Monthly Archives

december 2017

KÄRA DAGBOK

THE POWER OF CHRIST COMPELS YOU

Dagens låt: Här kommer alla känslorna (på en och samma gång). 

Jag har fått en fix idé och beter mig nog just nu, enligt andra, som besatt. Jag inte kan sluta rensa saker här hemma. Allt från gamla anteckningar, papper och almanackor (som jag river sönder lite väl dramatiskt), till foton och kläder (sådant som är ”slängdags”). Jag rafsar runt i lådor och skåp och känner mig lika hysterisk som att jag gått loss på 20 koppar kaffe.

Utöver det är jag helt manisk på kroppspeeling, ansiktsmask, hårinpackningar och gör mig redo att färga den gråa utväxten, måla naglarna och fan och hans moster.. Det känns som jag vill bada i vigvatten liksom. Har ingen aning om vad jag menar riktigt med det men det känns som att jag vill ha en nystart/omstart med ALLT.

Jag vill gråta när jag tänker på gamla tråkiga händelser från förr, jag vill skratta när jag tänker på de fina minnena och jag känner mig så tacksam när jag tänker på att jag har hälsan i behåll. Jag vill vara hemma samtidigt som jag vill gå hemifrån. Jag vill gå ”all in” resten av mitt liv, på allt som är hälsosamt men vill samtidigt lägga mig i soffan, kolla på netflix i 24 timmar. Kanske en actionfilm.. eller en drama, eller en romantisk film eller varför inte en sjukt läskig skräckfilm där alla dör. Skulle dessutom kunna äta en hel kladdkaka med vispgrädde OCH en påse chips som topping. Så, då vet ni ju vad jag känner idag då.

Sammanfattning: Jag vill gråta OCH skratta på samma gång.

Varför: En vild gissning – ”nytt år’s prestationsångest” kombinerat med inkommande PMS.

MOTIVATION

DET HÄR MED MÅLPLANERINGEN INFÖR 2018

Jag är verkligen ingen expert på det här med målplanering men nu när jag kommit till den väldigt vuxna åldern av 40+ och dessutom när 2018 bokstavligen står och flåsar mig i nacken.. OCH givetvis har jag en lista med saker jag vill förverkliga innan jag lägger näsan i vädret, så är det fanimej på tiden att jag strukturerar upp mina mål då min hjärna är fullproppad av tankar och idéer som snurrar runt runt som en torktumlare.. men dessvärre blir det varken hackat eller malet.

Efter lite research på nätet kan jag snabbt konstatera att det är SUPERVIKTIGT med TYDLIGA mål. Skriv ner dom. Både kortsiktiga och långsiktiga. Något jag kanske har varit lite oklar med kan jag motvilligt erkänna.

Kände mig snabbt överväldigad av alla råd jag hittade men om vi går efter en metoden som kallas ”SMART” så hjälpte det mig att bena ut alla mina tankar rätt bra och systematiskt. I know, det är inte ett nytt system, jag har själv hört talas om det tidigare, men det betyder ju inte att jag har anammat det.. uppenbarligen, och det kan alltid finnas någon mer än mig som behöver en knuff i rätt riktning, så här kör vi. Feel free att ge mig feedback vettja!


Det kan vara svårt att formulera bra mål. SMART är en förkortning av 

Specifikt. Mätbart. Accepterat. Realistiskt. Tidsbestämt


 

  • Specifikt – målet ska vara så konkret som möjligt.
  • Mätbart – det ska kunna gå att kontrollera uppfyllelsen och se att man nått målet.
  • Accepterat – målet måste vara något man verkligen vill uppnå.
  • Realistiskt – det måste vara möjligt att nå sitt mål.
  • Tidsbestämt – för att ha kontroll över målarbetet behövs en deadline, ett slutdatum när målet ska vara uppfyllt.

 

Vi börjar med:

  • Nuläge:
  • Önskat läge:

 

Målet ska vara uppfyllt:

  • datum
  • veckodag
  • månad

 

Det här kan jag göra för att nå mitt mål:

  • Idag kan jag:
  • Under veckan kan jag:
  • Inom en månad kan jag:

 

Handlingsplan:

  • Det här ska jag göra rent praktiskt:
  • Jag gör det vid dessa tillfällen: (skriv ner i kalendern):
  • De här resurserna behöver jag för att kunna göra det: ev pengar, utrustning, kunskap
  • Tid: (hur många timmar per dag? )
  • Jag gör något varje dag, även om det bara blir något litet eller symboliskt.
  • Exempel på sådant jag gör varje dag för att nå mitt mål är:
  • Såhär följer jag regelbundet upp mitt målarbete och kontrollerar mina framsteg:

