Monthly Archives

februari 2018

TRÄNING

FRUKOSTYOGA HOS ORANGE COUNTY FOOD

När man blir bjuden på frukostyoga hos Orange County Food på Regeringsgatan 44, då vet man att det är tid att packa träningsväskan, plocka fram sina sockiplast, säga namaste till dagen och sedan kasta sig iväg.

Då yoga fortfarande är främmande mark för mig kändes det lite extra tryggt och skönt när jag visste att det skulle komma fler tjejer jag känner och tycker om. På så sätt kunde jag skratta lite extra gott åt mig själv och dessutom inte heller helt för mig själv (weirdo varning på den annars) undertiden jag utförde övningar som kändes allt annat än graciösa (tankarna går till den där ”how you think you look, and how you really look”).

Väl på plats blev det först ett hejdundrande härligt kramkalas och hälsande på alla, därefter satte yogakalaset igång. Helena Linder som höll i passet ledde oss proffsigt in i hunden, barnets position och alla andra positioner som jag som sagt dessvärre inte har en aning om vad dom heter. Men, jag sätter en intention om att jag verkligen SKA sätta igång med yoga nu. Ska ta mig till Yogayama för att testa ytterligare ett pass för Helena. Älskar tanken på att yoga kontinuerligt. Och då inte för alla dessa fräsiga yogabilder man ser i vattenbryn från tropiska länder utan mer för allt det som yogan faktiskt står för. Med andning, lugnet och att kroppen faktiskt blir mer rörlig osv.

Vad tror du? Kommer det ta mig 6 månader tills nästa yogatillfälle nu? haha. Orange County Food (OCF) tänkte jag iaf ta mig till så snart jag bara kan för att testa en bowl. Såg något om tonfisk på menyn minsann…

Foto: Malin Erixon-Ågren

Foto: Malin Erixon-Ågren

Lyckan när man överlevt

Smarrigt värre, Frill’s frusna smoothie som jag önskar att min frys var fylld med. Foto: Malin Erixon-Ågren

Ett stort TACK för en magisk start på dagen Hanna Linder, Angelica Eldh (Frill) och Maria Allebring (OCF)!!

MOTIVATION

MINDFULNESS + WORKSHOP

Jag har helt glömt bort att berätta om mindfulness workshopen ”Getting Clear. Being You” jag äntligen börjat på tillsammans med Henriette. Igår kväll var andra gången utav tre. Anna Vogel som håller i den är sååå rätt person på rätt plats och hon får timmarna att sväva förbi. Dock sätter workshopen igång en del inre processer vilket i sin tur leder till att min redan uppskruvade hjärna spinner på ännu snabbare… vilket i sin tur har resulterat i att jag nästintill har slutat att sova då mitt huvud spricker av alla tankar och funderingar jag har. Mindre bra!

Under tre tillfällen ses vi och pratar, reflekterar, gör enklare övningar, dricker te och jobbar på våran personliga utveckling. Som jag älskar det. Vem vill inte växa som människa liksom? Som egen företagare känns det oerhört viktigt att man inte tappar sitt ”glitter” som dessvärre händer emellanåt. Ni vet, kreativiteten, energin osv.. Lätt hänt att man pratar ner sina egna ideér och då dödar sin egen ”mojo”.

Mer om detta kommer mina vänner. Vi alla, oavsett egen företagare eller inte så handlar det ju inte bara om jobb.

Yes, då vet ni… jag är alltså under konstruktion för att bli mitt allra bästa jag.

 

MOTIVATION SKÖNHET

TIPS FÖR HEMMA-SPA MED SAKER DU HAR I DITT SKAFFERI

Alla kan behöva SPA:a lite emellanåt. Kanske har du varken lust eller råd att lägga dyra pengar på att ta dig iväg på en tjusig spa-helg.. då kan jag glädjande berätta att du lika bra kan rota lite i skafferiet och styra upp ett eget hemma-budget-SPA.

Detta betyder alltså INTE att du smackar på en banan i ansiktet undertiden du drar runt med dammsugaren OCH pratar i mobilen som du har fastklämd mellan kind och axel samtidigt. Det gills inte som ett hemma-spa min vän. Jag tänker istället på tända ljus, fluffiga handdukar och plingplong-harmonisk musik i dämpad belysning. Först när du styrt upp detta är du redo att pyssla om dig själv UTAN att andra saker får komma emellan.

Så, vad krävs egentligen för ett hemma-spa?

  1. Stäng av mobilen/tv:n. Inte bara ljudet utan koppla ner allt helt och hållet. Jag gissar att du inte är president så du kan säkert vara onåbar i iallafall 1 timme eller 2? Sätt istället på lugn och harmonisk musik. Sök SPA på t.ex spotify. Youtube har också en hel uppsjö med passande klipp. Hitta det som passar dig.
  2. Omgivningen. Mysbelysning och doftljus är som bomull för själen. Och om du vet med dig att du stör dig på disk i diskhon, dammtussar i vråna.. städa innan. Att ha en harmonisk omgivning som inte stressar dig är A och O.
  3. Att äta och dricka. Skär upp lite färsk frukt och/eller släck törsten med lite färskpressad juice.
  4. Kroppen. Har du badkar så tappar du upp ett varmt bad med en väldoftande badolja. Vi som inte har badkar ställer oss såklart i en varm dusch istället. Oavsett vad så är det dags att skrubba kroppen från döda hudceller. Blanda ihop olivolja och salt/socker och några droppar citron (salt är grövre så undvik detta till ansiktet).
  5. Ansiktet. Efter duschen/badet kan du, efter peelingen passa på att lägga en ansiktsmask undertiden du tar hand om dina nu uppmjukade fötter.
  6. Fötterna. Fila bort ev förhårdnader. Smörj in fötterna ordentligt och trä på ett par sockor.
  7. Håret. När du badar/duschar så passar du på att göra en hårinpackning gjord av 1,5 banan och 1,5 avokado. Fördela jämnt i blött hår efter tvätt, låt sitta i cirka 20 minuter innan du sköljer ur. Undvik hårbotten.
  8. Manikyr. Fila, forma, fixa nagelband. Ta din tid och unna dig både underlack, nagellack, överlack. Sippa på din juice, vifta lite med tårna under tiden du väntar på att första lagret ska torka innan du lägger på nästa osv. No stress sa vi väl!

 

 ”Bra produkter att använda till håret är bland annat honung, avokado, majonnäs, ägg, yoghurt och olivolja. Förhoppningsvis kan du blanda ihop din alldeles egna favoritkur”

 

TIPS PÅ OLIKA ANSIKTSMASKER: 

Blanda banan och havregryn. Passar problemhy som gärna blir fet.

Jordgubbar är också bra för problemhy. Blanda med yoghurt.

Äggvita kan även det blandas med yoghurt, för en len och mjuk hy.

Avokado passar dig med torr hy. Tillsätt en droppe olivolja för en extra skjuts.

Lycka till, NJUT och tipsa gärna om din egen favorit från skafferiet! 

THE WORKOUT PLAN TRÄNING

VECKANS GYMTIPS

Veckans gymtips… om jag nu skulle haft en sådan kategori, måste helt klart vara Clarion Hotel Signs, gym som ligger på hotellets 2:a våning (Selma City Spa ligger på 8:e). Jag önskar verkligen att detta var mitt egna ställe så jag kunde hänga här typ konstant. Eventuellt att jag skulle velat ha det liiite ljusare då (mer instavänligt ni vet? hehe) men förutom den biten så är det ju super!

I onsdags var jag där och tränade själv och igår torsdag hade jag nöjet att hålla en företagsklass via appen Fitnesscollection. 12 peppade personer från Isabella Löwengrips företag (bilderna är förövrigt hennes) som köttade på utan dess like i en 45 min svettig cirkel. Battlerope, raka slag och burpees på/vid säck och 10 andra övningar stod på schemat.

Dock skulle jag vilja säga att du bör baka ihop en morgon/förmiddag med både frukostbuffén, gymmet och att avsluta med att SPA:a (kika in här). Det är vad jag kallar att ta hand om själen!

 

KÄRA DAGBOK

KÄRA BLOGGVÄNNER

Goddagens mina kära bloggvänner. Det var inte igår må jag säga… jag blev dessvärre ofrivilligt blogglös ett längre tag. Först trodde jag att jag blivit utslängd och blockad av bloggfamiljen I Am Ready (ja, jag skojar) men så var det alltså inte. Felet låg helt enkelt i min egen dator som beslutade sig för att dirigera  om i stort sett ALLT jag ville in på till en Facebook adress! Så märkligt. Den uppför sig fortfarande suspekt men nu kommer jag i alla fall in på allt som vanligt så jag nöjer mig med det.

Så, då vet du. Nu slipper du ligga sömnlös och undra vart jag tog vägen! Då kör vi igen då! Blogg 2.0

Två saker till bara

1. Glöm för sjuttsingens inte att följa mig på INSTAGRAM (theworkoutplan_) om du känner att du ofta saknar och vill ha mer utav mig.

2. Glöm inte heller att vi imorgon bitti fredag kör ett hejdundrandes AW pass, fast innan jobbet och utan alkohol (givetvis). Klockan 07:00-08:00 fräser vi upp volymen på max, drar på oss tights och sockiplast och kör så svetten lackar och kanske det viktigaste.. vi köttar som att det inte finns någon morgondag. Mantrat är, jag är stark, explosiv och uthållig!

Är du på? Maila mig på info@theworkoutplan.se för anmälan.

 

 

 

 

 

MOTIVATION

HUR HITTAR JAG TILLBAKA MOTIVATIONEN?

Hur hittar jag tillbaka motivationen?

Hur hittar jag tillbaka motivationen till att träna? Jag vet inte om du någon gång ”drabbats” men det har jag och jag är mitt uppe i det nu (läs förra inlägget). Min tanke är att man bör tänka efter vad det är som gör att det känns så jobbigt. Är det kanske bara dags att byta upplägg eller träningsform? Kanske ligger gymmet 2 bussbyten och 45 minuters bergsklättring bort, vilket gör att du tappar dyrbar tid på att ta dig fram och tillbaka?

Vare sig du har en tillfällig dipp eller att du helt och hållet har tappat motivationen så kommer här 5 enkla, snabba tips du kan reflektera och fundera över. Kommentera gärna med DINA egna tips så kan vi hjälpas åt här!

 

5 TIPS

 

  • Mål/delmål – sätt ett rimligt och mätbart mål och därefter delmål. Säg inte bara att du vill bli starkare. Ange då hellre något konkret, t.ex att du ska klara 40 armhävningar på tå. Sätt ett datum. Och om det är 40 st armhävningar som är det slutliga målet sätt då ett delmål på 10 st, 20 st osv. Även dessa med datum. Skriv ner detta! 
  • Prova nya träningsformer om du börjat tycka det är trist att träna. Det ska ju faktiskt vara roligt för att vara hållbart. Om du ”tvingar dig själv” att träna något bara för att du alltid gillat det tidigare kommer det aldrig att hålla i längden. Gillar du rytmik med sockiplast på fötterna så ska du tamefan göra det oavsett hur ofräsigt det kommer klinga i ditt instaflöde eller i andras öron.
  • Skaffa en träningsbuddy. Det blir så mycket svårare att avboka eller ställa in ett träningspass om man redan har bokat in det med någon. Och som vi alla vet, det kommer att kännas fab efteråt.
  • Gå direkt efter eller innan jobbet. Finns det något mer förrädiskt än att bara gå hem ”en sväng” mellan jobb och träning”? Soffan står där i vardagsrummet, alldeles fluffig och mjuk. Tv kontrollen vrålar ”kom och ta mig” och filten ligger där avslappnat och förföriskt.
  • Det här med sociala medier. Det är såå olika för alla. Vissa konton på instagram peppar och andra konton stressar och hetsar (enligt mig). Helt klart, då är det bara att AVFÖLJA det som stressar. Det skapar bara ångest och kan för min egen del dra ner peppen TOTALT.

LYCKA TILL!

Hur hittar jag tillbaka motivationen?

Behöver du mer träningsglädje bör du komma förbi och träna med ”oss”. Här peppar, stöttar och supportar vi varandra till fullo. ALLA kan vara med oavsett träningsnivå. Grupperna hålls alltid små.

För mer info/anmälan – info@theworkoutplan.se

KÄRA DAGBOK MOTIVATION

ÄVEN SOLEN HAR SINA FLÄCKAR

Att jag som jobbar med träning och hälsa inte har haft något direkt ”flyt” i min egen träning under en längre period, ringer ju inge vidare i någons öron gissar jag!? Men, så har det varit under en längre period och det är den fula sanningen mina vänner. Jag har istället haft miljoner andra saker som har cirkulerat i mina tankar och som dragit en satans massa energi från mig. Detta ledde till att jag i helgen som var bröt ihop lite grann och drog mig undan omvärlden. Min hjärna och kropp skrek efter min fulla uppmärksamhet skulle jag gissa.

Jag stängde bokstavligen av mobilen och låg nerbäddad i sängen under 2 dagar (och har druckit sjuka mängder te). Där låg jag, i mörkret, timme efter timme med en hjärna som surrade likt en torktumlare (#DramaDrottning?). Detta med undantag för i lördagskväll då jag helt spontant och plötsligt fick en sjuk längtan efter att träna. Bara sådär, från ingenstans klockan 21 på kvällen. Jag uppriktigt SKUTTADE iväg till Studio Levels och sedan tillbaka hem till sängen igen (mycket märkligt upplägg va?)

Utan några som helst ”krav” på mig själv brände jag av ett supereffektivt 20 minuters pass som lämnade mig med en fantastisk mersmak till måndagens 45 minuters pass då jag för första gången var med på mitt egna morgonpass (TACK tjejer att ni pushade mig, fan va kul jag hade). Och även i dag tisdag infann sig lusten till att träna men jag insåg att det blev bättre med en kortare promenad, rehab och rörlighetsträning istället. En aktiv vila kan vi kalla det.

Jag förespråkar ju själv alltid att träning ska vara roligt.. så det är precis så mitt upplägg och mina mål ser ut nu under februari månad. Fokus på träningsglädjen och att få in lite rörlighet och rehab. Ingen press och ingen stress.

 

To be continued…

KÄRA DAGBOK

GÅRDAGENS LITE MER HARMONISKA KONTOR

Gårdagen bjöd på den mest harmoniska jobbmiljön jag någonsin kan minnas. SELMA CITY SPA. Nämen asså hörni.. tystnaden, musiken (sån där ”spaig” musik ni vet.. pling pling..plong) som spelas i precis perfekt ljudnivå.. ljuset, dofterna, mitt sällskap! Mat och kaffe smakar perfa och personalen ler utan att det känns tillgjort (kanske blir det automatiskt så i just den miljön?). Märker ni att jag gärna skulle vilja ha ett eget arbetsrum på Clarion? Shit vilken fokus jag skulle haft på dagarna.

Vad jag och Henriette från Best Of You gjorde där då undrar du?! Oftast befinner man sig ju i den miljön om man ska BORT från jobb men vi tog jobbet dit i form av ett lunchmöte med just Clarion. Nu kan jag dessutom bocka av att jag har varit på lunchmöte i badrock och tofflor!

Avrundade lunchen med ett dopp i det varma vattnet, preciiis som vilken annan jobbdag som helst.

Utsikten har nog haft bättre dagar. Sol och klarblå himmel.. not so much. 

Att känslor som lycka ger ett ”glow” ser vi ju personifierat på Henriette här…