Mat

Mer vegetariskt

Jag har länge varit en av dem med åsikten ”vegetariskt är tråkigt”. Nu måste jag backa. För nej, vegetariskt är inte tråkigt. Långt ifrån.

Vegetariskt är underbart under förutsättningen att du ger det det en ärlig chans och är beredd att experimentera dig fram för att hitta det just DU gillar. Precis som alla annan mat finns det ju rätter vi tycker mer eller mindre om. Den vegetariska världen är så full av alternativ att även här vill jag påstå att du behöver söka efter just din tycke och smak.

För mig handlar det HELT om kryddor, smaker och tillbehör.

En grönsallad med 2 bönbiffar? Sjukt tråkigt och torrt eller hur? Addera avokado, fetaost, tomatpesto och toppa med valnötter så har du plötsligt en rätt med ett helt annat djup.

Andra fördelar med att äta mer vegetariskt
  • Automatiskt mer näring
  • Du känner en ”lätthet” i kroppen
  • Kan bli billigare beroende på val av råvaror jämför 1 kg morötter 15 kr mot 1 kg paprika 69 kr
  • Lätt att tillaga
  • Värnar om djuren (glöm inte att göra medvetna val även när det kommer till ost, mjöl och andra mejerier)
Personligt ledarskap

Vill du stärka din självkänsla?

Det förmodar jag att du vill.
Här kommer en lista på saker du kan göra idag:
  1. Skapa stunder för dig själv där du gör det du tycker om. En ren kärlekshandling till dig själv är att bara avsätta egen tid
  2. Sätt gränser. Var så tydlig som möjligt med gränser gentemot andra och dig själv. Minst lika viktigt är att öva på att ta ansvar och inte gå in i försvarsställning per automatik. Även om det är ett sätt att skydda på oss bygger det upp skam om vi innerst inne vet att ansvaret är vårt eget.
  3. Ifrågasätt dina negativa tankar om dig själv. Det är viktigt att oavsett vad dem säger, bemöta oss själva med förståelse och självmedkänsla. En grundregel är: slå aldrig på dig själv. Var rättvis men hård mot din inre kritiker.
  4. Tillit alla känslor. Vi kan inte rå för det vi känner, Känslor har med minnen, erfarenheter och återsimuleringar att göra. Öva dig i att skilja på känslan och verkligheten istället. Men att trycka bort känslor är inte vägen att gå. Dem försvinner för stunden men nästa gång du står i en situation som påminner om denna, kommer dem tillbaka ännu kraftigare. Så öva på att uttrycka och ladda ur istället.
  5. Ge dig själv ömhet. Det kan vara att krama dig själv eller stanna upp och tillta dig att känna det du gör just nu, precis som beskrivet ovan.
  6. Jämför dig med andra på ett sunt sätt. Oundvikligen kommer vi att jämföra oss med andra, det är naturligt. Det viktiga är inte om du jämför dig eller inte utan hur. Döm inte dig själv utifrån andras mått. Utan konstatera mer vad skillnaderna är och om det är något du upplever att du vill ha som någon annan har eller vill förstärka en egenskap. Det är okej. Då jobbar du på det. Men du slår aldrig ner på dig själv i jämförelse med andra. Använd andra som inspiration i din egen utveckling.
  7. Försök att skapa goda vanor. Vad får dig att mår bra? Är det träning, bra mat eller att umgås med vänner? Gör sådant som stärker dig och för med sig glädje.
  8. Och sist. Omfamna dina brister och smärtor. Inget är så befriande och stärkande som att börja acceptera att vi är ofullkomliga men värdefulla ändå. Tänk dig själv. Vilken person skulle du föredra att vara med, en person som strävar efter att vara och göra allt perfekt? Eller en person som älskar sig själv oavsett och som vågar visa sin mänsklighet genom att prata och visa även sina fel och brister? Vad är viktigast, egentligen?

<3

Reflektion

Att använda olika perspektiv när det behövs

När något händer i ditt liv. När du stöter på en motgång, är det lätt att känslan av hopplöshet, frustration och uppgivenhet tar över. Att allt plötsligt känns ”meningslöst”.

