En aktiv livsstil kan minska risken för cancer

Generna, vårt DNA, är det vi föds med som bestämmer vilken ögonfärg vi får och vilka sjukdomar vi är programmerade att få. Men vi kan faktiskt påverka våra gener genom att motionera och leva hälsosamt och på så vis sjukdomsgener och främja hälsogener. Och faktum är att en tredjedel av all cancer, oavsett form, kan förebyggas av hälsosamma levnadsvanor. Foto. Shutterstock

I dag är det 1 oktober och starten på den ”rosa månaden”, då vi sätter kvinnan i fokus och belyser forskningen kring bröstcancer och förebyggande åtgärder som motion och bättre livsstilsval.

En tredjedel av all cancer kan förebyggas av hälsosamma levnadsvanor. 

Vi stöter hela tiden på löpsedlar i linje med ”Ät och motionera dig frisk!”
Det är lätt att få intrycket att det skulle kunna gå att undvika sjukdom genom att äta en viss mängd broccoli och motionera varje dag. Så enkel är dock inte verkligheten.
Men vi KAN faktiskt påverka våra gener genom våra vanor och således hämma sjukdomsgener och främja hälsogener. Och faktum är att en tredjedel av all cancer, oavsett form, kan förebyggas av hälsosamma levnadsvanor.

Läs mer Ta kommandot över din hälsa med epigenitik (du kan påverka mer än du tror) 

Bra saker att tänka på i samband med just bröstcancer

Vardagsmotion
– 30 minuters pulshöjande fysisk aktivitet om dagen  risken för bröstcancer!

När vi rör på oss och hjärtat får jobba påverkar det oss ända ner på cellnivå.
Fysisk aktivitet leder även till en effektivare ämnesomsättning och bättre hormonell status, bland annat sänks östrogennivåerna vid träning. Östrogen är en riskfaktor för både bröstcancer och livmoderkroppscancer.
Regelbunden fysisk aktivitet minskar risken främst för bröstcancer, tarmscancer och livmoderkroppscancer.
Läs mer cancerfonden.se/livsstil/fysisk-aktivitet

Visst du att även män drabbas? Varje år får ungefär 50 män i Sverige bröstcancer

Alkohol
– Så triggas bröstcancer av alkohol

När alkohol bryts ner i kroppen bildas stora mängder av en restprodukt som heter acetaldehyd. Ett giftigt ämne som kan skada våra celler och gener och därmed ökar risken för cancer. Alkohol i större mängder gynnar även produktionen av så kallade fria radikaler som även de kan skada cellernas gener. Dessutom påverkar alkohol kroppens hormonsystem och konsumtion ökar risken för bröstcancer.
Läs mer cancerfonden.se/livsstil/alkohol

Maten
– Generella tips för minska risken för alla typer av cancer

Fakta: I en rapport från World Cancer Research Fund baserad på tusentals vetenskapliga artiklar skriver man att hälsosamma matvanor som minskar risken att drabbas av cancer innehåller en stor andel grönsaker, bönor, fullkornsprodukter, nötter och frukt – livsmedel som är rika på vitaminer, mineraler och fiber.

Dessutom bör man välja fisk och fågel istället för charkuterier så som exempelvis korv, bacon och skinka eller rött kött. En generell rekommendation är att äta mycket av livsmedel som innehåller ”skyddande” ämnen såsom fiber och vitaminer, samt begränsa konsumtionen av livsmedel som innehåller ”skadliga” ämnen för kroppen, såsom exempelvis charkuterier.
Naturligtvis kan man unna sig sitt favoritgodis eller en pizza lite då och då, men det kan vara klokt att fundera på vad som är bra vardagsvanor och vad som är festmat.
Läs mer cancerfonden.se/livsstil/matvanor

Sol

– Kopplingen mellan solning och hudcancer är jämförbar med den mellan rökning och lungcancer.

Fakta: Att solens strålar kan orsaka cancer vet de allra flesta – trots detta är det många som bränner sig och få som skyddar sig tillräckligt. Faktum är att svenskar solar mer än vad man gör i många andra länder, visar en rapport från Strålsäkerhetsmyndighetens vetenskapliga råd.

Närmare 10 000 personer i Sverige drabbas varje år av någon av de två hudcancerformerna malignt melanom eller skivepitelcancer i huden. Dessutom får 30 000 – 35 000 personer om året den mer lindriga formen av hudcancer, basalcellscancer. Närmare 600 personer avlider av hudcancer årligen. Läs mer cancerfonden.se/livsstil/solen

Tobak
Bland det värsta du kan göra mot hälsan!

Fakta: I takt med att färre röker har insjuknandet och dödsfallen på grund av rökning minskat. Men fortfarande insjuknar varje år cirka 6 800 personer i cancersjukdomar som är relaterade till rökning och cirka 5 200 personer avlider i cancersjukdom på grund av rökning. Rökningen tar fler liv än trafikolyckor, narkotika och självmord skördar tillsammans.
Läs mer cancerfonden.se/livsstil/rokning

WHO:s 12 rekommendationer:


1. Rök inte. Använd inte någon form av tobak.

2. Rök inte i ditt hem. Uppmuntra till en rökfri arbetsplats.

3. Se till att ha en hälsosam kroppsvikt.

4. Var fysiskt aktiv varje dag. Begränsa den tid du sitter ned.

5. Ät en hälsosam kost: Ät mycket fullkorn, baljväxter, grönsaker och frukt. Begränsa intaget av livsmedel med hög kalori- och fetthalt och undvik söta drycker. Undvik processat kött, begränsa intaget av rött kött och livsmedel med hög salthalt.

6. Om du dricker alkohol av något slag, begränsa ditt drickande. Att inte dricka alkohol alls är bättre med avseende på cancerprevention.

7. Undvik för mycket sol, speciellt viktigt för barn. Använd solskyddskräm. Sola inte i solarium.

8. Följ hälso- och säkerhetsföreskrifter på din arbetsplats för att skydda dig mot cancerframkallande ämnen.

9. Ta reda på om du är utsatt för höga radonnivåer i ditt hem. Se till att minska höga radonnivåer.

10. För kvinnor: Att amma minskar moderns cancerrisk; amma om du kan. Hormonbehandling för klimakteriebesvär ökar risken för vissa cancerformer; begränsa behandlingen.

11. Se till att dina barn deltar i vaccinationsprogram för: hepatit B (för nyfödda), humant papillomvirus (HPV för flickor).

12. Delta i screeningprogram för: tarmcancer (män och kvinnor), bröstcancer (kvinnor), livmoderhalscancer (kvinnor).

Läs mer cancerfonden.se/om-cancer/europeiska-kodexen-mot-cancer

2 KOMMENTARER

  1. […] Under sommaren valde jag att inte posta träning för att jag ville hålla det som en exklusiv stund för mig. Efter att nästan reflexmässigt alltid posta träning, har jag nu vant av mig vid det. Men tänkte att jag ska träningspeppa lite extra med tanke på den rosa månaden och hur viktigt det är att vara aktiv och förebygga bröstcancer. Bland annat sänks östrogennivåerna när du tränar. […]

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.