Self-care tips

Övning i uppskattning och tacksamhet

Det finns både bra och mindre bra saker att hämta ur den våg av positiv psykologi som florerat bokhyllor och nyhetssoffor dem senaste åren. Jag är inget fan av att alltid försöka tänka positivt. Affirmationer funkar inte heller så bra för mig.

En övning jag däremot upplever ger effekt är den här tacksamhetsövningen, förutsatt att den görs på ett medvetet sätt. För det räcker inte med att du skriver en lång lista på det du är tacksam för och läser den rakt upp och ner. Vi behöver använda mer än vår hjärna, mer än intellektet när vi arbetar med oss själva. För att du ska få ut full effekt behöver du gå ner i känslan, i hjärtat.

Gör så här för att hitta rätt sinnesstämning.

Sätt eller lägg till på en plats där det är lugnt och tyst omkring dig.

Ta några djupa andetag och känn att ditt andetag rör sig in och ut genom hela kroppen.

När du hittat ett lugn inom dig svarar du på frågorna nedan. När du svarar så försök att göra det med känslorna istället för intellektet. Dvs att du verkligen försöker att känna tacksamheten som en känsla i kroppen.

Det kan hjälpa att hålla en hand på hjärtat – det är där det ska kännas. Det är där dina svar finns.

  • Hitta 3 saker som du uppskattar hos dig själv

Exempelvis: Jag uppskattar att jag litar på mig själv… ( försök att känna uppskattningen och försök att känna tilliten).

Sedan fortsätter du på samma sätt med punkterna nedan. Stressa inte utan stanna upp i känslan. Du kan välja att endast arbeta med en av punkterna.

  • Hitta 3 saker du uppskattar i livet eller i vardagen
  • Hitta 3 saker du är tacksam för hos dig själv
  • Hitta 3 saker du är tacksam för i livet

Att göra den här övningen regelbundet tränar mer än att bara uppmärksamma det du är tacksam för.

  • Du övar dig i att använda dina dina emotionella och själsliga muskler
  • Du övar dig att vara mer närvarande och i nuet
  • Uppmärksamma och bli medveten om dina sinnestillstånd – distans till dig själv
  • Att öppna upp dig för acceptans och uppskattning vilket ger ett inre lugn

Den här övningen försöker jag att klämma in så ofta jag kan men känner du dig stressad så gör den hellre mer sällan och ordentligt, dvs kvalité före kvantitet. Lycka till!

 

 

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply