Träning

Från mottot att ”jag vilar mig i form” på soffan till att nu röra på mig dagligen

Från mottot att "jag vilar mig i form" på soffan till att nu röra på mig dagligen

Innan mitt nya hälsosamma liv så var jag likt en överjäst soffpotatis vars bästa tillhåll var soffan eller fåtöljen. ”Den bästa motionen är den som blir av” var inget som jag levde efter, utan jag tog bilen till affären som ligger 500 m hemifrån, eller blev skjutsad till jobbet trots att det är en prima cykeltur på 9 km. Mitt motto var snarare att ”jag vilar mig i form”.

Från mottot att "jag vilar mig i form" på soffan till att nu röra på mig dagligen

Me back in the days på min älskade soffa

En fena på att finna ursäkter

Det närmaste som jag kom träning var i trappen på jobbet (1 våning) eller promenadsträckan mellan soffan och kylskåpet/skafferiet där vinet, osten och godiset fanns. Jag skyllde mitt icke-tränande på att min sambo aldrig är hemma och därav inte kunde hålla koll på barnen, att jag var så trött efter jobbet, att vi inte har någon friskis/sats/balance eller liknande i närheten, att jag inte hade något löpband för att det var så dyrt att köpa, att jag har fyra barn, att jag har hund, att vi bor i Sverige där vädret är oberäkneligt etc etc etc. Jag hade ursäkter till allt!

När jag väl bestämde mig för att leva hälsosamt så bestämde jag mig också för att på ett eller annat sätt vara fysiskt aktiv varje dag. Detta löfte höll jag i stort sett hela tiden, förutom när jag under en period drabbades av en man-cold och blev fullkomligt däckad samt vid några andra tillfällen då kroppen visade signaler på stress och i behov av återhämtning.

Träningsvecka á la Ingela

En träningsvecka kunde se ut likt följande för mig:

Mån: 45 min spinning och 15 min styrka

Tis: 45 min morgonpromenad

Ons: 45 min lunchträning

Tors: 20 min jogg och 40 min styrka

Fre: 45 min morgonträning

Lör: Vilodag

Sön: Morgon- och kvällspromenad á 45 min

Från mottot att "jag vilar mig i form" på soffan till att nu röra på mig dagligen

I det numera regelbundet förekomna tränings-mode

Tre bästa tipsen för att komma ur soff-mode och in i tränings-mode

Klura ut vad du tycker om att göra, t.ex. cykla, simma, springa, spinning etc. samt planera in 1-2 sådana pass/vecka.

Ta morgonpromenader, då är träningen avklarad innan alla vardagsbestyr lägger anspråk på tiden.

Planera in hela kommande veckas träning redan på söndagen då vet man från dag till dag vad/hur man ska träna.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply