5 tips till dig som alltid är i farten

Martina Rehn pluggar till personlig tränare i Australien. Här tipsar hon om hur hon gör för att få ihop sitt schema, dagar hon är på språng.

Text och foto. Martina Rehn

Jag tror att vi är ganska många som ständigt är på språng. Vardagarna kan lätt bli mer stressiga än beräknat och tiden har en nästan ocharmig förmåga att liksom bara rusa förbi oss ibland. Sanningen är den att man inte alltid är så förberedd som man vill vara. Därför delar jag med mig utav några enkla tips som hjälp mig i vardagen, hoppas att det inspirerar dig också!

Spork. Hörrni, det är inte en slump att Sporken kommer högst upp på listan! Den här multifunktionella gaffeln/kniven/skeden har används så många gånger att jag nästan skäms. Men den är perfekt till dagar när man köper med mat som inte ska ätas hemma, och dessutom så slipper man den extra kostnaden för engångsbestick som ibland tillkommer. Ska du dessutom ut och resa så är denna oumbärlig på flygplatser där pressbyrån ibland verkar tro att man har en komplett besticklåda med sig i bagaget.

Tonfisk på burk. Enkelt, och gott. Krävs egentligen inte så mycket förklaring till den här punkten, men jag vill ändå slå ett slag för Australien som utvecklat konceptet med olika smaker på burkarna. Tonfisk i soltorkad tomat och basilika till exempel, vilken lyx!

Läs mer av Martina Så gör du din nyttiga nutella

Smartshaker. Den perfekta förvaringen till mellanmål! Förutom den uppenbara funktionen att du kan använda shakern till att dricka ur (och förvara diverse kosttillskott i bottenlocket) så är den perfekt att ha med i väskan när du behöver enkla mellanmål eller snacks. Lägg i en hel och oskalad avokado i shakern, smit ned en spork bredvid och fyll bottenlocket med lite flingsalt för ett mättande och nyttigt alternativ. Bottenförvaringen är även perfekt till nötter och russin, och shakern passar att fylla med yoghurt eller kvarg. Det går även fint att skära upp selleristjälkar och fylla shakern med lite vatten för att hålla sellerin fräsch och krispig längre. Ni hör, det är bara fantasin som sätter gränser.

Choklad Casein. Om du inte hunnit förbereda en efterrätt till helgens middagen, eller om du bara vill ha ett lite hälsosammare alternativ till att stilla chokladsuget. Blanda caseinet med lite mjölk eller vatten och låt svalan i kylskåp 2-5 minuter. Lyxa till det med vispad grädde eller ät puddingen som den är, enkelt och gott!

Martina tipsar 4 inspirerande träningsbloggar

 ”Gymmet” i träningsväskan. Svårt att hinna ta dig till gymmet på lunchrasten eller mellan jobb? Investera i ett hopprep, miniband, eller gummiband, så har du alltid med dig ett portabelt gym. Hopprep fungerar fint som ett konditionsredskap och miniband/gummiband är perfekt till styrketräning (du behöver alltså inte dra med dig 40 kg i hantlar för att kunna träna styrka). Leta även upp roliga cirkelpass och spara ned dessa i mobilen redan innan så du har allting förberett inför ditt träningspass! Vill du inte bli svettig? Inga problem, lägg in ett ordentligt stretchpass istället!

5 tips till dig som alltid är i farten
Martina Rehn studerar ”Sport Development and Fitness” i Australien och livsstilsbloggar på I am Ready.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.