Dem här känslorna är naturliga och inte farliga i sig men om du inte är vaksam kan sådana tillstånd ta över lite väl mycket och istället för att vi upplever att det känns jobbigt ”just nu” så är det helt plötsligt hela livet det handlar om. ”Livet” känns meningslöst…

Knyt an till helikopterperspektivet.

När du möter en motgång nästa gång försök att skilja på vad som är livet och vad som är en livshändelse. Livet består av livshändelser (där motgång är ett exempel på en livshändelse) men livet är så mycket större än så.

Jag gillar det här perspektivet för det påminner mig alltid om att motgångar och smärtor bara är en del av livet, aldrig hela. Och att en eller flera motgångar ingår i att leva, att ta risker och att våga. Att det är i motgångar vi har möjlighet att växa.Livshändelser kommer aldrig ta över livet, det kan bara känns så. Och dessutom, efter en motgång kommer alltid en medgång, livet består av toppar och dalar.

Resa

Nära döden upplevelse

När du löser detta sitter jag med en kaffe i handen, det är morgon och jag mår bra. Men jag kunde mycket väl ha. Stor någon helt annanstans..

I onsdags åkte jag och min sambo ner mot landet på som ligger på västkusten. Vi hade kört hela kvällen och mörkret hade precis lagt sig. Med bara 20 minuter kvar åkandes på en enskild landsväg springer helt plötligt en älg ut framför vår bil.

Det blev en kraftig smäll, vi körde i säkert 100 och älgen flög rakt över vår front över bilen och la sig bakom i ett dike.

Jag och Jesper kollade på vara vara varandra för att se att vi var ok och mirakulöst nog kom vi undan med bara lite glassplitter i händerna.

Bilen var totalförstörd och en bärgare fick komma för att boxers bort den, älgen klarade sig inte heller.

Vi var båda i chock ett bra tag efteråt och kalla efter att ha stått ute och väntat på att mamma och pappa skulle komma och hämta oss. Men vi var ok.

Förutom att jag spelat upp sekvensen när älgen spran ut framför vår bil, när jag skriker till och jag ser Jesper få glas över sig i ögonvrån så är det enda jag kan tänka på. ”Jag är så tacksam” för att jag lever och framför allt för allt jag har.

Det är så lätt att glömma bort när vardagen knackar på men om det är något den här upplevelsen har gett mig så är det en ännu starkare uppskattning och tacksamhet över det jag har i mitt liv. Min familj och mina relationer betyder allt.

Så med det lämnar jag ifrån mig datorn för nu ska jag äta frukost och spela ännu mer golf med dem fina människorna jag har i mitt liv.

Till dig som läser har jag bara en sak att säga just nu: ta vara på tiden med dig själv och andra. Inget är för alltid

Boktips

Boktips #3

Måndag. Hoppas du haft en fin helg.

Jag inleder veckan med ett nytt boktips. Den här gången har jag valt en bok som du mycket möjligt har läst eller hört talas om.

När jag läste Lyckofällan med Russ Harris första gången kändes det som en frisk fläkt bland många andra böcker inom samma tema. Anledningen? Jo för att den inte enbart vilar på kognitiv beteende terapi utan också väver in mycket av våra känslor.

Acceptence Commitment Therapy – formen som boken bygger på handlar mycket om vikten av att lära känna hur vi som människor fungerar och hur vi kan bli bättre och bättre på att ta hand om oss på ett konstruktivt sätt.

Det jag gillar mest med boken är ”hands-on” approachen. Den varvar olika övningar och exempel som gör det konkret och hjälper dig att tänka nytt och få ett nytt förhållningssätt till dig själv.

Lyckofällan vänder sig också till målgruppen ”människa”. Dvs den kan läsas av dig som vill hantera vanliga mänskliga problem som ledsenhet, depression, dåligt självförtroende, oro, stress, ångest och känslor av meningslöshet och ensamhet. Men också dig som vill jobba med att förverkliga dig själv, bli tryggare i den du är och hur du kan jobba med mål och drömmar.

Har du inte plockat upp den redan, gör det! Har du läst den förut men det var ett tag den, då är den värd att plocka upp igen!

Self-care tips

Lever du på motivation eller inspiration?

Vad är det som driver dig när du ska göra något?

Inom motivationsforskning pratas det ofta om inre och yttre motivation. Där yttre motivation är ett samlingsbegrepp för när det är yttre faktorer som får oss att agera i en viss riktning. Exempelvis belöningar eller bestraffningar.

