Monthly Archives

december 2017

Hälsa 40 plus

Hälsomål 2018

Foto. Sandra Birgersdotter

För mig handlar hälsa om att upprätthålla ett jämt flöde av positiva inslag i vardagen. Det handlar inte om det enskilda träningspasset … eller det specifika livsmedlet. För mig handlar hälsa om helheten och att uppleva balans i livet. Mitt mål är att känna mig energisk och glad, orka med att både träna, jobba och finnas till för mina närstående. Och för mig själv, sist men inte minst, att orka ägna mig själv mer än 3 sekunder i spegeln på morgonen.

Inför det kommande året som bara står runt hörnet, med tanke på att nyårsafton är i morgon (eller ”i dag”, när du läser det här) har jag tankar som att ”vilja komma i bättre form” … det innefattar både att tappa några kilon runt midjan men även att må bra såklart. De senaste 4-5 åren har jag velat gått ner 10 kg, för att komma ner till den vikten jag hade när jag först träffade Mårten. Men jag tror att ”10 kg”, den fixerade siffran, är en symbol för någonting annat och kanske mer förknippat med en känsla? Känslan av att känna mig sexig, stark och smart, underbar och oövervinnerlig, som en ”superwoman”! Så som du alltid känner dig i början av ett förhållande … innan man blottat alla sina sidor och verkligheten tagit över. Kanske kan man säga att nyförälskelse handlar mer narcissism än kärleken till den andra personen, dvs att få se uppleva sig själv och sin egen härlighet, genom den andres ögon?

Nej, jag tror snarare att vad jag behöver för att ta träningen till nästa nivå, är ett specifikt träningsmål. Och med två träningsresor på vårkanten, den första redan om några dagar … och både flera millopp och en halvmara att träna inför… Samt att äta lite bättre (mer regelbundet, lite renare) kommer vikten inte vara ett problem.

Det här med att ”träna för utseendet”tror jag inte räcker som bränsle i längden, tror du behöver associera träning till någonting annat än bara ”resultat”. Dels fylla träningstiden med gemenskap och ett socialt värde, men även ha ett bestämt mål som gör att du tar träningen på allvar. Och inte skarvar så fort du får en deadline som kallar. Inte låta jobbet och andras behov bli viktigare än du själv. Du behöver syre först för att kunna hjälpa andra, flygplanskatastrofpsykologin du vet. 😉 Du har ALLTID tid att träna en kvart, om du verkligen vill. Hälsa handlar om aktiva val och prioriteringar.

På tal om att göra träningen till rolig och social, nu har ”Marre”, The workout plan, ett ”nystartserbjudande” där du kan köpa ett 10 ggr  klippkort hos henne. Välkomnar dig varmt till vår härliga gemenskap på Studio Levels. HÄR hittar du det. Maries cirkelträning och boxpass är för alla kvinnor i alla åldrar och oavsett träningsnivå.

Med dessa ord vill jag tacka dig för det här ”bloggåret” och önska dig ett riktigt Gott Nytt och hälsosamt år. Låt 2018 bli det året du tar tag i dina drömmar på riktigt! Och DU är alltid viktigast i ditt liv, kom ihåg det. ”Amen”<3

Kram // Malin

 

Träning 40 plus

Att ladda om efter förkylning

Foto. Fanny Roetlisberger

Finns det något jobbigare än att börja om efter ett längre träningsuppehåll? Klart det finns, men det är segt att komma igen efter förkylning. I går morse, när klockan ringde 05.30 för hundrastning och morgonträning med bästa ”Marre”, The Workout plan, var mitt mindset lika med noll. Det fanns ingenting i mig som ville träna. Motvilligt släpade jag min trötta, fortfarande lätt snuviga, kropp mot tvärbanan och tvingade påminna mig själv om för vems skull jag gör det här, tränar och äter nyttigt.

”Kör hårt!” peppade en kompis via Instagram, men det var det sista jag tänkte göra. Alla fungerar vi olika, men om jag skulle avfyra ett tips inför det nya träningsåret lyder det så här: Lyssna på kroppen! Tänk långsiktigt och gå ut långsamt i början efter ett längre träningsuppehåll. Så att du inte blir sjuk igen och får börja om, igen. Tips från ”coachen”. 😉

Skönhet 40 plus

Tips för 40 plus-håret

Håret gör jättemycket för helhetsintrycket. Är du snygg i håret har du kommit halvvägs tycker jag. Efter  två veckors ihållande förkylning … och att ha hamnat mellan ”frisörstolarna”, fick jag äntligen tid för att fixa min utväxt. Det här med åldrandet … kanske har du som jag, inbillat dig att håret tappar kvalitet med stigande ålder? Att det liksom blir sprödare och risigare ju äldre du blir … Och tillsist vill man bara bara klippa av alltsammans, i panik över att ständigt och jämt känna sig ”ful”. Innan man vet ordet av, så står man där och med sin medlemsansökan i näven till seniorklubben för ”tantkort.”

Men det där är helt fel, att håret skulle ”förfalla” på grund av åldern, blev jag informerad i frisörstolen i går. Du kan visst fortsätta ha långt hårsvall livet ut, om du verkligen vill.

Håret kan ändra karaktär (och därmed ändra behov) i och med att håret byter ut sig cirka vart fjärde år, kanske mer? Men det blir inte ”dåligt”, förutsatt att du tar hand om dig själv genom att inte stressa för mycket, äta näringsrik mat och använda anpassade produkter:

”Produkter anpassade efter säsong och luftfuktighet och en inpackning i veckan”, rekommenderar hårstylisten Nina Nordblom, ägare av den trendiga konceptsalongen Studio Levels, när jag frågar efter hennes bästa tips för 40 plus-håret. Vilket visar sig vara tips som gäller alla, oavsett ålder.

Det här är Ninas bästa tips för 40 plus-håret … 

Tips för 40 plus-håret

Nina Nordblom är delägare och driver konceptsalongen Studio Levels och har jobbat som frisör i 14 år. Här tar hon hand om min utväxt som nått ”botten”, en konsekvens av att hamnat mellan ”frisörstolarna”.

  • Färga utväxten med 6-8 veckors intervall. Det bästa är att boka ny tid direkt efter avslutad behandling för att vara på säkra sidan, att du får hjälp i tid.
  • Gör en inpackning 1 ggr/veckan. På vintern behöver håret fukt och på sommaren mer protein. Anpassa produkter efter luftfuktigheten och tillsätt det som saknas håret.
  • Se till att använda rätt värmeskydd när du använder plattång. Ett bra skydd tål 200 grader, anpassat till en plattång som blir 190 grader varm.
  • Rådfråga din frisör om vilken färg som bäst passar din hudton, kalla eller varma nyanser.
Tips för 40 plus-håret

Så här fint blev håret efteråt, lockat med plattång. Vet inte om jag tycker att just jag passar Hollywood-lockarna, men många andra gör det.

Tips för 40 plus-håret

Jag och Mårten passade på att klippa oss samtidigt. Två ”flugor” i en smäll, haha.

Tips för 40 plus-håret

Nina tipsade om den här värmedskyddande produkten från Kerastase. *Bilden nedan innehåller en köplänk.

Tips för 40 plus-håret

HÄR kan du köpa den för 279 kr. Vi får hoppas att den är dryg 😉

Sammanfattningsvis, att du inte skulle kunna ha välvårdat långt hår, för att du blir äldre är alltså en missuppfattning. Motsvarande som att du skulle ”tappa formen” bara för att du når en mogen ålder … Den enda orsaken till det, är att du tappar fokus på dig själv – blir latare och gör andra prioriteringar. Med det sagt, håret blir inte frissigare per automatik för att du passerar 40, håret blir sämre för att du slutar anstränga dig. Kanske jämförbart med om du sluta att serva bilen … eller skita i att städa hemma? Klart att det skulle få konsekvenser.

Men samtidigt, åldrandeprocessen är en biologisk brottningsmatch som vi alla går igenom. Och det är klart att en åldrande kropp kräver ännu mer omsorg än en ung. Och det här med gråa hår, slipper ingen undan. Dessutom behöver man färga utväxten ofta för att dölja ”skiten”. Ett jäkla evighetsgissel det där, om du frågar mig.

Med det önskar jag dig en fin dag … Ska njuta resten av dagen av att ha tränat för första gången efter förkylningen och av att känna mig fin i håret. En inpackning i veckan alltså, tummis på den? 😉

 

Hälsa

Investera i livet

Första arbetsdagen och så julen var över. Kvar är bara mellandagsrean och shoppinghysterin med pockande nyhetsbrev: ”Fick du inte klappen du önskade dig???” Jesus! Går livet ut på att handla undrar jag, ska vi investera i varandra genom prylar?

En återkommande mening som korsar min hjärna inför 2018 är – ”investera i livet” … Och inte som i att köpa nya saker, utan som i att inte låta jobbet (och andra obetydliga saker i det stora hela) gå ut över hälsan och relationer. Sluta vara lat och förändra saker som jag inte trivs med. Fixa med lägenheten, göra den mer hemtrevlig. Förkovra mig, anmäla mig till en kurs eller två. Planera min tid bättre och ha en bättre plan med det jag gör. Satsa på kvalitet framför kvantitet. Gräva där jag står.

Det här med att konsumera för sakens skull, jag har aldrig förstått det? Alltså, fy för mellandagsreor! Jag blev nästan rädd för mänskligheten när jag tog en sväng om in på Zara igår för att se om ett par skor jag velat ha länge fanns kvar i min storlek. Folk praktiskt taget klättrade över varandra i jakten på billiga saker, likt panikslagna råttor som flyr ett sjunkande skepp. Jag pep snabbt ut därifrån och struntade i skorna.

På tal om att planera bättre … jag  en del tankar om bloggens fortsättning… om hur jag ska lägga upp innehållet fortsättningsvis. Hoppas du kommer gilla det. 🙂

Humor

Ett svart litet julrim

God fortsättning på julen kära du … hoppas att du hade en riktigt mysig julafton tillsammans med familj och vänner … och att det blev lagom av allt, i synnerhet alkoholen tänker jag … För julen ska väl ändå vara barnens högtid, eller hur. Så vad passar bättre då, än ett litet svart rim, om ett djur?

… Och en liten påminnelse att inte låta barnen leka med tändstickor 😉

Ett svart litet julrim om guldhamstern Tim

”Eller hur!? Kommer inte på frågan!” Röt min man och blev sur, när jag och barnen förde på tal att skaffa ett ännu ett djur. – Vi har redan ett ZOO i sängen, det var tydligt och klart att det var poängen. Men när vi på hans födelsedag kom hem med dig, lille Tim, i en rosettprydd ask, smälte hans hjärta till rosa slask.

Veckor blev till månader, månader blev till år medan du växte dig stor och stark. Vi tränade apport och pli, gosade och fyllde din skål med kravmärkt havrekli. På nätterna sprang du dig trött i ditt evighetshjul, varav du fick bo i ett värmeisolerat utomhusskjul. Med dig i vårt familjeliv, blev vår gruppdynamik mycket mer positiv. Ända till den frostiga decemberdag, när vår familjedröm (bokstavligen) gick upp i rök. Tack vare  DIG ditt ludna lilla hamsterök.

Jag minns det som det var igår, den vedervärdiga domedag när familjen (plus hamster) tog bilen till Åre … och ”pappsen” körde som en fartdåre. Du förstår, Totte (5 år) ville ingen illa, utan bara julstämning skapa, när han i din bur tände ljus … Nu får vi dig från gallret skrapa, dina rester torra som snus.

Här ligger grilloset tät av rökt maräng, medan du, din egoist, skuttar ystert på de sälla jaktmarkers-äng. Vadan denna gråt, vadan denna sorg? Familjevillan i Bromma har förvandlats till bedrövelsen borg.

Med din hastiga bortgång kom bistra tider. Såklart var det inte ditt fel att du dog … Men fatta att det svider?!

Du… du ligger där förkolnad och tyst, säger inte ett endaste knyst. Säg mig lille Tim, vad ska barnen leka med nu? Expediten i smådjursbutiken garanterade livslängd 3 år, minst. En dammtuss är mer kul än du!

Du var oss trogen och kär, men att ha kastat etthundrafemtio kronor i sjön (för en död hamster) känns i ärlighetens namn sådär. Jag har mejlat försäkringsbolaget om ersättning för sveda och värk, medans du vilar i Jesu julkrubba, en förkolnad hamsterängel, i din snövita nattsärk.

Tim, vår lilla ludna slickepinne, farväl, auf wiedersehen! Du kommer för alltid att leva i familjens minne.

Ett svart litet julrim

 

 

Humor

Jul igen

Det blir en jul i år igen. Även om det inte känts så den senaste veckan. Årets julklappsinköp var överstökat på mindre än en timme. Jag och Mårten stod redo två minuter i 10 utanför prylbutiken Flying Tiger, som två frustande gallopphästar i startfållan. Den perfekta presentbutiken enligt mig, om du vill hitta roliga och prisvärda klappar som kan passa alla. I morse packade vi bilen och rattade en vansinnesfärd ner till Ystad i blixthalka …  Aldrig igen, nästa gång tar vi flyget bestämde vi. Och i morgon, på Julafton, blir det Mörrum.

Det blir en gråspräcklig jul. Med ”en gråspräcklig jul” syftar jag inte på våra hundar … Inte heller tänker jag på den svenska väderleken … Än mindre syftar jag vägunderlaget … eller det faktum att vi ska fira en snöfri jul i Skåne …

Nej, jag syftar på mitt hår! Den vita benan som lyser upp decembermörkret som en ljusupplyst autobahn över min hjässa. Till det matchar jag med en stämningsfull vardagsdress. Ton i ton. I fallande gråskala. Vore kanske inte helt fel att likna mig vid den där renen … Rudolf med röda mulen? Fast Malin med röda näsvingarna … och svårt narig överläpp, efter att ha snutit mig en vecka med Euroshoppers sträva hushållspapper, ett panikinköp på Willys.

Bläddrar i en gammal H&M-katalog på mammas dass som uppmanar mig att shoppa mig ”Holliday chic”, där jag sitter i min förkylda höghet … Jag som knappt återhämtat mig efter kommersens pockande Black Friday och Cyber Monday-notiser är redan trött på mellandagsrean, innan den ens har börjat. Nog om att blogga … och sitta vid datorn när vi är här nere och borde familjemysa istället.  Med det vill jag önska dig en riktigt God Jul! <3

Jul igen

God Jul från oss!

 

 

 

 

Humor

När succén är ett faktum

Det bästa med att vara egenföretagare är att man får bestämma själv. På minussidan är att man aldrig kan ta ledigt, eftersom det inte finns några vikarier. Hade jag varit anställd på ett företag hade jag sjukskrivit mig den här veckan … eller blivit tvångshemskickad från jobbet. ”Deporterad.” Är jättejättedunderförkyld, simmar i mitt eget snor och har snart snutit upp två balar dasspapper själv. Överdoserar nässpray och knaprar alvedon, kapaciteten är på halv stång som du förstår.

Men ändå sitter jag här hemma och pressar mig själv.

När jag är trött blir jag stressad och när jag blir stressad börjar jag lätt att forcera tillvaron och blir hyperproduktiv, fast ingenting blir särskilt bra. Som i morse, typexemplet! När jag får för mig att det absolut inte kan vänta till i morgon, att mejla brand managern på ett företag om samarbete … och kallar hennes produkt för FEL NAMN. Och namnet på ett varumärke som klingar liknande och som börjar på samma första bokstäver. Simulera svettningarna… hjärtklappningen och blodsmaken i munnen … jag får. I samma stund som det går upp för mig att jag uttryckt mig fel i det där klämkäcka säljmejlet …  Vill typ ”skjuta” mig själv, få det ogjort. Men det går ju inte såklart.

Lagt kort ligger. 1 noll till snor-Mallan!

 

 

 

 

 

 

Humor

Självbedrägeriets frosseri

Jag äter inte godis. Jag är inte en människa som äter ”fel fett” och tröstäter socker. ”Sån” är inte jag. Nästan varje dag ”kickstartar” jag med att uppträda som ett föredömligt skolboksexempel … och sneglar förfärat på andra som äter skräpmat och godis öppet på pendeltåget. Och kvinnor på lokalbussen som skämssmyger med godispåsen i handväskan. Som om att omgivningen inte skulle fatta vad de håller på med?!  ”SKÄRP DIG!” Tänker jag med dämpat förakt och har svårt att inte stirra ut vederbörande ”syndare”.

Så exemplarisk är jag förstår du. Ända tills jag själv, samma eftermiddag, blir trött och stressad och kommer på mig själv med att ”hetsäta” vingummin (när ingen ser) på vägen hem från matbutiken. Tänker att … I morgon. Då jävlar!!! Så håller jag på och vältar mig självbedrägeriets frosseri.

Men innerst inne äter jag inte godis, såklart. Kanske kan man säga att jag äter ovanligt mycket sötsaker, för att inte vara en ”sån” människa?

Note to self. Skit i andras matvanor och sköt dig själv! Förresten, har jag sagt att jag har ett avslappnat förhållande till mat? 😉

 

 

PR-event

Högintensiv träning (HIIT) toppar listan av aktuella träningstrender 2018

Förra måndagen blev jag inbjuden till en trendspaningsfrukost med SATS där vi träningsjournalister/bloggare under en gemensam fikastund blev informerade om vad som sias vara de största träningstrenderna 2018. Att högintensiv träning, sk HIIT (toppar listan) och kroppsviktsträning är poppis är ingen nyhet. Kan vara skönt att få ”skiten” gjord på så kort tid som möjligt och slippa vara beroende av ett gym om man är en urban, aktiv människa som reser i jobbet eller om du är mammaledig och tränar hemma, digitalt. Och som motvikt till fart och fläkt, behöver vi återhämta oss med Yoga, andning och inre fokus.

