Monthly Archives

juni 2018

Hälsa Self-care tips

Att ta hand om känslor del 2

Fortsätter på temat stress och känslor som jag skrev om här.

Jag slutade med att skriva inlägget ovan om hur viktigt det är att ta hand om dem där känslorna som inte får utrymme under dagen. Och när jag skriver ”ta hand om” vad menar jag egentligen?

Jo ta hand om som i att ”uttrycka”. Jag har tidigare berättat att en metod jag har är att ”skriva av mig” som ett sätt att få perspektiv på det jag känner inom mig. Nedan följer andra exempel på vad du kan göra för att bli bättre på att ta han om dina känslor

  1. Har du lätt för att visa känslor: är det bästa helt enkelt att känna efter och sedan göra det du behöver, gråta, skratta, gäspa, eller huttra. Dvs låta känslorna komma ut 
  2. Har du inte lika lätt att på egen hand uttrycka dina känslor, föreslår jag att dela tid med en vän, någon du litar på, eller en annan männsiska som finns där för dig, och bara lyssnar
  3. Försök att beskriva för dig själv hur du mår utan ord, dvs visa med kroppen, är det att krypa ihop? breda ut dig? slå med armarna? vilka grimaser gör du?
  4. Berätta mer ord för dig själv hur du mår, prata högt, jättekonstigt kan det tyckas, men det är det inte alls, det är ett jättebra sätt att ”checka av” hur du mår? ställ den frågan till dig själv, hur mår jag just nu? och svara högt.

Testa att göra något av detta ovan för att se vad som funkar för dig, det handlar som sagt att våga stanna upp för att släppa ut känslor efter en hektisk dag, och därmed hålla stressnivåerna i balans.

Self-care tips

Vad är du tacksam över?

När livet rullar på och vi är uppslukade av det som sker i vardagen, kan det vara lätt att glömma bort tacksamheten.

Tacksamhet är inget som kommer naturligt om vi inte tränar hjärnan i just det, att stanna upp och uppmärksamma det vi är tacksamma för.

Och om det finns något som direkt kan påverka vårt sinnestillstånd, som ger oss härliga känslor, så är det tacksamhet.

Övning ger färdighet

Vi kan alla träna upp vår tacksamhet. Nedan följer några av dem saker du kan ägna dig åt för att känna mer tacksamhet:

  • Skriv en tacksamhetsdagbok. Skriv tre saker du är tacksam för varje dag.
  • Träna på att vara tacksam här och nu genom att testa en tacksamhetsmeditation
  • När irritation eller ilska kommer till dig, försök inte bli av med dem känslorna, om du ger plats åt obehag och låter det få vara, så kommer nya tacksamhetskänslor till dig snabbare.
  • Berätta för andra om din tacksamhet, ring eller skicka ett sms till dem du tycker om och tala om hur tacksam du känner dig. Ännu bättre att göra det i ett riktigt möte såklart. Jag lovar att du kommer göra den personens dag. Vi är alltför snåla med att sprida vår tacksamhet omkring oss.
  • Le till andra människor och gör något litet som att hålla upp dörren eller låta någon passera före dig. Du blir genast mer glad och tacksam själv.
  • Uppmärksamma det som finns omkring dig, fina byggnader, natur, människor eller möjligheter som ännu inte utforskats men som finns där.

 

Tacksamhet är ett enkelt men effektivt sätt att både lysa upp din egen och någon annans dag. Snåla inte på den!

Vänner

Fantastisk helg i värmen

Vilken värme!

Har spenderat helgen med att spela golf och umgåtts med vänner. Haft fullt upp i veckan med jobb och helger som dessa, att bara få vara ute i naturen, umgås med människor jag tycker om, är nödvändig återhämtning.

Jag fullkomligt älskar kontrasten storstad, skog. När jag är ute på banan stänger jag ute allt annat som pågår och kan koppla av på riktigt.

Hur återhämtar du dig fysiskt och mentalt?

Efter golfrundan begav vi oss in till stan på en en ”AG” (after golf) 🙂

Nu ska jag njuta med en bok resten av dagen.