Träning vardagsmotion

Klar med träningen innan arbetet – klar på fem minuter

Jag vet att tiden inte alltid räcker till eller i alla fall känner många av oss det. Men ge dig fem minuter innan arbetet och du har klarat av din träning innan dagen ens börjat.

Jag vill ge er tre övningar som ni kan göra själva med eller utan träningskläder, hemma eller på gymmet det spelar ingen roll. Det vi gör i vår vardag är viktigt och alla små tillfället till rörelse hjälper oss lite extra till att orka och till och med må lite bättre (det vill jag i alla fall påstå för min del att jag gör). Därför kommer ni få dessa tre övningar nedan, ni jobbar 30 sekunder på en övning och vilar 10 sekunder, upprepa tre gånger per övning innan ni går till nästa. Det här ger dig ett aktivt arbete på ca 4,5 minuter sen är du klar! Bra va?

Lycka till!

Höftlyft, du jobbar upp och ner med höften, rumpan nuddar inte golvet. Spänn magen hela tiden.

Axelpressar. Här använder jag min son som vikt. Pressa armar och axlar upp och ner. Du behöver inte ha någon vikt det blir jobbigt vilket som.

Situps. Jobba upp och ner med kroppen, ha en spänd mage. Du behöver inte ha vikt till utan det går precis lika bra med din egna kropp.

Hållbara vanor

Att bara vara mamma utan krav eller måsten

Att bara få vara mamma

Den här dagen var mer än välkommen, den var och blev uppladdning av ny energi. Redan när vi gick upp bestämde jag mig för att alla krav eller måsten hemma skulle prioriteras i rum nummer två. Den här söndagen var egentligen den dagen som tvätten behövdes vikas och hemmet storstädats. Men eftersom vi alltid gör dessa sysslor ville jag fokusera mina timmar enbart på barnen den här dagen. Både jag och mina söner gillar rörelse så utifrån äldsta sonens önskan tog vi oss en promenad i skogen. Solen värmde lite i den snart fina höstnaturen. Barnen sprang upp och ner bland stubbar och träd, de skrattade, jag skrattade och vi tillsammans skapade nya minnen i vår minnesbok. Att se barnen skratta med varandra och med mig är det som gör mig varmast i hjärtat.

 

Ibland är det precis det här som behövs

När jag skriver om motion i vardagen vill jag belysa att det här är precis lika viktigt, rörelse tillsammans måste inte bestå av träningskläder eller snabba ben. Det kan handla precis om det här tid att umgås tillsammans i timmar i skogen på ojämn mark. Att stanna till göra en knäböj när barnen hoppar bland stubbar och sedan hoppa med dem är precis lika viktigt. Den här dagen fick mig att ladda energi, att känna hur endorfinerna kommer av aktiv rörelse tillsammans är en fin känsla. tack mina fina sönder för att ni får mig att varva ner och släppa det man måste ibland, det uppskattar nog vi alla i familjen. Det är behövligt ibland och ni gör er mamma uppmärksam på hur fint livet är.

Hållbara vanor vardagsmotion

Livet, ta och ge din motion extra kärlek

Det är ibland svårt att känna sig motiverad till att utföra motion, ja i alla fall om man inte har det som en rutin redan. Det vill säga att man gillar rörelse och kanske lite aktivitet i skogen eller på gymmet. Men varför inte skapa sina vanor där vi är kanske är mest bekväma, i hemmet?

Jag erkänner att jag gillar gymmiljön, jag kan göra den träningen jag älskar där utan begränsningar eller hinder. Men samtidigt kanske även jag behöver begränsa mig, tiden och orken ska ju finnas med för att allt ska bli roligt, eller hur? Därför tänker jag mig att vi borde skapa rutinen där vi är mest bekväma och faktiskt oftast har allt vi behöver för att få till vår motion. Precis, i vårt hem. Du tar på dig bekväma kläder, du ser tvätten som behöver vikas och disken i köket som du kanske ska ta reda på. Att börja träna nu va inte så motiverande för du kanske hellre vill göra klart dina sysslor så du kan slappna av i soffan. Men då kommer den fina rutinen, du har bekväma kläder på dig så varför inte kombinera sysslorna med just träningen?

Enkelt, för varje tvätt du viker gör du en knäböj och för varje diskpryl du fixar med gör du en armhävning antingen på golvet eller mot ett bord. Eftersom vi ofta har rätt mycket tvätt ( i alla fall vi) så blir det rätt många knäböj och för att inte tala om disken och armhävningarna. Det här kan vara ett enkelt sett att få till din träning men inte i så planerade former, hänger ni med? Jag har två barn som ni kanske redan vet och det kan hända att rummen inte är rena på kvällen, så därför kan man få in sin träning här med. För varje leksak du plockar upp gör du ett grodhopp, det kan vara så att dina barn vill vara med? Super i så fall gör det tillsammans.

Du kan hinna med din motion och samtidigt få tid med dina barn, fint va?

 

Att få kombinera vardagsmotionen med annan träning

Precis som jag skrev ovan är vardagsmotionen väldigt viktig, i alla fall för mig. Den är grunden till att jag orkar träna mer regelbundet på annat håll, så som på gymmet eller i löpspåret. Att röra sig på en promenad eller lite knäböj utspritt över dagen ger kroppen positiva energier som gör att vi orkar mer och vi blir troligen gladare.  Men ibland kan jag vilja ta mig ifrån och göra det min kropp älskar mest, att lufta tungt som lätt. Det handlar då om för mig att bygga in en balans i det fysiska och psykiska i rörelsen. Jag nöter teknik och lär känna min kropp, hur den fungerar och när den samarbetar och inte. För någonstans tror jag att vi behöver känna oss själva och kropp för att fungera i vardagen. Kombinationen att ge vardagsmotionen extra kärlek ger min andra träning resultat och förståelse. En fin kombination.

En bild från ett pass här om dagen. Här mår jag också bra, lika bra som i skogen eller med mina barn. En fin balans.

vardagsmotion

Utmaning – ge vardagsmotionen en utmaning

Att få till vardagsmotionen är egentligen inte svårt och för att nämna vår styrketräning är den inte långt ifrån oss den heller. Se dig omkring så kommer du att hitta vardagsmotionen lättare.

Jag tänker mig att vi alla ibland sitter lite mycket, kanske på arbetet eller i hemmet. Men om vi då skulle se oss omkring en gång i timman för att få till enkel rörelse, tror ni att vi skulle fixa det? Absolut! Det handlar om att ha lite fantasi, därför vill jag ge mig själv och gärna dig som läser en enkel övning som du kan göra vid en stol, ett bord, en sten eller kanske en bänk? Övningen jag tänker mig kommer jag utföra 1 gång i timman hela dagen och jag kommer göra 5 stycken per gång.

Övningen är enkel och heter: Dips

Som du ser kan du göra den på lite trängre ytor med, allt går. Vill du kan du böja armarna mera för att nå dina triceps mer.

Jag tänker inte att övningen ska vara ett måste utan om du själv känner att du vill göra en eller två är det precis lika bra som fem stycken. Allt du gör för att få kroppen i lite mer rörelse än stillasittande är bra för kropp och knopp. Jag hoppas du vill följa med på en liten vardagsmotions utmaning idag och lite längre fram i bloggen.

Träning vardagsmotion

Gör löpturen roligare – tre korta tips

Det är så enkelt att alla tycker inte om att springa sträcka ut och sträcka in. Det passar inte alla, men om man vill ge löpningen en chans kan man kanske testa på lite extra styrkeövningar längs vägen.

Det måste inte vara mycket eller pågå så länge det viktiga är att man vågar testa, det kan vara uppiggande längs löpturen. Börja med att stanna till på ett ställe där du känner lugn eller kanske lite glädje och gör tio knäböj, det här kan du upprepa fyra gånger under din löprunda. Vill du göra färre så gör du helt enkelt de, du anpassar efter din förmåga och vilja. Tips nummer två, spring korta intervaller. Ja det kanske låter mindre roligt att springa allt vad man kan i ca 30m men tro mig när pulsen går upp så blir man lite exalterad ( i alla fall jag) gör fyra intervaller under din löptur. När du börjar känna att benen är tunga och kroppen gärna vill gå en stund, precis då stannar du till och gör tips nummer tre –Gör tio grodhopp det här kan du göra två gånger under din löprunda.

Att göra intervaller kan vara uppgigande under löpturen. Jag gillar pulsökningen.

vardagsmotion

När inspirationen sviker kanske vi behöver lite hjälp

Alla tappar vi energin och inspirationen ibland, men det handlar om att hitta något som kan hjälpa oss att inspireras igen. Det måste inte vara enbart saker och ting inom rörelse, jag tänker att flera faktorer spelar in.

Stegräknaren igår visade 24.000 steg. När jag såg det funderade jag på vad jag hade gjort för att uppnå de stegen eftersom jag inte promenerat så värst eller aktivt tränat. Men som vi alla vet är den omedvetna rörelsen precis lika viktig som den medvetna. Jag befann mig på ett av livets finaste upplevelser igår, på bröllop. Att se två personer som älskar varandra säga JA med glädje i ögonen är magisk. Kvällen blev lång och jag har nog aldrig dansat så mycket som jag gjorde igår kväll, därav mina 24.000 steg i räknaren. Det är underbara med livet är just det här. Att man kan träna aktivt fast man inte tänker på det eller hur? Om vi får in mer av det här i vår vardag så kommer vår vardagsmotion bli lite lättare att få till. Nu menar jag inte dansa hela natten utan att hitta just det här vi inte tänker på som är rörelse. Det skulle lika gärna vara att man har dammsugit sitt hem.

Livet, vänskap och harmoni kan vara precis det man behöver för att kunna få till sin vardagsmotion.

När en vän hoppar in och räddar upp inspirationen

För mig handlar livet om relationer, relationer som ger mig energi att orka och vilja träna, motionera och inspirera. Jag har turen att vara omringad av mycket kärlek det är något jag är tacksam för. De människorna omkring mig stöttar mig genom min vardagsmotion och när jag känner mig omotiverad är det någon av dem som ser det och riktar mina tankar i rätt riktning. Här tror jag det är viktigt att vi vågar ta hjälp av varandra om möjligheten finns. För stunden har jag känt att vardagsmotionen varit lite svår att få till och att en del av träningen inte blivit som jag velat. För att inte stanna upp och ge upp vänder jag mig till en vän, en person som stöttade mig genom vårruset med bravur. Tillsammans planerar vi peppande och motiverande motionsutmaningar till varandra. Det vill säga att jag får motionsutmaningar av Cecilia och hon av mig, det här ge oss lite små överraskningar och man vill gärna göra utmaningen man fått. De här utmaningarna kan tillexempel vara att utföra ett antal knäböj om dagen. För mig är det här inspiration, det blir lite roligt och utmanande på en lagom nivå. Det är precis det här motionen kanske bör handla om, att hitta det som passar för just en själv, ställa sig frågorna om varför man vill motionera och vilket eget syfte det ger.

Där är hon, den berömda inspirationen.

 

vardagsmotion

Tre djupa andetag

Att varva ner i vardagsstressen med motion

Jag tycker om naturen, min knopp gillar synen av träden och dess olika färger på löven och fram för allt gillar mitt sinne lugnet. Vardagen kan vara lite stressig ibland, ni kanske känner igen förskole lämning men trötta barn som borde sovit längre än vad de gjorde. Tiden du tyckte var god blir snabbt lite väl för lite och benen får snabbt lite mer bråttom än du tänkt. Eller för att inte namna bilköer eller kanske kommunala förseningar. Redan innan arbetsdagen börjat är kroppen igång med ett litet smått stressat mönster. Det är precis här vi kanske behöver stanna upp och ta in dagen. Lossa lite på stressen och andas tre djupa andetag, räkna andetagen långsamt 1, 2 och 3. Se dig omkring, ladda om och försöka hitta något positivt med tillfället och stunden precis just nu.

Ibland behöver man hitta små saker som hjälper oss att varva ner. Ni vet små ting som kan hjälpa oss att inse att livet är ett tillfälle och vi behöver ta vara på det innan det kanske är försent. Om vi tar en stressig morgon som exempel, vad kan minska stressen? För mig handlar det om enkel rörelse och lite tystnad. Jag tar gärna en promenad, kort som lång, ensam eller med en vän. Miljön får mig att varva ner och jag drar mig gärna till skogen. I skogen måste jag inte möta människor, krav eller prestation utan det är jag och lite träd. Känslan är magisk, du kanske borde ge det en chans om du inte redan gjort det? För att bli lugn behöver jag motionen, den låter min kropp röra sig och hjärnan slipper tänka, det blir avstressande för mig. Det handlar om att hitta sin väg och sin metod, för när vi gör det kanske vi lättare kan hantera den där stressiga morgonen lite bättre nästa gång.

 

Ett av mina favorit ställen när jag promenerar är den här platsen.

 

Hållbara vanor

När sjukdomen ger dig möjligheten att hitta brister du själv behöver jobba med

För min egen del är jag rätt inrutad på vissa saker och delar kring min motion. Men ibland måste jag gå ifrån rutinerna och lyssna på kroppen istället för huvudet. Att skapa rutiner är bra, lika bra som att vara smart i sina val.

