vardagsmotion

Fem tips som ger vardagsmotionen ett extra leende

Att göra det enkelt

Någon form av träning och vardagsmotion är något vi alla behöver, det är något vi kanske inte gillar men behöver lära oss att tycka om. Det handlar inte om att göra det super svårt eller avancerat, varför inte använda sin kropp som redskap? Om man inte har motivation eller erfarenhet av styrkeövningar med kroppen kan man kanske behöva en liten putt i rätt riktning. Det är precis det jag vill ge dig idag, du som du nyfiken på hur man kan utveckla sin motion till ett leende. 

Fem tips till en roligare vardagsmotion

  1. Gör motionen med någon, det kan vara musiken i öronen, en kompis, partner, husdjur eller en bra podd. Hitta det som passar dig.
  2. Gör enkla övningar längs din promenad, upphopp, utfallssteg, situps, armhävningar eller kanske höftlyft
  3. Trapporna istället för hissen- nynna på en sång. Gör trappstegen lite mindre tråkiga genom att nynna en glad sång i huvudet under tiden, trappstegen  flyger iväg. 
  4. Cykla mera – att trampa iväg på en cykel ger kroppen energi och man ser omvärlden samtidigt som pulsen höjs. 
  5. Va spontan- rörelse kan du göra precis vart som helst. Sitter du på kontor, ställ dig upp tio gånger var 30 minut eller kanske ta ett varv runt lokalen då och då. Varför inte göra fem knäböj vid kaffe maskinen? 

Övning: armhävningar

Övning; utfallssteg

Fantasin är din bästa vän

Om du står i ett rum, visualisera att du nu står i fikarummet på jobbet. Det finns en soffa, bord och stolar. Du har en bänkskiva vid kaffe maskinen och så har ni ett fikabord.  Ställ dig då frågan, vilka möjligheter har jag för att få till lite styrka utan att svettas ihjäl här inne? 

I det här rummet ser jag minst fyra övningar man kan utföra. 

  1. Armhävningar mot bänkskivan vid kaffe maskinen eller mot fikabordet
  2. Knäböj bredvid soffan
  3. Situps vid soffan – lägg upp benen på soffan, ryggen på golvet och gör några situps. 
  4. Höftlyft antingen i soffan eller på golvet. 

Det behöver inte vara svårare än så. Man kan och borde våga testa att låta sin fantasi vara kreativ. Det är när vi börjar se möjligheterna som kroppen får sin extra motion och faktiskt den enkla rätt så oplanerade träningen. Jag menar tänk dig, 5 armhävningar mot väggen 5 gånger om dagen är 25 st. Det är ju bättre än noll. 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply