mat

Jag åt för lite kalorier (därför gick jag inte ner i vikt)

Efter att ha blivit antagen till Mårtens 90-dagarsutmaning så fick jag lära om helt! Dock gjorde jag inledningsvis fel genom att äta för lite. Jag trodde att det var smart att äta så få kcal som möjligt då det skulle snabba på viktminskningen. Jag låg på mellan 500-850 kcal/dag när jag egentligen borde ha legat på 1300 kcal/dag. Detta resulterade i att jag blev sjuk till följd av bristen på energi och näring samt att förbränningen sattes på paus. Mårten hjälpte mig då att fördela energiintaget över hela dagen samt att succesivt höja antal kcal/dag.

I livet innan min livsstilsförändring

– så kunde en mat-dag se ut på följande sätt för mig:

Frukost: Nada

Mellis: Nada

Lunch: En yoghurt och en russinfralla

Mellis: En chokladbit eller en påse Polly bilar

Pre-middag-snacks: Det som såg godast ut på skafferiets snask-hylla (godis, fika, ostbågar etc)

Middag: Pasta med gräddsås, serverades med ett glas rött vin

Post-middag-snacks: Choklad, plockgodis, chips, delikatessbricka eller liknande. Serverat med ett till glas vin.

Jag åt för lite kalorier (därför gick jag inte ner i vikt)

En mat-dag i dag
– så här kan den se ut! 

Frukost: Naturell yoghurt, en klick kvarg, osötad müsli och linfrö

Mellis: Äpple och naturell yoghurt eller en skiva osötat grovt bröd med tomat, mjukost och skinka

Lunch: Kycklingskinka, keso, avokado, tomat och rivna morötter eller rester från gårdagens middag

Mellis: Kvarg eller proteinpudding

Middag: Kyckling/fisk/köttfärs samt grönsaker och yoghurtsås

Jag åt för lite kalorier (därför gick jag inte ner i vikt)

Matlådor och planering har varit nyckeln till min viktnedgång.

Nyckeln för mig i min viktnedgång har varit att planera maten genom att storhandla en gång per vecka samt att förbereda redan dagen innan nästkommande dags måltider. Jag vet av erfarenhet att det är lätt att falla föga för de onyttiga alternativen eller snabbmatslösningarna som finns i frysen, eller på närmaste pizzeria, när man kommer hem från jobbet och i ett vrålhungrigt tillstånd skall komma på vad sjuttsingen som skall fixas till middag. Där har planeringen varit en räddning för både mig och den ibland matlagande sambon. Jag och resten av familjen har ätit samma mat, dock har jag försökt att välja rätter som jag vet faller dem på läppen. I barnens mat har jag tillsatt smör, grädde eller crème fraiche för att hölja fetthalten då de behöver den extra energin.

Summa sumarum. Tidigare så åt jag för lite på förmiddagarna (d.v.s. ingenting!) och åt därför alldeles för mycket samt endast onyttiga alternativ från lunch och fram till läggdags. Idag äter jag mer än vad jag någonsin har gjort, men jag äter hälsosam och näringsrik mat samt på regelbundna tider!

Jag åt för lite kalorier (därför gick jag inte ner i vikt)

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply