Hållbara vanor vardagsmotion

Lätt att vara efterklok – att träna med en trasig kropp

Min kropp har genomgått en rad olika skador. En del är läkta och den del är kvar. Hur kan man träna med en lite trasig kropp?

Jag har fått frågan hur jag kan lyfta tungt eller springa längre sträckor när både knän och axeln har slitnings skador i båda kroppsdelarna. Mitt svar är enkelt, rehabilitering är grunden för att kroppen sendan ska börja byggas upp och bli starkare. Precis som med vilken kost du äter eller vilka mål du har så speglar alltid valen tillbaka på just dig själv.

För om jag vet från en läkare att jag kan springa bara jag gör det på rätt sätt och byggt upp knät innan, varför ska jag då sluta med något jag faktiskt tycker om? Om jag kan träna styrkelyft även om slitningen i axeln finns kvar men inte är skadlig. Så länge jag håller efter mina rehabiliterings övningar jag fått och fått det uttalat genom timmar av genomgångar av en fysioterapeut så kan jag träna som vanligt.

Så, varför sluta med något jag tycker är roligt och som ger mig glädje när valet är hos mig. Antingen släppa det helt eller ge en timma extra i veckan för rehabilitering och inre styrka.

Men om du slarvar med övningarna kommer du få ont, då är det inte värt det

Precis så sa min fysioterapeut efter senaste behandlingen i vinstras. Om jag har slarvat? Jo tyvärr. Men man lär sig av sina misstag och jag är tillbaka på ruta 5 av 10. Nu behöver jag lägga in mer rörlighetsträning innan och under passen. Vet ni, det är lätt att vara efterklok och så länge vi lever på den här jorden så lär vi oss varje dag. Har du gjort samma misstag men rest dig lila snabbt igen?

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply