Monthly Archives

november 2017

KÄRA DAGBOK

EN MINI TIME-OUT

Hur bra är du på att ta en liten paus från allt? Med ”allt” menar jag allt från sociala medier till att boka upp saker i almanackan sisådär en 500 år framåt. Jag är superdålig på det dessvärre. Dock har jag en liten intention om att ändra på detta nu. Jag tänker att jag ska ha en ”Marie dag” i månaden. Kanske börja morgonen på t.ex Clarion Hotel’s gym och SPA anläggning igen (bilden ovan) och sedan, resten av dagen göra det som behagar bara mig. Äta.. borde givetvis ingå då. Äta länge. Ingen tid att passa, inga måsten, inga samtal. Har du såna dagar? Hur ofta i sådana fall? Vad gör du då och vart? Tell me!

 

10 saker jag gärna skulle göra dessa dagar

  • Läsa en bok i flera timmar
  • Lägga ansiktsmask
  • Manikyr + pedikyr 
  • Basta 
  • En massage 
  • Sitta i lugn och ro, sippa på en kopp te och bara skriva ner idéer jag får och alltid lyckas glömma av då jag inte skriver ner dem.
  • Meditera superlänge utan att ha bråttom iväg efter. 
  • Sträcktitta på en netflix serie tills jag inte vill titta mer.
  • Träna med en PT
  • Skapa en moodboard

Egentligen vill jag nog mest bara känna att jag kan göra vad jag vill utan att ha något annat inbokat efter. Bara ta dagen som den kommer och slippa alla ”måsten” här i livet. Som när man var 4 år gammal. Fan, är det nu jag säger, det var bättre förr. 42 år gammal och jag är där, haha. Nej mina vänner. Jag behöver bara en inplanerad dag då det är ok att släppa allt. Vad tror ni om det? 

 

FRIDENS!

KÄRA DAGBOK

VAD HÄNDER MED HUDEN VID 40+

Detta inlägg är inte sponsrat. 

Jag och min hy saknar för närvarande ett ”glow” kom vi fram till där vi stod ramför spegeln en tidig morgon och synade oss ingående i spegeln.. dessutom var det speglarnas spegel, en sådan där härlig spegel  som kan förstora upp typ alla stjärnor i rymden du vet. Funkar suveränt för självförtroendet!

Jag gissar att det är en kombination av min ålder (40+) och årstiden men det behöver ju inte betyda att jag tänker kasta in handduken och gå runt och känna mig såhär glåmig för den sakens skull. Jag djupdyker i ämnet och hittar huuur mycket info som helst men väljer att lista upp det ”enklaste” och mina egna åtgärder här under.

 

Några snabba:

  • Experter hävdar att 20 % beror på genetik och därav 80% på livsstil.
  • I takt med att vi blir äldre minskar det kvinnliga hormonet östrogen (börjar vanligast i 40- årsåldern) och detta leder även till en torrare hud. Utöver det så är det vanligt att ämnesomsättningen sjunker och även det ger en torr, skör hud, torrt hår och svullna ögonlock.
  • Socker/snabba kolhydrater påverkar huden negativt.
  • Långvarig stress bildar kortisol . Kortisol försämrar hudens cellförnyelse, bryter ner kollagen och elastin och påverkar hudens immunceller vilket leder till att huden snabbt åldras.
  • Rökning bidrar givetvis till ett åldrande i förtid på alla sätt! (plus att du luktar jäkligt illa).
  • Överdriven solning utan solskydd är ingen höjdare, men det visste ni ju redan såklart.

 

Åtgärder:

  • Bra och näringstät kost för att få i sig bra protein, nyttiga fetter, långsamma kolhydrater och antioxidanter.
  • Träning, det sägs att 3 timmar (regelbunden) träning i veckan kan göra oss biologiskt 10 år yngre. Däremot kan överdriven träning ha motsatt effekt.
  • Sju till åtta timmars sömn, dock är det då djupsömnen som är viktigast. Den infinner sig de första tre till fyra timmarna från att du somnar. En dålig sömn ger högre nivåer av stresshormon vilket påverkar huden negativt.
  • Rengör alltid huden från dagens smink och smuts. Bra produkter!
  • Använd en mild peeling (max en gång i veckan) för att avlägsna döda hudceller som har en tendens att ligga kvar lite längre på huden efter det att man fyllt 40. Bort med det grådassiga!
  • Sist men inte minst skulle jag personligen säga att hålla sig positiv, tacksam och glad slår det mesta. Och vatten… vatten är ju det allra första som ska stå på en sådan här lista ju!

 

Då så mina vänner, då kör vi all in på detta nu så får vi se om jag inom kort kommer känna mig lite fräsigare. Feel free att ventilera frågor, svar, tips och råd här under i kommentarsfältet. Är det ingen annan än jag som känner såhär på åldern glansdagar?

