vardagsmotion

Nu kommer min årstid, den som ger mig ro

En lugnare promenad med lite enkla övningar längs älven

Det blev en lugn och fin höstpromenad. Tid att samla intryck, sortera och placera dem precis där dem bör vara. En del tankar valde jag att sortera bort helt.

En del dagar behövs den form av återhämtning, att njuta och bara vara i nuet. Att man förstår vad set viktiga är, att må bra inifrån och ut. Precis så som vi pratat om tidigare som Malin Nylen nämnde för flera månader sen att det är just det enkla grejerna som blir av. 

Precis ren lycka <3

vardagsmotion

Fina möjligheter – armhävningar på biblioteket

Möjligheter finns, ser vi dem?

Varje dag vaknar jag upp, ser över dagen och set till att se mina möjligheter. Det handlar inte om att allt måste vara så perfekt eller krävande. Vart finns tiden idag för någon rörelse?

Dagarna är så olika och precis allt kan egentligen hända. Så varför inte hitta små enkla knep som gör att du kan få till din rörelse lite när som. Jag tror du hänger med.

Idag studerar jag på biblioteket, men det stoppar väl inte för att göra lika som hemma? Köra någon övning då och då? Så därför gör jag idag en armhävning var tionde minut.

Mamma om man är hungrig måste man äta för att inte bli sur. Men sen när man inte är hungrig längre så blir man trött. Konstigt det där – Oliwer 5 år

Precis så som min son ovan nämnde om trötthet efter maten men vikten av att äta. Så känner jag för rörelse i någon form. Jag behöver rörelsen för att orka med dagen men blir lite seg efteråt. Men ge det någon timma så är kroppen igång. Precis som efter man har ätit en god måltid. Så vad blir din rörelse idag?

Hållbara vanor vardagsmotion

Så här väcker jag kroppen hemma mellan studietimmarna

Dagens inlägg är rätt simpelt, tre snabba övningar. Jobba i 20 sekunder per övning och gör fem varv.

Övning 1 – Burpees

Börja i armhävnings position, hoppa sedan rätt upp i luften. Se bild nr 2

Du väljer om du går eller hoppas din Burpees

Övning nr 2 – knäböjs rotation

Sätt dig så djupt du kan. Stanna till och följ blicken med motsatt arm mot taket. Upprepa varannan sida

Jobba upp och ner med kroppen. Spänn magen. Du väljer om du gör på knä eller tå

Hoppas du testar, det är kul!

Kram!

vardagsmotion

En fin eftermiddag med mycket rörelse

När sonen vill att mamman jagar i skogen så är det klart att mamma ställer upp

Mamma om du jagar mig så springer jag, sen jagar jag dig och vi har ett lopp där jag vinner, okej?

Precis så började det. En eftermiddag som blev en promenad tillsammans med lek och skoj i skogen. Ni vet den omedvetna rörelsen som kommer med leken- den är underbar!

Efter tio varv i joggingtempo med sönerna och mannen(nja något varv sprang han) 😉 började kroppen bli varm. Det är är anledningen till varför jag alltid har träningskläder på mig när vi är ute på promenad för den blir alltid varm och svettig. Vi tog oss senare till en lekpark där vi lekte gladiatorer och spindelmannen. Ja ni förstår att mammagladiator och spindelmannen sonen blev då varma efter tävlingar, bus och skratt. En riktigt fin eftermiddag.

Lekplatser är roliga, man kan få till mycket rörelse där.

Här är sonen Panzar i gladiatorerna

vardagsmotion

Vänd inte ryggen mot dig själv

Livet handlar om inlärning, erfarenhet och rätt ofta insikt.

Vi skapar våra mål för att vi vill uppnå dem, annars är det kanske lite onödigt att ha mål om man inte vill uppnå dem. Men om vi ser det som så att vi skapar målen för att visionen är att de ska kunna uppnås. Men det som är viktigt är att uppnå de små stegen vi tar för att komma till själva visionen av målet?

Jag tänker som så att vi ibland glömmer det fina arbetet vi gör längs vägen. Vi är ibland så fokuserade på att uppnå just vårt mål att vi glömmer framstegen vi gör hela tiden. Jag vill hoppas att framstegen till målen ger oss möjligheten att skapa, lära och få en fin insikt. För om vi inte vänder ryggen mot oss själva tror jag att vi lättare kan se det bra vi gör. Vi kan skapa en livsglädje genom att ge oss själva lite beröm. Se dig själv som ditt mål. Se stegen till lärdom och insikt som fina egenskaper när dagarna är lite tuffare. Skapa en stark framsida istället för en trött baksida.

vardagsmotion

Använd benen istället för bilen Marie

Att hinna med tiden och bilen är en snabb lösning men den lösningen är lat

Så är det för mig. Ofta när jag ska till gymmet tar jag bilen. Avståndet till gymmet är ca 2km, samma sträcka som jag värmer upp på löpbandet med. Så jag tar ofta bilen till gymmet för att hinna med det jag ska eller för att snabbt komma hem med barnen/et för middag eller andra aktiviteter.

Men så igår slog det mig att jag tappat delar av min vardagsträning. Att gå istället för att ta bilen. Men Marie vad hände tänker ni då? Jo man är ju människa och alla kan falla i från sina rutiner ibland men det viktiga är att hitta tillbaka till dem.

När äldsta sonen frågade om han fick följa med till gymmet och vara på barnpassning så sa jag att det gick bra. Jag plocka i hop sakerna vi skulle ha med tog bilnyckeln och samtidigt såg jag springvagnen i hallen. Då slog det mig. Häng tillbaka nyckeln på med reflexer och använd benen Marie!

Jag har möjligheten att använda mina ben så då bör jag göra det med. Dessutom är jag uppvärmd och klar när jag är på gymmet. På vägen till gymmet sa min äldsta son att det är så kul att vara i vagnen när jag springer så han fråga om jag kunde springa lite extra. Benen var rätt tunga men vi tog en sväng på 4 km innan vi kom till gymmet. Han var glad, jag var uppvärmd och glad för tillsammans gjorde vi något roligt av rörelsen men på olika vis.

Mamma du orkar lite till, du är stark och fin. Kämpa lite till jag är stolt över dig

Med det citatet från min femårige son avslutar jag det här inlägget med att ge oss alla beröm. Beröm för att vi tar hand om oss själva på det vis vi själva kan.

Kram!

Hållbara vanor vardagsmotion

Lätt att vara efterklok – att träna med en trasig kropp

Min kropp har genomgått en rad olika skador. En del är läkta och den del är kvar. Hur kan man träna med en lite trasig kropp?

Jag har fått frågan hur jag kan lyfta tungt eller springa längre sträckor när både knän och axeln har slitnings skador i båda kroppsdelarna. Mitt svar är enkelt, rehabilitering är grunden för att kroppen sendan ska börja byggas upp och bli starkare. Precis som med vilken kost du äter eller vilka mål du har så speglar alltid valen tillbaka på just dig själv.

För om jag vet från en läkare att jag kan springa bara jag gör det på rätt sätt och byggt upp knät innan, varför ska jag då sluta med något jag faktiskt tycker om? Om jag kan träna styrkelyft även om slitningen i axeln finns kvar men inte är skadlig. Så länge jag håller efter mina rehabiliterings övningar jag fått och fått det uttalat genom timmar av genomgångar av en fysioterapeut så kan jag träna som vanligt.

Så, varför sluta med något jag tycker är roligt och som ger mig glädje när valet är hos mig. Antingen släppa det helt eller ge en timma extra i veckan för rehabilitering och inre styrka.

Men om du slarvar med övningarna kommer du få ont, då är det inte värt det

Precis så sa min fysioterapeut efter senaste behandlingen i vinstras. Om jag har slarvat? Jo tyvärr. Men man lär sig av sina misstag och jag är tillbaka på ruta 5 av 10. Nu behöver jag lägga in mer rörlighetsträning innan och under passen. Vet ni, det är lätt att vara efterklok och så länge vi lever på den här jorden så lär vi oss varje dag. Har du gjort samma misstag men rest dig lila snabbt igen?

vardagsmotion

Kroppen som inte är femton längre men heller inte trettio år

Min fina starka kropp ska hålla hela livet. Ibland är inte den tunga träningen den viktiga. Vart är rörligheten?

Livet är så pass fint att vi lär oss av våra misstag eller kanske mindre bra val. Jag har under de senaste fem åren valt att prioritera bort mitt fokus på smidighet och rörlighet. Jag har i stället satsat på att skapa en stark grundfysik för att stärka mina lyft och mina pass. Det arbete jag gjort är absolut inte dåligt tvärt om, riktigt bra. Jag är starkare än någonsin, men absolut inte smidig? Min rörlighet är bra men ändå så stel.

