Self-care tips

Vad är du tacksam över?

När livet rullar på och vi är uppslukade av det som sker i vardagen, kan det vara lätt att glömma bort tacksamheten.

Tacksamhet är inget som kommer naturligt om vi inte tränar hjärnan i just det, att stanna upp och uppmärksamma det vi är tacksamma för.

Och om det finns något som direkt kan påverka vårt sinnestillstånd, som ger oss härliga känslor, så är det tacksamhet.

Övning ger färdighet

Vi kan alla träna upp vår tacksamhet. Nedan följer några av dem saker du kan ägna dig åt för att känna mer tacksamhet:

  • Skriv en tacksamhetsdagbok. Skriv tre saker du är tacksam för varje dag.
  • Träna på att vara tacksam här och nu genom att testa en tacksamhetsmeditation
  • När irritation eller ilska kommer till dig, försök inte bli av med dem känslorna, om du ger plats åt obehag och låter det få vara, så kommer nya tacksamhetskänslor till dig snabbare.
  • Berätta för andra om din tacksamhet, ring eller skicka ett sms till dem du tycker om och tala om hur tacksam du känner dig. Ännu bättre att göra det i ett riktigt möte såklart. Jag lovar att du kommer göra den personens dag. Vi är alltför snåla med att sprida vår tacksamhet omkring oss.
  • Le till andra människor och gör något litet som att hålla upp dörren eller låta någon passera före dig. Du blir genast mer glad och tacksam själv.
  • Uppmärksamma det som finns omkring dig, fina byggnader, natur, människor eller möjligheter som ännu inte utforskats men som finns där.

 

Tacksamhet är ett enkelt men effektivt sätt att både lysa upp din egen och någon annans dag. Snåla inte på den!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply