Veckans rörlighetsövning – träningen som mjukar upp stela kontorsaxlar

Häng med på vår veckoföljetong med PT:n Sebastian Nykvist som visar exempel på bra och enkla rörlighetsövningar som (nästan) alla kan göra, på gymmet eller hemma!

Har du problem med stela, ömma och värkande axlar efter långa dagar framför datorn?
Plocka fram ett kvastskaft, en handduk, en tröja eller motsvarande!

I am ready:s PT och bloggare Sebastian Nykvist visar veckans rölighetsövning som mjukar upp axlarna och öppnar upp bröstryggen.

Stor axelrotation – veckans rörlighetsövning

Därför är övningen så bra!

Stor axelrotation är bra för att öka eller bibehålla rörlighet i axlarna samt öppna upp bröstryggen.

Var ska det kännas?

När du gör stor axelrotation rätt ska det dra och stramar i axel och bröst musklerna, samt att det kan ”poppa” i axeln. Detta är inget farligt men kan kännas lite obehagligt.

Så gör du övningen

1.Ta ett kvastskaft, en tröja, en handduk eller motsvarande och greppa den löst, lite bredare än axelbrett …

2. För skaftet i en stor roterande rörelse uppåt bakåt mot din rygg.
Se till att dina armbågar är helt raka under hela rörelsen. När du gör detta kommer dina händer att glida isär, såvida du inte är överrörlig.

3. När skaftet kommit hela vägen runt till ländryggen så har du det avståndet som du håller dina händer. För sedan fram skaftet till utgångsläget med en stor rotation tillbaka. Greppa nu hårdare så dina händer inte glider isär. Sedan är det bara att börja rotera fram och tillbaka mellan magen och ryggen. Genomför rotationen i en jämn fart så du inte slänger eller ”sliter” bak armarna. Rotera armarna hela vägen runt så skaftet nuddar din ländrygg eller rumpa.

Häng med på vår veckoföljetong med Sebastian Nykvist som visar exempel på bra och enkla rörlighetsövningar som (nästan) alla kan göra, på gymmet eller hemma!

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.