Hälsa Self-care tips

Att ta hand om känslor del 2

Fortsätter på temat stress och känslor som jag skrev om här.

Jag slutade med att skriva inlägget ovan om hur viktigt det är att ta hand om dem där känslorna som inte får utrymme under dagen. Och när jag skriver ”ta hand om” vad menar jag egentligen?

Jo ta hand om som i att ”uttrycka”. Jag har tidigare berättat att en metod jag har är att ”skriva av mig” som ett sätt att få perspektiv på det jag känner inom mig. Nedan följer andra exempel på vad du kan göra för att bli bättre på att ta han om dina känslor

  1. Har du lätt för att visa känslor: är det bästa helt enkelt att känna efter och sedan göra det du behöver, gråta, skratta, gäspa, eller huttra. Dvs låta känslorna komma ut 
  2. Har du inte lika lätt att på egen hand uttrycka dina känslor, föreslår jag att dela tid med en vän, någon du litar på, eller en annan männsiska som finns där för dig, och bara lyssnar
  3. Försök att beskriva för dig själv hur du mår utan ord, dvs visa med kroppen, är det att krypa ihop? breda ut dig? slå med armarna? vilka grimaser gör du?
  4. Berätta mer ord för dig själv hur du mår, prata högt, jättekonstigt kan det tyckas, men det är det inte alls, det är ett jättebra sätt att ”checka av” hur du mår? ställ den frågan till dig själv, hur mår jag just nu? och svara högt.

Testa att göra något av detta ovan för att se vad som funkar för dig, det handlar som sagt att våga stanna upp för att släppa ut känslor efter en hektisk dag, och därmed hålla stressnivåerna i balans.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply