Monthly Archives

juli 2018

vardagsmotion

Balans, kontroll och prioritering – blir det resultat?

Balans

Ibland vill jag mig tro att när vi skapar en balans så når vi vår hjärna sitt mål. Nämligen att kunna förstå skillnaden mellan krav, måsten och vilja. Det är när vi släpper kraven eller måsten som vi skapar en balans i måendet.  Vi ger oss chansen att må bra genom art utveckla oss själva fysiskt och psykiskt.

Kontroll

När vi har hittat vår balans, den som skapar oss förhoppningsvis ett lugn och en stabil plattform. Det är då vi kan skapa vår kontroll på våra mål och motion. Vi är delaktiga i vårt mående hur vi än gör, så varför inte skapa kontroll över det? Se till att använda vår balans via kontrollen, låt dem gå varandra hand i hand.

Prioriteringar

För att uppnå eventuella mål eller kanske resultat behöver vi kanske prioritera vår tid. Vi behöver kanske planera in motionen, att läsa en bok eller kanske göra avslappning. Allt som inte flyter på i vårt vanliga balansbord behöver vi hjälpa lite med en knuff i rätt riktning. Här är våra prioriteringar viktiga för att vi ska kunna uppnå det vi själva vill. Vi alla har olika mål och prioriteringar. Det viktiga är att skapa rätt för sig själv och inte för andra.

Att stärka min core, är ett av mina mål. Den bär mig genom min vardag. Därför vill jag hjälpa den på traven.

Resultat

Alla känner olika kring vad och varför man ska uppnå vissa resultat. Jag mår bra av uppnå mina mål och resultat, det ger mig en glädjande känsla och det motiverar mig till att fortsätta. Det blir mitt kvitto på att min balans, kontroll och att mina prioriteringar fungerar.

När man uppnår sina resultat eller ett mål behöver man fundera på nästa steg. Vad vill man få ut av sina mål eller resultat och fram för allt varför? Stanna upp fundera och se till att målen är hållbara så du vet att du kan genomföra dem.

Här slår jag tre slag och gör sedan en burpee i intervaller. Det ger mig styrka och flås, ett av mina mål att förbättra.

Träna utan vikter

Ge semestern ett extra leende med intervaller

Intervaller är finemang

Vi har en fantastisk kropp så låt oss använda den till det heliga redskapet när vi motionerar. Ge dig själv en knuff ut på en rak bana i det mentala och fysiska. Leta fram skorna i hallen, snöra på dig skorna, öppna dörren och ta första klivet ut. Ut till möjligheter, ta dig ut till  din kanske första intervall. Gör det bara – go dig!

Att röra sig i intervaller menas följande: Du höjer ditt tempo till max i antal sekunder eller meter för att sedan vila en kort stund och sedan maxar du tempot och övningen igen. Här kommer ett exempel från mitt intervallpass idag:

Springa snabbt 100m – gå tillbaka x 5

Burpees 30 sekunder, vila 5 sekunder x 5

Springa snabbt 100m – gå tillbaka x 3

Burpees 40 sekunder, vila 10 sekunder x 3

Här körde jag intervaller i trappa. 10 vändor upp och ner.

Du måste inte göra mycket

Man måste inte veta meter på intervallen eller hålla exakta sekunder om man inte har den möjligheten. Det räcker med att välja ut en punkt A ( där du börjar) och punkt B ( där du slutar).  Det kan vara bra att ha två olika övningar för att ge allternativ till intervallen- men vill man gör man enbart en övning.

Det fina med intervaller är just att du väljer själv övning och hur många repitioner du vill göra just då. Låt din kropp hjälpa dig framåt och låt ditt mentala fokus ligga i att våga utföra inte att du måste. En intervall är lika bra gående som högt tempo, det väljer du själv beroende på din kropp, dina mål och sina förutsättningar. Men jag hoppas att du vill testa att intervallträning någon dag, för set ger kroppen glädje och knoppen energi. Det vågar jag lova dig. Se dig nu om, vad kan du göra för intervall idag?

