Yogautmaningen: Här får du en sammanfattning av de första dagarna

Häng med på sommarens enklaste yogautamning- helt utan kostnad!

Under 3 veckor gör vi en yogautmaning som utförs i en sluten grupp på Facebook. Här får du en sammanfattning av de första dagarna på yogautmaningen – ett urval av de verktyg som delats i gruppen under veckan. Och för att du som kanske innerst inne vill men kanske tvekat, ska få motivationen att ansluta dig till vår härliga yogagemenskap!

*Detta är ett kampanjsamarbete med hälsoföretaget Worldwide Wellness och vår eminenta yogalärare och hälsoredaktör Fanny Elgstrand och hennes yogaföretag FlowWithFanny.

Vad är egentligen “enkel yoga”?

Redan efter en vecka har vi en härlig gemenskap i gruppen, så kul tycker vi! Vi älskar att alla är så bjussiga och delar med er av er själva. Tack för det! Vi har ju gått ut med att detta ska vara “sommarens enklaste yogautmaning”… Det är naturligtvis mycket att lova eftersom målgruppen är bred. Alla har vi olika erfarenheter sedan tidigare och i och med det olika förutsättningar att delta. Vad som upplevs som “enkel yoga” för någon kanske känns svårt för någon annnan?
Som exempel kan man ha svårt att ens komma ner i sittande position?
Lösning. Sätt dig på en stol och gör de övningar som funkar för dig!
Märk att det här är en basic och generell variant av vardagsyoga… Vår förhoppning är att alla ska känna att det går att hitta sin nivå och version på de övningar som vår duktiga yogalärare Fanny lär ut. Stöter man på individuella hinder går det toppen att höra av sig personligen till henne i ett privat meddelande. Du kan lita på att känslig information stannar hos henne, som instruktör har man nämligen tystnadsplikt så du vet.

Vi noterat tidigt att alla har olika förväntningar och att detaljer är mer avgörande för vissa än för andra. Lösning. Vi försöker att bli ännu mer tydliga på exakt vad du kan förvänta dig för typ av aktivitet på vilka tidpunkter. Men framförallt. Vi hoppas på att du ska hitta ditt eget yogaflow och göra övningarna i din takt på tidpunkter som passar dig. Så med det sagt… UTGÅ ALLTID FRÅN DIG SJÄLV och dina EGNA FÖRUTSÄTTNINGAR. Strunta i vad ”alla andra” har för tidigare erfarenheter eller visar upp för övningar i gruppen. Den här yogautmaningen handlar om DIG-din tid och din relation till dig själv. Ingen annan. Skapa det utrymme för dig själv på mattan (läs: i vardagen) som du är värd!

Du kanske även gillar Fanny besegrade stressen: “Alla borde testa det”

Det här är vad vi gjort hittills …

6 enkla yogaövningar

6 olika övningar som vi vill att du utför på ett medvetet sätt. Låt varje övningar vara minst 10 djupa andetag.Vilken tid på dygnet spelar ingen roll, bestäm själv NÄR du gör övningarna.

Sittande rotation. Gör så här: Lång rak rygg, grundade sittben mot marken, stanna i rotationen 3-5 andetag/sida x 2 gånger.

Barnets position. Gör så här: Stortårna ihop, tyngden bakåt mot hälarna, andas djupt och slappna av.

Liten kobra. Gör så här: Hälarna ihop, händerna nära bröstkorgen, stanna ett andetag på toppen innan du vänder ner och upprepar 10 gånger.

Liggande rotation. Gör så här: Behåll skulderbladen mot marken så gott det går, andas ut när du tippar åt sidan och andas in när du lyfter upp i mitten. 10 djupa andetag åt varje håll.

Huksitt/malasana. Gör så här: Bygg upp marken under dina hälar om de hänger i luften, så du kan grunda dig nedåt. Tårna får peka lätt utåt. Placera armbågarna mot insidorna på knäna, försök hitta ett lyft i bröstryggen.
Anpassning/alternativ: Om du har knän som säger ifrån kan du sitta på rumpan och låta knäna falla ut åt varsitt håll – fälla framåt och låta hakan falla in mot bröstet.

Katt & ko. Gör så här: Placera händerna under axlarna och knäna under höfterna. Synka med ditt andetag, inandning lyft bröstet framåt – utandning krumma ryggen och kika in mot naveln.

Andningsövning, vecka 1 – räkna dina andetag

En central del av vår yogapraktik är andetaget och sättet att andas på. Det finns andningsövningar som renar kroppen, skapar energi eller lugnar ned systemet. Det sistnämnda är det vi i västvärlden behöver allra mest. Att ta kontroll över vår andetag och medvetet styra det till det lugnar är en form av meditation. Mer om andningens effekter kommer längre fram under utmaningen.

Gör så här:

Denna andningsövning kan du göra i samband med dina yogaövningar om du vill, eller göra någon annan gång under dagen– när spelar ingen roll. MEN återkom till den här andningsövningen när som helst när du känner att du behöver ta de där djupa andetagen.

Läs mer om du vill Fördjupa dig i yogans filosofi

Detta verkar kul- jag vill gärna vara med!

Om du tycker att detta verkar vara en bra och rolig yogautmaning och vill gå med är du mer än välkommen! Du kan närsomhelst gå med i yogautamningen i gruppen genom att registerar dig till anmälningsformuläret (HÄR) och därifrån får du inbjudan till gruppen! Bjud med din familj och vänner till vår mysiga och varma yogagemenskap där ALLA är välkomna och får utrymme på mattan. Vi jämför oss inte med varandra utan inspereras tillsammans –Du-tid och VI-känsla!

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.