Monthly Archives

januari 2018

KÄRA DAGBOK MOTIVATION

EN TORSDAG PÅ SELMA CITY SPA

Törstig tjej kastar sig över flaskan? 

Swoosh så är vi rakt inne i ytterligare en ny vecka. Måndag är här och jag tog en skön time-out från sociala medier i ett par dagar. Frän känsla! Känner mig nästan lite som en rebell. Kanske min rebelliska paus triggades igång då jag var på ett SPA-event som BEST OF YOU anordnade i torsdagskväll förra veckan. 10 st inbjudna influencers/bloggare/entrepenörer (kärt barn har många namn?) och det bjöds på en grym föreläsning just om stress och sociala medier som hölls av inspirationsföreläsaren Maria Swanström. 


Den 4 februari håller Best of You och Maria Swanström ett till event med Clarion. Du hittar det här. Och med koden ”Best15” får du 15 procent på alla behandlingar i på spa:et.


Den gick rakt in i hjärta, själ och hjärna på mig uppenbarligen. Jag drog OFF på mobilens wi-fi och för att vara uppriktig så har jag inte hängt med i någon annans liv än mitt egna denna helg. Har inte bidragit med några lajks alls ja.

Grymma Ulrika som driver THE HEALTHY BOX sitter djupt försjunken i listan vi fick i uppgift att skriva.

Fina Moa och Charlotte (som även är min nya bloggkollega nu <3 )

Tillbaka till torsdagen.. förutom föreläsningen så var det urmysigt att bara hänga runt i morgonrock, tofflor, knapra på krispiga snacks, skratta åt hur vi alla sprang runt med våra mobiler i högsta hugg (inte för att prata i såklart). Pratar gör vi med varandra i allra högsta grad. Om ALLT. En ”talang” jag tror vi alla som jobbar mycket med sociala medier har utvecklat måste helt klart vara att vi kan umgås och kommunicera med varandra OCH jobba mobilerna samtidigt. Dock är detta enbart OK i dessa sammankomster. Och inte en hel kväll/dag givetvis. Men en stund här och där. Inget ofint, bara en nödvändighet. Det här med att fota maten t.ex, ingen börjar någonsin äta utan att kolla av med varandra liksom, respekt! haha (#SkevVärld?)

Vi badade i utomhuspoolen, vi drack alkoholfri bubbel.. vi hade det så jäkla skönt helt enkelt. Ett STOORT TACK till Henriette på BEST OF YOU, till Clarion Sign Hotel och Selma City SPA, till alla som varit med och fyllt den fina goodiebagen och till alla härliga tjejer såklart.

Jag och älskade Mallan 

Ulrika, världens bästa Henriette i mitten och Elin 

Men hej hej goodiebagen –  Quality brands Sweden, Sporrongform, Workout Empire, Burts Bees, Clifbar, Kallpressen och NOA 

OKATIGORISERAD

TRÄNA, BAKA, STRESSHANTERA!

 

Då jag känner mig over and done med att springa på krogen (kanske är naturligt vid 42 års ålder) för att ”ha kul och umgås” får man liksom hitta andra sätt för att träffa sina vänner. Jag gissar att det är fler än mig som känner så och därav måste jag tipsa om en svinbra grej att dra med vänner på.

BEST OF YOU‘s alla event måste vara mitt ”ess i rockärmen” nu när jag ska tipsa dig om saker att göra (you can thank me later). Fina Henriette som driver sajten anordnar events kontinuerligt. Ännu bättre är att det alltid går i hälsans tecken.

Eventet som ligger närmst är nu på lördag 27/1 kl 12:00-13:00. Det är i samarbete med Urban Ride och Elin som driver BREAK IT and you will MAKE IT (jag önskar att jag kunde gå själv). Cykla och stå på händer.. hur kul?! Jag kan föreställa mig hur mycket jag hade skrattat undertiden. Tycker det är sjukt läskigt det där med att stå på händer. Men, du vet vad dem säger? Du växer i det du tycker är läskigt. Klicka in HÄR för att komma till eventet för mer info och/eller boka din plats.

Se till att haffa dig en plats innan alla andra då lönen rasslar in på kontot imorrn hördududu.

Fler BEST OF YOU events: 

Träning lördag 27:e jan – HANDS TO TOE WORKOUT

Inspirationsföreläsning söndag 4:e feb – NEW YEAR – NEW POWER 

Lär dig baka hälsosam snack’s (workshop) söndag 4:e feb – A CHOCOLATE COATED EVENT

Stresshantering (workshop) lördag 24:e feb – FINDING PEACE WITHIN CHAOS

THE WORKOUT PLAN TRÄNING

NYBÖRJARTRÄNING FÖR DIG KVINNA SOM ÄR 40+

Alla behöver motion och träning, ung som gammal. PUNKT! Studier visar att motion bromsar åldrandet och det gör oss även rörligare, starkare och friskare. Man behöver alltså inte kasta in handduken bara för att man passerar 40 sträcket. Många ålderstecken handlar om att vi använder musklerna mindre ju äldre vi blir. Dock bör du ha i åtanken att man får jobba lite hårdare för resultaten efter 40+. Och när jag säger hårdare så menar jag egentligen även smartare.

Tänk på att kroppen behöver vila och återhämtning på ett annat sätt än när du var 20 år. Vid 50+ behöver kroppen faktiskt dubbelt så lång återhämtningstid. Östrogenhalterna sjunker när du kommer i klimakteriet men bra att veta är att du kan lindra besvären om du tränar och äter hälsosammare.

Lägg gärna in rörlighet/balans och stabilitetsträning, vilket iofs alla bör ha i åtanken men om du missat den biten fram tills nu så är det hög tid att sätta igång.

Du behöver inte nöta löpning i timtal bara för att förbränna. Tänk på att muskelmassa ”bränner” även i vila. Satsa på styrketräning. Smart styrketräning. Bygg upp musklerna, bli stark och uthållig. Träna med kontroll och kvalité och med muskelkontakt (åter igen något alla bör tänka på). Promenera så mycket du kan/klarar och orkar!

Cirkelträning i liten grupp (såklart jag förespråkar mina egna pass här) är en superbra träningsform för den som vill jobba med lättare styrketräning, få upp pulsen, få igång förbränningen OCH ha en alldeles egen PT (i en liten grupp) som kan kontrollera att övningarna utförs rätt.

 

Så, damma av träningsskorna, sätt på dig något du känner dig bekväm i och sätt igång! Hitta något du tycker är roligt och gör det till en del av din vardag!

 


 

KOSTNADSFRITT INFOMÖTE: 

På fredag 26/1 har jag ett kostnadsfritt infomöte på Studio Levels där jag berättar om februari månads (4 tillfällen) ”kost och träningsprogram” som riktar sig till dig kvinna från 40 och uppåt. Vi går igenom grunderna till både träning och kost för att utveckla kroppens balans, rörlighet och styrka på ett hållbart och hälsosamt sätt. 

När: fredag 26/1 kl 13:00

Var: Studio Levels, Kungsholmsgatan 17

 

För ev frågor eller funderingar maila mig på info@theworkoutplan.se eller anmäl dig HÄR

MOTIVATION TRÄNING

WALK FORREST, WALK

Det var någon gång där i mellandagarna som jag tränade sist, sedan blev jag sjuk och har inte känt mig riktigt 100 sedan dess och därav inte rört ordentligt på mig. En och en annan promenix bara för att.. men annars, nada!

Dock skulle jag vilja slå ett slag för den hederliga gamla PW:n, eller Power Walk som det egentligen heter på engelska då. In swedish we just say, en snabb promenad. Och jag måste säga att när man väl har tagit dom där raska promenixarna ett par gånger så blir det faktiskt ”ett måste” i systemet. Skönt sätt att rensa huvudet på tankar om inte annat.

 

5 fräsiga trevligheter du får av en 30 minuters lång/kort promenad:

  1. När du rör på dig frigörs hormoner som motverkar depression.
  2. Rörelse förbättrar även minnet, liksom inlärnings- och koncentrationsförmågan.
  3. Endorfiner frigörs i din hjärna och det i sin tur gör att du känner dig gladare och mår bättre.
  4. Det kommer garanterat att göra dig piggare än om du sitter kvar i soffan med godisskålen i knät.
  5. Passa på att träffa en vän och umgås.

 

Ännu mer perfa blir det ju om man stoppar in ett par enkla basövningar under sin promenad. Eller.. så stoppar man in lite löpintervaller mellan lyktstolparna för att effektivisera rundan något.

 

Elevated split lunges

Mountain climber för att få upp pulsen

Armhävning 

Dips på bänk för ”gäddhänget” 

KOST

HEJ SOLEN, SVERIGE RINGDE OCH VILL HA DIG TILLBAKA.

Detta eviga mörker.. vissa dagar ser vi ju inte ens en skymt av ljus, och ännu mindre av solen. Solen.. aah, minns ni den? Istället har vi eftermiddag/natt under hela dygnet. Jag kan inte påstå att jag har drabbats av vinterdepression men vissa dagar känns jäääkligt tunga ska jag erkänna och jag fryser konstant. Alltså KONSTANT! Trots dubbla lager av precis allt.

Någonstans är det ju bara att bita i det sura äpplet och göra det bästa av situationen. Jag tänder upp varenda lampa vi har hemma och intalar mig själv att, snaaart är vår. Om det är någonting jag kan göra åt situationen så är det ju att börja med D-vitaminer igen, som jag av någon anledning helt glömt av (läs: struntat blanka fan i) att ta.

 

D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som är nödvändigt både för ett starkt skelett och ett välfungerande immunförsvar. Jag gissar att du redan visste att D-vitamin är kopplat till humöret, men visste du att enligt en dansk studie visar att kvinnor som efter klimakteriet tar tillskott av D-vitamin, lever längre? Eller att en låg nivå av D-vitamin ger 40% högre risk för hjärt-kärlsjukdomar, i jämförelse med en hög nivå? Eller.. att D-vitamin är helt avgörande för att kalcium ska transporteras till muskelcellerna, så att det kan dra sig samman och arbeta?

Förutom tillskott så hittar vi D-vitaminet i olika sorters fet fisk, men till viss del även i kött och ägg. Jag är ju ingen läkare men skulle nog våga gissa mig till att vi allra flesta här i Sverige skulle behöva oss en extra knuff av D-vitaminet just nu.

 

Hur gör du? Poppar du tillskott? 

KÄRA DAGBOK

#MÅNDAGSPEPPEN?

Photo by Matthew Henry on Unsplash

Jag älskar måndagar och min måndagspepp igår söndag var helt brutal. Jag skulle säga att den ialf var brutal fram till typ kl 03:00 då jag tittade på klockan en sista gång och övervägde om jag helt enkelt skulle strunta i att sova överhuvud taget och bara gå upp och sätta mig och jobba istället. Så busig och vild var jag dock inte. Jag låg snällt kvar och halvsov fram och tillbaka till klockan ringde vid 05:15 och jag kan lätt säga att jag inte sovit mer än max 1,5 tim inatt.

Hej då sa jag och vinkade adjö till att börja träna idag igen efter ett längre uppehåll pga förkylning.. och vink vink till att vara sådär supereffektiv och ärtig som jag hade visualiserat mig själv igår när jag låg där i mörkret och räknade in vartenda får i hela Sverige. Kaos när man inte får sin sömn såhär på äldre dar. Annat var det förr!

 


Visste du att Sömnen är den viktigaste återhämtningen för kroppen och är viktig, inte minst för immunförsvaret och för hur hjärnan fungerar. Både för mycket sömn och för lite sömn kan vara dåligt för hjärnan och resten av kroppen. Kronisk sömnbrist försämrar immunförsvaret och har kopplats samman med både fetma och diabetes.


