Monthly Archives

mars 2018

Högtider

Ge bort ett hälsoägg i år

Påskharen sockerstrejkar i år

Påskäggets påfund är i mina ögon ännu ett sätt att sälja på oss mer socker. Missförstå mig inte. Jag älskar traditioner och jag gillar att ge bort presenter men i år väljer jag att byta ut påskägget mot hälsoägget. Är du med mig?

Dessutom är det ju roligare att få en mer personlig present än lösgodis för 4.90 eller hur? I ägget till min sambo gömde jag några proteinbarer blandad med diverse golfprylar och ett hemmasnickrat presentkort på massage.  Det här ägget blir  perfekt inför golfsemestern som bara än 1 dag bort!

Tips på vad du kan fylla ägget med istället för godis

  • Biobiljetter
  • God mat
  • Pengar du skänkt till välgörenhet i personens namn
  • Presentkort som du gjort själv, på typ hushållstjänster – diska, tvätta, städa osv
  • En middagsdejt
  • Bara en lapp med ett gulligt budskap
  • Nått fint till hemmet

Min sambo fick även ett presentkort på massage :p

Vem vill du ge ditt hälsoägg till och vad fyller du det med? Hoppas du får en fin påsk! Nästa inlägg blir en statusuppdatering från Arlanda 😀

Recept

Asieninspirerad påsk och Omega 3 snack

Har du testat att göra egna sommarrullar? Helt klart en av mina favoriter i köket just nu. Förvandlar vilken dag som helst till fest och perfekt om du är trött på den vanliga laxen och vill uppgradera påskbuffén.

Innehållet kan varieras efter tycke och smak. I mina hade jag:

  • Spenat
  • Riven morot
  • Avokado
  • Mango
  • Marinerad Salma Lax

Rispapper och Salma Lax hittar du i dem flesta större matbutiker. Salma Laxen skar jag i skivor och marinerade i sesamolja blandat med soja, sesamfrön, chiliflakes och salladslök. Ju längre det får stå desto godare. Du kan även rosta sesamfröna i en panna för mer smak.

Salmalaxen är tyvärr inte viltfångad utan odlad, men innehåller, till skillnad från den frysta portionslaxen vi normalt köper i butik, en relativ hög halt omega 3. Vanlig fryst lax är oftast uppfödd på spannmål vilket gör att laxen inte producerar sin normala mängd omega 3.

Omega 3 har en mängd goda egenskaper. Bland annat inflammationshämmande egenskaper, positiva effekter på mentala åkommor, förebygger hjärta och kärlsjukdomar samt en mängd andra positiva effekter. Mer om omegans fördelar och forskning hittar du här.

Eftersom Omega 3 är bra på så många sätt är det ett av få kosttillskott jag tar. Jag vill vara säker på att jag får i mig tillräckligt. Det finns många märken och pillerburkar därute som påstår sig vara goda källor till Omega 3 men det är viktigt att läsa innehållet med kritiska ögon och veta vad du ska titta efter när det kommer till just omega 3. Själv använder jag detta märke. Deras omega är dessutom i flytande form vilket gör att kroppen lättare tar upp det, till skillnad från pillerformat.

Du kan även beställa ett test som mäter din fettsyraprofil före och efter du använt produkten. Provet analyseras på ett labb och mäter 26 fettsyror, varav 5 transfetter, Omega-6/Omega-3 ratio, HS Omega-3 index och Cellmembranflexibilitet.

Klicka här för att hämta guiden till de 26 fettsyror som ingår i testet.

Tillbaka till mitt recept

Efter att alla grönsaker är rivna och skurna och laxen marinerats är det bara att doppa rispappret i varmt vatten. Det mjuknar och får en klibbig konstisens som gör att pappret kan vikas ihop till rullar. Sist men inte minst toppade jag med Majonäs blandat med Sirachasås. Mums!

Hoppas det blir en favorit i ditt kök med!

Reflektion

Egen tid

Vad gör du helst när du är ledig?

Jag och min vän Mia lyckades pricka in samma lediga dag mitt i veckan och bestämde oss för att spendera den på Selma Spa.

Mer och mer inser jag, hur viktigt det är att klämma in den där kvalitetstiden med sig själv. Det betyder inte att vi måste checka in på spa såklart men att tillåta oss att göra saker i vardagen bara för att vi vill, av ren glädje. Vi pratar ofta om hur tiden inte räcker till och om alla våra måsten och åtaganden. Har du någonsin gjort en lista över dina måsten och ställt dem mot dina viljor? För att verkligen ifrågasätta vad som är ett måste och vad som är ett val?

Testa att skriv en sådan lista!

Gör två kolumner. I den ena skriver du ner allt du gör för att du känner att du måste. I den andra skriver du ner allt du gör för att du vill. Sedan jämför du. Hur lång blev din ”måste” lista? Finns det en balans mellan listorna? Eller är du missnöjd med hur det ser ut just nu och skulle vilja tömma eller fylla på den ena eller andra? Vad drömmer du om att fylla ”vill” lista med? Vad hindrar dig?

Summa kardemumma: utifrån dina förutsättningar och den tid du har, försök att planera in stunder med dig själv där du gör saker av ren vilja och njutning. Det kan vara bara små luckor här och där, all egen tid är värd sin investering. Och kom ihåg, är du inte nöjd med din mängd måsten, så går det att göra förändringar, oavsett hur långt bort dem känns.

 

 

Self-care tips

Övning i uppskattning och tacksamhet

Det finns både bra och mindre bra saker att hämta ur den våg av positiv psykologi som florerat bokhyllor och nyhetssoffor dem senaste åren. Jag är inget fan av att alltid försöka tänka positivt. Affirmationer funkar inte heller så bra för mig.

En övning jag däremot upplever ger effekt är den här tacksamhetsövningen, förutsatt att den görs på ett medvetet sätt. För det räcker inte med att du skriver en lång lista på det du är tacksam för och läser den rakt upp och ner. Vi behöver använda mer än vår hjärna, mer än intellektet när vi arbetar med oss själva. För att du ska få ut full effekt behöver du gå ner i känslan, i hjärtat.

Gör så här för att hitta rätt sinnesstämning.

Sätt eller lägg till på en plats där det är lugnt och tyst omkring dig.

Ta några djupa andetag och känn att ditt andetag rör sig in och ut genom hela kroppen.

När du hittat ett lugn inom dig svarar du på frågorna nedan. När du svarar så försök att göra det med känslorna istället för intellektet. Dvs att du verkligen försöker att känna tacksamheten som en känsla i kroppen.

Det kan hjälpa att hålla en hand på hjärtat – det är där det ska kännas. Det är där dina svar finns.

  • Hitta 3 saker som du uppskattar hos dig själv

Exempelvis: Jag uppskattar att jag litar på mig själv… ( försök att känna uppskattningen och försök att känna tilliten).

Sedan fortsätter du på samma sätt med punkterna nedan. Stressa inte utan stanna upp i känslan. Du kan välja att endast arbeta med en av punkterna.

  • Hitta 3 saker du uppskattar i livet eller i vardagen
  • Hitta 3 saker du är tacksam för hos dig själv
  • Hitta 3 saker du är tacksam för i livet

Att göra den här övningen regelbundet tränar mer än att bara uppmärksamma det du är tacksam för.

  • Du övar dig i att använda dina dina emotionella och själsliga muskler
  • Du övar dig att vara mer närvarande och i nuet
  • Uppmärksamma och bli medveten om dina sinnestillstånd – distans till dig själv
  • Att öppna upp dig för acceptans och uppskattning vilket ger ett inre lugn

Den här övningen försöker jag att klämma in så ofta jag kan men känner du dig stressad så gör den hellre mer sällan och ordentligt, dvs kvalité före kvantitet. Lycka till!

 

 

 

Personligt ledarskap

Att möta motgångar

Du vet den där känslan när inget går vägen.. När du möts av hinder efter hinder. När allt känns hopplöst?

