Monthly Archives

april 2018

Vänner

Helgen

I helgen har jag tagit vara på ledigheten genom att spendera den på golfbanan.

Teamade upp med några tjejer från GQ och åkte ut till Kungsängen.

Efter en regnig morgon klarnade vädret upp.

Älskar att komma ut på banan. Jag kopplar av mentalt och tänker inte på något annat än spelet. Har du också något intresse eller tid då du bara släpper allt?

Det blev även lite välbehövlig träning på rangen. Hoppas att du får en fin Valborg!

Recept

Vegansk soppa

Här kommer ett snabbt och enkelt recept på veganska soppa. Passar utmärkt både till vardags eller helglunchen. Jag tycker soppan mättar tillräckligt men komplettera gärna med något gott bröd.

Ingredienser

Till 2 portioner har jag använt: 5 dl vatten, 3 morötter, 1/2 apelsin, 1/2 burk kokosmjölk, 1/3 gul lök, 2 dl röda linser, 1 liten bit av vardera rotselleri och purjolök, 1 msk buljong (veganska typ Renee Voltaire), lite riven ingefära, 1 msk solroskärnor, ½ klyfta vitlök, rapsolja, citronjuice, salt, hackad persilja, korianderblad, gurkmeja, svartpeppar, cayennepeppar.

Börja med att koka alla grönsaker. Häll av vattnet och mixa grönsakerna med vatten, kokosmjölk och lök. Krydda och släng i linserna. Koka upp soppan och pimpa med solroskärnor.

Klar att servera!

Träning

Lyft som träningsform

Har du testat tyngdlyftning någon gång?

Om inte, gör det! Det är en träningsform som får oförskämt lite plats på gymmen och bland oss glada amatörer. Men det faktum att du tränar i princip hela kroppen och att den innehåller flera viktiga moment som styrka, balans, explosivitet och koordination, hoppas jag att det är fler som vill testa.

Som med all annan träning är det viktiga att se över tekniken först bara.

Är du ny precis som jag är rekommenderar jag att träna tillsammans med någon som kan hjälpa dig att korrigera, en PT eller instruktör av något slag.

Mitt mål var att känna mig så pass trygg med tekniken att jag kunde börja träna lyft själv. Jag investerade i några PT-timmar och efter 2 månader kände jag mig så pass trygg att jag nu tränar mina lyft på egen hand. Ibland skickar jag över någon video för att få lite feedback och korrigera.

En annan bra grej med lyft är att det förutsätter god rörlighet. På så sätt tvingas du mer eller mindre ta tag i obalanser i kroppen. Jag har exempelvis fått jobba bort både en ond axel och en stel bröstrygg. Lyften blev min motivation att blir mer rörlig och börja jobba förebyggande.

Har du inte testat, testa!

Self-care tips

Övning i förlåtelse

Hur ofta känner du dåligt samvete? Skam? Skuld?

Jag tror personligen inte att det finns något så förödande för vår självkänsla, som att gå runt med skam- och skuldkänslor.

Skuld beskrivs som känslan av att ”jag har gjort något fel”. Skam är känslan av ”jag ÄR fel”.

Vi kommer oundvikligen att känna både skam och skuld i perioder, det är inget konstigt i sig. Det signalerar att vi har moral i kroppen och bryr oss om oss själva och andra. Däremot vill jag trycka på vikten av att stanna upp och uppmärksamma dessa känslor hos dig själv så att du också får möjlighet att ta hand om dem.

När du ser till att ta hand om dem, som egentligen kan översättas till, att känna dem, utan att behöva agera utifrån dem, kan du se det som att du tömmer en ryggsäck du bär på. Som gör att du inte har med dig dessa känslor av att göra och vara fel. Men om du inte stannar upp och tömmer ryggsäcken då och då, är risken stor att dem här känslorna får ta över och kan komma att prägla dig och dina val. I sin helhet växer dem till en känsla av otrygghet och brist på egenvärde.

Tömma ryggsäcken

Hur gör du då för att tömma ryggsäcken? Jo, du övar dig i att säga förlåt. Precis som den här övningen i tacksamhet kan förlåtelse-övningen genomföras ofta, varje dag om du vill.

