Träning

Lyft som träningsform

Har du testat tyngdlyftning någon gång?

Om inte, gör det! Det är en träningsform som får oförskämt lite plats på gymmen och bland oss glada amatörer. Men det faktum att du tränar i princip hela kroppen och att den innehåller flera viktiga moment som styrka, balans, explosivitet och koordination, hoppas jag att det är fler som vill testa.

Som med all annan träning är det viktiga att se över tekniken först bara.

Är du ny precis som jag är rekommenderar jag att träna tillsammans med någon som kan hjälpa dig att korrigera, en PT eller instruktör av något slag.

Mitt mål var att känna mig så pass trygg med tekniken att jag kunde börja träna lyft själv. Jag investerade i några PT-timmar och efter 2 månader kände jag mig så pass trygg att jag nu tränar mina lyft på egen hand. Ibland skickar jag över någon video för att få lite feedback och korrigera.

En annan bra grej med lyft är att det förutsätter god rörlighet. På så sätt tvingas du mer eller mindre ta tag i obalanser i kroppen. Jag har exempelvis fått jobba bort både en ond axel och en stel bröstrygg. Lyften blev min motivation att blir mer rörlig och börja jobba förebyggande.

Har du inte testat, testa!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply