Hållbara vanor vardagsmotion

Förkylningstider och vilodagar – leta fram energin

Det måste inte vara perfekt, men lite kan man alltid

Precis som texten ovan behöver inte vardagen vara perfekt, eller att man håller sina vanor exakt lika. Men om man kan hålla en någorlunda rutin på sin vardag kan man i alla fall hinna med något. Det är förkylningstider och lite sämre väder, då kanske lata dagar är som mest lockande? Jo men jag håller verkligen med, klart soffan är skön, studierna kan läggas på bordet över dagen och en serie på Netflix kan rulla tills jobbet kallar.

Men alla är vi olika, när jag känner så som meningen innan brukar jag börja med att ställa mig frågan vad som är viktigast just idag. I nio av tio är fallen att studera minst fyra av fem timmar innan jag ska till arbetet. Det är ju därför jag är tjänstledig viss procent, så en rutin för mig är att just alltid studera även om jag är små förkyld eller om vädret är tråkigt. Rutin nummer två är någon form av rörelse (om jag inte är jätte dålig, då är det soffan som gäller) men rörelse måste inte vara en lång promenad eller ett styrkepass. Det kan lika gärna vara att resa på mig mellan studierna, hänga en tvätt, dammsuga lite i hallen eller bara stäcka på mig och stretcha lite. Det viktiga är att vanan inte försvinner helt då kan den vara lite svårare att nå en annan dag.

Just nu studerar jag Kriminologi och den kursen är både intressant och tung.

Vi pratar om hållbara rutiner – välj det som är viktigt för dig

När vi pratar om att ha hållbara rutiner är inte tanken att du måste träna flera dagar i veckan eller promenera varje dag, utan tanken är att man ska skapa rutiner som pass sitt livspussel. Rutiner och vanor som får vara kvar, de rutiner som inte förflyttas till ” jag gör det en annan dag”. Men vikten av att acceptera att livspusslet kan förändras bör man ha med sig, det kan då vara bra att vara lite flexibel. Vi har en vardag som vi ofta snurrar runt i, den ser ungefär lika ut i vissa aspekter. Det är vår uppgift att se till att få in våra rutiner eller hållbara vanor i vardagen, ingen annan. Därför är det viktigt att fundera ut vad som är betydelsefullt för just dig och vad kommer du kunna upprepa och inte stöta bort. När vi kommit på det vill jag tro att vi är en bra bit på vägen.

 

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    sofia
    27 september, 2018 at 08:45

    Att skapa sig en balans i vardagen är så otroligt svårt men ändå så viktig. Jag försöker ha en rutin varje dag för det mår jag bäst av 🙂

  • Reply
    Elisabeth
    27 september, 2018 at 10:17

    Önskar dig en fin dag

  • Reply
    Viktor
    27 september, 2018 at 10:36

    Så sant att rörelse behöver inte alltid vara stort träningspass, så länge man gör ”något” så att säga! 🙂

  • Reply
    Nilla
    27 september, 2018 at 18:00

    Jag vill gärna ha lite rutiner men sedan kan jag skippa lite rutiner i bland också. Allt behöver ju inte vara inrutat! Visst är det så att rörelse är viktig! Jag är ju rörelsehindrad men försöker varje dag att röra på mig i den mån jag kan med mina förutsättningar och begränsningar samt andningsbesvär till trots. Jag är av den uppfattningen av att alla kan göra något även om alla inte kan göra allting. Önskar dig en fin kväll!

  • Leave a Reply