 

KOST

ÄLSKADE FRULLE

Frågar du mig så är den absolut bästa måltiden under dagen, frukosten! Utan frukost är jag inte helt trevlig eller ens närheten av mänsklig. Vad jag anser vara den perfekta frukosten undrar du ju självklart. Utan att blinka svarar jag, den turkiska frukosten! Har du inte upplevt detta så har du definitivt missat något.

Vad innehåller den turkiska frukosten? Det är inte hälsokost.. alls, men ”balans” är ju viktigt så någon gång då och då är det inget att gasta om va? För oss är det en söndagstradition.

Tänk er världens godaste te och fluffigt (onyttigt) nybakat bröd med massor av olika plock till. Allt från sött till salt och smaklökarna jublar och sjunger halleluja som aldrig förr. Det är ostar i alla format, grönsaker, oliver, röror, marmelader, gratinerade grönsaker med yoghurt på, speciella korvar (sucuk) med stekt ägg, menemen – turkisk äggröra (tomater med paprika och ägg) och fan och hans moster!

Summan av kardemumman är att du kan sitta där i en lummig restaurangträdgård, under vinrankorna, i värmen, med vänner/familj, äta, äta, äta, umgås och äta lite till, i timmar. Hur underbart?! Om det inte räknas som hälsa för själen mina vänner då vet jag inte vad det uttrycket betyder.

 

TRÄNING

7 MIN TRÄNING VS SOCIALA MEDIER

Med handen på hjärta, hur många gånger har du inte sagt att du inte hinner träna för att sedan känna att all aktivitet hade känts bättre än inget. Att samma kommentar använts alltför många gånger på en och samma vecka? Jag måste erkänna att jag själv räcker upp handen och skriker ”tuppen ja” på denna!

Låt oss även anta att du samma dag som du sagt detta även har fastnat på sociala medier vid ett flertal tillfällen.. och om du då adderar ihop tiden du lagt på instagram och Facebook istället hade unnat dig själv 7 ynka minuter av lite rörelse… Hur fiffigt hade det varit?

Allt du behöver är din kropp och relativt oömma kläder. Du behöver inte ens ett gym, en stor yta, vikter eller andra typer av redskap. En timer möjligtvis, och den finns ju i våran mobil och mobilen finns ju oftast nära till hands, hehe.

7 min mina vänner.. KLICKA HÄR och testa vad det gör för kropp och knopp vettja. Have fun!

 

 

 

KÄRA DAGBOK

TJA TJA BLOGGEN!

Hörni, det är fredag och dagen har bokstavligen RUSAT förbi. Jag har hunnit med fredagspasset ”Healthy Happy Hour”, ett härligt frukostmöte med konstant mat i munnen och smulor i knät och nu sitter jag med BEST OF YOU tjejerna och smattrar på datorn i ett försök till att jobba men.. koncentrasionssvårigheten är ett faktum. Jag har överdoserat mitt kaffeintag och kan varken sluta prata eller sitta still. Jättejobbig ”arbetskollega” verkligen. Känns som skolan all over. Jag är den där som stör helt enkelt. Här slipper jag dock bli utslängd, toppen! Så innan det händer.. back to work!

KÄRA DAGBOK

VAR ÄR MIN FOKUS?

Den fokusen jag har på bilden här ovan vore ju ett drömscenario just nu. Istället känns min hjärna som en torktumlare fylld med tankar och funderingar och som dessvärre ALDRIG stannar upp. Jag blir mer och mer frustrerad och min ”to do list” blir allt längre för varje timma som går.

Jag har suttit som en zombie framför datorn halva dagen men inte gjort ett smack. Jo förresten, jag har lagt till instagram till min bloggsida… (tystnad).. mycket produktivt Marie! Utöver den bedriften så har jag även varit och pratat med min terapeut som jag har gått till 1 gång i veckan under några månaders tid nu. Herrejösses mina vänner, det är något jag verkligen kan rekommendera, en investering i sitt välmående liksom.

Jorasåatt.. då vet ni att jag fortfarande lever och jag tänker att imorgon är en ny dag som man så tjusigt säger (om man är lite äldre) och då jäklar ska jag vara fokuserad och produktiv hela dagen. Jag intalar mig själv att det är helt OK att ha sådana här dagar. Jag är ju bara människa. Jag är ialf väldigt glad att det här inlägget blev så fullt av viktig information som du nu fick ta del av. Grattis att du läste klart och på återseende!

TRÄNING

HEMMATRÄNING MED ABILICA

Igår morse hade Malin och Mårten tillsammans med Abilica och Spalt PR ställt till med ett hejdundrande frukostevent med tema ”hemmaträning”. Abilica har verkligen det grymmaste utbudet på hemträningsredskap. Att kolla i den katalogen är som när jag var liten och kollade i leksakskatalogen inför julafton, och satte X på det jag ville ha (nej, givetvis fick jag inte allt). Skillnaden nu är att jag inte tror på tomten.. osv.

Träningsglädje och färg är Abilica’s signum och jädrar i min själ vilken träningsglädje som osade i PR Spalt’s lokaler. Två gigantiska rum fyllda med massor av vikter och redskap, 18 GLADA tjejer och Mårten och Malin som peppade oss till MAX. Huur skulle det inte vara som balsam för själen? Jag har levt på detta i även idag ja.

Vi tränade, vi skrattade, vi pratade, vi åt chiapudding, drack juice, kaffe och fick dom sjukaste goodiebag-gåvorna. Mer om det i ett annat inlägg (Ja, det är ett försök till cliffhanger för att få dig tillbaka in här 😉

Fridens!

 

      Jag och Alexandra ”hänger”. Alexandra som jag numer kan kalla för min blogg-kollega 😉 

THE WORKOUT PLAN

POWERBOX

Foto: Janis Saulis

Mina damer.. ikväll (onsdag 8/11 kl 17:15) är det dags att dra på sig boxhandskarna och slåss. Men inte med varandra utan vi slår och sparkar på mittsar. Det utlovas svett och glädje. Vi håller gruppen liten och inga som helst förkunskaper behövs. Tvärtom, vi tar allt från grunden så är du nybörjare är det verkligen hög tid att rafsa ihop träningskläderna och ta dig till STUDIO LEVELS.

Fokus ligger som alltid på TRÄNINGSGLÄDJE och att få upp konditionen. Vill du vara med så mailar du info@theworkoutplan.se eller lägger en kommentar här under.

 

Var: Studio Levels, Kungsholmsgatan 17 

När: Kl 17:15 – 18:05′

Pris: 150 kr

Handduk och hygienprodukter finns på plats. 

 

 

TRÄNING

MÅNDAGSMOTIVATION

Jag fullkomligt ÄLSKAR måndagar (på riktigt alltså) och ser på dem lite som små ”nyårsaftnar”. Typ som att man har en chans att påbörja en, i det här fallet, en ny stark vecka. Ni vet, hela det där tänket med delmål. Därav måste jag erkänna att jag blir lite avundsjuk på dom som är med på mina egna måndagspass som sätter igång kl 07:00-08:00.

Inte bara börjar du veckan på starkaste sätt utan du har sedan träningen gjord för dagen OCH dessutom kan du därav förmodligen checka av det absolut bästa och enklaste sättet för att faktiskt hålla din kost lite hälsosammare för dagen, och kanske för veckan. Det är väl inte bara jag som gör ”smartare val” med min kost när jag har tränat?

Orkar man inte masa iväg sig till gymmet så kan man ju alltid fräsa loss med lite övningar hemma. Tips på det hittar ni i länken här under.

  KLICK KLICK!  

 

Ha en fortsatt fin måndag vänner, FRIDENS!

 

THE WORKOUT PLAN

HEALTHY HAPPY HOUR

Imorgon är det fredag och då är det dags för en AW.. fast på morgonen innan jobb.. och utan alkohol.. och vi tränar. Hur fiffigt!

För dig som inte känner mig så driver jag mitt företag  THE WORKOUT PLAN, träning och hållbar helhetshälsa som riktar sig till kvinnor i alla åldrar, från nybörjare till dig som är lite mer träningsvan.

Träningen passar alla oavsett nivå men speciellt bra för dig som är ny eller kanske haft ett längre uppehåll då grupperna hålls små. Detta är då jag vill att alla ska känna sig sedda, trygga, bekväma och att vi kan hålla en härlig gruppkänsla och peppa varandra.

Träningsformen är cirkelträning och det betyder att vi går igenom hela kroppen i form av olika stationer med redskap och/eller kroppsvikt, och därav kan alla hålla sin egen nivå och sitt eget tempo.

Fredagarna har fått just konceptet AW (Healthy Happy Hour) för att det känns som ett jäkla skönt sätt att avsluta veckan på. Massor av pepp, svett och positiv energi.

Just imorgon delar jag ut en superfin ”goodiebox” till dig som kommer. Detta i samarbete med THE HEALTHY BOX !!! 

 

Var: Studio Levels på Kungsholmen (skönhet & fitnesstudio) Kungholmsgatan 17

Tid: 07:00 – 08:00

Pris: 150 kr

Handduk och hygienprodukter finns på plats. 

 

Det finns fortfarande några platser kvar så kasta iväg ett mail på info@theworkoutplan.se om du vill vara med eller/och har frågor.