På 2:a plats – träna i grupp

Den allra största förändringen, mot föregående år, är att det här med gemenskap och träna i grupp, har blivit en viktigare morot för att hålla i träningsrutinerna året om. Det sociala behovet tror jag har vuxit sig starkare i och med att vi spenderar så pass mycket tid tillsammans med tekniken… Utöver inaktivitet och stress tror jag att känslan av ensamhet och utanförskap är några av de största hälsobovarna i samhället i dag. Visst kan en digital livsstils-app vara en förlängd arm och en bra genväg i vissa fall, men jag är 100% övertygad om att vi BEHÖVER det fysiska mötet för att må bra – både inom vården och i träningsvärlden. Och i livet i stort. Det är så många värdefulla parametrar i kommunikationen mellan människor som vi missar i mobiltelefonen. Och som  jag ”alltid” (sedan sociala medier fick sitt genombrott) har sagt … vi behöver ”lajka” mindre och kramas mer!

Högintensiv träning (HIIT) toppar listan av aktuella träningstrender 2018

Vi behöver high fiva varandra mer!

Om SATS HIIT the Ground

Högintensiv träning (HIIT) toppar listan av aktuella träningstrender 2018

Tonje Kristenstuen har grundat SATS-konceptet HIIT the Ground som nu erbjuds på de flesta SATS-anläggningar i Norden.

HIIT the Ground är ett 30 minuters svettigt och roligt gruppträningsprogram som ska boosta både kondis, styrka och teamkänslan. Tack vare den noga beräknade variationen mellan höga pulstoppar och enkla men tuffa styrkemoment är detta pass skräddarsytt för att ge dig en maximal träningseffekt. Det enda träningstillbehöret, utöver den egna kroppen är glidmattor som du använder under händer och fötter i vissa styrkedelar på golvet.

Högintensiv träning (HIIT) toppar listan av aktuella träningstrender 2018

Högintensiv träning (HIIT) toppar listan av aktuella träningstrender 2018

Högintensiv träning (HIIT) toppar listan av aktuella träningstrender 2018

Tack SATS för en god frukost och svettig stund!

Hälsa

Svinnöjdhetens tryne

Det här är jag som visualiserar svinnöjdhetens tryne. Känner mig SVINNÖJD över att ha överfört 800 mejladresser från post-it-lapparna från Fitnessfestivalen till I am ready´s nyhetsbrev. Ett riktigt grisgöra har det varit, men någon måste ju göra ”skiten”. För det är nämligen via nyhetsbrevet du kommer att få inbjudan till träningseventet i början av nästa år. Det är fritt fram för alla att anmäla sig till, bara att knappa in förnamn och mejladress via ”nyhetsbrevsfunktionen” på hemsidan. Kan knappast bli enklare. Och eventet är gratis. Bara en sån sak.

På Fitnessfestivalen arrangerade vi en tävling med vinst varje gång, med utmaningen att skriva på en färgglad post-it-lapp vad som gör dig glad. Nu när jag gått igenom alla glada lappar, kan jag konstatera att det som var mest återkommande är familj/partner, kärlek och träning.

Inte en enda skrev ”min Chanelväska”, min nyinköpta Tessla eller senaste modellen av Iphone. Glitter och glamour, skumpa och fina saker kan såklart ha ett personligt värde, men det kommer knappast vara prylarna vi minns när vi så småningom ”checkar in” hos gubben Gud. Har svårt att tro att det finns någon som ligger och dör som tänker ”jag ångrar att jag inte köpte den där jättedyra väskan” … Men det kommer säkert finnas många som ångrar att man inte levde livet fullt ut, när man väl hade chansen.

Så… note to self. ”Carpe vitae” (fånga livet) Lever du ett liv där du, åtminstone för det mesta, känner dig nöjd och glad? Om svaret är ”nja” kanske det är dags att börja analysera hur nöjd du tror att du kommer känna dig… om ytterligare 10 år, i samma livssituation? Det mesta går att påverka om du verkligen vill och orkar/vågar jobba för det. Med det sagt …. livet går inte i repris min vän. Livet är det där diffusa som fladdrar förbi i periferin… undertiden vi är upptagna med annat.