktioner i kroppen såsom leda bort värma, transportera runt näringen och transportera bort slaggprodukter etc. För lite gör att din kropp eller knopp inte funkar som den ska. Även en bra balans mellan vatten och salter är viktigt. För mycket eller för lite av något av detta är negativt för dig.

När du äter godis mitt i veckan? (och inte bara på ”lördagar”)

Marina: – Det handlar om balans. Det är inte negativt med godis såvida man är medveten att man äter det och njuter av det såväl under tiden som efter. Jag tror inte det är bättre att äta galet mycket en dag för ofta mår man inte gott efter detta eller dagen efter. Sund balans och medvetet ätande är det bästa. För tänderna är det självklart inte bra att småäta sötsaker (eller annat) och heller inte för förbränningen men i samband med en måltid då och då OM man väljer detta så är det helt ok. Det bror mycket på vem man är och när och varför man äter det.

När du äter kvällsmackor framför TV:n? 

Marina: – Kvällsmackor framför TV förknippar många med att gå upp i vikt men även detta beror ju på hur dagen sett ut med energi och näring. Äter man en tidig middag eller väljer att inte äta en lagad måltid på kvällen kan några mackor funka alldeles utmärkt. Beroende på vem man är kanske man väljer ett grovt bröd, ett surdegsbröd bakat på råg eller en ljus macka. Ha ett bra pålägg såsom kalkon/ keso/ avokado/ räkor/ ägg/ makrill i tomatsås etc. En macka behöver inte innebära något negativt. Det är både gott och näringsrikt om man gör bra val för tillfället. Ljust bröd med marmelad är inte det bästa att avsluta dagen med då det höjer blodsockret massa medan en grov fullkornsfralla med smör och proteinrikt pålägg ger såväl lågt blodsockervärde och en hållbar och behaglig mättnad.

När du väljer hämtmat framför hemlagat?

Marina: – Hämtmat innebär ofta att man inte har riktig koll på dess innehåll. Det kan vara halvfabrikat men mycket konstiga ämnen såsom olika konserveringsmedel, det kan vara mycket salt, mycket transfetter etc. Dessutom kan det generera i mer energi än du behöver samt dålig mättnad (och du får snabbt sug efter mer). Detta beror dock på vilken typ av hämtmat man väljer och vart den kommer ifrån. Är det från en fräsch salladsbar där man har koll på innehållet (väljer själv) behöver det ju inte vara fel- snarare tvärsom. Du kanske spar värdefull tid och energi i din vardag. Så om man med hämtmat menar dålig snabbmat och ofta så är det något negativt men en hämtad måltid från ställe där man vet dess innehåll kan det vara helt ok.

När du småäter eller dricker under tiden du lagar mat? 

Marina: – Att småäta och dricka under tiden man lagar mat innebär ofta att du får i dig onödigt mycket energi utan att ha koll. Dessutom njuter man inte lika mycket av detta som då maten är klar och man sätter sig. Att småäta gör att du fyller på hela tiden och din kropp får ständigt påfyllnad av energi. Kroppen mår bra av att blodsockret minskar då och då och kan aktivera hormoner med mera som ökar din fettförbränning. Att äta medvetet när man väl äter och då, som sagt, njuta av måltiden.

När du dricker sötade drycker som juice, saft, läsk och alkohol? 

Marina:  – Socker som man dricker gör att blodsockret snabbt höjs och det är återigen insulinet- det anabola inlagrande hormonet som höjs och du lagrar in snarare än tar av reserverna. Det blir en ond cirkel eftersom man blir pigg och får en energikick men därefter, ganska snart efteråt, får en svacka av lägre blodsocker. Man blir då ofta sugen igen… Dessutom är det negativt för tänderna.

När du äter av fel orsak?

Marina: – Att tröstäta, äta när man är nere eller stressad innebär inget positivt. Ofta genererar det snarare i att man mår ännu sämre efteråt. Kanske njuter man inte ens för stunden och får dåligt samvete efteråt. Var medveten och välj dina tillfällen. Njut under tiden och njut efteråt. Det är samma som med alkohol. Drick inte för att du behöver det för att slappna av, då du är nere och vill glömma eller i din ensamhet. Gör det då du vill tillsammans med någon du vill och då du mår gott och njuter av det. Du tänker till innan och väljer medvetet att äta eller dricka och mår gott såväl där och då som efteråt. Detta kan då vara hälsa jämfört med om du får ångest efter och har ätit i all hast bara för att du behövde snabb energi eller tröst…

 

 

 

 

 

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here