Stress – vår tids stora hälsohot

De flesta av oss kan på ett eller annat sätt relatera till stress och utbrändhet. Under våren kommer du att kunna följa en artikelserie där Anki Ström, KBT-coach och mental tränare, möter människor som på olika sätt drabbats av att stress som lett till utmattning, sjukskrivning eller livsstilsförändring. Anki delar med sig av tips och råd kring hur du kan hantera och bemöta stress i vardagen med hjälp av KBT och ACT. Hon pratar med experter eller andra som ”jobbar med stress” i sin yrkesvardag.

Text. Anki Ström Foto. Pexels.com

Stress är vår tids stora hälsohot. Allt fler människor drabbas av stressrelaterad psykisk ohälsa, sjukskrivs för utmattningssyndrom och vägen tillbaka till yrkeslivet och en fungerande vardag är ofta lång. Men stress är också en del av livet som vi aldrig kommer ifrån. Det är en automatiserad reaktion vars biologiska funktion är att ge oss extra energi när vi ställs inför utmaningar. Det så kallade ”flykt – och kampsystemet” som hjälpte oss att överleva när farorna innebar hot från djur och natur. Problemet är att de utmaningar den moderna människan ställs inför skiljer sig radikalt från de förhållanden som systemet är anpassat för. De vi upplever som ”faror” idag är sällan på liv och död men vår kropp reagerar på samma sätt. Den vet inte skillnad på om faran är ”inbillad” eller verklig. Dessutom framkallas stressen ofta av sånt som vi till skillnad mot stenåldersmänniskan inte kan fly ifrån och som påverkar oss under längre tid vilket ökar risken för att vi ska bli sjuka.

Det som händer rent biologiskt vid en stressreaktion är att kroppen sätter in högsta beredskap. Till exempel när vi ska göra något som är väldigt viktigt, har bråttom eller kanske står på affären och inser att bankkortet ligger hemma på köksbordet (att jämföra med när faran bestod av en björn i skogen). Då börjar kroppen skicka mer energi till hjärta, muskler och hjärna för att kunna hantera den pressade situationen. Hormonhalterna ökar liksom pulsen och blodtrycket för att vi ska ”vakna till och bli på alerten”.

Symtom på stress kan variera från person till person precis som vad som utlöser den. Vi reagerar på olika saker och det handlar också om hur vi mår för övrigt och tar hand om oss själva. Regelbunden fysisk aktivitet, att äta näringsrikt och tillräckligt, sova ordentligt och ha en fritid som ger återhämtning och ny energi är grundläggande för att vi ska orka med den påfrestning och utmaning som vardag och jobb innebär.

Signaler på att stress påverkar hälsan:

Glömska – att missa möten, tandläkartider, koden till bankkortet, telefonnumret till din partner eller saker du ska göra.

Kroppsliga symtom – huvudvärk, förstoppning/lös avföring, halsbränna, hjärtklappning, en känsla av att ”få svårt att andas” i pressade situationer, sämre immunförsvar som leder till upprepade infektioner, högt blodtryck.

Humörsvängningar – att känna sig irriterad, frustrerad, gå från ilska till gråt. Känna sig ”nere” och låg utan någon påtaglig orsak.

Sömnsvårigheter – antingen att somna in eller vakna på natten och ha svårt att somna om.

Konstant oro – att hela tiden ha känslan av att ”något är fel”, ”ska hända”, att du glömt något eller ren ångest utan att du vet varför.

Känslig för sinnesintryck som höga ljud eller ljus – t ex vardagliga saker som att barnen leker lite högljutt.

Muskelspänningar – i framför allt nacke, axlar och rygg som kan leda till nackspärr eller ryggskott.

Koncentrationssvårigheter – att ha svårt hålla fokus eller slutföra uppgifter, sväva iväg i tanken, börja surfa på facebook istället för att skriva klart rapporten till chefen.

Tunnelseende – att få svårt att se lösningar och möjligheter i situationer. Ett problem blir lätt oöverstigligt för att du låser dig i tanken, kan inte tänka klart.

Jag tänker att vi behöver lära oss att leva med stress i den meningen att vi förstår vad som händer i kroppen, hur det påverkar hälsan och vart gränsen går för vad som är rimligt att hantera. Vi måste våga landa i tanke och känsla och acceptera vår livssituation och vardag, inte fly ifrån det som är jobbigt eller obekvämt. Framför allt behöver vi hitta balansen mellan påfrestning och återhämtning. Det är när vi inte hinner återhämta oss som stress påverkar vår hälsa negativt och blir en hälsofara. Samma sak när vi tappar bort oss själva, kontakten med vår inre kompass vilket ofta resulterar i en falsk och prestationsbaserad självbild. Vi behöver alla stanna upp och ställa oss frågan nu och då – lever jag det liv jag vill leva som den person jag är och vill vara.

 

 

//Anki Ström, KTB-coach/mental tränare, PT, kostrådgivare & skribent

 

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here