Motgångar i olika former, har vi nog alla upplevt. Dem är en del av livet. En separation från någon du älskar, ett svek, ett nej från en drömtjänst du sökt. Den gemensamma nämnaren: en känsla av obehag, besvikelse, förlust eller hopplöshet.

Vi gillar inte motgångar. Kanske har vi till och med en förväntan om att livet alltid bör och ska flyta på som vi vill?

En sådan förväntan kan ställa till det för oss. Den riskera att göra oss överrumplade när saker inte går vår väg och kan leda till att vi blir offer för våra omständigheter.

Ett nytt sätt att se på motgångar

Att fundera över hur du bemöter motgångar är ett sätt för dig att ta ansvar för dig själv och ditt liv. Vad just du anser vara en motgång och hur du hanterar den präglas till stor del av dina tidigare erfarenheter och grundläggande självbild. Men oavsett bakgrund kan du träna dig att successivt ta makt över motgångar och använda dem som resurser i din utveckling. 

Kartlägg ditt nuläge

Fundera på hur du bemött motgångar fram till idag. Har du reagerat på dem utan att reflektera? Ger du upp lätt? Känns det ofta som att det är någon annans fel och att saker drabbar dig? Hur mycket ”makt” har du tillåtit dina motgångar att ha över dig hittills? Försök att vara så ärlig du kan.

Förstå hur sättet du hanterar dina motgångar hänger ihop med din självbild.

Det låter konstigt men ibland ser vi till att bekräfta tankarna vi har om oss själva för att slippa göra en förändring. Vi gillar inte att gå utanför vår komfortzon. Förändring är ”läskigt” säger ditt inre system.

Ett exempel är om din självbild präglas av en brist på tillit och tro på att du kan, eller om du lägger ditt mänskliga värde i dina prestationer. Gör du det blir motgångar ett direkt hot och den emotionella risken större när du sätter upp mål. Då kan det vara ”lättare” att ge upp istället för att försöka. Eftersom du slipper att riskera nederlag.

Fråga dig själv: Hur rädd är jag för att misslyckas? Har jag gett upp om något för att slippa riskera att misslyckas? Vilka konsekvenser har det fått? Och vad är egentligen att misslyckas? Att inte nå ett visst resultat eller att ge upp? (En något ledande fråga kanske..)

En motgång öppnar alltid en ny dörr (även om det inte känns så i stunden)

Om du ​​aldrig upplevt motgångar tar du förmodligen inte många risker, och därmed går du miste om allt du har att vinna. Motgångar är som skrattrynkor. Ett bevis på att du lever.

Fråga dig själv: Utifrån sättet jag bemötte den här situationen eller personen, vad har jag att lära om mig själv? Vissa saker ligger bortom vår kontroll, men vi kan alltid välja hur vi tolkar det som händer och hur vi agerar utifrån det. Nästa gång du möter ett hinder på vägen, testa att göra ett medvetet val att fortsätta, oavsett hur det känns.

Gåvan i kontraster

Utan att veta hur en motgång känns är det svårt att veta hur framgång känns. Utan rädsla inget mod. Utan sorg ingen glädje. När du välkomnar dem jobbiga känslorna som en motgång för med sig, öppnar du också upp för dess motsatser och får lättare att uppmärksamma och uppskatta dina framgångar.

Låt motgången definiera dig

En motgång blir ett perfekt tillfälle att knyta an till den personen du vill vara. Vill du vara en modig person? En person som inte ger upp? En person som möter dig själv med medkänsla och förståelse? Fundera över dina värderingar i förhållande till den du vill vara. Vad vill du kunna säga om dig själv? 

Utifrån dina värderingar om vem du vill vara, bestäm dig för hur du ska agera nästa gång du möter en motgång. Varje motgång blir på så sätt en möjlighet för dig att visa för dig själv att du är den personen du vill vara.

Att blir bra på att hantera motgångar handlar INTE om att inte få känna jobbiga känslor och smärta. Tvärtom. Tillåt dig att få uppleva allt det först. Därefter kan du se på situationen mer klart och reflektera utifrån punkterna ovan.