Hållbara vanor

Återhämtning, motion och värme; en ny kombination

Se dig om, semestern är möjligheter

På semestern vill vi gärna maxa allt vi kan med aktiviteter. Det kan vara sommarland till utlandssemester till kanske ett lekland. Vi kör på i semesterhuset och vips så är semestern slut. 4 veckor burkar springa i väg snabbare än vad benen och knoppen hinner med. Så, när semestern är slut känner man sig utvilad och uppladdad för nya arbetsveckor? Det är i alla fall tanken med smestern, att ge dig själv tid för återhämtning.

Snart har en vecka gått av min första semestervecka, den veckan jag normalt sett brukar behöva för att förstå att jag har semester. Men i år är det annorlunda, jag koppla aldrig på semester-hjärnan utan jag kör på tillsammans med min familj som vanligt. Vi tränar, solar och badar, åker på små  trippar hit och dit tillsammans och med vänner. Skillnaden nu är att det vi brukar göra på helgen gör vi oftare och lite hela tiden under veckan.

Livet ändras men för att vi har semester tror jag inte att vi måste känna kravet att vi ska slappna av. Tvärt om, det är när du behåller dina rutiner du ger kroppen chansen att slappna av. För tänk om jag skulle : 1. Skippa vardagsmotionen och träningen 2. Äta mer än vad jag brukar 3. Släppa på mina rutiner och hållbara vanor. Om jag skulle göra det skulle jag bli stressad. Min kropp är en maskin som tar mig fram, jag behöver mina rutiner för att kunna hålla drivmedlet igång.

En promenad som var varm, vi stanna och tog oss ett svalkande dopp.

Håll i dina vanor

Hållbara vanor har jag skrivit om innan och som ni vet nu att jag tycker är viktiga. Tanken med dessa vanor är att du alltid ska kunna utföra dem. Det ska inte spela någon roll om du är hemma, på landet eller i ett annat land. Du ska kunna utföra dem även om det är varmt, kallt, sol eller regn. För vad menas med hållbarhet igentligen? Se till att skapa dina möjligheter istället för att minska dem.

vardagsmotion

När semestern blir din bästa vän

Mycket prat om semester

Jo men så är det sommar och det flesta har ett par veckor semester att spendera sin tid på. Det blir lätt många timmar på stranden med barnen ( i all fall i vår familj) – varför ska man röra på sig under semestern när man ska slappna av från arbetet?  Jag förstår att man kan känna att tyglarna skall släppas, kroppen och knoppen behöver vila. Det jag däremot har lite mindre svårt att förstå är varför man ska släppa på allt? Lägga motionen åt sidan och kanske ”unna” sig lite varje dag av olika saker och ting. Jag vill poientera att alla inte tänker så, men det finns en hel del som gör även jag förr. Det är lätt att vi släpper in latsidan lite. Jag vill tro att semestern kanske bör vara precis som den vanliga vardagen. Ni vet när man kanske ska till jobbet, lämna på förskolan eller skola. Ta hand om hushåll och sitt egna hemmabygge, men fram för allt ta hand om sin kropp.

Semestern kan bli din bästa vän

Att få slippa arbeta ett par veckor och bara fokusera på familj, vänner och sig själv är i sig helt underbart. Men jag tänker att semestern kanske kan bli din bästa motion eller träningskompis? Om du inte redan innan hade motionen i din vardag, varför inte ge semestern chansen att bidra till motion. Det är ett fint tillfälle att våga skapa din motion, hitta det du gillar. Är det att promenera, simma, dansa eller kanske springa? Du väljer din motion, du väljer när och hur den blir av. Jag vill ge dig en tanke; vad kan du göra för ny del av din motion under semestern, kan du skapa nya hållbara vanor?

Här är det ren glädje ni ser. Josefin och Ronja är två vänner jag kan skratta med och skapa motion med. Idag var första passet alla tre tillsammans och vi skapade nya vanor. Hållbara vanor- tillsammans.

vardagsmotion

När motionen kommer gratis, hitta vägarna

Timmar på lekland och stranden

Motion handlar om mycket, men det handlar inte bara om att snöra på sig skorna och springa en sväng eller vara på gymmet. Ni vet det här små vardagssakerna vi gör ger oss rörelse och motion- mer än vad vi tror.

Igår spenderade jag timmar upp och ner i olika hinderbanor på ett lekland. Sprang efter barnen hit och dit samtidigt som jag själv klättrade upp för hinderna med äldsta sonen. Igår visade stegen på mobilen 21.385 steg den var samma som 1,3 mil. Tänk vad vi kan röra på oss fast vi inte tänker på det?

Men är det så enkelt, att hänga med barnen överallt och samtidigt nyttja tiden tillsammans? Jo, jag vill säga att det är de. Det är inte enkelt att vara på två ställen samtidigt men om jag kan kombinera min träning i hop med vardagsmotionen så orkar kroppen timmar på lekland. Det är med andra ord för mig ett komplement för att orka med det vanligt roliga man kan göra med barnen.

Den här grabben vet vad han vill, det ger mig inspiration att fundera på vad jag vill.

Att sätta upp mål

Ibland måste vi kanske fundera på vad vi vill med vår motion. Som jag nämt i tidigare inlägg så behöver man stanna upp och fundera på vad man vill. Jag måste till och från fundera på vad jag vill med min motion. Det jag verkligen vill är att vara en förebild för mina barn. Jag vill att de ska förstå vikten av att rörelse är roligt och viktigt för vårt mående. Men för min egen del handlar det verkligen om att balansera kroppen och knoppen till ett gemensamt team. Som jag sagt och nämt innan är det ett fint par och jag behöver jobba på den balansen. Det är ett mål jag satt upp som är hållbara för mig. Ni vet att jag nämt hållbara vanor? Det är samma med målen, sätt upp hållbara mål så du klarar av dem. Skapa enkla mål som att kanske lova sig själv 30 minuter rörelse varje dag?

Att simma är rogivande, ger motion och svalkande i den här värmen.

vardagsmotion

Livet; blir det vad vi vill att det ska bli?

Livet stannar upp en sekund

Ibland måste vi kanske ställa oss frågor vi inte vill ställa. Vi kanske vet svaren men inte vill höra dem, eller är det så att vi inte vill se dem? Ibland kanske vi stirrar oss blinda på vad som eventuellt är fel istället för att blunda och faktiskt se det positiva. Vad mår jag bra av och varför gör jag det?

Motion och hälsa kan ibland relatera till stress, eller jag vill våga säga att många känner stress kring just att hinna motionera och vara hälsosam. Men om man själv vill och anser att vardagsmotion som exempel är viktig: varför skapas då en stress kring något som vi anser är bra? Ställ dig då tanken varför du gör din vardagsmotion eller träning. Varför ger man sig rätten att stressa över det som bör kännas bra. Stanna upp och tänk till, kanske fundera över just varför och plocka bort de bitar som ger stress och ta fram det som skapar glädje och energi. En nära vän till mig sa under ett samtal i stil med” nästa gång du känner att du måste, stanna upp och vänta 30 minuter innan du gör det”. Den meningen fastnade hos mig för vad är det som egentligen är och skapas till ett måste?

Ge motionen och hälsan energi

Istället för att känna stress över vad som ska hinnas med, skapa dig möjligheter att varva ner. Sakta kanske ner ditt tempo, känn efter och skapa energi. Försök att hitta energi istället för att ta bort den på onödiga ting som måsten och krav.

Jag tror att när måste blir jag vill kommer motionen med glädje. Den ger möjlighet till att skapa förändring och kanske till och med inspiration. Så tänk dig nu vad vill du får ut av din motion och vad är hälsa för just dig. När, var och hur vill du lägga din tid på att ge dig energi istället för att slösa den?

De här tre personerna ger mig energi till min motion, de är en del av min hälsa.

vardagsmotion

Halvtid av året har passerat; hur mår kropp och knopp?

Tiden springer iväg

Månaderna rullar på, precis som livet. Allt händer kanske i en rasande fart och ibland hinner man inte med vart månaderna tar vägen. Månaderna är lite som en rulltrappa, man ser hur de rör på sig och fokuserar man så hinner man med, men missar man trappstegen så kanske man ramlar. Det är nämligen så att även om månaderna löper på i sin takt så känner vi förhoppningsvis oss själva. Vad mår vi bra av och vad triggar vårat mående till det lite sämre? Jag tänker att måendet i knoppen ger signaler till hur kroppen ska må, kanske inte hur den vill må. Så frågan jag ställer mig själv är just – hur mår knopp och kropp?

