Monthly Archives

augusti 2018

vardagsmotion

Den där känslan är underbar

Det var länge sedan jag fick till en riktigt lång promenad med barnvagnen. Den senaste tidens värme har gjort att varken vagnpromenader eller löprundor blivit så många. Motionen har prioriterats inomhus istället. Men idag, den känslan.

Luften var lättare, mindre pollen i luften och fram för allt svala vindar. Motionen med värmen har gått fint i år men jag har inte haft energi eller kanske glädje med löpningen under värmen. Men idag efter 3 km promenad kom känslan. Den känslan som får hela kroppen att hoppa. Benen var lika snabba som sist och energin vad lika pepp som sist. Svala vindar, en tunn långärmad träningströja och lätta ben tog mig fram med vagnen.  Kroppen ville aldrig sluta springa idag och den känslan är riktigt fin.

När vardagsmotionen blir lite flåsigare kan man faktiskt få till lite styrka med.

Efter ett par kilometer av löpning stannade vi till vid sjön. M tittade på vattnet och prata om ankor och jag gjorde 10 snabba knäböj och 10 Burpees samt 10 situps. Kroppen var kanske inte så jätte pigg men tog sig igenom dessa tre övningar för att sedan ta mina ben vidare.

Det handlar om att skapa den tiden vi har till det möjliga. Vi måste inte springa om vi inte vill det men om kroppen känner för det- så varför inte? Du styr din vardag och din motion. Ge dig själv chansen att våga göra något som får dig att må bra. Jag gillar styrka, kondition och uthållighet. Så varför inte blanda in det i promenaden. Min fråga till dig är: vad får dig att må bra i din motion?

vardagsmotion

Barnen är vår framtid- ta vara på dem

Vi måste inte göra rörelsen så svår. En promenad kan tillsammans bli löpning, Burpees och andra aktiva rörelser genom leken. Det är viktigt att vi delar med oss av vår motion till de små, de lär sig snabbt. Om vi kan påverka ett barn är det bättre än inget.

För mig och min familj är rörelse inget vi är ovana med. Men för den som kanske inte hinner med sin egen träning, hur ska man då kunna visa sina barn? Det är så himla enkelt om man bara ser det. Ta på skorna på dig och barnet/en, har du vagn ta med den. Gå en promenad tillsammans, prata, samtala och ge varandra närhet i naturen. Under promenaden kanske ni kan jogga, gå snabbt, hoppa, sitta på gräset och gå upp och ner ett par gånger. Eller varför inte gå upp och ner på en bänk tillsammans. 

Ni ger promenaden en omedveten extra motion med glädje och energi. Det handlar inte om att springa långt eller länge. Det är inte viktigt vad ni gör utan att ni gör.

Springa mellan lyktstolpar är bra intervallträning för både stora och små.

Våga släppa kraven och lek istället

Ibland handlar inte motion om att man ska prestera eller satsa starkast. Ibland handlar det bara om aktivitet. Ni vet man tar på sig skorna, tar barnet i handen och bara går. Barnet vill springa, du springer efter. Man går längs skogen och hör hur fåglarna kvittrar. Du ser hur barnet springer igen och du efter. Ni leker kull och hoppar över små pinnar. Du ser en backe och börja springa, barnet springer efter. Jag tror att när vi leker med rörelse och styrka får barnen precis allt på köpet. Tiden tillsammans är värdefull så varför inte ta vara på den tillsammans lite oftare? Det är trots allt vi vuxna som ska lära, förklara och finnas för vår nästa generation. Våra barn.

Barnen gör det vi gör. Ibland exakt lika och ibland genom sin tolkning.

 

vardagsmotion

Ta en titt tillbaka: vad har hänt senaste halvåret?

Foto: Marcus Jarvinen

Vi gör mer än vad vi tror

Inför ett nytt år är det en del som känner att sommarkroppen skall fixas. Man kanske bör lägga fler timmar på gymmet och äta mindre av det ena och det andra. Man vill lova sig själv att just i år kommer allt att vända. Månaderna går och man kanske känner att semestern snart är framme och det där man kände i januari det kan man flytta fram till efter semestern. Lika bra att börja på ett nytt kapitel när man är utvilad från semestern som blivit lite för mycket av allt och för lite av just rörelse.

Ibland kan tankarna kanske gå så hos en del av oss  och för andra inte, det är precis beroende på vem som det berör. Men min vinkel på det här i lägget är mer i form att; varför sätter vi upp krav på oss själva när vi kanske bara blir besvikna? Besvikenhet leder ofta till att man tappar energi och intresse för just rörelse. Vi vill ju jobba mer åt att lyckas än att misslyckas.

Tiden med mina barn ger min motivation rätt energi.

Så se dig i spegeln, ta en tillbakablick

För att vi inte ska hamna i samma spiral för många gånger kanske vi ska se oss vad vi faktiskt gör i stället. Det är när vi dokumenterar vår vardag som vi faktiskt vet vad som kan ändras och inte behövs ändras på. Ta tillexeplel att man vill ta sig till gymmet fler dagar i veckan. Innan beslutet tas kanske man ska se över, kan tiden finnas för ett till pass eller behöver man utföra rörelsen hemma? Det handlar om att se andra banor än just det man alltid fokuserar på. Den vägen man alltid tar är inte förevigt utan man brukar behöva ändra riktning då och då.

Vi kan göra nästintill allt vi vill om vi bara satsar på rätt sätt. Prioritera, planerna och utför brukar fungera rätt bra. Titta tillbaka på ditt halvår, vad har känts bra, energifyllt och framgångsrikt? Ta med dig det till din nya väg för att känna det positiva i din motion. Du är värd allt positivt du kan få, det är vi alla.

 

vardagsmotion

Semestern är slut- tre enkla övningar du kan göra i fikarummet

Se över möjligheterna i alla rum

Du går in på kontoret eller kanske avdelningen på jobbet. Du känner doften av kaffet, te och nybakade bullar i fikarummet. 4 veckor av semestern är slut och de första fyra timmarna innan lunchen har varit långa. Väl framme vid lunchrasten sätter du dig i soffan och känner hur trött du är men samtidigt att kroppen ör lite stel. Att vara aktiv på semestern och sen bli mindre aktiv på arbetet känner kroppen av snabbt med lite kramper hit och dit. Kroppen är din maskin, låt den jobba med dig i tre minuter på din rast?

Tre snabba – blir knappt varm

Ge dig själv tre minuter på din rast i rörelse, jag tror du klara av det. Du kanske till och med får med dig din kollega? Gör övningarna i en minut vardera. Knäböj, sidonudd och utfallssteg. Tre minuter av din kanske 30 eller 60 minuters rast. Ge dig dem och se rörelsen som din vän och inte fiende. Du hinner vila i soffan med. Det som händer när vi aktivt rör på oss då och då är att kroppen reagerar och vaknar till. Vi får lite energi och det ger oss kraft att orka lite till. Våga testa, vågar vara den första som gör övningar i fikarummet, om ett par veckor kanske ni alla gör övningar tillsammans.

En minut; utfallssteg

En minut: Sidonudd, gå från sida till sida nudda insida knä

En minut knäböj: Gör övningen på backen

Träning vardagsmotion

Osäkerheten inne i gymmet (alla har vi varit nybörjare)

Känner sig minst i världen

Idag är jag van med miljön inne i ett gym, jag vet vad sakerna betyder och vad maskinerna gör. Jag kan köra ihop pass till mig själv och även mixar ihop pass till mig och mina vänner när vi tränar tillsammans. Men jag vet hur det känns att känna sig minst i världen inne på gymmet. Man glider in på gymmet efter ett samtal med en kanske medlemsrådgivare som berättat vad gymmet kan erbjuda just dig. Benen är lite lätt tunga, kroppen är lite osäker och tankarna i huvudet kanske är mer ” vad gör jag nu och varför är jag här?”. Du tittar upp och ser en person springa lika snabbt som en raket på löpbandet, en annan som lyfter tunga vikter och en tredje som hänger upp och ner i ett räcke. För att inte nämna den personen som står och kastar en form av kula med handtag upp och ner i luften. Va tusan ska jag egentligen göra här?

Du ser dig om och tar kanske det säkra löpbandet, där kan inget gå fel. Väl framme på löpbandet fanns det tio olika knappar och program du kan välja. Hastighet upp och ner, viktminskning, kaloriprogram och kanske intervallpass. Men vad bland alla dessa program ska jag välja? Kalorier är bra att bränna har man kanske hört så du kanske väljer just de programmet. Bandet drar igång och det känns rätt bra tills du helt plötsligt ska springa snabbt, gå långsamt och sedan ska du springa snabbt igen. Du kanske känner att det var för jobbigt så du går av bandet och funderar på vad ska jag göra nu. Känner du igen dig? Situationen med löpandet var mitt första möte med ett löpband. Det var så mycket allternativ så jag missade start knappen och hastighetspilarna. Jag kände mig minst i världen den gången och promenaden hem kom tidigare än planerat.