  1. Sätt dig där du har lugnt och ro
  2. Ta några djupa andetag
  3. Hitta sedan något som passar in under meningarna nedan och be om förlåtelse för detta. Antingen genom att du säger det högt eller skriver ner det
  • Be om förlåtelse för något i det förflutna, något du har gjort, sagt eller kanske ett löfte du brutit.
  • Be om förlåtelse för något i nutid, något du gör, säger, ångrar just nu eller som du inte gör men ”borde”.
  • Sedan ber du om din förlåtelse för det du kommer att göra. Här kanske du inte vet exakt vad och det spelar ingen roll. Det är alltid bra att pytsa in på vårt eget pluskontot. Att vara på vår sida, oavsett vilka snedsteg eller fel du kommer att göra. För vi är bara människor, med fel och brister. Och det nog det viktigaste av allt. Vetskapen om att du kan göra fel, men du är aldrig fel.

 

Personligt ledarskap

Att vara dig själv i nära relationer

Du som läser min blogg vet att jag gillar att skriva om relationer och hur du kan arbeta med dig själv för att bli mer trygg och tillfreds i den du är.

Men effekterna av att jobba med dig själv sträcker sig långt utanför relationen till dig själv. Att veta vem du är och vara tydlig inför dig själv är minst lika viktig för att du ska kunna ha konstruktiva och trygga relationer till andra.

Det finns ett begrepp inom relations- och anknytningsteorin som förklarar detta och som kallas att ”differentiera” sig.

Vad betyder egentligen att differentiera dig?

Utan att gå för djupt in på dem psykologiska faktorerna som ligger bakom så är att differentiera dig kort och gott din förmåga att balansera dina två mest grundläggande behov i en relation. Behovet av att vara andra människor nära och känna gemenskap men också ditt andra grundläggande behov som människa, nämligen att vara din egen person, att vara åtskild från andra och känna en känsla av självständighet och att du står på egna ben.

Dem här två behoven kan beskrivas som varandras motsatser men är också varandras förutsättningar. För om du inte kan känna dig trygg i den du är och bekräfta dig själv först, är det lätt att du styrs för mycket av andra människors bekräftelse och tappar bort dig själv i nära relationer. Och tvärt om, för att kunna veta vem du är och bli tydlig inför dig själv och känna att du är din egen person, så behöver du andra människors närhet för att kunna åtskilja dig. Det är i kontrasten till dem som du kan se och uppleva dig själv som tydligast.

Därmed blir din förmåga att differentiera dig i dina relationer, en viktig skicklighet, för den hjälper dig att balansera behovet av att vara andra människor nära med ditt behov av att vara nära dig själv. Denna balans kan illustreras med bilden på vågskålen ovan.

Konsekvenserna av en obalans

Är du inte trygg i dig själv kan det leda till att ditt behov av självständighet får ta över. Egentligen är detta ett sätt att skydda dig själv från att bli sårad av andra människor och kan leda till en brist på närhet och att du upplever en ensamhet som konsekvens.

Det kan också bli en obalans åt andra hållet. Dvs om du har svårt att vara ensam och saknar en stark känsla av vem du är kan behovet av att vara andra människor nära, ta över. Konsekvensen blir att andra människors bekräftelse och gillande blir viktigare än ditt eget vilket i sin tur kan leda till en osäkerhet och ett för stort beroende av andra.

Att differentiera dig är en förmåga du kan öva upp

Börja med att reflektera utifrån frågorna nedan:

  • Hur bra upplever du att du är på att differentiera dig i dina nära relationer idag?
  • Hur påverkas du av konflikter och andras åsikter?
  • Är du bra på att låta din partner ha ”sitt” liv vid sidan om ”ert”?
  • Upplever du själv att du har en stark känsla av vem du är och känsla av att du lever ”ditt” liv?

Vill du bli bättre på att differentiera dig så handlar det om att bygga upp en stark relation till dig själv. Det är då du upplever en inre trygghet som gör att du både kan stå på egna ben och vågar gå in i relationer till andra för att ge och ta emot deras kärlek.

Event

Fysisk aktivitet styr din hjärnas funktion

Vad gör egentligen fysisk aktivitet för din hälsa?

I veckan var jag på ett frukostseminarium och lyssnade till Anders Hansen när han pratade om fysisk aktivitet och påverkan på vår hjärna. Under dem två timmarna berättade Anders flera intressanta saker som fick mig och säkert många andra i publiken att vilja snöra på oss joggingskorna. Nedan summerar jag mina take aways från föreläsningen.

Hur påverkar fysisk aktivitet vår hjärna enligt Anders?
  • Bättre minne, koncentrationsförmåga, kreativitet etc

Forskning visar att kondition och koncentration hänger ihop eftersom fysisk aktivitet ökar aktiviteten i frontal loben som hänger ihop med koncentrationsförmåga, kreativitet etc. Hjärnan fungerar bättre både under och efter rörelse. Forskning visar att barn blir bättre i skolan av fysisk aktivitet eftersom den ökar förutsättningarna för inlärning.

  • Vi mår bättre av fysisk aktivitet

Det finns flera ämnen som gör att vi mår bättre av fysisk aktivitet. Därmed kan vi också förebygga och använda träning mot depressioner. Antidepressiva mediciner höjer Norephrineprine, Dopamine och Serotonin. Fysisk aktivitet ökar också dessa nivåer både under och efter pulshöjande träning. Vilket leder till lugn och harmoni. Dock räcker det inte med promenad utan minst 45 min 3 ggr i veckan i minst 6 veckor.

 

  • Fysisk aktivitet gör oss mer stresståliga

Fysisk aktivitet leder till lägre kortisolnivåer (vårt stresshormon) och vi blir bättre på att möta stress.

  • Kan vi bli smartare av att röra på oss?

Fysisk aktivitet ger 20 procent mer blod till hjärnan och därmed mer syre. Även ett protein BDFN som är ett protein som hjärnan producerar själv höjs när vi rör på oss. Detta protein skyddar hjärncellerna och underlättar koppling mellan cellerna vilket leder till förbättrat minne och koncentration. Kort och gått, bra kondis kan ge högre IQ.

Jag tycker det är intressant när vi sätter all infomation i ett evolutionärt perspektiv. Det blir helt klart lättare att förstå att vår livsstil idag inte är gjorda för oss. Vi fungera som människorna gjorde för 1 miljon år sedan. Då gick vi i genomsnitt 15-17 km per dag. Idag tar vi i genomsnitt 5000-6000 steg. Inte konstigt att vi mår sämre?

Summa summarum. Om fler människor tar tid att röra på sig, skulle vi både må och fungera bättre!

Goda nyheter för dig som inte vill sikta på Ironman

Jag avslutar mitt inlägg med det Anders gjorde för jag tycker det är så bra. För dig som inte orkar med alla hetsiga mediabudskap, trendiga hälsotidningar och social medier. Skit i allt det. Träning handlar inte om Instagram, vem som springer längst lopp eller om att vara sportigast. Träning handlar om hjärnan och din hälsa. Om överlevnad.

Och det behövs inga långdistanslopp för det. Ekvationen är inte ju mer du tränar desto bättre fungerar din hjärna. Utan för maximal kognitiv effekt (dvs) tankemässigt så är det Hjärndosen som gäller.

Hjärndosen  = Spring 3 ggr i veckan, 45 min per gång, kom upp i ca 70% av maxpuls. Du ska bli andfådd, det är det som räknas och därmed fungerar även andra aktiviteter som Cykla, Badminton eller liknande.

Hoppas du också blir sugen på att snöra på dig gympaskorna!

Boktips

Boktips #2

Här om dagen skrev jag ett inlägg om hjärnan och hur den kan ställa till det för oss eftersom den inte är designad efter den värld vi lever i idag. Mitt boktips för den här månaden är i linje med det temat.

I boken ”Vägra följa Jon” förklarar författarna hur vår bakgrund och evolution hänger ihop med vårt välmående idag. Med utgångspunkt i forskning berättar författarna varför du gör som du gör i vissa situationer istället för som du egentligen vill och hur du kan göra annorlunda. I boken kan du också läsa om sjukdomar och hälsa och fokuserar på hur du kan stärka det friska istället för att lindra symptom.

Om du blev inspirerad av mitt inlägg om att träna upp din motståndskraft och bli bättre på att tänka och framför allt känna mer själv istället för att lita för mycket på det du ser och hör, tycker jag att du ska plocka upp den här boken. Den finns hos dem flesta bokhandlare och på nätet.

 

 

Ledarskap

Ta fram din inre kritiker

Här kommer en sanning som jag tror att vi alla mår bra av att påminna oss själva om.

