MOTIVATION TRÄNING

WALK FORREST, WALK

Det var någon gång där i mellandagarna som jag tränade sist, sedan blev jag sjuk och har inte känt mig riktigt 100 sedan dess och därav inte rört ordentligt på mig. En och en annan promenix bara för att.. men annars, nada!

Dock skulle jag vilja slå ett slag för den hederliga gamla PW:n, eller Power Walk som det egentligen heter på engelska då. In swedish we just say, en snabb promenad. Och jag måste säga att när man väl har tagit dom där raska promenixarna ett par gånger så blir det faktiskt ”ett måste” i systemet. Skönt sätt att rensa huvudet på tankar om inte annat.

 

5 fräsiga trevligheter du får av en 30 minuters lång/kort promenad:

  1. När du rör på dig frigörs hormoner som motverkar depression.
  2. Rörelse förbättrar även minnet, liksom inlärnings- och koncentrationsförmågan.
  3. Endorfiner frigörs i din hjärna och det i sin tur gör att du känner dig gladare och mår bättre.
  4. Det kommer garanterat att göra dig piggare än om du sitter kvar i soffan med godisskålen i knät.
  5. Passa på att träffa en vän och umgås.

 

Ännu mer perfa blir det ju om man stoppar in ett par enkla basövningar under sin promenad. Eller.. så stoppar man in lite löpintervaller mellan lyktstolparna för att effektivisera rundan något.

 

Elevated split lunges

Mountain climber för att få upp pulsen

Armhävning 

Dips på bänk för ”gäddhänget” 

KOST

HEJ SOLEN, SVERIGE RINGDE OCH VILL HA DIG TILLBAKA.

Detta eviga mörker.. vissa dagar ser vi ju inte ens en skymt av ljus, och ännu mindre av solen. Solen.. aah, minns ni den? Istället har vi eftermiddag/natt under hela dygnet. Jag kan inte påstå att jag har drabbats av vinterdepression men vissa dagar känns jäääkligt tunga ska jag erkänna och jag fryser konstant. Alltså KONSTANT! Trots dubbla lager av precis allt.

Någonstans är det ju bara att bita i det sura äpplet och göra det bästa av situationen. Jag tänder upp varenda lampa vi har hemma och intalar mig själv att, snaaart är vår. Om det är någonting jag kan göra åt situationen så är det ju att börja med D-vitaminer igen, som jag av någon anledning helt glömt av (läs: struntat blanka fan i) att ta.

 

D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som är nödvändigt både för ett starkt skelett och ett välfungerande immunförsvar. Jag gissar att du redan visste att D-vitamin är kopplat till humöret, men visste du att enligt en dansk studie visar att kvinnor som efter klimakteriet tar tillskott av D-vitamin, lever längre? Eller att en låg nivå av D-vitamin ger 40% högre risk för hjärt-kärlsjukdomar, i jämförelse med en hög nivå? Eller.. att D-vitamin är helt avgörande för att kalcium ska transporteras till muskelcellerna, så att det kan dra sig samman och arbeta?

Förutom tillskott så hittar vi D-vitaminet i olika sorters fet fisk, men till viss del även i kött och ägg. Jag är ju ingen läkare men skulle nog våga gissa mig till att vi allra flesta här i Sverige skulle behöva oss en extra knuff av D-vitaminet just nu.

 

Hur gör du? Poppar du tillskott? 

KÄRA DAGBOK

#MÅNDAGSPEPPEN?

Photo by Matthew Henry on Unsplash

Jag älskar måndagar och min måndagspepp igår söndag var helt brutal. Jag skulle säga att den ialf var brutal fram till typ kl 03:00 då jag tittade på klockan en sista gång och övervägde om jag helt enkelt skulle strunta i att sova överhuvud taget och bara gå upp och sätta mig och jobba istället. Så busig och vild var jag dock inte. Jag låg snällt kvar och halvsov fram och tillbaka till klockan ringde vid 05:15 och jag kan lätt säga att jag inte sovit mer än max 1,5 tim inatt.

Hej då sa jag och vinkade adjö till att börja träna idag igen efter ett längre uppehåll pga förkylning.. och vink vink till att vara sådär supereffektiv och ärtig som jag hade visualiserat mig själv igår när jag låg där i mörkret och räknade in vartenda får i hela Sverige. Kaos när man inte får sin sömn såhär på äldre dar. Annat var det förr!

 


Visste du att Sömnen är den viktigaste återhämtningen för kroppen och är viktig, inte minst för immunförsvaret och för hur hjärnan fungerar. Både för mycket sömn och för lite sömn kan vara dåligt för hjärnan och resten av kroppen. Kronisk sömnbrist försämrar immunförsvaret och har kopplats samman med både fetma och diabetes.


 

5 TECKEN PÅ FÖR LITE SÖMN: 

  • Viktuppgång – rent fysiologiskt så blir du både hungrigare och mer sötsugen av för lite sömn.
  • Huden – antar samma glow som ett torkat russin. När vi inte sover som vi borde rubbas hormonbalansen i kroppen. Kollagenproduktionen blir lidande, vilket kan bidra till rynkor.
  • Synen –  ögonmusklerna blir trötta och får svårare att fokusera.
  • Vimsig – hjärnans förmåga att fungera optimalt försämras. Det blir svårare att fatta snabba beslut och du kan lätt känna dig velig och obeslutsam.
  • Känslorna goes bananas –  vid sömnbrist blir man lätt överkänslig och det blir gärna rätt knepig stämning när man tolkar ALLT ens partner säger, till det värsta.

 

Jag hoppas din måndagspepp känns lite ljusare än min men imorgon tisdag kommer jag att vara utsövd och ostoppbar, auf wiedersehen!

 

 

KÄRA DAGBOK

DET HÄR MED SOCIALA MEDIER..

Sociala medier.. oh, how we love to störa oss på detta ämne. Inklusive jag själv. ALLT ska fotas i tid och otid. Mat, kroppsdelar, selfies, vattenflaskor, husdjur och fan och hans moster. Människor sitter så djupt försjunkna i sina mobiler med sina gamnackar (även en gam skulle förundras) och ibland känns det som att ett mord mitt på blanka dagen, på t-banan skulle kunna ske utan att någon ens ser det.

Det putas och plutas och jag vill inte ens tänka på vad alla stackars barn/ungdomar växer upp med för sjuka ideal då även vi ”vuxna” som borde veta bättre, tappar bort ”verkligheten” lite grann. Det är ju så lätt att tro att alla andra lever det perfekta livet eller?

Förr ansågs en bar rumpa i string vara något som enbart fanns i så kallade ”utvikningstidningar” men nu behöver vi bara öppna upp instakontot så får vi rumpor slängda rakt i ansiktet vare sig vi vill det eller ej.  (någon som vet vad Bingo Rimér fotar nu för tiden?) 

Det här är ett ämne vi skulle kunna diskutera i TIMMAR, i know, men det ska jag inte göra. Jag ville mest påpeka min egna beskärda del i detta (bilden ovan får illustrera). Jag Marie, 40+ häver mig upp på en stol inne på ett café mitt i centrala stockholm.. för att vad? ta en bild på dator, kaffekopp och annat tjafs jag lagt fram i en enda röra. Vad ville jag förmedla med det? Jag vet faktiskt inte själv. Hur som helst, hur töntigt kan jag uppföra mig för en bild?

Min fråga till dig är nu, finns det någon igenkänningsfaktor hos dig när du ser detta eller är det bara vi som använder sociala medier som en del av vårt arbete, som har ”tappat det” och inte ens finner något konstigt i detta beteende alls?

(Ja mamma, jag vet vad du tycker)

 

KÄRA DAGBOK

BRA ATT HA NÄR DU JAGAR DIN DRÖM

GOTT NYTT ÅR.. säger jag och kliver äntligen upp ur sjuksängen. NU kan mitt nya lite skönare år börja! Tajmingen på paketet jag fick häromdagen kunde inte vara mer passande heller. Dessutom, namnet på innehållet.. DRÖMKALENDERN! Fräsigt ska det va minsann!

Det fiffigaste är att det inte finns några förskrivna datum, månader eller år utan dessa fyller du i själv. Du har teman som t.ex veckans fokus, Månadens reflektioner, månadens mål, belöning vid månadens slut, eller, vad du är extra tacksam över i slutet av månaden/veckan, gör ditt eget moodbord osv. Jag skulle säga att den här kalendern verkligen är helt UNDERBAR. Även självutvecklande eftersom du kan gå tillbaka och titta vart du brister i dina ”to do” grejer i jakten på dina drömmar. Jag säger tummen upp och börjar klottra nu på på studs. Later!

Vill du ha mer info om drömkalendern eller andra fina liknande produkter så kikar du helt enkelt in hos den talangfulla Sanna på Sporrongform.se eller på @sporrongform.

KOST

PANG PÅ RÖDBETAN

Jag ligger fortfarande sängliggandes och har avbokat precis allt som fyllde min almanacka. Det blev en ekande tom vecka fylld med halstabletter och snorpapper istället för allt jag var så taggad och peppad över.

Ligger alltså här och ojar mig och hoppas desperat på att jag åtminstone kan hålla mitt älskade fredagspass. Power Boxen idag fick jag snällt avboka nämligen.

Utöver att vila mig så ”boostar” jag kroppen med alldeles för mycket svart te, glass (det är skönt för halsen och jag älskar skiten) och lite annat mer hälsosamt som tex juice. Hade helt glömt av rödbetan hörni. Favorit i repris, check på den!

 

Hälsofördelar med rödbetan:

Rödbetan har immunstärkande egenskaper tack vare sitt rika innehåll på järn, c-vitaminer, b-vitaminer, kalium och andra viktiga vitaminer och mineraler samt mängder av supernyttiga antioxidanter

Rödbetan har en unik blandning av mineraler och fytokemikalier som gör att man blir mer motståndskraftig mot infektioner. Rödbetor ökar cellernas syreupptagning och lindrar störningar i blod, lever och immunsystem. Rödbeta har en söt smak och har bäst hälsoeffekt på kroppen om den äts rå. 

Rödbetor har även egenskapen att den stimulerar immunförsvaret genom att förbättra cellventilationen och vävnadens syresättning. Även en ökad produktion av röda blodkroppar kan fås genom att äta rödbetor dagligen. När man får en bättre cellventilation så resulterar det i att man håller hjärta, muskulatur, och nervsystem i gott skick. 

 

Tips: blanda rödbeta med äpple.

SKÖNHET

BEHÖVER DU OCKSÅ ÅTERFUKTAS?

När man känner sig som 72 år i huden, istället för 42 år då vet man att det är dags att plocka fram sin dunderkur till ansiktsmask. Att huden förlorar mer fukt och spänst ju äldre vi blir är ju ingen nyhet men den här årstiden är ju inte heller direkt hudens bästa kompis. Men vi behöver inte ge upp ”kampen” för det liksom. I want my fukt back!

Jag använder för tillfället en fuktmask från Clarins men piffar dock upp den lite extra med 3-5 droppar av ”Booster Energy” i, innan jag lägger på den och därefter låter jag den ligga på i MINST 15 min. Idag tänker jag dessutom ägna mig åt att meditera under tiden jag väntar på att tvätta av den.

Utöver detta är det ju toppen att dricka vatten, skrubba ansiktet 1 ggr i veckan, tillsätta omega 3 i form av kosttillskott om du inte får i dig fet fisk ca 3 ggr i v i din kost och sömnen.. nämnde jag att man bör sova ordentligt!?

Over and out från sjukstugan. 

 

Om Booster Energy – ”Booster med hög koncentration av aktiva ingredienser som möter hudens tillfälliga skönhetsbehov som är länkade till livsstil och miljö. Energy Booster verkar på en trött hud som behöver hjälp med att få tillbaka sin spänst, energi och lyster. Blanda 3-5 droppar Energy Booster med din dagliga ansiktscreme eller mask. (Varning: Boostern måste blandas med annan creme då den har så hög koncentration!) Innehåller bl a extrakt från Ginseng (stimulerande egenskaper), Tetrapeptid (stimulerar cellförnyelse) och Veteprotein (uppstramande). Använd Boostern som en behandling för en dag, en vecka eller en månad beroende på vad din hud är i behov av”

 

KÄRA DAGBOK

NÄR HUVUDET VILL MER ÄN KROPPEN ORKAR

Jag kan inte annat än att skratta åt mig själv då jag bokstavligen börjar det nya året med att bli sjuk. Halsont från halsontets mamma dessutom. På självaste nyårsafton tog det fart och igår 1:a januari, låg jag i sängen från morgon till kväll och idag är det samma lika. Toppen, precis vad jag hade planerat in som en fräsig start på året.. haha.

I ärlighetens namn tror jag att jag blev så galet övertaggad på känslan av komma igång med ”allt”, att kroppen gick in i någon slags stressläge och helt enkelt ville säga, HOLD YOUR HORSES MISS, en sak i taget!

Så, istället för att tjura över att jag fortfarande ligger nerbäddad i sängen med dubbla uppsättningar kläder (fryser/svettas du vet) så tar jag tillfället i akt och planerar för de friska dagarna och hittar lite behövlig motivation till både ditten och datten (vartannat om då jag somnar till alltså).

Inget ont som inte har något gott med sig va? Jag börjar året i mjukstart istället. Men berätta gärna hur det går för dig vettja!

 

KÄRA DAGBOK

THE POWER OF CHRIST COMPELS YOU

Dagens låt: Här kommer alla känslorna (på en och samma gång). 

Jag har fått en fix idé och beter mig nog just nu, enligt andra, som besatt. Jag inte kan sluta rensa saker här hemma. Allt från gamla anteckningar, papper och almanackor (som jag river sönder lite väl dramatiskt), till foton och kläder (sådant som är ”slängdags”). Jag rafsar runt i lådor och skåp och känner mig lika hysterisk som att jag gått loss på 20 koppar kaffe.

Utöver det är jag helt manisk på kroppspeeling, ansiktsmask, hårinpackningar och gör mig redo att färga den gråa utväxten, måla naglarna och fan och hans moster.. Det känns som jag vill bada i vigvatten liksom. Har ingen aning om vad jag menar riktigt med det men det känns som att jag vill ha en nystart/omstart med ALLT.

Jag vill gråta när jag tänker på gamla tråkiga händelser från förr, jag vill skratta när jag tänker på de fina minnena och jag känner mig så tacksam när jag tänker på att jag har hälsan i behåll. Jag vill vara hemma samtidigt som jag vill gå hemifrån. Jag vill gå ”all in” resten av mitt liv, på allt som är hälsosamt men vill samtidigt lägga mig i soffan, kolla på netflix i 24 timmar. Kanske en actionfilm.. eller en drama, eller en romantisk film eller varför inte en sjukt läskig skräckfilm där alla dör. Skulle dessutom kunna äta en hel kladdkaka med vispgrädde OCH en påse chips som topping. Så, då vet ni ju vad jag känner idag då.

Sammanfattning: Jag vill gråta OCH skratta på samma gång.

Varför: En vild gissning – ”nytt år’s prestationsångest” kombinerat med inkommande PMS.

MOTIVATION

DET HÄR MED MÅLPLANERINGEN INFÖR 2018

Jag är verkligen ingen expert på det här med målplanering men nu när jag kommit till den väldigt vuxna åldern av 40+ och dessutom när 2018 bokstavligen står och flåsar mig i nacken.. OCH givetvis har jag en lista med saker jag vill förverkliga innan jag lägger näsan i vädret, så är det fanimej på tiden att jag strukturerar upp mina mål då min hjärna är fullproppad av tankar och idéer som snurrar runt runt som en torktumlare.. men dessvärre blir det varken hackat eller malet.

Efter lite research på nätet kan jag snabbt konstatera att det är SUPERVIKTIGT med TYDLIGA mål. Skriv ner dom. Både kortsiktiga och långsiktiga. Något jag kanske har varit lite oklar med kan jag motvilligt erkänna.

Kände mig snabbt överväldigad av alla råd jag hittade men om vi går efter en metoden som kallas ”SMART” så hjälpte det mig att bena ut alla mina tankar rätt bra och systematiskt. I know, det är inte ett nytt system, jag har själv hört talas om det tidigare, men det betyder ju inte att jag har anammat det.. uppenbarligen, och det kan alltid finnas någon mer än mig som behöver en knuff i rätt riktning, så här kör vi. Feel free att ge mig feedback vettja!


Det kan vara svårt att formulera bra mål. SMART är en förkortning av 

Specifikt. Mätbart. Accepterat. Realistiskt. Tidsbestämt


 

  • Specifikt – målet ska vara så konkret som möjligt.
  • Mätbart – det ska kunna gå att kontrollera uppfyllelsen och se att man nått målet.
  • Accepterat – målet måste vara något man verkligen vill uppnå.
  • Realistiskt – det måste vara möjligt att nå sitt mål.
  • Tidsbestämt – för att ha kontroll över målarbetet behövs en deadline, ett slutdatum när målet ska vara uppfyllt.

 

Vi börjar med:

  • Nuläge:
  • Önskat läge:

 

Målet ska vara uppfyllt:

  • datum
  • veckodag
  • månad

 

Det här kan jag göra för att nå mitt mål:

  • Idag kan jag:
  • Under veckan kan jag:
  • Inom en månad kan jag:

 

Handlingsplan:

  • Det här ska jag göra rent praktiskt:
  • Jag gör det vid dessa tillfällen: (skriv ner i kalendern):
  • De här resurserna behöver jag för att kunna göra det: ev pengar, utrustning, kunskap
  • Tid: (hur många timmar per dag? )
  • Jag gör något varje dag, även om det bara blir något litet eller symboliskt.
  • Exempel på sådant jag gör varje dag för att nå mitt mål är:
  • Såhär följer jag regelbundet upp mitt målarbete och kontrollerar mina framsteg: