Träning

Från mottot att ”jag vilar mig i form” på soffan till att nu röra på mig dagligen

Från mottot att "jag vilar mig i form" på soffan till att nu röra på mig dagligen

Innan mitt nya hälsosamma liv så var jag likt en överjäst soffpotatis vars bästa tillhåll var soffan eller fåtöljen. ”Den bästa motionen är den som blir av” var inget som jag levde efter, utan jag tog bilen till affären som ligger 500 m hemifrån, eller blev skjutsad till jobbet trots att det är en prima cykeltur på 9 km. Mitt motto var snarare att ”jag vilar mig i form”.

Från mottot att "jag vilar mig i form" på soffan till att nu röra på mig dagligen

Me back in the days på min älskade soffa

En fena på att finna ursäkter

Det närmaste som jag kom träning var i trappen på jobbet (1 våning) eller promenadsträckan mellan soffan och kylskåpet/skafferiet där vinet, osten och godiset fanns. Jag skyllde mitt icke-tränande på att min sambo aldrig är hemma och därav inte kunde hålla koll på barnen, att jag var så trött efter jobbet, att vi inte har någon friskis/sats/balance eller liknande i närheten, att jag inte hade något löpband för att det var så dyrt att köpa, att jag har fyra barn, att jag har hund, att vi bor i Sverige där vädret är oberäkneligt etc etc etc. Jag hade ursäkter till allt!

När jag väl bestämde mig för att leva hälsosamt så bestämde jag mig också för att på ett eller annat sätt vara fysiskt aktiv varje dag. Detta löfte höll jag i stort sett hela tiden, förutom när jag under en period drabbades av en man-cold och blev fullkomligt däckad samt vid några andra tillfällen då kroppen visade signaler på stress och i behov av återhämtning.

Träningsvecka á la Ingela

En träningsvecka kunde se ut likt följande för mig:

Mån: 45 min spinning och 15 min styrka

Tis: 45 min morgonpromenad

Ons: 45 min lunchträning

Tors: 20 min jogg och 40 min styrka

Fre: 45 min morgonträning

Lör: Vilodag

Sön: Morgon- och kvällspromenad á 45 min

Från mottot att "jag vilar mig i form" på soffan till att nu röra på mig dagligen

I det numera regelbundet förekomna tränings-mode

Tre bästa tipsen för att komma ur soff-mode och in i tränings-mode

Klura ut vad du tycker om att göra, t.ex. cykla, simma, springa, spinning etc. samt planera in 1-2 sådana pass/vecka.

Ta morgonpromenader, då är träningen avklarad innan alla vardagsbestyr lägger anspråk på tiden.

Planera in hela kommande veckas träning redan på söndagen då vet man från dag till dag vad/hur man ska träna.

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Emelie
    23 juli, 2018 at 12:36

    Hej Ingela! Du är verkligen en inspiration, vilket jobb du har gjort och gör! Läser bloggen och kollar instagram för att peppa mig själv att komma igång. Nu har jag nämligen nått min toppnotering viktmässigt och jag är så innerligt trött på mig själv. Det måste till en förändring nu! Morgonpromenaden, tar du den på fastande mage? Det är som du säger väldigt smidigt att ha det avklarat.

    • Reply
      Ingela Laméus
      24 juli, 2018 at 06:34

      Hej Emelie
      Vad roligt att du läser och följer med på Instagram👍🏼
      Ja jag tog morgonpromenaden på fastande mage. Men vissa dagar kände jag att bristen på energi var så pass stor att jag inte skulle orka med en puls-promenad, då var det bättre att äta frukost först för att därefter ha energi till att ta en effektiv och pulshöjande promenad.
      Mårten lärde mig att skillnaden inte är jättestor mellan att promenera före eller efter frukost (i kaloriförbränningssynpunkt) så gör det som känns bäst för dig!
      Lycka till😊

  • Reply
    Mina bästa tips till hur man åstadkommer en hållbar livsstilsförändring - I am ready
    12 augusti, 2018 at 13:26

    […] bästa motionen är den som blir av” och promenader kunde jag utan problem få till. I tidigare inlägg så beskriver jag närmare hur en träningsvecka kunde se ut för […]

  • Leave a Reply