Utforska och fråga- du får dina svar

När man väl tagit sig till gymmet så tycker jag att man ska ge sig själv beröm! Man har planerat in tid för sin motion vilket innebär att man prioriterat sin tid lite extra, bra jobbat! När man väl är inne på gymmet måste det inte handla om att bli bäst, starkast eller smidigast utan det bör handla om dig. Vad vill du med din tid på gymmet? När man vet det och gymmet är ovant och lite skrämmande, fråga personalen om hjälp! Det finns oftast bra personal som kan visa dig vad som passar efter dina mål och förutsättningar. Våga testa dig fram och försök att inte förminska dig själv. Du är där på gymmet och din tid där är lila viktig som raketen på löpbandet. Se till att skapa din tid och ge dig själv chansen att utforska miljön innan du släpper den helt. Du kan och du kommer förhoppningsvis hitta det som passar dig innan du förstått det själv.

vardagsmotion

Ett skratt vid fel tillfälle – kan bli så fel

När instruktören skrattar vid fel tillfälle

Resan i Turkiet fortsätter med varma dagar och många timmar vid havet, poolen och i solstolen. Men för mig/oss är träningen en del av vår vardag så givetvis följer den med även här. Idag hade jag bokat in mig på ett corepass som en svensk instruktör hade. Jag glider in i salen för passet, där står några danskar och pratar om vilka vikter de ska ha. In kommer en äldre man och tittade förvirrande i lokalen med sin fru. Han frågade en av danskarna vad man skulle ha för redskap och fick hjälp. Han lyste osäkerhet och då var det kanske perfekt att instruktören var svensk. Tryggheten kommer in i rummet för de personer som aldrig testat core innan. Vad gör man, vad behöver man, hur är passet uppbyggt? Är frågor som ramlar runt i rummet. Helt förståeligt och det är viktigt att man frågar om man inte vet. Vad är träning om man inte kans göra den rätt? Jo, rätt meningslös.

Vidare in i sista låten kom de lite mer avancerade övningarna. Övningen i sig spelar ingen roll utan poängen här är att mannen som innan gled in med en osäkerhet hade svårt med en övning. Här kommer det som givetvis kan hända men blir så fel, instruktören börjar skratta åt honom inte med honom. Man ser hur mannen snabbt tappar sin koncentration och fokus- precis som instruktören gör.

Alla kan göra fel

Att jag reagera på just skrattet är enbart för att  jag vet själv hur det känns. Jag har också varit på pass för första gången, rättat till tofsen så den sitter bra. Tittat omkring, känt mig obekväm men endå nyfiken på vad passet har att ge mig i glädje och styrka. Alla kan göra fel och instruktören sa förlåt efter passet. Men just det där skrattet kan vara den anledningen till att mannen kanske inte känner sig bra och kanske inte går på ett till corepass. I alla fall inte på den här semestern. Det handlar inte om att man ska känna sig bäst, men att känna sig tillräcklig kan ibland vara en strävan vi söker. Just det här skrattet kanske inte gjorde att mannen kände sig tillräcklig då tyvärr andra börja skratta med.

Vikten av träning bör vara glädje, harmoni och givetvis energi i form av styrka och lycka. Vi behöver varandra för att lyckas även om vi inte känner varandra. Ge varandra en high-five en extra gång, säg att någon var duktig eller kanske stark? Testa att ge någon du inte känner positiv feedback, det glädjer mer än vad man tror.

Hållbara vanor vardagsmotion

Solstolar och de blåa löparskorna; en perfekt balans

De blåa skorna har landat i Turkiet

Precis som det lyder ovan har jag och joggingskorna hamnat i Turkiet och min man är med också. Mina löparskor är nog det absolut bästa hjälpmedlet till att få träningen och motionen gjord. De funkar lika bra i gymmet som på stranden och asfalten. Det är första gången jag är utomlands sen jag började blogga så jag vill därför belysa er om att det här dagarna är återhämtning och avkoppling även om det innehåller mycket träning. För mig handlar det om som jag alltid påtalar att hålla i de vanorna som jag brukar ha annars. Det handlar inte om måsten utan det är mer som ett lyckohjul. Ni vet ett hjul man snurrar på så hoppas man att det blir jackpoten som pilen pekar på? Precis så är det här för jag har tillgång till allt. Mat, dryck, träning, värme, havet och fram för allt tid med min man. Det är dumt och klaga när lyckohjulet enbart har jackpoten framme.

Släpp inte på rutinerna skapa nya istället

Precis så tänker jag när jag befinner här och nu på hotellrummet efter skönt träningspass och timmar på solstolen och i havet. Det är inte ett måste att röra sig men det är bra om man kan göra det, gå i trapporna på hotellet i stället för hissen. Gå en extra sväng längs stranden eller kanske ta en annan väg upp till hotellet. Men bara för att man inte måste betyder det inte att man ej vill. Jag vill röra på mig, träna, sola, bada och gärna allt samtidigt. Det är underbart att få uppleva ett nytt land samtidigt om man får dela sin motion med sin andra halva, min man. Tillsammans skapar vi nya minnen som jag alltid kommer ha med mig. Minnen som vi gör aktiva genom rörelseglädje, lugn och ro. Mer än det kan jag inte begära. Han och jag i träningen, avkopplingen och minnen. För att tala om minnen så ska vi ta oss ner på en promenad, jag förslår att du kanske tar en med?

 

(Rätt dålig uppkoppling här så kommer ett nytt inlägg så fort det går)

Hållbara vanor vardagsmotion

Den aktiva sommaren tillsammans

Ingen sommar är den andre lik

Det är väl inte att ljuga om man säger att sommaren i år har varit varm. Vi alla fungerar olika och ibland behöver vi hitta nya rutiner under våra semesterdagar. Den här värmen har gjort många och i alla fall mig trött och lite orkeslös under perioder. Men det lilla ger så mycket mer. Därför har jag som tidigare nämnt valt att inte fokusera på att man har smester utan min vardag är den samma. Det som däremot har hänt i år som är skillnad är att fler i min omgivning vill delta i min träning, motion och variation av rörelse. Super kul tycker jag!

Min son har alltid tyckt om att röra sig, han har mycket energi i kroppen och springer gärna ett par extra varv om han får. Jag lär mig av honom och han av mig. Vi ser och lär av varandra och det ger oss ett starkt band och tillsammans ser vi möjligheterna. Det är kul att få lära, vara mamma och samtidigt bli lärd som mamma av sin son. Han kan ge mig gråa hårstrån men samtidigt ger han mig rikedom av klokhet, skratt, värmen och kärlek.

Vi rör oss tillsammans

Att få mig sen en generation till

Den kvinnan jag tänker nämna nu är stark, viljestark och snäll.  Igår körde jag mitt pass och hon sitt. Jag tränade utomhus och hon tränade inne i huset. Men sist fick jag med henne ut, vi körde ett av mina intervallpass med slag mot mits. 6 minuter slag, rotation, flås och styrka i ett. Vilken power du har mamma! Svettigt och roligt tillsamans som gav skratt och styrka. Prescis så som träning ska vara, jobbigt men endå roligt. Det jag vill belysa är att på en dag fick jag möjligheten att röra mig tillsammans med min son och mamma. Olika tillfällen men under samma timma. Det är underbart att få dela med andra, att få möjligheten att skapa minnen tillsammans. Vilken dag vi fick, det var varmt men det var riktigt fint att göra träningen tillsammans.

Jag och mamma efter passet

 

vardagsmotion

Det ska vara roligt mamma!

Det ska vara roligt mamma

En bilresa senare är vi framme hos barnens mormor och morfar. När vi är framme säger min äldsta son ” mamma det här gick ju bra, vi kom fram utan problem”. Efter ett par timmars badande och lek ute i solen kommer nästa tanke ” men mamma tänk vad bra vi har det” Jo visst har han rätt, vi har det bra som kan ta oss från A till B, röra på oss, leka och få chansen att skratta tillsammans.

Vår äldsta son har många tankar och funderingar. Han ger oss tillfällen att stanna upp och tänka till lite extra på vad som faktiskt är bra och inte. Vad som vi kanske ska uppskatta mer, det vi ibland glömmer.  När jag frågade vår äldsta om han tycker att det känns bra att träna svarade han ” mamma, det är jätte jätte kul på gymmet och träningen. Jag mår bra av det, jag tycker om att röra på mig. Det ska ju vara kul mamma” . När jag senare frågar vad som egentligen är roligt svarar han att allt är kul. Kompisar, hinderbanan, tränarna och att få komma hemifrån och springa lite. Det är är precis det som rörelse handlar om att det ska vara roligt, givande och stimulerande. 

En enkel övning alla kan göra som jag tycker är jätte rolig. Ta benet upp och ner. Tio gånger per ben upprepa 3 gånger per ben.

Det enkla istället för det svåra

När man utför rörelse behöver man välja vilken  nivå man själv vill hålla sig på. Vad man själv tycker är roligt kanske den andra tycker är helt galet eller orealistiskt. Ta övningen Burpees som exempel. Det är min favorit övning för den ger mig utmaning, utmaning i mitt mentala mantra. När jag känner att kroppen inte vill mer hjälper hjärnan mig tillsammans med kroppen att vilja göra klart övningen. Det ger mig energi, det ger mig motivation. Samma övning avskyr en av vännerna jag tränar med. Hon säger mer exakt” om jag ska göra övningen så går jag hem, jag vägrar det är så tråkigt” Så, varför tvinga sig att göra övningen när man inte vill? Nej hon gör en liknande övning för det ger henne mer, en övning som ger henne motivation. Vi alla är olika och vi måste acceptera det. Vi kan inte vara lika för då är vi inte så unika längre. Precis som min äldsta son säger, det ska ju vara roligt. Om vi ser till att motionen och träningen blir och är rolig så kommer vi så mycket längre med vår hälsa.

Tillsammans tycker jag träningen är roligare. Igår körde vi ett långt pass tillsammans med mycket skratt.