Monthly Archives

april 2018

KÄRA DAGBOK

VECKANS LISTA – GO WITH THE FLOW

go with the flow

Veckans event & tävling, scrolla ner för mer info (foto:@richasethii)

Hur har din vecka varit? Gick den enligt planerna eller körde du en ”go with the flow”? Min blev inte alls som planerat, vilket givetvis inte behöver betyda att det blev en dålig vecka. Hur som, här kommer den.. trumvirvel för veckans mest spännande inlägg i bloggvärlden.

Veckans träning: Jag skrev ju förra veckan hur jäkla grymt det är att jag på söndagar har börjat planera min kommande veckas träning. Yes, jag gjorde det även förra veckan, fick in allt från rörlighet till flås och även lite styrka. Nöjd som få när jag var klar med alla bokningar. Ambitionen fanns där alltså. Kroppen ville annat. Den här jäkla ”till och från – halsonten” tog tag i mig ytterligare ett varv. Jag nyser, hackar och känner mig allmänt låg. Resultatet blev total avsaknad av motion.

Veckans reflektion: Helt klart i går lördag, då jag i sista sekund (samma visa varje år) med stressen från stressens mamma, sitter och river i mina kvitton och fakturor som ska in till revisorn ASAP! Jag HATAR det! Där och då insåg jag hur mycket JAG försvårar för mig själv. Resultatet: Jag har strukturerat upp 2018 med pärm och papper, hur enkelt som helst. Från och med NU är det jag som ska ha järnkoll på allt gällande mitt företag. Dessutom som grädde på moset, har jag sammanställt en lista med frågor till min revisor (you can run but you can’t hide) haha.

Veckans läsning: Från att gnälla över att jag under en längre tid ”tappat bort” att läsa böcker har jag i veckan påbörjat 2 böcker. GRYMMA böcker dessutom. Min hjärna is on fire baby! Kommer ett separat bokinlägg om detta faktiskt (veckans nördigaste ”cliffhanger”?).

Veckans event & tävling: Jag är så sjukt glad att träningseventet som jag och Best Of You har tillsammans med Clarion Sign blev fullbokad på 48h. Dessutom har vi en helt fantastisk tävling som fortfarande är i gång. VINN EN NATT PÅ CLARION (för 2 pers). Så.. in på min INSTAGRAM (@theworkoutplan_) och delta. Avslutas 4/5.

 

Ha en fortsatt fin söndag! 

 

TRÄNING

VILL DU RESA TILL KRETA MED MIG?

Finns det någonting som är så roligt som att umgås och omge sig med vänner SAMTIDIGT som man tränar? Tänk dig dessutom att du gör detta utomlands i värmen… alltsååå, yaay på den! Vem skulle inte behöva en sådan vecka i sitt liv. Förslagsvis på hösten. Rakt på sak då, vill du resa till Kreta med mig?

Det jag försöker säga är att jag, tillsammans med NEW TRIP ska till Kreta den 27/9 – 4/10. Det är ju ett ypperligt tillfälle att kicka igång de mörkare månaderna som då är på ingång. Här kan vi snacka härlig gruppkänsla, skratt, god mat, träning på stranden, ännu mer god och fräsch mat, ännu mer träning, and so the week goes on.

Det jag verkligen uppskattar med NEW TRIP’s resor är att de liksom jag, gillar att hålla en grupp lite mindre så att det blir en riktigt skön gruppkänsla med massor av gemenskap och pepp. Där alla kan känna sig sedda och du blir inte bara en i mängden.

 

”Att åka på träningsresa är ett bra sätt att skapa nya vanor, du lever en hel vecka med träning i en skön och avslappnad miljö på ett annat sätt än hemma. Du har inget annat som stjäl din energi. Du behöver inte tänka på alla vardagsmåsten som ska göras, utan bara ha full koncentration på dig själv och ditt välmående. För dig som är nybörjare kommer resan förhoppningsvis bli en kickstart för att fortsätta det hälsosamma livet när du kommer hem”

 

HOTELLET:

Hotellet vänder sig mot havet och ligger precis ovanför en av Kretas allra bästa stränder. Här finns generöst med ytor för sol och vilsamt umgänge men också spa, gym och massor av härliga ytor att träna på. Maten är en av de stora anledningarna till att Ocean Beach Club är så uppskattat. Med bra råvaror och duktiga kockar skapar de härliga smakupplevelser.

PS, man behöver inte träna i trosor/hotpants om man inte vill!

Här kan man ju sitta och hänga läpp om man är en negativ person. Om inte kan man bara njuta av livet, skänka några tacksamma tankar till hur bra man har det och plaska med tårna i poolen. Ditt val! 