 

5 TECKEN PÅ FÖR LITE SÖMN: 

  • Viktuppgång – rent fysiologiskt så blir du både hungrigare och mer sötsugen av för lite sömn.
  • Huden – antar samma glow som ett torkat russin. När vi inte sover som vi borde rubbas hormonbalansen i kroppen. Kollagenproduktionen blir lidande, vilket kan bidra till rynkor.
  • Synen –  ögonmusklerna blir trötta och får svårare att fokusera.
  • Vimsig – hjärnans förmåga att fungera optimalt försämras. Det blir svårare att fatta snabba beslut och du kan lätt känna dig velig och obeslutsam.
  • Känslorna goes bananas –  vid sömnbrist blir man lätt överkänslig och det blir gärna rätt knepig stämning när man tolkar ALLT ens partner säger, till det värsta.

 

Jag hoppas din måndagspepp känns lite ljusare än min men imorgon tisdag kommer jag att vara utsövd och ostoppbar, auf wiedersehen!

 

 

KÄRA DAGBOK

DET HÄR MED SOCIALA MEDIER..

Sociala medier.. oh, how we love to störa oss på detta ämne. Inklusive jag själv. ALLT ska fotas i tid och otid. Mat, kroppsdelar, selfies, vattenflaskor, husdjur och fan och hans moster. Människor sitter så djupt försjunkna i sina mobiler med sina gamnackar (även en gam skulle förundras) och ibland känns det som att ett mord mitt på blanka dagen, på t-banan skulle kunna ske utan att någon ens ser det.

Det putas och plutas och jag vill inte ens tänka på vad alla stackars barn/ungdomar växer upp med för sjuka ideal då även vi ”vuxna” som borde veta bättre, tappar bort ”verkligheten” lite grann. Det är ju så lätt att tro att alla andra lever det perfekta livet eller?

Förr ansågs en bar rumpa i string vara något som enbart fanns i så kallade ”utvikningstidningar” men nu behöver vi bara öppna upp instakontot så får vi rumpor slängda rakt i ansiktet vare sig vi vill det eller ej.  (någon som vet vad Bingo Rimér fotar nu för tiden?) 

Det här är ett ämne vi skulle kunna diskutera i TIMMAR, i know, men det ska jag inte göra. Jag ville mest påpeka min egna beskärda del i detta (bilden ovan får illustrera). Jag Marie, 40+ häver mig upp på en stol inne på ett café mitt i centrala stockholm.. för att vad? ta en bild på dator, kaffekopp och annat tjafs jag lagt fram i en enda röra. Vad ville jag förmedla med det? Jag vet faktiskt inte själv. Hur som helst, hur töntigt kan jag uppföra mig för en bild?

Min fråga till dig är nu, finns det någon igenkänningsfaktor hos dig när du ser detta eller är det bara vi som använder sociala medier som en del av vårt arbete, som har ”tappat det” och inte ens finner något konstigt i detta beteende alls?

(Ja mamma, jag vet vad du tycker)

 

KÄRA DAGBOK

BRA ATT HA NÄR DU JAGAR DIN DRÖM

GOTT NYTT ÅR.. säger jag och kliver äntligen upp ur sjuksängen. NU kan mitt nya lite skönare år börja! Tajmingen på paketet jag fick häromdagen kunde inte vara mer passande heller. Dessutom, namnet på innehållet.. DRÖMKALENDERN! Fräsigt ska det va minsann!

Det fiffigaste är att det inte finns några förskrivna datum, månader eller år utan dessa fyller du i själv. Du har teman som t.ex veckans fokus, Månadens reflektioner, månadens mål, belöning vid månadens slut, eller, vad du är extra tacksam över i slutet av månaden/veckan, gör ditt eget moodbord osv. Jag skulle säga att den här kalendern verkligen är helt UNDERBAR. Även självutvecklande eftersom du kan gå tillbaka och titta vart du brister i dina ”to do” grejer i jakten på dina drömmar. Jag säger tummen upp och börjar klottra nu på på studs. Later!

Vill du ha mer info om drömkalendern eller andra fina liknande produkter så kikar du helt enkelt in hos den talangfulla Sanna på Sporrongform.se eller på @sporrongform.

KOST

PANG PÅ RÖDBETAN

Jag ligger fortfarande sängliggandes och har avbokat precis allt som fyllde min almanacka. Det blev en ekande tom vecka fylld med halstabletter och snorpapper istället för allt jag var så taggad och peppad över.

Ligger alltså här och ojar mig och hoppas desperat på att jag åtminstone kan hålla mitt älskade fredagspass. Power Boxen idag fick jag snällt avboka nämligen.

Utöver att vila mig så ”boostar” jag kroppen med alldeles för mycket svart te, glass (det är skönt för halsen och jag älskar skiten) och lite annat mer hälsosamt som tex juice. Hade helt glömt av rödbetan hörni. Favorit i repris, check på den!

 

Hälsofördelar med rödbetan:

Rödbetan har immunstärkande egenskaper tack vare sitt rika innehåll på järn, c-vitaminer, b-vitaminer, kalium och andra viktiga vitaminer och mineraler samt mängder av supernyttiga antioxidanter

Rödbetan har en unik blandning av mineraler och fytokemikalier som gör att man blir mer motståndskraftig mot infektioner. Rödbetor ökar cellernas syreupptagning och lindrar störningar i blod, lever och immunsystem. Rödbeta har en söt smak och har bäst hälsoeffekt på kroppen om den äts rå. 

Rödbetor har även egenskapen att den stimulerar immunförsvaret genom att förbättra cellventilationen och vävnadens syresättning. Även en ökad produktion av röda blodkroppar kan fås genom att äta rödbetor dagligen. När man får en bättre cellventilation så resulterar det i att man håller hjärta, muskulatur, och nervsystem i gott skick. 

 

Tips: blanda rödbeta med äpple.

SKÖNHET

BEHÖVER DU OCKSÅ ÅTERFUKTAS?

När man känner sig som 72 år i huden, istället för 42 år då vet man att det är dags att plocka fram sin dunderkur till ansiktsmask. Att huden förlorar mer fukt och spänst ju äldre vi blir är ju ingen nyhet men den här årstiden är ju inte heller direkt hudens bästa kompis. Men vi behöver inte ge upp ”kampen” för det liksom. I want my fukt back!

Jag använder för tillfället en fuktmask från Clarins men piffar dock upp den lite extra med 3-5 droppar av ”Booster Energy” i, innan jag lägger på den och därefter låter jag den ligga på i MINST 15 min. Idag tänker jag dessutom ägna mig åt att meditera under tiden jag väntar på att tvätta av den.

Utöver detta är det ju toppen att dricka vatten, skrubba ansiktet 1 ggr i veckan, tillsätta omega 3 i form av kosttillskott om du inte får i dig fet fisk ca 3 ggr i v i din kost och sömnen.. nämnde jag att man bör sova ordentligt!?

Over and out från sjukstugan. 

 

Om Booster Energy – ”Booster med hög koncentration av aktiva ingredienser som möter hudens tillfälliga skönhetsbehov som är länkade till livsstil och miljö. Energy Booster verkar på en trött hud som behöver hjälp med att få tillbaka sin spänst, energi och lyster. Blanda 3-5 droppar Energy Booster med din dagliga ansiktscreme eller mask. (Varning: Boostern måste blandas med annan creme då den har så hög koncentration!) Innehåller bl a extrakt från Ginseng (stimulerande egenskaper), Tetrapeptid (stimulerar cellförnyelse) och Veteprotein (uppstramande). Använd Boostern som en behandling för en dag, en vecka eller en månad beroende på vad din hud är i behov av”