TRÄNING

TO YOGA OR NOT YOGA

to yoga or not to yoga

Det här med yoga.. visste du att det finns vetenskapligt bevisade fördelar? Man kanske inte behöver vara raketforskare för att gissa sig till det men här kan du klicka dig in och läsa om 7 stycket av anledningarna! To yoga or not to yoga.. detta var lite av ett dilemma för mig fram tills bara för någon månad sedan som du kanske läst tidigare. Med det sagt, yogar du? Minns du varför du började?

Första gången (över 10 år sedan) var jag mest nyfiken och gick med en vän, dock var vi tvungna att skamset glida därifrån då vi inte kunde hålla oss för skratt (stackars instruktör, förlåt från djupet av mitt hjärta) Jag minns att jag tyckte det här med andningen var sååå sjukt. Andas in genom näsan och andas ut fick man ju typ göra efter vad som kändes som 30 min senare. På den tiden skulle all min träning bestå av  både hög puls och hög musik. Ord som mindfulness.. fanns inte ens i min vokabulär överhuvud taget.

Sedan dess har jag lite sporadiskt (läs max 2 ggr om året) försökt mig på yoga i lite olika format. NU först känner jag att den enda yogan som känns ok för mig (just nu!) är den lugna varianten som jag räknar in lite mer som återhämtning och stretch. Detta då jag fortfarande har en tendens att vilja ”köra rakt in i kaklet” då jag ”tränar”. Nu har jag tom börjat ge mig på en och en annan ”övning” hemma på vardagsrummet bara för att det är skönt. Härligt att det tog mig sisådär en 13 år att ens börja förstå mig på yoga! Skam den som ger sig har mamma sagt.

 

THE WORKOUT PLAN TRÄNING

VAD ÄR SYFTET MED DIN TRÄNING?

Vad är syftet med din träning?

Idag är utbudet av träningsformer helt galet stort vilket givetvis är superkul. Jag får ofta frågan vilken typ av träning som är ”bäst” av gruppträning eller gymträning? Vad som är bäst är givetvis beroende på syftet med just DIN träning.

Är du ute efter att bygga muskler så skulle jag säga att du ska in i gymmet och köra styrketräning med tyngre vikter och inte lika många repetitioner. Är du kanske bara ute efter vanlig hederlig ”rörelseglädje” och motion eller.. är du inne i en fas då du TVINGAR iväg dig själv till gymmet och mest går omkring och känner dig uttråkad? Välj gruppträning vettja! Då får du peppen, motivationen och gemenskapen av andra och instruktören. Huvudsaken att du rör på dig och att det får dig glad, svettig och trött. Innan du vet ordet av kommer du inte vilja vara utan det.

Oavsett vad så behöver inte det ena utesluta det andra. Jag förespråkar att man tänker på en helhet. Alla bitar behövs. Rörlighet och balans, kondition, explosivitet, att känna sig stark och uthållighet. Finns väl ingen bättre känsla?

Snart sätter jag igång med mina gruppträningar utomhus igen. Syftet med den träningen? Kondition och styrka med egen kroppsvikt, frisk luft, gemenskap, pepp OCH det faktum att träningen blir avklarad INNAN jobbet. Kan det ens bli bättre? 

 

Min egen träning:

Just nu försöker jag bara hitta tillbaka lusten. Jag har under en lång period haft svårt att komma iväg. Skjutit upp det. Jag menar.. ångesten på den! Jag som JOBBAR med att inspirera andra.

Hur har jag då löst det?

Jag har lagt prestationsångesten åt sidan och bokar upp mig på pass som inte kräver så mycket energi av mig då jag har haft lite väl mycket runt mig en längre period. Jag försöker vara snäll mot kropp och sinne. Jag struntar helt i gymträning just nu och går enbart i grupp (om jag inte gör något hemma såklart). Jag vet att snart kommer jag vilja komplettera mina gruppträningar med gymmet för att bygga upp det som behöver jobbas lite extra på. Inte svårare än så!

Klicka här för 5 st enkla motivationstips!

 


Jag vet att jag tjatar men glöm för bövelen inte bort.. TRÄNING ÄR ROLIGT! Om du inte känner så måste du testat något annat. Ta hjälp av en PT, boka träningsdejt med kompis och/eller maila: info@theworkoutplan.se och kom och testa ett pass hos mig. Jag utlovar gemenskap och svett tillsammans med ett härligt gäng tjejer. Ingen prestation och ingen vana krävs. Nybörjare är mer än välkomna!


 

 

TRÄNING

3 PULSHÖJARE ATT PLOCKA MED SIG PÅ PROMENADEN

En vanlig skön promenad i all ära men vill man ”spice it up” lite grann under promenixens gång så tycker jag att en backe i alla dess olika lutningar kan vara perfekt att ta ett par snabba varv i. Här kommer mina 3 enkla pulshöjare att plocka med sig på promenaden.

Som sagt, man behöver inte krångla till det för att göra det effektivt. Och hur fiffigt är det inte om du samtidigt är ute och går med mormor en sväng och tycker att det går lite långsamt (beroende på fysik hos sin mormor givetvis).. sätt mormor på en bänk i 10 minuter och ägna dig åt att få upp pulsen med dessa 3 pulshöjare.

SIDE SHUFFLES i uppförsbacke. Som ett hoppsansteg i sidleds. Böj på benen som i en knäböj och skutta sedan ihop med benen, utan att korsa. Blicken fram och  tårna fram, brösta upp dig och håll en rak rygg. 

Undvik att: falla in och ihop med knäna. Samma sida hela vägen upp, jogga ner och byt sida. 

UTFALLSSTEG hela vägen upp, vartannat ben (annars kan det lätt bli märkligt, haha)

Tänk på: att främre benet inte ska falla framåt och över knät. Anpassa djupet efter din egen nivå. 

SPURTA.. hela vägen upp för att sedan jogga ner i ett lugnt tempo. 

 

Hur pulshöjande blir det?

Du anpassar självklart varv, intensitet och djupet på utfallet, efter din egen förmåga. När du är klar borde du och lilla mormor ha samma tempo på resten av promenaden om du jobbat bra och mormor inte är en före detta atlet.

Här kan du även läsa om 5 fräsiga trevligheter du vinner av en 30 min lång PW

 

Have fun, pinna på och auf widersehen kompis!

 

KOST

GREENIE IN A BOTTLE

GREENIE IN A BOTTLE

Jag  känner att jag måste dela med mig av den här gröna hälsobomben som jag blev bjuden på av den här tjejen för ett tag sedan. GREENIE IN A BOTTLE kallar jag den. Namnet har jag lagt till men resten av arbetet runt den har jag helt enkelt snott rakt av. Alltså ingredienser OCH bilder. Så, nu vet ni det, jag kan absolut inte ta åt mig äran av ett endaste smack här, haha.

Smakar varken gräs eller skit. Helt underbart gott faktiskt. Så även om du brukar avskyr gröna juicer och smoothies så kommer du icke att rynka på näsan som en trotsig femåring och dramatiskt vråla BLÄ åt denna. Svär!

 

Ingredienser – GREENIE IN A BOTTLE

1, 5 näve Grönkål

3 nävar Spenat

Halv avocado

Halv banan

Saften av en halv citron

Frusen ananas eller Mango

En stor bit ingefära

Mandelmjölk

 

Visste du att: 100 gram grönkål innehåller 160 procent av det rekommenderade intaget av C-vitamin. Det innehåller också mycket av vitaminerna A och E, samt en hel del järn.

 

 

#PINNAPÅ MOTIVATION

ENKLA GREJER BLIR AV

enkla grejer blir av

Hur många gånger har du börjat om på ditt ”nya hälsosammare liv”? Hur många gånger har du dessutom gått all in deluxe och ändrat på precis ALLT samtidigt? och dessutom, som pricken över i:et lagt in ca 43 träningspass på en och samma vecka. Det ena passet mer hysteriskt än det andra. När ska vi börja inse att det faktiskt är enkla grejer som blir av? och även det som blir hållbart.

Min vän och bloggkollega Malin har i sitt inlägg HÄR, tittat in i min hjärna och satt ord på alla mina tankar. Toppen! Så mycket igenkänningsfaktor att jag därav tänker att jag hänger på Mallan i hennes projekt sommarformen och det här med #pinnapå (vilket inte ska ta slut där, i sommar alltså, utan vara något hållbart för all tid framöver GIVETVIS).

Med det sagt.. alltså det här med ord som sommarformen, som klingar rätt så illa i örat, så är jag fullt medveten om att detta kan upplevas som att jag enbart vill komma i form pga det visuella. Alltså, för att få en snyggare kropp. Men nej min vän, så är icke fallet. Jag skulle dock ljuga för dig om jag sa att det inte är EN UTAV FAKTORERNA. För det måste väl ändå få vara helt ok att säga. Men, jag behöver även, för mitt eget välmående, känna mig stark, smärtfri, uthållig, snabb, pigg och explosiv igen. Detta efter alltför mycket slarv.

 

Vad innebär detta och vill du hänga på?

Det blir som en liten livsstils-serie både på bloggen och instagram, där det handlar om att äta regelbundet och då helt vanlig mat. Absolut inga dieter eller hets utan vi tänker näring och energi. Träningen där både enklare hemmaträning och promenader blir ett vardagligt inslag.

Detta är för oss vanliga dödliga som kanske inte hinner lägga all våran vakna tid bara på oss själva. Vi som kanske måste ta hänsyn till att andra i familjen inte vill sluta äta tex pasta och bröd (kanske inte vi heller för den delen).

Summan av kardemumman – Hållbart och enkelt! Och för att ta del av varandras pepp och ideér så använder vi hashtaggen #PINNAPÅ. För visst är det dessutom enklare om man inte är ensam?

 

 

KÄRA DAGBOK

UNDERVERK FÖR SJÄLEN

Att börja dagen med två käcka töser, en mysig hund, god frukost OCH att solen lyser från en klarblå himmel… det mina vänner, det gör fanimej underverk för själen!

Jag, Malin och Alexandra hann gå igenom precis allt mellan himmel och jord under morgonens ”kafferep”. Vi kom bl.a in på ämnet att vara tacksam. Tacksamhet är någonting jag bokstavligen påminner mig om och reflekterar över flera gånger om dagen. Över de mest larviga saker kan tyckas. Som att solen lyser in genom köksfönstret samtidigt som jag gör mig en kaffe. Att jag ens har ett kök. Och ja, högst upp ligger självklart hälsa! Alltså, tacksamhetslistan kan ju göras precis huuur lång som helst men jag ska inte tråka ut er med min lista och försöka framstå som Dalai Lama’s mamma här. Givetvis har jag dagar då jag spottar, svär och gnäller också. Det ska gudarna veta. Jag är ju trots allt en human being så att säga.

Men va säger du, utan tacksamhet är det väl jäkligt svårt att uppleva lycka? Kan vi vara överens om den saken?

Vilka 3 saker är du mest tacksam över just idag?

Mina 3 picks för dagen måste helt klart vara dejten med pinglorna, solen och den satans goda croissanten som var fylld med äggröra.

 

KOST

DET KITTLAR DÖDSKÖNT I KISTAN

Kittlar dödsskönt i kistan

Nu är den här.. en solig fredag med kommande helg OCH halsontet från helvetet, yaaaay! Vaknade upp och insåg att min inbokade träning + bastu var ett önsketänkande. Ironin i att jag gick loss på juicemaskinen och gjorde iordning en veckoranson av citron och ingefärashots igår, just så att jag INTE skulle bli sjuk. Det här med att jinxa sig själv eller!?

Det kittlar dödsskönt i kistan..

Just nu är jag helt manisk i den här lilla rackaren och jag överdoserar förmodligen mitt intag men jag fullkomligt älskar när det bränner till sådär härligt av ingefäran. Receptet är dock lite komplicerat men här kommer det… trumvirvel…

 

70% ingefära och 30 % citron. P U N K T.

Jorasåatt.. här kommer jag med grymma recept på en fredag. Hör av dig om du har några frågor ang receptet såklart, hähä.

TRÄNING

NÄR ÄR MAN EN YOGI?

Vänner, jag kan berätta att jag äntligen är en fullfjädrad yogi, hähä.. skojaaar (när räknas man ens som en yogi buy the way?) Hur som, det som hänt är att för första gången i mitt liv så njöt jag under ett yogapass. Jag gissar faktiskt att det beror på mitt egna mindset, att jag…

  1. INTE såg på det som ett träningspass. Detta då jag har en tendens att vilja ”köra på” så fort jag hör ordet träning. Det som händer då i sin tur är att jag går på för hårt och med min tidigare skada, får jäkligt ont och inte kan gå ordentligt på sisådär 1 vecka (ja, detta hände förra gången jag yogade).                                             
  2. NU såg jag det istället som en återhämtande stund för kropp och själ. Som en längre stretch. Jag andades lite djupare och lite mer medvetet och var inte så bekymrad över om jag gjorde rätt eller fel, var för snabb, för långsam, inte gick tillräckligt djupt.. bla bla bla så tröttsamma funderingar över något så harmlöst liksom.
  3. Sist men inte minst, att instruktören, Morgane Oléron, steg för steg guidade oss igenom och in i varje ställning/övning?? (vad säger man ens, haha) Ni vet sådär tydligt att t.om ett barn hade förstått. Alltså, bra anpassat för nybörjare som mig. På så sätt slipper man hela tiden kolla femtielva gånger, om man sitter/står ens åt rätt håll. Avskyr när instruktören rabblar alla övningar och vips står de upp och ner på ett finger samtidigt som de tar ett djupt andetag och andas ut igen efter 25 minuter.. what’s up with that liksom? 

Varje tisdag kl 07:15-08:00 på Selma City Spa i samarbete med Best Of You. HÄR kan du läsa mer. Yoga + SPA + färsk frukt, te och smoothie. Begränsat antal platser så det gäller att vara snabb och haffa. 

När är man en yogi

Foto: Best Of You

Foto: Best Of You

Jag må vara lost i övningar men när det väl är dags att ta bild till sociala medier då jäklar tuppar jag upp mig och låtsas att jag vet precis vad jag sysslar med. Vad har vi sagt? Allt är inte som det ser ut! 

 

Så, berätta gärna, NÄR exakt är man en sån där yogi!

Jag som inte riktigt kan namnge fler än 3 övningar, inte heller äger jag en sådan där urfräsig, instagramvänlig och stajlad yogamatta. Och som jag skrev tidigare, nu först efter typ 10 yogapass börjar jag förstå tjusningen med det hela. Jag är inte riktigt där ännu va?

/Vänligen #YogaGirl2?

 

 

TRÄNING

HAR DU TESTAT THE BODYWHEEL METHOD?

Har du testat The Bodywheel Method? Du vet träning med ett sånt där ”hjul” man rullar runt med. Ser så snitsigt ut men va fasiken gör man med det tänkte jag innan jag hade testat första gången. Hoppar man in och ur det, staplar man dem på hög..? När man väl sedan sett what’s going down så kommer snabbt en andra fråga, måste man vara så där balettig i kroppen som instruktören? Jennifer som hon heter, hon glider fram över golvet likt en gasell, jag däremot försöker snabbt visualiserar mig själv lika djuriskt smidig… Mmm men nä, ”gasell-Marre” infinner sig icke! Men inte tusan spelar det någon roll. Det är ju därför man tränar på något. Nu var ju detta inte mitt första pass någonsin men det var mitt första pass på över ett år och dessförinnan har jag väl sammanlagt 3 pass innanför västen. Några fler omgångar och snart är jag också en gasell.

Säldans? 

 

Vad är då The Bodywheel Method?

En träningsform som tonar och stretchar kroppen. Under det 45 minuter långa passet har du ett konstant flöde av övningar och rörelser med inspiration från pilates, yoga och funktionell träning. Passar alla och jag skulle våga påstå att du själv kan göra det mer eller mindre intensivt. Allt efter din egen förmåga och dagsform liksom.

Superbra som kompliment till annan träning då du får in rörlighet och stretch. Har du inte testat så uppmanar jag dig till att göra det. Klickeliklicka här för mer info/hemsida och bokning.

Fina Jennifer aka Gasellen

MOTIVATION

ATT JOBBA MED SIN PERSONLIGA UTVECKLING

Det här med personlig utveckling är något som man likt sina muskler, hela tiden måste jobba på. Du behöver ju inte göra en stor grej av det som att gå en kurs eller workshop men.. jag skulle ändå tipsa om att det förenklar processen och ger dig förmodligen en skön och rejält inspirerande knuff i rätt riktning OCH det får dig garanterat att vilja ha mer!

Jag har precis avslutat en workshop på 3 ggr, i mindfulness, hos Anna Vogel (läs tidigare inlägg här) och halleluja vilken skräll! När jag hoppade på den så var min tanke att det kan ju vara lite ”uppfriskande”, men nu efteråt så inser jag hur extremt rätt timing detta blev i mitt liv. Man brukar iofs säga att saker kommer till en..

 

Vad innefattade workshopen:

  • Vi bedömde olika områden (jobb, mental och fysisk hälsa, familj, ekonomi osv) i våra liv i form av livshjulet. Hur nöjd är jag i nuet (ex 1-10) och hur kan jag förändra till det bättre. Vilket område ska jag börja med. Reflektera, skriv, forma en plan… 
  • Vi mediterade och pratade om de positiva effekterna meditation ger, hur och varför. Mindfulness nio attityder. 
  • Vi gjorde en ”städlista” som vi skulle arbeta oss igenom. (ex, städa garderoben, ringa ett jobbigt samtal, ett mail du skjutit upp för länge osv), reflekterade över VARFÖR det kändes så jobbigt. Och att det förmodligen inte ens lika jobbigt som vi, innan vi satte igång, föreställde oss. 
  • Lista våra drömmar. Hur skulle det kännas att göra dessa saker. Varför. 
  • Hur pratar vi till oss själva? Vad brukar vi då säga? Varför? Vad ger mig energi? Vad tar min energi? Om/hur/varför begränsar jag mig själv? Hur kan jag ändra detta? 
  • Att verkligen befinna sig i nuet! Vad händer annars?
  • Sista tillfället pratade vi om stress och vad det gör med våra kroppar. Sjukt intressant. Vad händer i hjärnan och i kroppen. Hur kan vi påverka den. 

 

Alltså, jag kan inte ens beskriva hur många aha upplevelser och tankeställare jag fick under dessa 3 kvällar. Logiskt tänkande kanske du säger nu och ja, precis så men ändå tappar man ju likt förbannat bort sig själv lite emellanåt. Man vet bättre än man utövar till stor del. Jag är iallafall sjukt inspirerad att ta hand om mig själv bättre. Mentalt, fysiskt och att fortsätta jaga efter mina drömmar här i livet. Det behöver faktiskt inte vara så svårt. Bara man gör det lite fräsigt och skoj på vägen!

Är du nyfiken på Anna/Mindful Mojo’s fantastiska hjänöppnareklicka in här och har du några frågor till mig ang kursen så får du svar på dem på info@theworkoutplan.se

(Nästa kursstart är i september men reda i maj månad hålls det en workshop dag)