Stå upp för en hälsosammare arbetsdag

Det finns många fina hälsoeffekter att få av att stå upp och jobba. Foto. Pixabay

Du har allt att vinna på att skippa skrivbordsstolen och höja arbetsbordet.


Att stå upp och jobba är förknippat med en massa positiva hälsoeffekter – allt från bättre hållning, förebyggade av värk och ökad förbränning till minskad risk för belastningsskador och vissa välfärdssjukdomar.

Att gå från sittande till stående kan dock kännas ansträngande, svårt och ovant till en början, men det gäller egentligen bara att få in rutinen och vänja sig successivt.

Caroline möter många med nack- och ryggproblem i jobbet som personlig tränare.

– Bra tips är att höja bordet innan lunch och arbeta stående på eftermiddagen,säger Caroline W Söderblom, som i jobbet som PT möter många med nack- och ryggproblem.
– Att höja bordet innan du går för dagen. Det gör det lättare att börja arbetsdagen stående, dagen efter. Pröva dig fram och se vad som passar dig!

Läs hela inlägget här och få fler värdefulla tips av Caroline om hälsoeffekterna av att stå upp och jobba! 

Notis. Du är kanske en av alla dem som tog del av de studier som delades av American Journal of Epidemiology (2017) och målade upp att stå upp och jobba som ”ohälsosamt” och likvärdigt med rökning? Då ska du lyssna på det här inlägget med Maj-Lis Hellénius, professor i allmän medicin vid Karolinska sjukhuset. 

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.