Träning

Nya mål och nya utmaningar med fokus på att bli snabb och stark

Nya mål och nya utmaningar med fokus på att bli snabb och stark

Jag är den sortens människa som behöver tydliga mål samt en utmaning som driver mig och håller mig engagerad. Därför har det varit viktigt för mig att sätta upp nya mål efter att ha nått målet med att tappa 21 kg. Lite på skoj och lite på allvar så brukar jag på jobbet säga att jag jobbar bäst under press och i synnerhet när en deadline närmar sig.

Nya mål och nya utmaningar med fokus på att bli snabb och stark

Att åter lyfta 21 kg var en ögonöppnare för vilken prestation jag har gjort!

Realistiska men inte alltför enkla mål

På samma sätt fungerar jag med träning. Jag behöver ha tydligt uppsatta mål samt veta vilken dag målet skall vara uppnått alternativt veta vilken dag som utmaningen går av stapeln eller avslutas. Målen behöver inte vara högt ställda och på gränsen till ouppnåeliga, det viktiga är dock att de är realistiska. När ”Kom i form på 90 dagar tillsammans med Mårten Nylén och Viktklubb” började så satte jag ett mål som jag trodde att jag skulle kunna klara, därefter satte jag nya mål allteftersom grundmålet uppnåddes. Jag fungerar så att om målet eller utmaningen är alltför svår eller om det finns en möjlighet att jag misslyckas, då finns det en risk att jag ger upp innan jag ens har börjat. Därav vikten av realistiska, men såklart inte för enkla, mål.

Från fluffig till fit

Vilka är mina nya mål då? Jo, ett av målen är att bygga upp kroppens muskler för att i slutändan få synliga muskler, vilket jag aldrig har haft! Jag har varit en fluffig barbamamma med volanger på ryggen och en badring över magen utan tillstymmelse till muskler. Jag är en bit på väg redan, men jag vill att hela kroppen ska se stark och välsvarvad ut. Min brudklänning som jag ska ha när jag gifter mig 1/9 har en relativt bar rygg och då hade det ju varit lite kul om bruden skred nedför altargången med synliga ryggmuskler som grädde på moset.

Nya mål och nya utmaningar med fokus på att bli snabb och stark

Resan mot att skapa en muskulös kropp har börjat

Run Forest run

Mitt andra mål är att klara av att springa milen under timmen. I augusti ska jag springa midnattsloppet tillsammans med min svägerska och då vore det ju finfint om jag klarade av att ta mig i mål på max 59 min och 59 sekunder. Med rätt teknik och lite mer vinnarskalle (som inte slår av på takten när mjölksyran kickar in) så borde det inte vara en omöjlighet att fixa.

Nya mål och nya utmaningar med fokus på att bli snabb och stark

Satte nytt pers på 5 km i maj, då ska inte milen vara omöjlig i augusti

Coach Mårten coachar vidare!

Jag kommer att fortsätta träna tillsammans med Mårten där han kommer hjälpa mig med olika styrkeprogram samt löpteknik.  De här programmen/övningarna kommer jag att del med mig av här på bloggen framöver eftersom det kan finnas fler som har liknande målsättningar alternativt vill ha fina tips på övningar eller komma igång med sin löpning.

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Emelie
    28 juni, 2018 at 22:21

    Härligt Ingela. Följer dig frenetiskt 😍Jag har ett mål att springa tjejmilen under timmen. Har återkommande problem med ett håll. Tips mottages gärna😉 Kämpa på! Kram

  • Reply
    Ingela Laméus
    28 juni, 2018 at 22:32

    Vad roligt att du följer Emelie😍 Jag har också problem med håll å jobbar på att hitta svaret/lösningen på varför dena plåga ska förstöra löprundan! Återkommer om jag hittar svaret😉
    Kram kram

  • Leave a Reply