 

KÄRA DAGBOK

BLOGGEN SOM GUD GLÖMDE

Foto: Josefin Stein (@josefinstein) från I AM READY´s 80´s event 

Vänner.. jag checkade ut fullständigt. Alltså, F U L L S T Ä N D I G T! Inte så bra när man har en blogg att sköta, jag vet, men så behövligt att jag aldrig varit med om maken. Jag behövde ta ett steg tillbaka och rannsaka mitt liv en sväng och nu känner jag mig både utvilad och fokuserad. Jag har nog aldrig sovit så mycket som jag gjort under juldagarna (exakt som en tonåring) och det är ingen hemlighet att jag lidit av rejäl sömnbrist sista månaderna så detta var en tyngd som lyftes från mina axlar.

Nu är jag alltså tillbaka full av energi. Likt de allra flesta så tar jag upp det här med nyårslöften aningens. Personligen brukar jag inte ha några nyårslöften men i år, i år är jag så extremt sugen på en förändring att jag känner mig helt uppspelt. Just nu försöker jag samla ihop alla tankar för att sedan sätta delmål och större mål. Och tajmingen känns ju givetvis så rätt med tanke på att det är nytt år och då kan jag lika väl kalla det ”nyårslöfte” fast att det lika väl kunde ha varit i maj månad.

Hur som, jag ville mest titta in här och berätta att jag faktiskt lever. Så hej, nu vet du, nu måste jag fortsätta med lite annat arbetsrelaterade saker efter en sjukt pinsam lång sovmorgon. Auf wiedersehen and goodbye!

 

 

THE WORKOUT PLAN

FREDAGSFILMEN – SISTERS ARE DOING IT FOR THEMSELVES

Om jag hade haft mitt egna ställe/gym… hade det varit obligatoriskt att bete sig som i videon från Kari Traa här ovan, i omklädningsrummet, haha. Jag hade haft högtalare i varje rum och vrå, peppmusik och en jävla massa ”feel good spirit”! Som en tjejfest från tidig morgon till sen kväll, UNTZ UNTZ. Hade du kommit?

 

Om Tomten läser.. understället till vänster, men jaaa tack!

 

THE WORKOUT PLAN

FIXA NYÅRSLÖFTET MED THE WORKOUT PLAN

 

Med ett nytt år så kommer oftast nya mål.. för de alla flesta. Och som vi alla vet är det just träningen som många vill ta tag i lite extra, just efter nyår. Vilken himla tur då att du kan köpa ett 10 ggr klippkort hos mig att ge bort i julklapp nu, HEPP!

The Workout Plan riktar sig till kvinnor i alla dess olika åldrar, färger och storlekar. Passar allt från nybörjare till dig som har lite mer träningsvana. Vi håller grupperna små så alla ska känna sig ”trygga och sedda” och du kan själv anpassa intensiteten på passen. Därav är det perfa att ge bort även till någon som känner sig lite ovan när det kommer till träning. Så överraska mamma, lill/storasyrran, mormor, moster eller/och kusinen på julafton, med en julklapp som bidrar till ett hälsosammare 2018.

KLICKA HÄR för att komma till erbjudandet! 

För mig handlar träning om glädje och långsiktig och hållbar hälsa. Det ska vara roligt att träna. 

 

Vi håller till på Studio Levels på Kungsholmsgatan 17, Kungsholmen (nära centralen) där det även finns handdukar och hygienprodukter att låna.

FOTO: Janis Saulis

 

KÄRA DAGBOK

ETT ANNAT TYP AV JULBORD

Jag kan inte minnas sist jag var på julbord.. (alltså inte det man äter hemma på julafton utan buffébordsvarianten där alla köar, slafsar och har sig) men imorse blev jag bjuden av min fina vän Pernilla, på ett annat typ av julbord.  ”Frukostjulbordet”, vilket passar mig som ÄLSKAR frukost, som handen i handsken. Vi kallar det julbordfrukost eftersom 1. det är fortfarande morgon 2. det är snart julafton 3. vi har en anledning att slå på stort och beställa in extra mycket mat!

Vi var på väg för en hotellfrukost (äta hur mycket man vill liksom) men det hade endast gett oss 30 min innan stängning och det är ju helt orimlig lite tid när man som sagt får äta hur mycket man vill. Istället blev det  STHLM Brunch Club. Och när man inte kan välja mellan sött eller salt.. ja, då får man ta båda! Avocado och lax på surdegsbröd OCH pannkakor med syltkompott och grädde från himlen.

Det är nu luchtid och jag är fortfarande mätt.. Hur jäkla fiffigt som helst. Då vet ni..

 

KÄRA DAGBOK KOST

SKUMTOMTE VS VITAMINER

Go och gla’ 3:e advent min vänner! Imorgon är det måndag och det är då mindre än 1 vecka kvar till julafton.. och jag är redan ”mätt” på glögg och lussekatter. I 3 dagar har jag istl haft galet mycket cravings på juicer istället. Detta ihop med en touch av halsont till och från. Kanske försöker kroppen tala till mig huh?!

Men nu mår jag bättre och imorgon är det nya tag. Först ut är det ”Wake Up Monday” passet kl 07:00 Därefter blir det jobb och egen träning. Efter det är det jag som dammar av juicemaskinen och går loss på äpplen, lime och andra o-juliga ingredienser. Hetsen efter vitaminer är lika total som hetsen efter julstämningen (som vägrat infinna sig hos mig).

Why not inte tipsa om 3 olika juicekombos till er andra som behöver varva skumtomtarna med grönsaker och frukt #EatYourGreensChildren

 

Klassikern:

Äpple, Ingefära, Lime, Selleri

Orange kiss:

Morot, Ingefära, Citron

Päron split: 

Selleri, Gurka, Päron, Mynta, Lime

 

”Wake Up Monday” – lugnare cirkelpass för att förbereda kroppen på en ny vecka, såväl fysiskt som mentalt. Du kan själv anpassa intensiteten efter din egen dagsform. Vi börjar alla pass med uppvärmning och avslutar med att stretcha tillsammans. Klicka HÄR för att boka plats!! 

KOST

EN BOMB FULL AV ANTIOXIDANTER

En röd, saftig och dessvärre jäkligt jobbig vitaminbomb. Jag pratar om granatäpplet. Frukten jag älskar men som jag hatar att öppna. Känns som att man krigar för vad som i slutändan inte är så mycket att äta. Halva mitt kök är nu rödfläckig, jag har svurit så tungan är svart men… nu är det över, det är dags att äta och satan så gott det är.

Den är full av antioxidanter, A, E, K och C-vitaminer, B9 (folsyra), B6 och Kalium. 

B9 är nödvändig för celldelningen, tillväxt och för att bilda röda blodkroppar. C-vitaminet stärker immunförsvaret och underlättar upptaget av järn. Antioxidanter motverkar fria radikalernas nedbrytande inverkan på cellmembranen. Vitamin A behövs för syn, hud och slemhinnor ska fungera normalt.

Men ska även ha positiv hälsoeffekt på följande:

  • åderförkalkning
  • prostatacancer
  • lungcancer
  • artrit
  • inflammationer
  • bakterietillväxt
  • blodpropp
  • benskörhet
  • tandköttsinflammation            

 

 

 

OKATIGORISERAD

GETTING CLEAR. BEING YOU.

.. BRING OUT YOUR MOJO WITH MINDFULNESS.

När vi ändå har det här med mindfulness på tråden (förra inlägget)… och även nu då julklappar känns lite på tapeten så måste jag bara tipsa om en superjulklapp till både dig själv OCH en vän på samma gång.

Som ni vet så anser jag, att hälsa är något som omfattar inte enbart fysisk träning och det du stoppar i dig utan även ditt inre.. i form av dina tankar som i sin tur blir till dina val och dina handlingar. Hur du mår är ju en helhet utav alla dessa bitar.

Jag ska i februari månad vid 3 tillfällen (kvällar kl 18:30-21:00) gå en ”mindfulness kurs” hos en underbar tjej som heter Anna Vogel, som brinner för och jobbar med detta. Och som så många andra, har jag också satt upp ett mål 2018 och då tänker jag att det här är något som kan ge mig lite verktyg och rätt knuff på vägen.

Är det någon som vill hänga på mig undrar jag? Just nu har jag fått den fina chansen att erbjuda mina läsare ”gå 2 för priset av 1” om man anmäler sig nu och fram till den 21:a december, vilket betyder att ni kan ge bort en helt magisk julklapp till någon ni tycker om. Någonting utvecklande istället för en sak.

Priset då? 1995 kr (för 2)

För mer info om kursen, klicka HÄR! 

För anmälan, klickar du istl HÄR!

 

”Är du mitt i karriären och vill ge dig själv tid att varva ner? Känner du dig stressad och vill hitta verktyg som kan få dig att må bättre? Vill du bli bättre på att sätta mål som kommer inifrån dig själv och mindre utifrån andras förväntningar? Kom på denna kvällskurs där vi genom skrivövningar och mindfulnessövningar utforskar hur vi kan nå våra mål på ett hållbart sätt och hitta ny kraft och energi

 

Foto: Freddy Castro on Unsplash