 

Resa Self-care tips

Min helg på retreat

I helgen var jag på retreat. Lång solsemester i all ära men att åka bort bara 2 nätter kan vara minst lika avkopplande för kropp och själ. Speciellt om fokus är just det, att ta hand om hela dig.

Just den här helgen hade temat ”släpp det gamla för att kunna ta in nytt”. Vi fick jobba med något som stod i vägen för en dröm, mål eller vilja. Jag fick med mig flera bra verktyg och blev inspirerad att skriva ett inlägg om just detta, att möta motgångar. Så håll utkik.

Dagarna varvades med teori, meditation och olika övningar. Det blev även en och annan långpromenad i det fina vädret. På kvällarna lagade vi middag tillsammans, drack te och hade långa samtal.

Vi hade också mobilfritt hela helgen – vilket jag först upplevde som jobbigt men som snabbt gick över i en befriande känsla. Tror många skulle må bra av att stänga av mobilen emellanåt. Både för sin egen skull och för relationernas. Det är mycket av vår uppmärksamhet som går åt till att kika i mobilen, och det är lätt att vi blir offer för våra automatiska tankar, vår hjärna som jämför och värderar när vi skrollar i våra flöden. Är vi inte uppmärksamma kan det lätt leda till ångest och att vi mår dåligt. Så mitt tips är: stäng av mobilen ibland. Om inte annat för att undersöka hur ofta du automatiskt kollar efter den, vill plocka upp den. Och hur det känns det för dig att inte ha den tillgänglig hela tiden? Ge det lite tid. Kanske upptäcker du massor av roliga saker du kan göra istället?

Varför jag rekommenderar dig att åka på retreat
  • Du får möjlighet att stanna upp i vardagen och komma ikapp dig själv
  • Tid för reflektion och perspektiv
  • Nya insikter och lära dig mer om dig själv
  • Lära känna nya människor
  • Hitta och stärka din inre trygghet och balans
  • Ny energi och handlingskraft som du kan använda när du kommer tillbaka till ”vardagen”

Är du nyfiken på mitt retreat så skriv gärna till mig och fråga mer. Jag har varit på flera olika varianter med fokus på bland annat yoga, meditation och personlig utveckling.

Event Träning

Handstand Workshop

Det är aldrig försent att testa nya saker.

Och det säger jag eftersom 30 tydligen är åldern då jag börjar lära mig stå- och gå på händer. Elin, kanske mer känd som ”Break it and you will Make it” höll i den roliga workshopen i handstående, ett koncept som hon själv tagit fram.

Klassen var anpassad både för nybörjare och mer vana utövare och innehåller flera bra övningar som du kan träna på hemma.

Förutom att det är roligt att utmana sig själv, är handstående fantastisk träning. Du övar på allt från balans och styrka till mod. För det krävs lite ”balls” att stå på händer.

Det jag fastnat för framför allt, är känslan av att bära min egen kropp. Det är också anledning till att jag gillar träning där det bara är du och din egen kroppssvikt. Jag finner något mentalt stärkande i det.

Hela klassen var uppbyggd som en progression där vi närmade oss handstående övning för övning. Många charmiga poser blev det…

Avslutningsvis fick alla testa att stå på händer ”fritt”. Och det var inte en kotte som inte gjort framsteg under klassen.

Är du nyfiken på Elins klass kan du spana in hennes Instagram där du hittar all info. Har du Bruce-medlemskap hittar du hennes klass i appen. Om du använder min kod jennyg4 får du 100 sek rabatt första månaden.

Recept

Grön smoothie

Har du någon frukostfavorit?

Gröt har länge varit min. Men efter att jag köpt min Vitamix har smoothie blivit mer eller mindre standard på morgonen.

Smoothie är perfekt om du, precis som jag, strävar efter att få i dig mer näring på morgonen. Min innehåller oftast avokado och gröna blad som bas. Sedan blandar jag i det jag är sugen på. Avokadon gör smoothien härligt krämig och dem frysta bären ger en milkshake-konsistens.

Dagens kombo (räcker till 2 personer)
  • 1 banan
  • 300 gram frysta jordgubbar
  • 1 avokado
  • 30 gram protein (jag valde Holistic Choklad)
  • Fryst grönkål
  • 2 dl vatten – anpassa mängden efter hur tjock du vill ha den

För att göra den ännu nyttigare toppa med något av följande
  • Nötter / Frön
  • Rostad kokos
  • B-jäst, som har ett högt, naturligt vitamininnehåll, högvärdigt vegetabiliskt protein med essentiella aminosyror. Jättegott att sprinkla även på gröt eller yoghurt
  • Sk ”superfoods” som lingonpulver, camu camu, kanel etc

Ha en fin fredag!

Reflektion Self-care tips

Morgonrutin

Är du en morgonmänniska?

Med risk för att bli klassad som ett UFO så ringer min klocka oftast vid 4.30. Vilket jag antar, per definition, gör mig till en morgonmänniska. Jag behöver inte gå upp så tidigt men jag vill och jag trivs med det. Slår på kaffebryggaren, tar en dusch och sedan har jag en timma egen tid innan det bär av mot gymmet.

Vad gör jag då? Jo jag skriver i min reflektionsdagbok.

Du kanske hört att vi människor tänker omkring 65.000 tankar per dygn? Och av dem är c:a 95 % samma som föregående dygn. Nu vet jag inte om detta är sant och jag blir nyfiken på hur man faktiskt lyckats mäta detta, men låt oss anta att det ligger någon sanning i det. Jag kan bara gå till mig själv och intyga att många av mina tankar jag har jag tänkt flera gånger om.

Min reflektionstid handlar helt enkelt om detta. Att utmana gamla tankemönster, beteenden och fundera kring vad jag vill framåt. Det handlar om att uppmärksamma det jag gör bra och jag vill fortsätta med, samt reflektion kring vilka förändringar jag önskar göra. Helt enkelt om att få ett helikopterperspektiv över mig själv och mitt liv just nu. På så sätt skapar jag en medvetenhet och det blir enklare att göra aktiva val som tar mig i den riktning jag vill.

Övningar eller bara skriva

Ibland gör jag olika övningar som jag varierar efter behov men bland gör jag inga övningar alls utan sätter mig ner och skriver det som kommer till mig. Det är skönt bara det, att checka av dig själv.

Hur mår du just nu? Vad har du för känsla i kroppen? Är det något som tyngt dig senaste dagarna som du inte hunnit ge plats? Något som gjort dig extra glad? Vad spenderar du din tid på? Finns det annat som du hellre skulle ägna dig åt?

Att skriva är ett sätt att skapa distans till saker. Det hjälper mig att ventilera, få perspektiv, släppa gammalt, uppskatta och lära mig nytt.

Jobbar du på nått liknande sätt med dig själv? När brukar du stanna upp i vardagen och ge dig själv utrymme?

I ett senare inlägg återkommer jag med några exempel på övningar.

Event Träning

Golfträning med Green Queens

Är du nyfiken på att börja spela golf? Eller spelar du redan men saknar fler tjejer att spela tillsammans med?

Då tycker jag att du ska gå med oss i Green Queen Golf. Vi är ett community för kvinnliga golfspelare på alla nivåer med målet att få ut fler tjejer på banan, umgås, ha roligt, och nätverka.

Igår va det vinterträningen med Patric Otterström i Komethallen.

Träffade jättehärliga tjejer och fick många bra tip.

Nästa träningstillfälle är den 25 mars i Haningehallen. Då kan du välja att komma och köra med PRO Ingela Tisén eller utan tränare och bara slå. Vi blir ett härligt gäng så missa inte att komma och hänga med oss och värma upp swingen.

I vår anordnas även en kurs för dig som är sugen på att ta grönt kort. För att läsa mer om kurserna och kommande event kan du besöka QG hemsida  där hittar info och anmälan.

Hoppas vi ses!