Det är när man kommer till insikt med att kroppen inte är femton år men heller inte trettio år fyllda som jag väljer att satsa på alla delar av kroppen. Dagens pass handlade om rörlighet och styrka i rörligheten. Ett viktigt pass och fram för allt rätt lärorikt.

Bör jag börja med yoga?

Det här är en fråga jag ställt mig så många gånger, tro mig jag har försökt flera gånger. Men jag finner absolut ingen ro i den träningsformen. Även fast jag vet att det är bra för kropp och stjäl så tar jag mig inte chansen att våga ge det en chans. Det kanske är precis det min kropp behöver , en ärlig yogachans.

För att min träning och vardagsmotion ska hålla och fungera behöver hela min kropp vara hel. Så med andra ord ska jag försöka mig på fem pass av yoga den här månaden. Jag ska verkligen ge mig själv den chansen. Jag hoppas att jag den här gången kan ta just den här chansen. Att ge mig själv lite inte lugn och mina leder lite inre rörelse och harmoni.

Den här övningen är både svår och jobbig. Händerna raka och ner i en böj.

vardagsmotion

Utmaning; ca 70 dagar till julafton- 70 knäböj i veckan?

Hösten närmar sig och den mörka tiden kommer snabbt. Vad passar bäst för just dig, soffan eller en extra promenad?

Jag tänker som så att varför inge ge det sista dagarna innan julafton en extra knuff? Om du ger dig själv 70 knäböj i veckan fram till julafton, det motsvara 10 knäböj om dagen? Är du med mig och ger kroppen en liten extra knuff i rätt riktning?

Personligen älskar jag rörelse, men för dig dom tycker att det är motigt vill jag ge dig 10 knäböj om dagen till julafton. Du ger mina benmuskler lite extra energi, de behöver dem om inte annat skadar det inte. Jag hoppas du är med mig !

10 knäböj om dagen till julafton?

vardagsmotion

Balansera upp vardagen med goda ting – ge vardagsmotionen något nytt

Kan man tröttna på vardagsmotionen eller är vi bara vanemänniskor?

Jag har alltid varit en vanemänniska, tills nu. För mig är en vanemänniska någon som gärna vill göra exempelvis samma träningsform eller motionsform hela tiden för den ger dig trygghet. Man vet vad man ska göra, vilka vikter man brukar ha på gymmet eller vilken väg man alltid promenerar på morgonpromenaden.  Det är bekvämt att göra samma sak för man vet vad som förväntas. Men sedan en tid har jag börjat testa mig själv som människa, jag har vågat mig på andra träningsformer och tagit andra vägar på löprundan, vägar jag inte ens vet vart de leder mig.

Anledningen till att jag gjorde det var för att jag började tröttna, ja precis tröttna på att göra samma program på gymmet eller springa/ gå samma sträcka. När jag tänkte till och gjorde det blev vardagsmotionen ett glädjande hjälpmedel igen och kombinationen av ett spinning pass ena dagen och ett funktionellt styrkepass den andra gav glädjen tillbaka.  För det är ju något jag inte tycker att man skall glömma vare sig det är på gymmet eller på en promenad, glädjen. Tappar vi glädjen försvinner syftet med att röra sig med ett leende. Ge dig själv chansen och modet att testa och förnya din vardagsmotion, då kommer du kanske hålla glädjen upp oftare och på så vis kommer du känna att motionen är din vän och inte din motståndare.

Att välja en backe att gå eller springa i hjälper pulsen att öka under en kortare stund. Kanske är det du behöver för att känna lite glädje efteråt? Värt att testa.

Det är fortfarande det enkla grejerna som blir av

Jag vill alltid känna att det enkla sakerna som för en del exempelvis kan vara en knäböj i köket eller en promenad med barnen är motion som alltid kan bli av. Det är inga förkunskapskrav som behövs, bara lite fantasi och nån minut av dagen. Om vi tar vara på varandras fantasier och gör en rolig grej av rörelserna på exempelvis jobbet kommer även glädjen tillbaka till oss via gemenskapen. Man måste inte testa men om man gör det tror jag att man kan få en fin skrattande stund tillsammans.

ta sig upp och ner med en kvast bakom ryggen va inte lätt. men vi skrattade gott.