Träning

Träningspasset som blev av! Inklusive övningsförslag och användbara tips!

Träningspasset som blev av! Inklusive övningsförslag och användbara tips!

Alla ursäkter till att inte träna fanns framdukade, redo att greppas och användas. Men känslan som infinner sig efter ett pass gör att alla ursäkter blir triviala! Istället så såg jag till att jobba runt ”problemen” och fick utan större ansträngning till ett bra och lagom långt pass.

Träningspasset som blev av! Inklusive övningsförslag och användbara tips!

Träning på altanen med hunden Bosse och yngsta sonen som nyfikna åhörare/deltagare

Hinder som inte fick hindra

Den nattarbetande sambon hade sovtid, storasystrarna är utomlands och kan ej passa småbröderna, minstingen vill hellre titta på ‘Greta Gris’ eller Shuffla tillsammans med Samir och Victor, hunden löper amok i hopp om att få uppmärksamhet, springvagnen saknar luft i däcken och sist men inte minst: magen har inte varit särskilt samarbetsvillig senaste dagarna. Ja ni hör ju, det fanns gott om ursäkter till att skippa träningen. Det jag gjorde var att parkera treåringen och åttaåringen i soffan framför tv´n/iPad´en och säkerställde att storebror kunde ringa mig vid eventuell incident samt instruerade honom hur han skulle väcka sambon (som är brutalt svårväckt!) om behov av vuxensupport skulle uppstå. Hunden fick springa av sig överflödet av energi på baksidan i tio minuter samt blev därefter lurad till lugn genom att få ett nytt favvo-tuggben. Magen då? Där tänkte jag att träningspasset kanske skulle lösa det bekymret, bokstavligt talat…

Träningspasset

Jag lade upp passet likt följande:

20 min jogging/löpning som uppvärmning (rundan fick dock hastigt avbrytas till följd av vad jag skulle vilja kalla för linfröeffekten samt till följd av samtal från storbror om att vi hade en yoghurtolycka hemma på vardagsrumsmattan).

8 styrkeövningar som jag har gjort tillsammans med Mårten, á 30 sekunder, 3-4 varv:

  • Planka
  • Armhävningar biceps
  • Situps
  • Sneda situps
  • Sidoplanka höger
  • Sidoplanka vänster
  • Benböj med Kettlebell
  • Armhävningar triceps

Totalt tog detta löp- och styrkepass mindre än en timme, men kroppen fick vad den behövde! Om man inte har möjlighet att komma ut på en uppvärmande promenad eller löprunda så kan man göra följande övningar; jogga på stället, svikthopp, benböj, väderkvarnar och rulla armarna framåt

Träningspasset som blev av! Inklusive övningsförslag och användbara tips!

Kettlebell, matta och sjyssta pjuck (och ett träningsband) är allt som behövs för den ultimata hemmaträningen

Trevliga tillbehör och hjälpmedel

Till mina hemmapass så har jag införskaffat en matta samt två stycken Kettlebell (8 och 12 kg). Nästa sak att införskaffa är träningsband då mina tydligen har fått fötter. För att ha koll på tiden samt hur många övningar jag gör/har kvar så har jag laddat ner en Tabata-app som funkar klockrent! Där kan jag ställa in hur många övningar jag ska göra, hur långa de ska vara samt hur lång paus jag vill ha mellan.

Till löpningen så har jag ett midjeband där jag lägger telefonen, nyckel m.m. Tidigare så hade jag ett fodral som jag satte på armen, men jag fick skavsår plus att jag upplevde att telefonen skumpade omkring mer än när jag har den i midjebandet. Det absolut viktigaste för mig på träningen är dock att ha bra musik och där hjälper Spotify verkligen till! Jag har hitta några spellistor som jag kör tills jag har tröttnat på dem, sen letar jag upp nya. Mina favvosar just nu är dessa:

Träningspasset som blev av! Inklusive övningsförslag och användbara tips!

Bäst just nu: Låtlistorna på Spotify, airpods och midjeband

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Emelie Ekh
    2 juli, 2018 at 20:01

    Grym musik! 👍😍

    • Reply
      Ingela Laméus
      2 juli, 2018 at 20:58

      Eller hur💃🏻🏃🏼‍♀️

    Leave a Reply