Allt det vi ser och upplever i sociala medier ÄR inte är den totala verkligheten. Jag vet, det är ingen nyhet men jag tror att vi ändå bör påminna oss själva om detta då och då eftersom att det är lätt att våra automatiska tankar kickar igång när vi skrollar i våra flöden.

Överallt, I reklam, filmer och I musik, matas vi med budskap om hur vi ska se ut, väga, hur ofta vi ska ha sex, uppfostra våra barn. Vi är biologiskt betingade att lita på det våra ögon ser. Men vi får inte glömma att delar av vår hjärna fortfarande fungerar som den gjorde för miljontals år sedan, när vi levde på savannen. Designad för att hitta potentiella hot och faror.

Detta gör att det kan bli jobbigt att leva I en värld som är så noggrant regisserad, redigerad och retuscherad som den vi lever i. Och om vi inte stannar upp är det lätt att vi per automatik börjar jämföra oss med andra, att vi fastnar i otillräcklighetskänslor eller glider ifrån den vi faktiskt är för att få andras bekräftelse.

Att börja ifrågasätta

Det jag uppmanar dig till är att träna på att använda ditt kritiska tänkande. Som självklart inte handlar om att bli en pessimist utan om att välja att tro på det som faktiskt gynnar dig och våga ifrågasätta och gå emot ideal, normer och andras värderingar.

Kritiskt tänkande kan handla om att ifrågasätta dem budskap vi får i sociala medier, i reklam och det andra säger till oss. Ibland handlar det också om att ifrågasätta oss själva. Exempelvis om du bär med dig en gammal självbild som talar om för dig att du inte duger.

Om du, precis som jag och säkerligen många andra, vill stärka din motståndskraft och slippa mäta oss utifrån konstgjorda bilder och lögner om vad som är normalt och vad som bringar lycka kan du börja med att fundera över och besvara följande frågor nästa gång du skrollar i ditt flöde eller ser en annons på TV.

1.     Ser jag något som är på riktigt?

2.     Återger de här bilderna en verklighet eller en fantasi?

3.     Återspeglar de här bilderna och budskapet en sund livsstil eller förvandlar de min kropp min familj, min relation eller min självbild till objekt och handlingsvaror.

4.     Vem gynnas av att jag ser de här bilderna och köper de här budskapen?

Jag får själv påminna mig om detta då och då. Låt oss hjälpas åt. Både genom att utveckla vår inre kritiker och visa upp det som är DU.

Vänner

Går det att träffa nya kompisar som vuxen?

Mitt svar är JA!

Jag vet för att jag pratar av erfarenhet.

Ensamhet kommer nog dem flesta att uppleva någon gång i livet. Ensamhet behöver inte betyda att du ÄR ensam och helt saknar vänner och eller andra människor omkring dig. Utan kan mer handla om en upplevd känsla. Exempelvis en brist på gemenskap, du kanske känner att du växt ifrån dina tidigare vänner eller att det helt enkelt skulle vara roligt att träffa fler.

Oavsett, så vill jag att du ska veta, att det GÅR att hitta nya vänner, oavsett när i livet. Det finns hur många människor där ute som också letar efter nya vänner, som letar efter just dig.

Lite längre ner i inlägget ger jag mina förslag på forum och rent konkreta saker som du kan göra ifall du vill börja se dig om efter nya bekantskaper och sammanhang.

Jag har hade turen att hitta en medlemsklubb för golfintresserade kvinnor. Green Queens, som vi heter, är bara ett exempel på den mängd av tjejgrupper det finns där ute och som har som syfte att knyta ihop människor med varandra.

I veckan träffades Green Queen för att mingla, träffa helt nya medlemmar och prata om alla roliga event och spontana golfrundor vi ska spela under våren och sommaren. Även om golfen är central i det vi gör så är den social biten och ha roligt tillsammans minst lika viktigt.

Bland våra dryga 450 medlemmar har vi tjejer som bokstavligen aldrig rört en golfklubba. I vår grupp finns allt från riktiga proffs till dem som  framför allt är med för att ta del av den social biten och ser golfen som just det, något som möjliggör för mig att träffa nya vänner.

Green Queens är exklusivt för tjejer mellan 22-39 år men vi anordnar även resor, event och tävlingar där vi träffar andra företag och människor i alla åldrar. I veckan var vi exempelvis på We do Promotions kontor samtidigt som dem hade en pokerkväll för sina kunder. Ett ypperligt tillfälle att bredda sitt nätverk.

Är du nyfiken på Green Queens så tveka inte att kontakta mig direkt eller spana in vår webbsida där du hittar mer info. Vi har också en officiellt facebookgrupp som du hittar här samt en sluten grupp för alla våra medlemmar.

Är du också sugen på att bredda ditt nätverk?

Nedan ger jag mina tips på saker som du kan göra och forum där du kan börja.

  • Bli medlem i facebookgrupper som Heja Livet, Friendcation etc

Dem här grupperna har som syfte att just knyta samman tjejer med varandra och finna stöd i andra. Det går också att hitta grupper utifrån ett specifikt intresse, som i mitt fall golf, eller träning. Tex genom att söka på nyckelord som just träning, gymkompis, ridning eller vad det nu kan vara.

  • Ladda ner kompisappar

Det finns flera appar likt Tinder men vars syfte är att hitta nya vänner. Gofrendly är ett exempel på detta.

  • Instagram

Det kan vara ett stort steg för vissa men jag uppmuntrar till att ta direktkontakt med en person som du finner intressant. Jag har skrivit flera privata meddelanden till personer jag av olika anledningar följer och helt öppet och ärligt sagt som det är; att jag tycker att du verkar intressant kan inte vi ses över en fika. Det kan handla om business, att du letar samarbetspartner eller att du tror att ni kan bli bra träningskompisar.

  • Bara gå fram till någon

Scary i know men fan vi lever bara en gång. Ser du någon på gymmet eller träffar du en person i ett annat sammanhang, på fest eller på jobbet, så fråga ut den personen på en kompisdejt. Jag skulle bli jättesmickrad om det kom fram en person till mig och frågade. Det är ju världens finaste komplimang. Allt som kan hända är att du får ett nej tack.

<3

Personligt ledarskap

Utvärdera dina viljor och mål

Sätter du ofta upp mål för dig själv? Drömmer du om att göra något som du ännu inte tagit tag i? Eller har du en önskan om något men som du gång på gång misslyckats med att uppnå?

Min uppfattning är att vi människor vill en väldans massa saker. Vi är bra på att planera och det finns oändligt många modeller och strategier för att sätta upp mål. Det jag upplever vi är mindre bra på är att fundera över vägen dit, och framför allt, om vi faktiskt vill och är beredda att göra det som krävs för att nå våra mål.

It all comes down to…

Viljan. Men inte viljan som handlar om du vill nå ditt mål eller inte. Utan viljan om det faktiskt är beredd att göra det som krävs. Låt oss ta ett exempel. Säg att du VILL börja träna minst 3 gånger i veckan, och äta nyttigare (mer grönt och mindre socker). Frågan du ska ställa dig är inte, vill jag det här? Utan, är jag villig att…

  • Är jag villig att tacka nej till godis eller efterrätt när det bjuds i sociala sammanhang? Och kanske uppfattas som den ”tråkiga?”?
  • Är jag villig att gå upp tidigare på morgonen för att träna, eller gå till gymmet efter jobbet även om jag är trött?
  • Är jag villig att inte äta onyttigt sent på kvällen och istället uppleva det jag gör om jag inte får mat (tristess, ångest eller sötsug).
  • Är jag villig att prioritera matlagning för att säkerställa att jag tar med en nyttigare och grönare lunch än den dem erbjuder på restaurangen vid jobbet?

Det är den här typen av frågor du bör ställa dig när du vill något och ska sätta upp ett mål. Om svaret är ja på tillräckligt många är det bara att tuta och köra, men kom ihåg, är du osäker och tvekar du, är det bättre att vänta med att ge dig på målet. Att ange tomma löften till dig själv kan kännas bra och peppande i stunden, men om du bryter dem i alla fall, så kommer du över tid att skada tilliten till dig själv.

Så mitt tips är: välja dina mål och drömmar med omsorg. Välj ut dem förändringar som du upplever är nödvändiga, som faktiskt gör att du mår bättre. Lägg sedan tid på att utvärdera om du är villig att göra det som krävs. Och om inte, kan du hitta andra vägar dit? Eller har du kanske andra mål som känns lika meningsfulla? Eller kan det faktiskt vara så att du inte behöver förändras alls, att du och ditt liv är tillräckligt som det är? Lycka till <3