Inre motivation är tvärtom dem saker som finns innanför oss, som en vision om dem resultat vi kommer uppnå, dem känslor dom den visionen väcker, dvs din energi kommer från din målbild.

Vad är risken med att förlita sig på motivationen?

Jag vet inte vilka erfarenheter du har men ofta kan man uppleva att motivation ganska snart börjar svalna, och de handlingar som som krävs för att uppnå resultatet, som nyss kändes motiverade, istället övergå till att kännas som ”måsten”.

Detta är ett naturligt eftersom energin kommer från en målbild, något som ligger framåt i tiden, och som därmed kan vara svårt att bevara när vardagen kommer i fatt. Ett annat problem med motivation är att det är lätt att vi lurar oss själva. Känslan kan vara att du agerar utifrån din inre vilja men om den i sin tur grundar sig i en föreställning om att du måste vara på ett visst sätt eller uppnå vissa resultat för att ”räcka till”, är det lätt att njutningen på vägen till målet uteblir.

Att knyta an till inspirationen istället?

Att leva inspirerat handlar om dina handlingar just nu och har ingenting med resultat eller utfall att göra. Att leva inspirerat kräver ingen handlingsplan eller målbild utan om att veta vad som verkligen är rätt för dig och känna att du lever i enighet med det, just nu. Att leva inspirerat innebär att du känner en tillit och en övertygelse om att det du gör är det rätta, dvs att du förverkligar den du inners inne är, i dina handlingar. Och att det är dem du får din energi ifrån. Det är nuet som är det viktiga.

När vi agerar utifrån inspirationen är vi i synk med det som verkligen betyder något för oss, dvs vi upplever att vi är den vi ska vara och känner ett ”flow”. Kort och gott så innebär det att du ”förverkligar dig själv”.

Hur vet jag om jag är inspirerad eller motiverad?

Vill du ta reda på och bli bättre på att leva inspirerat börjar och slutar allt med din närvaro. Börja med att stanna upp ofta träna dig i att lyssna till dina inre signaler. Börja ställ dig frågan ”Varför?” ofta. Varför du gör det du gör. Gör jag detta för att jag verkligen vill eller för att jag måste? Hur känns det att göra det jag gör? Njuter jag av handlingen, eller längtar du efter något som ligger framåt? Kan jag uppnå både och?

Detta ger dig en bra vägledning huruvida du känner dig inspirerad eller inte. Jag vill också påminna om att vi aldrig kommer att kunna känna oss motiverade eller inspirerade hela tiden, i varje stund. Alla har vi dagar utan ork och energi men att sträva efter att leva ett inspirerat liv överlag menar jag är att sträva efter att leva mer i nuet, i linje med dina värderingar, utifrån känslan att du gör det du göra för din skull.

Personligt ledarskap

Livshjulet

Efter att ha läst Malins inlägg om vikten av personlig utveckling där hon visade ”livshjulet” blev jag inspirerad att skriva ett inlägg om just denna övning. Den här övningen lärde jag mig under mina studier till samtalscoach och har använt både privat och i mitt arbete.

Livshjulet

Ditt och mitt liv består av flera delar. Där varje del är olika viktig beroende på vem du är och vad du värderar. Den här övningen går ut på att först identifiera dem delar som är mest meningsfulla för dig och för att ditt liv ska kännas komplett. När du har alla delar framför dig.

Om du tänker dig livet som ett hjul som ska rulla framåt så behöver dem olika delarna i hjulet vara ungefär lika stora för att hjulet ska kunna rulla friktionsfritt. Genom att analysera nuläget med hjälp av livhjulet kan du hitta obalanser i dem områden som är meningsfulla för dig och jobba på att göra förändringar. Du ser också vilka delar som fungerar och vad du gör som fungerar.

1. Dela in ditt livshjul i olika bitar

Vilka delar är viktiga för dig? Hur ser de ut i ditt liv – just nu? Varje bit ­representerar en viktig del av ditt liv, ett område som du finner meningsfullt. Du väljer själv vilka delar. Till exempel hälsa, kärlek, ekonomi, familj, arbete, egentid, kärlek, fritid, vänner.

2. Fundera över önskvärt läge

Ta till exempel biten ”hälsa”. Hur ser din hälsa ut när den är fylld som du önskar? Gå igenom alla delar och skriv ner några konkreta exempel på önskvärt läge för varje område.

3. Hur nöjd är du med varje bit i dag?

Känn efter och färglägg från navet och utåt. Ju längre ut mot yttre ­gränsen du kommer, desto nöjdare är du med den delen av ditt liv. Helt färglagd är alltså fullt tillfreds med den delen, inget kunde vara bättre.

4. Se på helheten – hur ser ditt livshjul ut just nu?

När du fyllt i varje del är det dags att se på helheten. Är ditt hjul runt och balanserat? Vilka delar är i obalans? Vad påverkar vad?

5. Om obalansen finns i delen hälsa – gör även ett hälsohjul

Delarna i hälsohjulet kan t ex bestå av kost, träning, stress, ­sömn, själv­känsla mm.

På samma sätt kan du jobba vidare och gå in mer i detalj i varje del av ditt livshjul.

6. Gör en handlingsplan för de delar som behöver utvecklas

De exempel på önskvärt läge du skrivit runt hjulet är de konkreta mål du strävar efter. Hur ska du nå dit? Vilka förändringar behöver du göra? Vem kan hjälpa dig? Kan du redan idag planera din vardag annorlunda, skriva in egentid i almanackan t ex.

Den här övningen kan du göra flera gånger om. Eftersom det är en färskvara. Det är ett bra sätt att utvärdera hur du mår över tid och om du ser samband med händelser eller förändringar du gör i ditt liv.

Lycka till!

Vänner

Helgen

I helgen har jag tagit vara på ledigheten genom att spendera den på golfbanan.

Teamade upp med några tjejer från GQ och åkte ut till Kungsängen.

Efter en regnig morgon klarnade vädret upp.

Älskar att komma ut på banan. Jag kopplar av mentalt och tänker inte på något annat än spelet. Har du också något intresse eller tid då du bara släpper allt?

Det blev även lite välbehövlig träning på rangen. Hoppas att du får en fin Valborg!

Recept

Vegansk soppa

Här kommer ett snabbt och enkelt recept på veganska soppa. Passar utmärkt både till vardags eller helglunchen. Jag tycker soppan mättar tillräckligt men komplettera gärna med något gott bröd.

Ingredienser

Till 2 portioner har jag använt: 5 dl vatten, 3 morötter, 1/2 apelsin, 1/2 burk kokosmjölk, 1/3 gul lök, 2 dl röda linser, 1 liten bit av vardera rotselleri och purjolök, 1 msk buljong (veganska typ Renee Voltaire), lite riven ingefära, 1 msk solroskärnor, ½ klyfta vitlök, rapsolja, citronjuice, salt, hackad persilja, korianderblad, gurkmeja, svartpeppar, cayennepeppar.

Börja med att koka alla grönsaker. Häll av vattnet och mixa grönsakerna med vatten, kokosmjölk och lök. Krydda och släng i linserna. Koka upp soppan och pimpa med solroskärnor.

Klar att servera!

Träning

Lyft som träningsform

Har du testat tyngdlyftning någon gång?

Om inte, gör det! Det är en träningsform som får oförskämt lite plats på gymmen och bland oss glada amatörer. Men det faktum att du tränar i princip hela kroppen och att den innehåller flera viktiga moment som styrka, balans, explosivitet och koordination, hoppas jag att det är fler som vill testa.

Som med all annan träning är det viktiga att se över tekniken först bara.

Är du ny precis som jag är rekommenderar jag att träna tillsammans med någon som kan hjälpa dig att korrigera, en PT eller instruktör av något slag.

Mitt mål var att känna mig så pass trygg med tekniken att jag kunde börja träna lyft själv. Jag investerade i några PT-timmar och efter 2 månader kände jag mig så pass trygg att jag nu tränar mina lyft på egen hand. Ibland skickar jag över någon video för att få lite feedback och korrigera.

En annan bra grej med lyft är att det förutsätter god rörlighet. På så sätt tvingas du mer eller mindre ta tag i obalanser i kroppen. Jag har exempelvis fått jobba bort både en ond axel och en stel bröstrygg. Lyften blev min motivation att blir mer rörlig och börja jobba förebyggande.

Har du inte testat, testa!