Så minskar du vardagsstressen

Foto: RyanMcGuire

Återkommer ofta och gärna till det här med hur träning trollar med psyket. Hur en jobbig situation, som i stunden upplevs som överväldigande, kan växla om till att kännas hoppfull och fullt hanterbar, tack vare ett träningspass. Hur du punkterar prestationsbubblan när du går all in” i någonting annat än jobb (mindfulness) och trimmar hjärnan med en massa ljuvliga må bra-hormoner. Endorfiner är kroppens egen medicin mot trötthet, ångest och stress. [KÄLLA] När du är sådär äckligt jättejättestressad, att det bultar i tinningarna och du nästan har blodsmak i munnen och inte ”hinner träna”, det är då du behöver det som mest. Och när du tränar kroppen, tränar du även hjärnan.

Så minskar du vardagsstressen

Stress tar lätt över tillvaron om du inte ser upp. Här är några tips som kan hjälpa dig att lätta på trycket och minska på vardagsstressen:

Mobilfria zoner

Har som regel att lämna mobilen på laddning när du tränar eller gör någon annan fritidsaktivitet. Det är så himla lätt att man av gammal ovana går in på jobbmejlen eller sociala medier och ”går igång” på någonting som skulle kunna vänta till senare. Lätt att sabba nuet och vad som var tänkt som kvalitetstid med en vän. En smart grej kan vara att lägga bort mobilen på kvällarna och låta sovrummet vara en teknik- och prestationfri zon. 

Läs även: 5 tips som hjälper dig att sova bättre

Skriv listor

För att få bättre jobbkoll kan en idé vara att skriva en lista på ”måsten” i fallande skala. Det skapar struktur och gör det lättare att hålla tankarna i schack.

#FOMO?

”Fear of missing out”, är du en av dem som har svårt att välja? Fokusera inte på för många saker samtidigt. Att tacka nej till saker ibland är nödvändigt för att må bra. Var inte rädd för missuppfattas som ”otacksam” eller ”tråkig”, det är snarare ett tecken på att du värderar dig själv och din tid. 

Bra mat för en bra dag

Socker triggar stresshormonet och sätter blodsockret i gungning – snabba kickar för att sedan göra dig trött, grinig och ofokuserad. Välj bra mat som får dig att må bra: Livsmedel med mycket fibrer, grönsaker och proteiner. Tänk även på att undvika alkohol mitt i veckorna. Socker och alkohol är verkligen ingen bra grund för skönhetssömnen.

Läs även: Lax i ugnen med supersalsa 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.