Jo, kropp och knopp har det rätt stabilt just nu. Men det är lätt att kraven man ställer på sig själv blir ett rinnande vattenfall över huvudet. När det känns så, att vattnet rinner över och man kanske borde stanna tiden lite tror jag att man behöver pausa. När jag skriver pausa menar jag att man trycker på stoppknappen på rullbandet och reflekterar över vad som fungerar och inte. Vår kropp är vår maskin och om den inte samarbetar men knoppen kan vi inte rulla vidare. Därför vill jag ge er en lite tanke att fundera på: hur får du din vardag att rulla åt rätt håll och vad får dig att må bra?

Jag kanske är lite enkelspårig, men vardagsmotionen ger min rulltrappa balans när jag kanske missar ett trappsteg. Det handlar inte om att misslyckas utan hur man hittar vägar till att våga lyckas. Jag tänker inte att kroppen ska vara i en super form, men jag tänker att min kropp ska fungera till det jag vill – att vara mamma och hälsosam.

Familjen är en del av att knoppen mår bra. Det är utan tvekan den viktigaste delen.

Kroppen bör vara ditt närmaste team

Jag tänker att om jag ska kunna klara av min vardag och samtidigt kunna njuta av det behöver jag mina byggklossar som bör vara på rätt plats. Jag behöver energin för att orka, det ska jag erkänna kan vara lite svårt med en snart 2 åring och 5 åring hemma. Men det finns små knep som ger möjlighet till att ladda batteriet lite. Sen behöver jag vardagsmotionen, ni vet promenader, enklare styrka utspridd under dagen( men underskatta inte den motionsformen för den är super) eller kanske 20 minuter på kvällen i reklam pausen på tv:n. Varför inte nämna att stå på tå när man diskar eller cyklar till jobbet. Precis det lilla enkla behöver jag för att få till den lilla extra energin. Men sen kommer den delen som kanske kan uppfattas som krav, prestation och stress: gymmet. Man ska hinna till gymmet, veta vad man ska göra där, hur maskinerna fungerar och samtidigt veta varför man gör vissa övningar. Hej och hå, jag förstår att det inte är så lätt att hitta motivationen till att träna lite mer än vardagsmotionen.

Men här vill jag belysa energin med att kunna komplettera vardagsmotionen med annan träning: det ger effekt på både kropp och knopp (i alla fall för mig). När jag planerar min livssituation efter hur jag ska kunna få till vardagsmotionen och träning så ser jag så få hinder. För mig är det lika självklart som att jag måste byta blöjorna på snart den tvåårige sonen. Det är något som jag behöver göra för att sonen ska må bra, på samma vis ser jag vardagsmotionen samt träningen- jag behöver den för att må bra.

Alla har vi olika byggklossar som vi behöver ha i vår vardag för att den ska fungera och kännas komplett. Så nu halvvägs in i året 2018, varför inte se över byggklossarna och se om man behöver ändra något för sitt mående. Finns det någon kloss som ska bort eller ska man lägga till någon? För när vi kan synka vår kropp med vår knopp då blir vi det bästa teamet för att lyckas med vår hälsa. Sen vad hälsa innebär för dig måste inte vara detsamma som mig.

Här är en byggkloss av min vardagsmotion. Häng i tio sekunder tre gånger, det är ju nästan en minut!

vardagsmotion

Skapa inte fler timmar på dygnet; ge timmarna sin plats

Din heliga tid

Motion handlar om så mycket mer än rörelse. Det handlar om att bygga upp en livsbana som vi lever i. Våra vanor kanske måste ändras och våra rutiner kanske behöver brytas. Det handlar om en inställning vi kanske behöver skaffa oss. En inställning som är hållbar i längden för att kanske inte säga hela livet. Att kortsiktigt skapa vanor till motionen ger oss inte möjligheten att kanske orka fortsätta. Men om vi kan skapa vanan att motionen är lika viktigt som att tvätta våra kläder är vi på rätt väg i vår mentala resa. Om vi inte tvättar våra kläder har vi tillslut inga kläder kvar. Det är lite samma med vår motion, om vi inte ser motionen som ett komplement till vår hälsa kanske den försämras. Se din motion som din heliga tid för din hälsa och mående. Jag menar vem vill gå naken på stan när man kan ha kläder på sig?

En bänk ger oss mer rörelse än vad vi tror

När, var och hur

Jag har nämt planering och prioritering förrutt och jag tror att det är en del av att få timmarna att fungera. Det handlar inte om att vi väljer bort andra personer i våra liv utan att hitta balansen i vår vardag. När träning och motion passar är upp till var och en att ta reda på när den är som bäst. Men ge dig själv möjligheten till att ta reda när din motion fungerar för dig, du är värd det.

vardagsmotion

Att bestämma sig för att våga göra

När motivationen dalar

Jag vill mig tro att alla som utför någon form av motion känner att motivationen vissa dagar är bättre än andra. Att man inte alls är sugen på det pass man planerat och soffan lockar enormt just för stunden. Det finns ju så många bra serier på Netflix så varför inte? Det är precis här man ska lära hjärnan att ropa: lite kan du allt göra, ta tag i det positiva i din motivation, aktivera kroppen och gör. För det är naturligt att vi känner oss trötta, omotiverade och kanske rätt opepp i bland. Men det ena bör inte utesluta det andra. Se just den här motivationen att träna 30 minuter ger dig gott för att sedan lägga dig en sväng på soffan till Netflix.

Klappa händerna i stående position är en strålande parövning. Flås och styrka i samma övning

Hitta något positivt

När man inte har motivationen, den dalar ner rätt ordentligt, vad ger dig då motivation? Idag var det 29 grader i Falun, luften stod stilla och jag ville bara stå i ett kallt vattenfall. Men det var bestämt, ett pass vid sjön var inplanerat med en vän. Hon var opepp, jag var opepp men det positiva var att vi fick tid tillsammans. Den positiva delen gjorde att vi båda blev pepp ( dock var värmen rätt svår att jobba i). Poängen är att när man ser en positiv sak så hittar man lätt fler. Vi gjorde ett flåsigt pass tillsammans och 25 minuter aktivitet var tillräckligt idag. Men vi gjorde det för att vi fiskade upp den lilla motivationen som fanns.

Det är när vi försöker med vår tid som vi planerat som vi får till vår rörelse. Det handlar inte om att hitta hinder som man inte kan ta sig an. Det handlar om att skapa möjligheter för att springa förbi hinder som kommer längs vägen. Motion är viktigt och tillsammans är det bra att utföra den. Precis som i inlägget innan så nämns det hållbara vanorna. Hitta dem, aktivera och utför dem. Det är du värd.

 

vardagsmotion

Att släppa bekvämligheten

När man hittat ”rätt”

För att man ska kunna se rörelse, motion och träning som en komplement till sin vardag tror jag att man behöver hitta rätt. Man behöver leta sig fram för att finna hållbara rutiner och kanske vanor som fungerar. Det kan handla om att ta en promenad innan jobbet varje dag eller att man kanske gör 40 situps om dagen. Vardagsmotionen är ett fint redskap för att våra kroppar ska vara igång och må bra. Det säger sig självt att cykeln ger mer motion än bilen. Men ibland blir vi kanske lite för bekväma. Vi måste ibland släppa taget om tryggheten för att hitta en kanske bättre trygghet. Det kan handla om att vi väljer att testa något vi aldrig gjort som att löpträna eller kanske simma några längder.

Våga ta ett steg från bekvämligheten

Vi är vanemänniskor och så har det länge varit, vi kör ofta i samma spår dag ut och dag in. Om vi ser det som att motionen är lika enkel som att borsta tänderna, eller framförallt lika viktig. Om vi inte borstar våra tänder kan vi få hål i dem. Samma gäller med motionen, om vi inte rör på oss säger kanske kroppen i från och vi kan få ont i den. I allafall inombords. Allt hänger ihop, när vi kan acceptera oss själva innifrån kan vi samtidigt jobba utifrån. Känslan i magen bör vara densamma som inuti huvudet- jag vill och klart jag kan, jag är bra.

Intervaller och löpning är något som jag blev nyfiken på när min hjärna börja testa.

När vi vågar släppa det bekväma och vågar testa en ny motionsform så vaknar vår kropp och vill troligen ha lite mer. Kroppen blir nyfiken på sin rörelse, men bara om du och din hjärna är det. Tillsammans kan kroppen och knoppen vara ett överlägset vinnande team, vi måste bara springa i samma skor och spår. För att knyta i hop säcken vill jag skriva mer så här; Du kan och du är bra. Det man behöver göra är att hitta hållbara vanor i sin motion. Vanor som inte bryts eller hopps över, för inte skippar du att borsta dina tänder?