samarbete Träning 40 plus

Smygträna på promenaden – 3 muskelboosters som (nästan) alla kan göra

Att träna behöver inte alltid vara ”stort” eller ”svårt”. Det kan vara så enkelt som en rask promenad på lunchen och peta in några styrkeövningar (”smygträna”) längs vägen. Och tillsammans med en vän blir det roligare! 

Så varför styrketräna längs vägen? Jo, det ska jag förklara för dig! Dels för att låta musklerna jobba, men även få mer förbränning med intensitet- och tempoväxlingar.
Jag gillar att förenkla och avdramatisera kring träning. Då jag vet att de flesta kommer iväg lättare när träning inte upplevs som ”jobbigt”. Liksom lura hjärnan att detta är en ”ansträngningslös” aktivitet och ”bara” kul. Finns ett jättebra uttryck som ramar in hur kroppen och knoppen samspelar som lyder ”move your ass and your mind will follow” . Så mitt i prick, då det sämsta du kan göra för motivationen är att sitta kvar på rumpan.

3 muskelboosters att göra på promenaden

Här visar jag 3 styrkeövningar som de flesta kan göra
Planera in dessa 3 övningar (ett varv) vid 3 tillfällen under 30 minuters-promenaden.
Tänk att ha en lätt anspänd bål genom samtliga av övningarna och gör dem inte för snabbt … och var noga med tekniken. Heller färre-  och kontrollerade övningar än många och slarviga.

FYI. Inlägget innehåller köplänkar

Knäböj, eller upphopp (=pulstopp) för den som vill

Knäböj aktiverar rumpa och lår.Tänk att du ska sätta dig ner på en stol med knäna i 90 gradig vinkel. Skjut upp på ett kontrollerat sätt för att komma upp till utgångsläget. I stående position. Repetera ca 10-15 gånger.

Smygträna på promenaden – 3 muskelboosters som (nästan) alla kan göra

På bilden har jag på mig SOC Wide headband DK plum one size för 99.90 kr . När jag tränar på hösten/vintern fryser jag lätt om både rumpan och öronen. Därför är det perfekt med en här typen av lösning så här års, innan det smäller till ordentligt. Btw… jag ÄLSKAR vinrött och plommon. För mig är dessa nyanser det nya svarta i vinter!

Armhävningar mot bänk

Det kan vara skönt att slippa att dyka ner på marken, med händerna i det fuktiga underlaget. Gör armhävningar mot en bänk (eller annat underlag) … Utgå från axelbred position och sänk bröstet ner kontrollerat mot bänken utan att vila mot underlaget. Skjut upp och börja om. Repetera så många gånger du orkar innan du går vidare till nästa övning.

Smygträna på promenaden – 3 muskelboosters som (nästan) alla kan göra

Det ska vara bekvämt att träna! På överkroppen har jag en varm och mysig löpartröja med skorstenskrage som heter SOC W Run Collar LS DK Plum Melange i Medium. Jag är en ”medium-tjej” i nästan alla plagg jag har och jag skulle säga att SOC´s storlekar är normala. Tröjan kostar 349 kr och finns i butik. Jag köpte den även i blått (navy)

Mountain climbers mot bänk

Denna övning tränar både styrka och flås. Här är det mage och ben som involveras. Ja, även axlar och triceps tonas i det statiska momentet (dvs. att hålla ifrån i en hög planka-position) Ta spjärn med armarna mot bänken och jogga kontrollerat på stället som på bilden. Repetera 10-20 gånger beroende på träningsform.

Smygträna på promenaden – 3 muskelboosters som (nästan) alla kan göra

Syns man så finns man! Åtminstone är chansen större att få fortsätta finnas till när man springer med reflex i mörkret. Dessa snygga vinterfodrade tights med reflexer SOC W Run Reflec ths black kostar 499 kr och erbjuds i storleksspannet XS-L. Mina träningsskor SOC W Light Snk wine read hittar du just nu för fyndpriset 199 kr (o.p 399 kr) i storlekarna 36-40.

Denna träningsrundan kan du göra i vilka kläder du vill. Alla gillar vi olika men jag föredrar att klä mig sportigt och funktionellt när jag svettas. Om om kläderna dessutom är snygga förhöjer det ju hela upplevelsen ännu mer.
Därför gillar jag SOC, Stadiums eget prisvärda märke och rekommenderar det gärna vidare till dig!

Pssst! Du har väl inte missat att du kan tävla om PT-träning och funktionella och fina träningsklädet från SOC´s höstkollektion på vår instagram @iamreadyse 

Tävlingen pågår till 10 oktober och vinnarna meddelas med DM. Lycka till!

Smygträna på promenaden – 3 muskelboosters som (nästan) alla kan göra

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply