Monthly Archives

augusti 2018

vardagsmotion

Tack för en strålande present!

28 år fyllda och några år närmare 30. Ni vet att jag brukar skriva om möjligheter. Att hitta de små knepen för att kunna få till både vardagsmotion och träning. Nu har jag fått ett hjälpmedel som kommer underlätta för mig i min vardagsmotion.

En joggingvagn är något jag önskat mig ett tag. Nu är den min!

Det var inte så länge sedan jag hittade glädjen i löpträningen. Innan båda graviditeterna har jag tyckt att löpning är jobbigt och svårt. Rätt teknik och allt där till va skrämmande. Men så en morgon på Rhodos förra året fick jag känna känslan. Ni vet när man blir glad i kroppen, nästan varje del i kroppen kände lycka. Där var stunden. Uppe på bergen, soluppgången, glada människor och fram för allt glädjen.

Efter den morgonen har jag känslan av att löpning inte är ett krav eller tvång. Det är energi, jobbigt men roligt. Det kanske inte är roligt när löpstegen är som tyngst. Men delar av passet är fina, lugnande och motiverande.

När önskan slår in

Jag vet att det kanske låter överdrivet att man blir så glad av en joggingvagn. Men det är något som jag längtat efter länge nu. Att jag kan ta ett av barnen på promenad och löptur samtidigt utan att trötta ben snabbt blir till ledsna barn. Tillsammans kan vi få kvalitetstid i naturen, vare sig jag går, springer eller stannar vid en lekplats en stund. Min träning och rörelse kan alltid bli av men ibland kan hjälpmedel som det här underlätta. För det finns inte hinder i vår rörelse, men man måste hitta rätta vägar för att den ska bli av.

En fin morgon på Rhodos.

vardagsmotion

När träningen blir lite annorlunda

Uppladdad för lite cirkelträning, det skulle ta femton minuter. Knäböj, rygglyft, utfallssteg, armhävningar och situps. Efter en super mysig frukost på sängen tänkte jag få till ett litet pass innan studier och jobb. Passet blev av men i lite annorlunda former, precis så som det kan bli med två barn.

Idag är det min födelsedag och den är precis som alla andra dagar. Men frukost på sängen, sång och lite extra mys på morgonen hör ju inte till vanligheterna. Att se barnen och min man komma in på morgonen och säga grattis värmer i hjärtat och jag vet hur lyckligt lottad jag är.

Spänd kille vid frukosten❤️

Passet som blev lite roligare

Mattan fram, träningskläder på inför ett litet cirkelpass på morgonen. Efter tre minuter in i passet kommer båda barnen och vill vara med på knäböjen. Efter en stund till när jag börjat med rygglyften kom lilleman och hjälpte till som extra vikt. För att sedan hjälpa till på armhävningarna. Poängen är inte att passet inte blev så effektivt som jag tänkt, tvärt om. Det blev tyngre och en gemensam aktivitet. Det är kul för barnen att vara delaktiga och jag mår bra av att få tiden tillsammans. En lite trött morgon blev till lite mer skratt och vet ni, träningen är gjord. Passet blev inte lika svettigt som jag tänkt mig, pulsen inte lika hög. Men hjärtat är varmare än innan och kroppen har fått röra sig. Det är energi och rörelseglädje.

Rygglyft med extra vikt

Alltid trevligt med en rumpan ansiktet..

Armhävningar och en häst samtidigt är inte varje morgon.

vardagsmotion

Att hitta din grej

Att motionera eller träna kan låta väldigt enkelt. Det är bara att ta sig ut eller kanske ta sig till gymmet. Men när man väl börjat röra sig lite mer än innan kan det vara svårt att veta vad man egentligen vill göra. Ibland kanske första steget är att testa olika motionsformer för att hitta rätt.

För att hitta sin grej tror jag att vägen är att testa. Våga gå på kanske ett pass på gymmet eller kanske ta en promenad i skogen. Springa lite eller kanske gå, testa spinning eller kanske cirkelträning. Man kanske känner att simning är det som är bra för kroppen och varför inte lyssna på just kroppen?

När vi testar olika aktiviteter skapar vi antingen ett intresse eller kanske ett missnöje. För att jag ska må bra behöver min motion ge mig glädje och energi. Energin är inte under passet den kommer efter passet för min del och det gillar jag. Min kropp och knopp mår bra av allsidig träning och motion. En promenad ena dagen utesluter inte ett crossfitpass den andra dagen. Det handlar om variation för mig, min kropp behöver utvecklas och det gör den genom allsidig rörelse. Ibland behöver man ställa sig frågan vad som är roligt för än själv, vad man vill göra för att må bra och kanske inte enbart prestera på topp. Fundera på vad du vill och vad din kropp behöver då har du grunden för att hitta rätt väg i din motion.

Stabilitet och styrka är viktigt för att min kropp ska hålla ihop.

vardagsmotion

Naturen, en plats för rörelse

Att ta sig ut, ta bilen eller gå till naturen är för mig renande för kroppen. Ibland kanske man behöver miljöombyte för att känna sig motiverad. Samma spår och samma sträcka blir lätt upprepande efter ett tag. En ny stig eller väg kan vara precis det man behöver för att motionen ska rulla på.

Ni vet när man känner att gymmet är precis det men bör gå till, men man igentligen inte orkar. Man känner att dagen har varit stillasittande och man är lite rastlös. Samtidigt som hjärnan vill träna säger kroppen att den bara vill vara kvar i soffan. Det är precis nu som skorna behöver komma på rätt plats, fötterna. Det är nu man kanske borde släppa just allt och ta sig ut. Med eller utan barn, bara ta sig utanför dörren. För det är rätt magiskt, när fötterna väl pinnar på, då vill kroppen fortsätta att ta sig framåt. En promenad som kanske skulle bli 20 minuter kan snabbt bli 60 minuter och soffan är så mycket skönare att sitta i efter promenaden.

Lite gröna träd, lite duggregn och ny natur kan ge mig mer motivation och ro i kroppen.

Våga byta miljö och aktivitet

Vi är vanemänniskor och ibland är det för bekvämt även för våra resultat. Att ändra aktivitet i sin motion är nyttigt för både kroppen och knoppen. Om du alltid går på spinning, testa en promenad. Du som alltid är i gymmet och lyfter tungt, våga testa konditionsmaskinerna. Fram för allt du som kanske inte alls tränar styrka men använder dina promenader, våga lägg in en knäböj eller kanske en armhävning mot ett träd. Din kropp mår bra av förnyelse vare sig det är en stor eller liten förändring. Ge dig själv möjligheten att utveckla din träning och motion genom nya möjligheter.

Hållbara vanor

Trötta barn, planera måltiderna är guld

Planera måltiderna underlättar i vår vardag. För att vi ska hinna umgås, slippa bråka kring maten och hinna träna gör vi matlådor. För att vår äldsta son ska känna sig delaktig och faktisk äta maten får han vara med i tillagningen. Det ger oss kvalitetstid och han får vara med i matlagningsprocessen.

För att vardagspusslet ska fungera behöver vi rutiner. Inte bara för att motionen och tiden tillsammans utan faktiskt för maten. Vi kommer ofta hem med barnen vid 17:30 på kvällarna. Vi alla är trötta, hungriga och vill bara äta. Att ställa sig och laga maten då är något vi känner blir en onödig konflikt. Därför gör vi  matlådor ( nästan alltid) just för veckorna. Vi försöker ha en dag i veckan där vi lagar mat på för ett par dagar framåt. När vi väl håller rutinen fungerar det galant och det ger oss mer tid tillsammans. Att lägga sin enegi på varandra i stället för onödiga bråk är värt guld. Det här är ett sett som underlättar i vårt vardagspussel.

Lax är en favorit i vår familj

 

vardagsmotion

Att få ihop mitt livspussel; ett lite längre inlägg

Mitt livspussel är inte enkelt men absolut hållbart. Planering, prioritering och att vara flexibel är grunden i vårt livspussel.

På önskemål kommer ett inlägg om vårt livspussel och lite tips

Vi har ett liv som ser så olika ut. En del har sambo, man, fru eller kanske en hund. En del av oss har barn eller inte. I min familj har jag min man och mina två söner. Det är rutiner för vad som görs innan förskolan och barnen har rutiner inför läggning. Dagarna består av rutiner och våra barn mår bra av det. Då har jag ställt mig själv frågan många gånger, varför har inte jag/vi rutiner för vår vardag? Så allt rullar på lite enklare än tidigare. Ni vet, dammsugning ska göras, dammning och torkning av golven. Diskmaskinen som ska plockas i och ur samtidigt som tvätten ska hållas undan. Innan du läser vidare vill jag att du ska veta att det inte alltid är så glatt som det skrivs, men det är faktiskt oftast så att det görs med glädje i våra rutiner och det är oftast väldigt glatt. MEN barn trotts och uppfostran är inte alltid så himla kul och även min enegi kan hamna på noll. Just saying.

Vad händer med all tvätt, den som viks, torkas och hängs igen. Den tar aldrig slut.

Mellan dessa hushållssysslor vill både jag och min man träna. Båda vill till gymmet och jag vill gärna springa lite med. För att inte nämna att vi båda jobbar fulltid och jag studerar samtidigt. Vår äldsta son vill gärna gå på gymnastik på gymmet på lördagar och den minsta vill gärna leka utomhus. Vi alla har behov som på ett eller annat sett behöver fyllas, frågan är bara hur.

Min man och mina två barn❤️

Att få pusslet att gå ihop

För att våra behov ska fyllas är vår grund för att lyckas planering. Vi ser över veckan som kommer, vad som behövs göras i hushållet, träningar och familjetiden. Både jag och min man jobbar dag/kväll därför vill vi träffa barnen så mycket vi bara kan. Det är inte lätt att få livspusslet att gå ihop, men vi försöker och ibland blir det inte som vi tänkt.

Idag är en sådan dag som inte blev som planerat. I morse skulle jag sprungit, lämnat barnen på förskolan för att sedan plugga innan jobbet. Löprundan blev inte av för jag såg att en del hemmabestyr behövdes ordnas med. Därför bestämde jag i morse att prioritera resten av tiden som är kvar av dagen. Jag bestämde att ett hemmapass skulle jag få till efter barnen somnat inför natten. Eftersom vår kropp är det bästa redskapet enligt mig för träning så använder jag kroppen som verktyg inför kvällens pass var tanken.

När barnen somnat, båda i sina sängar är jag rätt trött. Jag känner snabbt att gäspningen är påväg och att en kopp kaffe just nu hade varit super fint. En filt i soffan och en serie ropar inte heller fel. Men efter som jag under något års tid skapat en rutin, att få till min träning som behövs vare sig jag är trött eller inte så åkte träningskläderna på. Missförstå mig inte behöver jag vila gör jag det. Just den här tröttheten är för min kropp lite mer åt latmaskens håll. När kläderna väl är på sätter jag timerns på 15 minuter och kör 6 övningar med 10 repitioner av varje. Jag blev svettig och   jag insåg snabbt att 15 minuter räcker gott och väl. Så, en kvart var det jag behövde för att få till en rutin som nästan ramla ner i soffan. En kvart av mina 24 timmar det här dygnet. För mig är det enkelt val, bara att göra för det är roligt under tiden och fram för allt efter.

Situps är en favorit hos mig

Sidoplanka är ingen favorit men den är bra för min kropp. Vi börjar bli kompisar jag och sidoplankan.

Hemma har vi en årskalender där vi ser månad för månad. Där fyller vi i den träningen som vi har regelbundet i familjen. Så vi alltid kan se och planera in det andra som behöver göras. Vet ni vad, ibland står det till och med storstädning på en lördag för vi båda är hemma då. Jo det är sant, för i bland hinns det inte med i veckorna och helgerna är inte så långa. Det tar längre tid med två barn som gärna hjälper till, men varför inte göra städningen till en gemensam aktivitet. Kanske inte den roligaste men vår barn gillar dem.

Ett långt inlägg – mina bästa tips

Samla familjen, se över behoven som finns, planera, inkludera och utför. Det vill säga stanna inte upp bara för att det inte blev som du tänkt. Gör tvärt om, se andra möjligheter. Det kanske inte är precis det du tänkt, men det är alltid något. Jag föredrar att gymma och att göra ett pass hemma kräver mer motivation men är faktiskt lika värdefull. Att dammsuga är inte så kul men om jag dansar till musik med sönerna under tiden blir det roligare och vi rör oss. Det kanske tar längre tid, men vad är det när man får glädje?

Mitt hetaste tips är tre små rutiner, utför rörelse på arbetet samt tillsammans med barnen och gör det enkelt. Att göra någon armhävning mot diskbänken på jobbet, en knäböj i vardagsrummet och kanske en tåhävning vid tanadborstningen är inte alls dumt. Det är ett fint komplement till din vardagsmotion. Sen vill jag slutligen säga, har du barn låt dem vara med. Det är så roligt att få göra motionen tillsammans.

En promenad är rätt enkelt att då till, 10 minuter eller 30 minuter är detsamma bara den blir av.

 

vardagsmotion

Hur får man till motionen med två barn?

Att ha två barn med nästan fyra år mellan är krävande, fint, lärorikt och fram för allt ett fint men svårt livspussel. Varje vecka rullar på i sitt tempo och kropp tillsammans med knopp följer med som ett rullande band. Men hur får man till vardagsmotionen när barnen behöver sin tid?

Om jag vill springa, kan vi göra det tillsammans?

Jag brukar tänka så att mina timmar är lika många som alla andras. Om jag vill skapa tid till min motion måste jag se till att livspusslet fungerar. Skapar man möjligheter till rörelse kan man enklare få till träningen även om det inte alltid blir som man hade tänkt sig.

Det är inte bara att springa iväg på en kvällstur eller kanske köra ett cirkelpass med musik i öronen själv. För mig är tiden med barnen viktig och den prioriterar jag. Men mellan dessa timmar ska maten lagas och hushållet ska vi tillsammans få att rulla. Därför har jag skapat små tillfällen som ger mig motion och högintensiv träning enklare. Det tar inte så lång tid.

Mina enkla knep kan alla ta till sig

Det första och kanske enklaste är att göra ”tåhävningar” (upp och ner med tårna)vid skrivbordet, diskbänkarna i köket på jobbet eller kanske i toa kön? Gör 10 åt gången, dela upp det i fyra tillfällen under dagen.

Det andra jag tipsar om är promenad, den kan vara 30 minuter till en timma eller kanske 15 minuter på tre tillfällen under dagen.

Ta med dig barnen till din promenad eller träning. Låt barnen delta på sitt vis. Det ger dig och barnen tid tillsammans samtidigt som din träning blir av.

Gör din träning enkel hemma! Knäböj, situps, armhävningar, rygglyft och höftlyft. 10 av varje 3 gånger och du är klar!

Ta trapporna i stället för hissen eller rulltrappan!

Det är det små sakerna som gör livspusslet enklare när du inte hinner med allt. Ingen kan hinna med alla saker samtidigt men vi kan göra något av det. Tiden finns om vi ser till att den är synlig.

Han åker skateboard medan jag gör styrkeövningar och promenerar.

 

vardagsmotion

Den där känslan är underbar

Det var länge sedan jag fick till en riktigt lång promenad med barnvagnen. Den senaste tidens värme har gjort att varken vagnpromenader eller löprundor blivit så många. Motionen har prioriterats inomhus istället. Men idag, den känslan.

Luften var lättare, mindre pollen i luften och fram för allt svala vindar. Motionen med värmen har gått fint i år men jag har inte haft energi eller kanske glädje med löpningen under värmen. Men idag efter 3 km promenad kom känslan. Den känslan som får hela kroppen att hoppa. Benen var lika snabba som sist och energin vad lika pepp som sist. Svala vindar, en tunn långärmad träningströja och lätta ben tog mig fram med vagnen.  Kroppen ville aldrig sluta springa idag och den känslan är riktigt fin.

När vardagsmotionen blir lite flåsigare kan man faktiskt få till lite styrka med.

Efter ett par kilometer av löpning stannade vi till vid sjön. M tittade på vattnet och prata om ankor och jag gjorde 10 snabba knäböj och 10 Burpees samt 10 situps. Kroppen var kanske inte så jätte pigg men tog sig igenom dessa tre övningar för att sedan ta mina ben vidare.

Det handlar om att skapa den tiden vi har till det möjliga. Vi måste inte springa om vi inte vill det men om kroppen känner för det- så varför inte? Du styr din vardag och din motion. Ge dig själv chansen att våga göra något som får dig att må bra. Jag gillar styrka, kondition och uthållighet. Så varför inte blanda in det i promenaden. Min fråga till dig är: vad får dig att må bra i din motion?

vardagsmotion

Barnen är vår framtid- ta vara på dem

Vi måste inte göra rörelsen så svår. En promenad kan tillsammans bli löpning, Burpees och andra aktiva rörelser genom leken. Det är viktigt att vi delar med oss av vår motion till de små, de lär sig snabbt. Om vi kan påverka ett barn är det bättre än inget.

För mig och min familj är rörelse inget vi är ovana med. Men för den som kanske inte hinner med sin egen träning, hur ska man då kunna visa sina barn? Det är så himla enkelt om man bara ser det. Ta på skorna på dig och barnet/en, har du vagn ta med den. Gå en promenad tillsammans, prata, samtala och ge varandra närhet i naturen. Under promenaden kanske ni kan jogga, gå snabbt, hoppa, sitta på gräset och gå upp och ner ett par gånger. Eller varför inte gå upp och ner på en bänk tillsammans. 

Ni ger promenaden en omedveten extra motion med glädje och energi. Det handlar inte om att springa långt eller länge. Det är inte viktigt vad ni gör utan att ni gör.

Springa mellan lyktstolpar är bra intervallträning för både stora och små.

Våga släppa kraven och lek istället

Ibland handlar inte motion om att man ska prestera eller satsa starkast. Ibland handlar det bara om aktivitet. Ni vet man tar på sig skorna, tar barnet i handen och bara går. Barnet vill springa, du springer efter. Man går längs skogen och hör hur fåglarna kvittrar. Du ser hur barnet springer igen och du efter. Ni leker kull och hoppar över små pinnar. Du ser en backe och börja springa, barnet springer efter. Jag tror att när vi leker med rörelse och styrka får barnen precis allt på köpet. Tiden tillsammans är värdefull så varför inte ta vara på den tillsammans lite oftare? Det är trots allt vi vuxna som ska lära, förklara och finnas för vår nästa generation. Våra barn.

Barnen gör det vi gör. Ibland exakt lika och ibland genom sin tolkning.

 

vardagsmotion

Ta en titt tillbaka: vad har hänt senaste halvåret?

Foto: Marcus Jarvinen

Vi gör mer än vad vi tror

Inför ett nytt år är det en del som känner att sommarkroppen skall fixas. Man kanske bör lägga fler timmar på gymmet och äta mindre av det ena och det andra. Man vill lova sig själv att just i år kommer allt att vända. Månaderna går och man kanske känner att semestern snart är framme och det där man kände i januari det kan man flytta fram till efter semestern. Lika bra att börja på ett nytt kapitel när man är utvilad från semestern som blivit lite för mycket av allt och för lite av just rörelse.

Ibland kan tankarna kanske gå så hos en del av oss  och för andra inte, det är precis beroende på vem som det berör. Men min vinkel på det här i lägget är mer i form att; varför sätter vi upp krav på oss själva när vi kanske bara blir besvikna? Besvikenhet leder ofta till att man tappar energi och intresse för just rörelse. Vi vill ju jobba mer åt att lyckas än att misslyckas.

Tiden med mina barn ger min motivation rätt energi.

Så se dig i spegeln, ta en tillbakablick

För att vi inte ska hamna i samma spiral för många gånger kanske vi ska se oss vad vi faktiskt gör i stället. Det är när vi dokumenterar vår vardag som vi faktiskt vet vad som kan ändras och inte behövs ändras på. Ta tillexeplel att man vill ta sig till gymmet fler dagar i veckan. Innan beslutet tas kanske man ska se över, kan tiden finnas för ett till pass eller behöver man utföra rörelsen hemma? Det handlar om att se andra banor än just det man alltid fokuserar på. Den vägen man alltid tar är inte förevigt utan man brukar behöva ändra riktning då och då.

Vi kan göra nästintill allt vi vill om vi bara satsar på rätt sätt. Prioritera, planerna och utför brukar fungera rätt bra. Titta tillbaka på ditt halvår, vad har känts bra, energifyllt och framgångsrikt? Ta med dig det till din nya väg för att känna det positiva i din motion. Du är värd allt positivt du kan få, det är vi alla.