Vitamintillskott på vintern – är det nödvändigt?

I övergången mellan höst och vinter blir många sjuka... men behöver vi vitamintillskott? Eller hur är det med den saken? Foto: Pexels.com

Övergången från höst till vinter är ofta chockartad, trots att vi vet vad som komma skall. Årstiden med mörker och växlande klimat, kan vara svårt att förhålla sig till och det är en period då många blir sjuka och vitaminföretagen säljer som aldrig förr. Men hur ser egentligen sambandet ut mellan förkylning och vitaminbrist? För att reda ut hurudvida vi behöver äta vitamintillskott eller inte, har vi tagit hjälp av vår dietist Marina Sjöberg som har jobbat som klinisk dietist på KS och sedan 15 år tillbaka samarbetar med Svenska Friidrottsförbundet.

Varför blir många sjuka den här tiden av året?

– Det beror säkert på att vi, efter en lång och härlig sommar, ”flyttar in igen”. Mindre frisk luft, mer vardag och dessutom kanske stress (med allt vad stress innebär för immunförsvaret) och mindre dagsljus. Detta genererar ofta i trötthet och kanske mindre ork till att komma ut på promenader, laga bra mat etc. Förutom detta så är det så att virus och bakterier sprids lättare inomhus. Resultatet blir då att vi är både mer mottagliga och utsätts för fler smittor.

Kan du verkligen undvika förkylning med hjälp av C-vitamin (antioxidanter)?

– Nej! Vi har sällan brist på just C-vitamin i vår kost och överflödet som ofta blir då vi tar tillskott, kissar vi bara ut. Det räcker med några frukter och/eller ett glas färskpressad apelsinjuice varje dag så är behovet täckt.

Vitamintillskott på vintern – är det nödvändigt?
Ett glas färskpressad apelsinjuice ger dig c-vitaminerna du behöver för att må bra.

Multivitaminer, hur funkar det? Behöver vi dem?

– Jag anser att vi inte ska ta tillskott av olika vitaminer eller mineraler för säkerhets skull. För stor mängd kan vara negativt. Vet du inte säkert om du har en brist, bör du inte experimentera själv med olika tillskott och preparat. OM du tror dig ha brist på något ämne och/eller om du vet med dig att du är inne i en period då du inte kan prioritera goda kostvanor, kan en multivitamin- mineral vara på sin plats. Då köper du i så fall denna på apoteket och en sådan som har just dagsbehovet av samtliga vitaminer och mineraler. Viktigt att det inte blir för hög dos av någon för denna kan i sin tur ”konkurrera” med annat ämne.

Det är få som äter och lever efter ”regelboken”, kan man behöva komplettera med extra D-vitamin, A-vitamin, C-vitamin och omega-3 och sådant man får veta att man ”behöver” extra av såhär års?

– Äter du inte fisk av någon anledning såsom allergi så bör du kanske ta omega 3 tillskott. Vad gäller D-vitamin (och A) så har allt mer forskning visat att många av oss (speciellt i nordliga länder som Sverige) skulle må bra av ett tillskott under höst och vintern eftersom vi är just inomhus mycket och får lite dagsljus (i solen produceras en form av D-vitamin). Så som svar, får du inte i dig tillräckligt mycket av ägg och fisk etcetera. Livsmedel som innehåller mycket D-vitamin, kan du gynnas av ett tillskott under denna del av året.

Vitamintillskott på vintern – är det nödvändigt?
”Vistas ute i dagsljus och ät mer ägg och fisk”, rekommenderar Marina. Här får du ett recept på god laxrätt Lax i ugnen med supersalsa

Vid övergången höst till vinter, tappar många hår. Kan det vara ett tecken på B-vitaminbrist eller hur hänger det ihop?

– Håret och huden brukar ”spegla” hur vi mår. Att inte stressa, att äta tillräckligt med energi och få i sig tillräckligt med näringsämnen (såsom B vitaminer) är jätteviktigt. Att håret bli sämre under denna period under året hänger samman med hur vi lever.

Ett tillskott för håret tror jag hjälper marginellt. Det är helheten i detta fall som kan göra att även håret får den näring som behövs. Kroppen är smart och prioriterar inte håret före andra mer livsviktiga organ. Mindre stress, mer sömn, mer dagsljus och mer näringstät mat är lösningen.

Läs även Dietisten om mat som gynnar immunförsvaret: Hälsan börjar i tarmen

 Många stressar mycket … kan det i sig leda till brist?

– Stress gör att kroppen behöver mer av allt eftersom tarmarna fungerar sämre då. Stressar du är det ännu viktigare att äta bra mat men ofta hamnar du kanske i en ond cirkel som genererar i mindre motion, sämre mat, mindre sömn och allt detta gör att kroppen och tarmarna fungerar sämre och detta i sin tur kan ju bidra till att du blir mer sjuk.

Hur vet man om man har en vitamin/mineralbrist?

– Det vet du inte om du inte kollar upp detta hos en vårdcentral eller dylikt. Sök för symtom såsom trötthet, nedstämdhet, frusenhet, näsblod, irritation etcetera och be dem testa om du har brister.

Vitamintillskott på vintern – är det nödvändigt?
Marina Sjöberg är idrottspedagog, beteendevetare & Leg. Dietist.  Marina har jobbat som klinisk dietist under några år på bl.a. Karolinska sjukhuset i Solna samt inom idrottsnutrition och idrottsmedicin och är sedan 15 år Svensk Friidrotts förbundets dietist. Marina undervisar bland annat på Karlstads- och Göteborgs Universitet, Idrottsgymnasier och Molkoms folkhögskola samt utbildar landslagstränare/ledare inom idrotter såsom längd, alpint, friidrott och hästsport. Hon tar även emot kunder/patienter såväl privat som från företagshälsovård och sjukvård.

 

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.