Träna utan vikter

Använd kroppen – träna på 10minuter

Att träna utan vikter

Det här inlägget hoppas jag kommer ge dig lite tips och inspiration till träning i din vardagsmotion. Kroppen är ditt bästa redskap för rörelse och träning. I det tidigare inlägget fick ni tips om olika sätt att ge vardagsmotionen ett leende. Idag får ni ett träningspass som ger puls, effekt och styrka på 10 minuter ( om du vill och har tid kan du göra passet fler gånger).

Glädjecirkel

Jag väljer att kalla passet för glädjecirkel för att det ger en form av glädje efter passet är gjort. Man känner sig oftast nöjd och energifylld. Jag hoppas du gillar övningarna som är inlagda i stationer. Bli inte orolig, du kan göra alla övningar precis där du står.

Du gör övningarna hela tiden i 10 minuter utan att vila. Ha en vattenflaska i närheten, det kan behövas.

5 armhävningar 

5 grodhopp

5 höftlyft

5 utfallssteg 

5 upphopp

Armhävning i startposition

Armhävning steg 2

Grodhopp; startposition

 

Höftlyft; startposition

Höftlyft; steg 2

Utfallssteg

Upphopp

Jag hoppas att du vill testa, du kan alltid variera övningarna så dem passar dig. Du kanske vill ta tre övningar av dessa fem? Gör det, du väljer din motion. Det är viktigt att du känner glädje i det du gör ( men givetvis kommer det vara jobbigt). Mer tips om anpassade övningar  i din vardagsmotion kommer längre fram.

Se nu till att våga testa, inget är fel med att försöka. Två övningar i 5 minituer är bättre än inga minuter.

No Comments

Leave a Reply