Jag tänker mig en småkall höstmorgon, planen är at jag ska ut och springa ett par kilometer innan studier och arbete. Träningskläderna är framme på en av stolarna i vardagsrummet (lika bra att de ör på plats, då blir det av). De trådlösa hörlurarna är uppladdade och jag är mer pepp än någonsin. Men sen kommer tillfället, när jag vaknar upp och känner hur det svider i halsen, hur kroppen småvärker och huvudet är tungt och trött. Där kom det september och förkylningar. För ett par år sedan hade jag tyckt att en kortare löptur kan jag ta vilket som, det är inte så farligt. Jag måste ju få till träningen eller hur? Men sen blir vi alla äldre och erfarenheter rikare, vilket innebär att jag inte tog på mig skorna i morse för att springa. Jag vet bättre idag.

Missnöje att bli sjuk när motionen rullar på bra – se det positiva

När man egentligen känner att träning, vardagsmotion och kosten blir ett team, slår gärna sjukdomen till. Det handlar inte om att man ska känna sig nere eller allmänt less på sjukdomar, det handlar om att försöka hitta något bra i det mesta. Det kanske låter snyggt att säga men jag vill tro att det är så. Såklart att jag vill träna och motionera men när kroppen säger nej då måste jag lyssna. För mig kanske en liten promenad är bra men det som är bäst för mig är att slappna av. Jag är väldigt dålig på att slappna av så därför ger jag den här förkylningen och mig själv en chans att bli bättre på just avslappning. I morgon kommer jag försöka mig på avslappnings övningar bara jag och min lite smått stressade kropp. För om en kopp te tillsammans med lite avslappning kan hjälpa mig att koppla av och bli frisk snabbare- varför inte ge det en chans?

Att släppa på rutiner är ibland det som gör oss starka.

 

Hållbara vanor vardagsmotion

Aktiva val, tre vardagstips i affären

Har ni någon gång känner att ni vill handla mer än vad ni tänkt? Ni vet, man springer in på affären och det man ska handla är kanske mjölk, smör och lite grönsaker. Men så är man lite hungrig efter jobbet. Det kanske hamnar både det ena och det andra som inte skulle med. Känner ni igen er?

Det är nämligen så att när vi är stressade och går på lite sparlåga för vi egentligen borde ätit middag vid just den här affärsturen. Det är då vi lätt kan bli sugna på allt extra. Det säger ju sig självft att man blir sugen när man är hungrig eller hur?

Därför kanske man behöver ha en strategi just vid den stressiga efter-jobbet- handlingen. Jag brukar tänka:

  • Gör en lista på det du ska handla, bestäm dig. Handla det du ska ha och inget annat.
  • Se till att ha vatten eller kanske några äppelbitar i en liten låda med dig på vägen hem.
  • Ha maten klar när du kommer hem, du klarar då av ännu ett hinder av sug efter annat än maten.

 Det är när vi bestämmer oss som det oftast går bra.

Jag vill säga för egen del att det är när jag bestämmer mig för något som det oftast funderar i vardagen. Fokusera på det fina och positiva och försök att förvandla det negativa till något lite bättre. Det kanske hjälper?

Mina mål med vardagsmotionen är många. Men att fokusera på rätt saker är något jag jobbar dagligen med.

vardagsmotion

Tack för en strålande present!

28 år fyllda och några år närmare 30. Ni vet att jag brukar skriva om möjligheter. Att hitta de små knepen för att kunna få till både vardagsmotion och träning. Nu har jag fått ett hjälpmedel som kommer underlätta för mig i min vardagsmotion.

En joggingvagn är något jag önskat mig ett tag. Nu är den min!

Det var inte så länge sedan jag hittade glädjen i löpträningen. Innan båda graviditeterna har jag tyckt att löpning är jobbigt och svårt. Rätt teknik och allt där till va skrämmande. Men så en morgon på Rhodos förra året fick jag känna känslan. Ni vet när man blir glad i kroppen, nästan varje del i kroppen kände lycka. Där var stunden. Uppe på bergen, soluppgången, glada människor och fram för allt glädjen.

Efter den morgonen har jag känslan av att löpning inte är ett krav eller tvång. Det är energi, jobbigt men roligt. Det kanske inte är roligt när löpstegen är som tyngst. Men delar av passet är fina, lugnande och motiverande.

När önskan slår in

Jag vet att det kanske låter överdrivet att man blir så glad av en joggingvagn. Men det är något som jag längtat efter länge nu. Att jag kan ta ett av barnen på promenad och löptur samtidigt utan att trötta ben snabbt blir till ledsna barn. Tillsammans kan vi få kvalitetstid i naturen, vare sig jag går, springer eller stannar vid en lekplats en stund. Min träning och rörelse kan alltid bli av men ibland kan hjälpmedel som det här underlätta. För det finns inte hinder i vår rörelse, men man måste hitta rätta vägar för att den ska bli av.

En fin morgon på Rhodos.