Träna utan vikter

Ge semestern ett extra leende med intervaller

Intervaller är finemang

Vi har en fantastisk kropp så låt oss använda den till det heliga redskapet när vi motionerar. Ge dig själv en knuff ut på en rak bana i det mentala och fysiska. Leta fram skorna i hallen, snöra på dig skorna, öppna dörren och ta första klivet ut. Ut till möjligheter, ta dig ut till  din kanske första intervall. Gör det bara – go dig!

Att röra sig i intervaller menas följande: Du höjer ditt tempo till max i antal sekunder eller meter för att sedan vila en kort stund och sedan maxar du tempot och övningen igen. Här kommer ett exempel från mitt intervallpass idag:

Springa snabbt 100m – gå tillbaka x 5

Burpees 30 sekunder, vila 5 sekunder x 5

Springa snabbt 100m – gå tillbaka x 3

Burpees 40 sekunder, vila 10 sekunder x 3

Här körde jag intervaller i trappa. 10 vändor upp och ner.

Du måste inte göra mycket

Man måste inte veta meter på intervallen eller hålla exakta sekunder om man inte har den möjligheten. Det räcker med att välja ut en punkt A ( där du börjar) och punkt B ( där du slutar).  Det kan vara bra att ha två olika övningar för att ge allternativ till intervallen- men vill man gör man enbart en övning.

Det fina med intervaller är just att du väljer själv övning och hur många repitioner du vill göra just då. Låt din kropp hjälpa dig framåt och låt ditt mentala fokus ligga i att våga utföra inte att du måste. En intervall är lika bra gående som högt tempo, det väljer du själv beroende på din kropp, dina mål och sina förutsättningar. Men jag hoppas att du vill testa att intervallträning någon dag, för set ger kroppen glädje och knoppen energi. Det vågar jag lova dig. Se dig nu om, vad kan du göra för intervall idag?

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply