THE WORKOUT PLAN TRÄNING

VECKANS GYMTIPS

Veckans gymtips… om jag nu skulle haft en sådan kategori, måste helt klart vara Clarion Hotel Signs, gym som ligger på hotellets 2:a våning (Selma City Spa ligger på 8:e). Jag önskar verkligen att detta var mitt egna ställe så jag kunde hänga här typ konstant. Eventuellt att jag skulle velat ha det liiite ljusare då (mer instavänligt ni vet? hehe) men förutom den biten så är det ju super!

I onsdags var jag där och tränade själv och igår torsdag hade jag nöjet att hålla en företagsklass via appen Fitnesscollection. 12 peppade personer från Isabella Löwengrips företag (bilderna är förövrigt hennes) som köttade på utan dess like i en 45 min svettig cirkel. Battlerope, raka slag och burpees på/vid säck och 10 andra övningar stod på schemat.

Dock skulle jag vilja säga att du bör baka ihop en morgon/förmiddag med både frukostbuffén, gymmet och att avsluta med att SPA:a (kika in här). Det är vad jag kallar att ta hand om själen!

 

KÄRA DAGBOK

KÄRA BLOGGVÄNNER

Goddagens mina kära bloggvänner. Det var inte igår må jag säga… jag blev dessvärre ofrivilligt blogglös ett längre tag. Först trodde jag att jag blivit utslängd och blockad av bloggfamiljen I Am Ready (ja, jag skojar) men så var det alltså inte. Felet låg helt enkelt i min egen dator som beslutade sig för att dirigera  om i stort sett ALLT jag ville in på till en Facebook adress! Så märkligt. Den uppför sig fortfarande suspekt men nu kommer jag i alla fall in på allt som vanligt så jag nöjer mig med det.

Så, då vet du. Nu slipper du ligga sömnlös och undra vart jag tog vägen! Då kör vi igen då! Blogg 2.0

Två saker till bara

1. Glöm för sjuttsingens inte att följa mig på INSTAGRAM (theworkoutplan_) om du känner att du ofta saknar och vill ha mer utav mig.

2. Glöm inte heller att vi imorgon bitti fredag kör ett hejdundrandes AW pass, fast innan jobbet och utan alkohol (givetvis). Klockan 07:00-08:00 fräser vi upp volymen på max, drar på oss tights och sockiplast och kör så svetten lackar och kanske det viktigaste.. vi köttar som att det inte finns någon morgondag. Mantrat är, jag är stark, explosiv och uthållig!

Är du på? Maila mig på info@theworkoutplan.se för anmälan.

 

 

 

 

 

MOTIVATION

HUR HITTAR JAG TILLBAKA MOTIVATIONEN?

Hur hittar jag tillbaka motivationen?

Hur hittar jag tillbaka motivationen till att träna? Jag vet inte om du någon gång ”drabbats” men det har jag och jag är mitt uppe i det nu (läs förra inlägget). Min tanke är att man bör tänka efter vad det är som gör att det känns så jobbigt. Är det kanske bara dags att byta upplägg eller träningsform? Kanske ligger gymmet 2 bussbyten och 45 minuters bergsklättring bort, vilket gör att du tappar dyrbar tid på att ta dig fram och tillbaka?

Vare sig du har en tillfällig dipp eller att du helt och hållet har tappat motivationen så kommer här 5 enkla, snabba tips du kan reflektera och fundera över. Kommentera gärna med DINA egna tips så kan vi hjälpas åt här!

 

5 TIPS

 

  • Mål/delmål – sätt ett rimligt och mätbart mål och därefter delmål. Säg inte bara att du vill bli starkare. Ange då hellre något konkret, t.ex att du ska klara 40 armhävningar på tå. Sätt ett datum. Och om det är 40 st armhävningar som är det slutliga målet sätt då ett delmål på 10 st, 20 st osv. Även dessa med datum. Skriv ner detta! 
  • Prova nya träningsformer om du börjat tycka det är trist att träna. Det ska ju faktiskt vara roligt för att vara hållbart. Om du ”tvingar dig själv” att träna något bara för att du alltid gillat det tidigare kommer det aldrig att hålla i längden. Gillar du rytmik med sockiplast på fötterna så ska du tamefan göra det oavsett hur ofräsigt det kommer klinga i ditt instaflöde eller i andras öron.
  • Skaffa en träningsbuddy. Det blir så mycket svårare att avboka eller ställa in ett träningspass om man redan har bokat in det med någon. Och som vi alla vet, det kommer att kännas fab efteråt.
  • Gå direkt efter eller innan jobbet. Finns det något mer förrädiskt än att bara gå hem ”en sväng” mellan jobb och träning”? Soffan står där i vardagsrummet, alldeles fluffig och mjuk. Tv kontrollen vrålar ”kom och ta mig” och filten ligger där avslappnat och förföriskt.
  • Det här med sociala medier. Det är såå olika för alla. Vissa konton på instagram peppar och andra konton stressar och hetsar (enligt mig). Helt klart, då är det bara att AVFÖLJA det som stressar. Det skapar bara ångest och kan för min egen del dra ner peppen TOTALT.

LYCKA TILL!

Hur hittar jag tillbaka motivationen?

Behöver du mer träningsglädje bör du komma förbi och träna med ”oss”. Här peppar, stöttar och supportar vi varandra till fullo. ALLA kan vara med oavsett träningsnivå. Grupperna hålls alltid små.

För mer info/anmälan – info@theworkoutplan.se

KÄRA DAGBOK MOTIVATION

ÄVEN SOLEN HAR SINA FLÄCKAR

Att jag som jobbar med träning och hälsa inte har haft något direkt ”flyt” i min egen träning under en längre period, ringer ju inge vidare i någons öron gissar jag!? Men, så har det varit under en längre period och det är den fula sanningen mina vänner. Jag har istället haft miljoner andra saker som har cirkulerat i mina tankar och som dragit en satans massa energi från mig. Detta ledde till att jag i helgen som var bröt ihop lite grann och drog mig undan omvärlden. Min hjärna och kropp skrek efter min fulla uppmärksamhet skulle jag gissa.

Jag stängde bokstavligen av mobilen och låg nerbäddad i sängen under 2 dagar (och har druckit sjuka mängder te). Där låg jag, i mörkret, timme efter timme med en hjärna som surrade likt en torktumlare (#DramaDrottning?). Detta med undantag för i lördagskväll då jag helt spontant och plötsligt fick en sjuk längtan efter att träna. Bara sådär, från ingenstans klockan 21 på kvällen. Jag uppriktigt SKUTTADE iväg till Studio Levels och sedan tillbaka hem till sängen igen (mycket märkligt upplägg va?)

Utan några som helst ”krav” på mig själv brände jag av ett supereffektivt 20 minuters pass som lämnade mig med en fantastisk mersmak till måndagens 45 minuters pass då jag för första gången var med på mitt egna morgonpass (TACK tjejer att ni pushade mig, fan va kul jag hade). Och även i dag tisdag infann sig lusten till att träna men jag insåg att det blev bättre med en kortare promenad, rehab och rörlighetsträning istället. En aktiv vila kan vi kalla det.

Jag förespråkar ju själv alltid att träning ska vara roligt.. så det är precis så mitt upplägg och mina mål ser ut nu under februari månad. Fokus på träningsglädjen och att få in lite rörlighet och rehab. Ingen press och ingen stress.

 

To be continued…

KÄRA DAGBOK

GÅRDAGENS LITE MER HARMONISKA KONTOR

Gårdagen bjöd på den mest harmoniska jobbmiljön jag någonsin kan minnas. SELMA CITY SPA. Nämen asså hörni.. tystnaden, musiken (sån där ”spaig” musik ni vet.. pling pling..plong) som spelas i precis perfekt ljudnivå.. ljuset, dofterna, mitt sällskap! Mat och kaffe smakar perfa och personalen ler utan att det känns tillgjort (kanske blir det automatiskt så i just den miljön?). Märker ni att jag gärna skulle vilja ha ett eget arbetsrum på Clarion? Shit vilken fokus jag skulle haft på dagarna.

Vad jag och Henriette från Best Of You gjorde där då undrar du?! Oftast befinner man sig ju i den miljön om man ska BORT från jobb men vi tog jobbet dit i form av ett lunchmöte med just Clarion. Nu kan jag dessutom bocka av att jag har varit på lunchmöte i badrock och tofflor!

Avrundade lunchen med ett dopp i det varma vattnet, preciiis som vilken annan jobbdag som helst.

Utsikten har nog haft bättre dagar. Sol och klarblå himmel.. not so much. 

Att känslor som lycka ger ett ”glow” ser vi ju personifierat på Henriette här…

KÄRA DAGBOK MOTIVATION

EN TORSDAG PÅ SELMA CITY SPA

Törstig tjej kastar sig över flaskan? 

Swoosh så är vi rakt inne i ytterligare en ny vecka. Måndag är här och jag tog en skön time-out från sociala medier i ett par dagar. Frän känsla! Känner mig nästan lite som en rebell. Kanske min rebelliska paus triggades igång då jag var på ett SPA-event som BEST OF YOU anordnade i torsdagskväll förra veckan. 10 st inbjudna influencers/bloggare/entrepenörer (kärt barn har många namn?) och det bjöds på en grym föreläsning just om stress och sociala medier som hölls av inspirationsföreläsaren Maria Swanström. 


Den 4 februari håller Best of You och Maria Swanström ett till event med Clarion. Du hittar det här. Och med koden ”Best15” får du 15 procent på alla behandlingar i på spa:et.


Den gick rakt in i hjärta, själ och hjärna på mig uppenbarligen. Jag drog OFF på mobilens wi-fi och för att vara uppriktig så har jag inte hängt med i någon annans liv än mitt egna denna helg. Har inte bidragit med några lajks alls ja.

Grymma Ulrika som driver THE HEALTHY BOX sitter djupt försjunken i listan vi fick i uppgift att skriva.

Fina Moa och Charlotte (som även är min nya bloggkollega nu <3 )

Tillbaka till torsdagen.. förutom föreläsningen så var det urmysigt att bara hänga runt i morgonrock, tofflor, knapra på krispiga snacks, skratta åt hur vi alla sprang runt med våra mobiler i högsta hugg (inte för att prata i såklart). Pratar gör vi med varandra i allra högsta grad. Om ALLT. En ”talang” jag tror vi alla som jobbar mycket med sociala medier har utvecklat måste helt klart vara att vi kan umgås och kommunicera med varandra OCH jobba mobilerna samtidigt. Dock är detta enbart OK i dessa sammankomster. Och inte en hel kväll/dag givetvis. Men en stund här och där. Inget ofint, bara en nödvändighet. Det här med att fota maten t.ex, ingen börjar någonsin äta utan att kolla av med varandra liksom, respekt! haha (#SkevVärld?)

Vi badade i utomhuspoolen, vi drack alkoholfri bubbel.. vi hade det så jäkla skönt helt enkelt. Ett STOORT TACK till Henriette på BEST OF YOU, till Clarion Sign Hotel och Selma City SPA, till alla som varit med och fyllt den fina goodiebagen och till alla härliga tjejer såklart.

Jag och älskade Mallan 

Ulrika, världens bästa Henriette i mitten och Elin 

Men hej hej goodiebagen –  Quality brands Sweden, Sporrongform, Workout Empire, Burts Bees, Clifbar, Kallpressen och NOA 

OKATIGORISERAD

TRÄNA, BAKA, STRESSHANTERA!

 

Då jag känner mig over and done med att springa på krogen (kanske är naturligt vid 42 års ålder) för att ”ha kul och umgås” får man liksom hitta andra sätt för att träffa sina vänner. Jag gissar att det är fler än mig som känner så och därav måste jag tipsa om en svinbra grej att dra med vänner på.

BEST OF YOU‘s alla event måste vara mitt ”ess i rockärmen” nu när jag ska tipsa dig om saker att göra (you can thank me later). Fina Henriette som driver sajten anordnar events kontinuerligt. Ännu bättre är att det alltid går i hälsans tecken.

Eventet som ligger närmst är nu på lördag 27/1 kl 12:00-13:00. Det är i samarbete med Urban Ride och Elin som driver BREAK IT and you will MAKE IT (jag önskar att jag kunde gå själv). Cykla och stå på händer.. hur kul?! Jag kan föreställa mig hur mycket jag hade skrattat undertiden. Tycker det är sjukt läskigt det där med att stå på händer. Men, du vet vad dem säger? Du växer i det du tycker är läskigt. Klicka in HÄR för att komma till eventet för mer info och/eller boka din plats.

Se till att haffa dig en plats innan alla andra då lönen rasslar in på kontot imorrn hördududu.

Fler BEST OF YOU events: 

Träning lördag 27:e jan – HANDS TO TOE WORKOUT

Inspirationsföreläsning söndag 4:e feb – NEW YEAR – NEW POWER 

Lär dig baka hälsosam snack’s (workshop) söndag 4:e feb – A CHOCOLATE COATED EVENT

Stresshantering (workshop) lördag 24:e feb – FINDING PEACE WITHIN CHAOS

THE WORKOUT PLAN TRÄNING

NYBÖRJARTRÄNING FÖR DIG KVINNA SOM ÄR 40+

Alla behöver motion och träning, ung som gammal. PUNKT! Studier visar att motion bromsar åldrandet och det gör oss även rörligare, starkare och friskare. Man behöver alltså inte kasta in handduken bara för att man passerar 40 sträcket. Många ålderstecken handlar om att vi använder musklerna mindre ju äldre vi blir. Dock bör du ha i åtanken att man får jobba lite hårdare för resultaten efter 40+. Och när jag säger hårdare så menar jag egentligen även smartare.

Tänk på att kroppen behöver vila och återhämtning på ett annat sätt än när du var 20 år. Vid 50+ behöver kroppen faktiskt dubbelt så lång återhämtningstid. Östrogenhalterna sjunker när du kommer i klimakteriet men bra att veta är att du kan lindra besvären om du tränar och äter hälsosammare.

Lägg gärna in rörlighet/balans och stabilitetsträning, vilket iofs alla bör ha i åtanken men om du missat den biten fram tills nu så är det hög tid att sätta igång.

Du behöver inte nöta löpning i timtal bara för att förbränna. Tänk på att muskelmassa ”bränner” även i vila. Satsa på styrketräning. Smart styrketräning. Bygg upp musklerna, bli stark och uthållig. Träna med kontroll och kvalité och med muskelkontakt (åter igen något alla bör tänka på). Promenera så mycket du kan/klarar och orkar!

Cirkelträning i liten grupp (såklart jag förespråkar mina egna pass här) är en superbra träningsform för den som vill jobba med lättare styrketräning, få upp pulsen, få igång förbränningen OCH ha en alldeles egen PT (i en liten grupp) som kan kontrollera att övningarna utförs rätt.

 

Så, damma av träningsskorna, sätt på dig något du känner dig bekväm i och sätt igång! Hitta något du tycker är roligt och gör det till en del av din vardag!

 


 

KOSTNADSFRITT INFOMÖTE: 

På fredag 26/1 har jag ett kostnadsfritt infomöte på Studio Levels där jag berättar om februari månads (4 tillfällen) ”kost och träningsprogram” som riktar sig till dig kvinna från 40 och uppåt. Vi går igenom grunderna till både träning och kost för att utveckla kroppens balans, rörlighet och styrka på ett hållbart och hälsosamt sätt. 

När: fredag 26/1 kl 13:00

Var: Studio Levels, Kungsholmsgatan 17

 

För ev frågor eller funderingar maila mig på info@theworkoutplan.se eller anmäl dig HÄR

MOTIVATION TRÄNING

WALK FORREST, WALK

Det var någon gång där i mellandagarna som jag tränade sist, sedan blev jag sjuk och har inte känt mig riktigt 100 sedan dess och därav inte rört ordentligt på mig. En och en annan promenix bara för att.. men annars, nada!

Dock skulle jag vilja slå ett slag för den hederliga gamla PW:n, eller Power Walk som det egentligen heter på engelska då. In swedish we just say, en snabb promenad. Och jag måste säga att när man väl har tagit dom där raska promenixarna ett par gånger så blir det faktiskt ”ett måste” i systemet. Skönt sätt att rensa huvudet på tankar om inte annat.

 

5 fräsiga trevligheter du får av en 30 minuters lång/kort promenad:

  1. När du rör på dig frigörs hormoner som motverkar depression.
  2. Rörelse förbättrar även minnet, liksom inlärnings- och koncentrationsförmågan.
  3. Endorfiner frigörs i din hjärna och det i sin tur gör att du känner dig gladare och mår bättre.
  4. Det kommer garanterat att göra dig piggare än om du sitter kvar i soffan med godisskålen i knät.
  5. Passa på att träffa en vän och umgås.

 

Ännu mer perfa blir det ju om man stoppar in ett par enkla basövningar under sin promenad. Eller.. så stoppar man in lite löpintervaller mellan lyktstolparna för att effektivisera rundan något.

 

Elevated split lunges

Mountain climber för att få upp pulsen

Armhävning 

Dips på bänk för ”gäddhänget” 

KOST

HEJ SOLEN, SVERIGE RINGDE OCH VILL HA DIG TILLBAKA.

Detta eviga mörker.. vissa dagar ser vi ju inte ens en skymt av ljus, och ännu mindre av solen. Solen.. aah, minns ni den? Istället har vi eftermiddag/natt under hela dygnet. Jag kan inte påstå att jag har drabbats av vinterdepression men vissa dagar känns jäääkligt tunga ska jag erkänna och jag fryser konstant. Alltså KONSTANT! Trots dubbla lager av precis allt.

Någonstans är det ju bara att bita i det sura äpplet och göra det bästa av situationen. Jag tänder upp varenda lampa vi har hemma och intalar mig själv att, snaaart är vår. Om det är någonting jag kan göra åt situationen så är det ju att börja med D-vitaminer igen, som jag av någon anledning helt glömt av (läs: struntat blanka fan i) att ta.

 

D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som är nödvändigt både för ett starkt skelett och ett välfungerande immunförsvar. Jag gissar att du redan visste att D-vitamin är kopplat till humöret, men visste du att enligt en dansk studie visar att kvinnor som efter klimakteriet tar tillskott av D-vitamin, lever längre? Eller att en låg nivå av D-vitamin ger 40% högre risk för hjärt-kärlsjukdomar, i jämförelse med en hög nivå? Eller.. att D-vitamin är helt avgörande för att kalcium ska transporteras till muskelcellerna, så att det kan dra sig samman och arbeta?

Förutom tillskott så hittar vi D-vitaminet i olika sorters fet fisk, men till viss del även i kött och ägg. Jag är ju ingen läkare men skulle nog våga gissa mig till att vi allra flesta här i Sverige skulle behöva oss en extra knuff av D-vitaminet just nu.

 

Hur gör du? Poppar du tillskott?