 

TRÄNINGEN:

Oavsett nivån på din träning så är du välkommen. ALLA kan vara med. Vi kommer träna i olika miljöer för att få uppleva så mycket som möjligt av den fantastiska naturen som detta resmål erbjuder. Vandring i bergen, utflykter, upplevelselöpning utmed havet, powerwalks eller morgonlöpning i soluppgången, tabata, fyspass, rörelse & balans.

En dag kanske du är med på flera olika pass och en annan dag kanske det räcker med bara ett pass så att du sedan kan njuta av solen, stranden, maten och själva ledigheten. Återhämtningen är minst lika viktig som träningen! Sätt dig hos Manoli en stund och ladda batterierna vettja.

 

Läs mer om resan HÄR! 

KOST

”SPRING CLEANSING FRUKOST” MED MIN NYA HUSHÅLLERSKA

I ett annonssamarbete med Bosch blev jag inbjuden på ett helt magisk event i fredags. En så kallad ”spring cleansing frukost” som Bosch tillsammans med Food Pharmacy hade svängt ihop för att presentera deras VitaBoost High Speed Blender (Läs mer HÄR!) Vi var 10 st lyckligt lottade själar som fick ta del av denna ljuvliga frukost. Alltså glädjen, energin och det faktum att solen lös från en klarblå himmel.. TACK livet och tack till alla inblandade!

Samtidigt som vi avnjöt morgonens kaffe, smörgås, juice och chiapudding så höll tjejerna från Food Pharmacy en presentation om sig själva, blendern och om tarmflorans betydelse för hälsan (alltså vänner, det kommer bli mycket snack om detta och massor av smaskiga recept framöver då jag är helt såld på min nya blender och på tjejernas tänk och bok). Avslutningsvis fick vi komponera ihop våran egen smoothie för att på plats få större inblick i alla fiffiga funktioner. Jag slängde ner, avokado, spenat, frysta jordgubbar och bananslantar, kokosmjölk, ingefära, citron.. ja, i stort sett allt jag kom över. Krämigt och gott som tusan. Helt utan krångel, precis så som hälsa ska vara!

Över till huvudrollsinnehavaren, VITABOOST High Speed Blender:

Säg häj till min nya hushållerska! Den här ståtliga mackapären snurrar över 30.000 varv i minuten och klara alla typer av frukt och grönsaker. Självklart klarar den is (minsta bekymret) och hör och häpna, den klarar t.om en avocadokärna, yass it’s the god damn truth! Jag kan intyga att slutresultatet av det du mixar, verkligen blir krämigt och silkeslent. Och bara det faktum att den har ett eget ”glassprogram” (1 utav 6 olika program) jag som dööör för glass kan äntligen börja svänga ihop hälsosamma och egna varianter utan minsta krångel. Sedan har den även program för smoothie, milkshake, soppa, sås och rengöring.

Med handen på hjärtat så märkte jag en enorm skillnad, så stor att jag inte ens varken kan eller vill jämföra med min tidigare blender, som faktiskt är köpt för dyra pengar, dock mest för kärleken till designen som så fint passar ihop med övriga hushållsprodukter. Dessvärre åker den in i skåpet ögonaböj.. because there’s a new sheriffen in town! 

 

Läs mer HÄR! 

 

I MIN TRÄNINGSVÄSKA

RYGGSÄCK MANIA

Ryggsäck mania

I samarbete med ADDNATURE.COM så tänkte jag tipsa om några jäkligt praktiska och snygga ryggsäckar. Let’s go lite ”ryggsäck mania” här vettja. Själv började jag använda ryggsäck först nyligen EFTER att jag fick ryggont men nu har jag det i stort sett varje dag eftersom jag konstant släpar runt på både dator, träningskläder osv. Om jag bara hade vetat då hur skönt det faktiskt är att ha armar och händer fria och att slippa gå med ryggen sne likt ringaren i Notre Dame.

Hur som, oavsett om du bara ska till gymmet eller om du ska ut och vandra, backpacka eller resa iväg med ryggsäck som enda bagage så finns det ju en triljon olika prisklasser och modeller att välja mellan. Själv äger jag en fräsig liten rygga som kanske inte är så jädrans ergonomisk.. och sedan har jag en mer funktionell historia som är betydligt mer praktisk och skön. För så är det.. de ”riktiga” är så mycket skönare för ryggen.

 

Vad bör man tänka på när man köper ryggsäck?

Först och främst bör du ju se till att den passar. Prova olika ryggsäckar, testa sedan med packning i. Undvik ryggsäckar som blir stora ”utåt” och se till att den sitter nära kroppen och därav inte blir baktung.

Hur stor ryggsäck vill du ha? Var vill du att öppningen ska sitta? Det finns massor av olika saker att ta hänsyn till givetvis.

 

”En bra vandringsryggsäck är A och O för att din vandring ska bli lyckad. Den ska vara anpassad efter hur mycket utrustning du vill ha med dig. Ska du sova i stuga eller ska du ut tälta i flera veckor? Att din ryggsäck ska sitta skönt och bekvämt är det allra viktigare. Prova den noggrant och tänk på vilka funktioner du kan tänkas behöva använda under din vandring” /ADD NATURE

 


Här är 3 ryggsäckar jag gärna skulle utöka samlingen med:

Se alla ryggsäckar här! 

 

 

 

EAGLE CREEK DEVIATE Travel Pack (45 + 15 L) Önskar att jag hade haft denna under min backpacking tid i Thailand. Älskar det faktum att huvudväskan är 45L och dagsäcken är 15L. Klicka här för att komma till ryggsäcken.

 

 

BLACK DIAMOND BOLT Daypack (24 L) Den här ryggsäcken känns mer som en sportigare ”varje dag väska”. Till och från gym, jobb osv. Inte riktigt vad det står i beskrivningen i infotexten (Minimalistisk ryggsäck för dagsturer) Men enligt mig känns det så ialf. Klicka här för att komma till ryggsäck.

 

 

LUNDHAGS JOMLEN (25 L) En lite ”snyggare” ryggsäck, även den mindre och kan med fördel användas till och från jobb tänker jag. Klicka här för att komma till ryggsäck. 

 


 

Hälsoeffekterna av att promenera är oändliga men det visste du ju redan såklart. Dock är det ju mindre hälsosamt och mindre roligt att knalla omkring inne i stan bland bilar och avgaser. I ca 1 års tid har jag haft en önskan att vandra i storslagen natur. Kanske uppåt i landet? Du vet men hela schabraket al’a skogsmulle style. Dock är jag ingen ”tältmänniska” (fulgråter så fort jag hör talas om en spindel) så att sova i stugor längs vägen hade jag nog föredragit. Tänk vad skönt med frisk luft, natur och tystnad. Har du vandrat?  

 

 

THE WORKOUT PLAN TRÄNING

LADIES, THIS ONE’S FOR YOU!

Ladies this one’s for you, onsdagen den 16 maj välkomnar vi (Best Of You, jag och Clarion) er till en helkväll.. med bland annat ett svettig träningspass, lyxig spa-upplevelse och en fyllig goodiebag!

Jag har som plan att få upp din puls och låta dina muskler jobba till glada toner från 90-talet. Vi fokuserar på att träning ska vara roligt med massor av svett, pepp och gemenskap. Allt detta sker denna kväll i en supersnygg outfit från I Can I Will (som ni får på plats).

Efter träningen tar vi oss tillsammans upp till 8:e våningen och hoppar i den uppvärmda utomhuspool en med utsikt över Stockholm city. Ni får tillgång till hela spa avdelningen med rooftop pool, relax, bastu och en skön lounge där det bjuds på lite lättare snacks. Här snackar vi avkoppling deluxe med morgonrockar, gröna juicer och tid för återhämtning.

Hungry for more? Räcker det inte med de snacks vi bjuder på så har Selma City Spa Stockholm en fräsch meny med sallader och annat som du kan beställa på plats!

 

PRAKTISK INFORMATION:
När: Onsdagen den 16 maj, kl 18.00-21.00
Var: 2:a våningen, Clarion Hotel Sign, Östra Järnvägsgatan 35, Stockholm.
Pris: 400 SEK

Anmälan: Begränsat antal platser – köp biljett här: http://bit.ly/ClarionSignWebbshop
Info: Träningen hålls på svenska eller engelska beroende på deltagarna. Passar alla oavsett
ålder och träningsnivå.

Inkluderat i priset: Träningspass (45 min), kvällsspa (med morgonrock, tofflor, handduk) och lättare snacks, samt träningskläder från I Can I Will.
Viktigt: Vänligen maila din klädstorlek till henriette@bestofyou.se

 

KÄRA DAGBOK

VECKANS LISTA – KBK

veckans lista

Jag har likt några av mina bloggkollegor här på I AM READY, anammat det här med ”veckans lista”. Jag drar alltså ihop min veckas hit och/eller shit i en snabbläst lista. Förmodligen livsviktig information för dig som läser tänker jag, haha. Det känns som att jag bara pratar om mig själv här hela tiden va? I know, jag är också lite trött på att det bara är jag som pratar. Jag vet ju inte så mycket vem du är? Dela med dig. Kasta en kommentar vettja. Jag lovar, jag läser, jag svarar och jag blir SUPERGLAD.. och på så sätt behöver jag ju inte känna mig så ensam, mobbad eller ens få sparken här från bloggen.

Veckans lista #1

Veckans träning: Har börjat planera veckans träning på söndagar och det visade sig helt klart vara ett vinnande koncept. Måndag: Egen cirkel, Tisdag: Yoga, Torsdag: Box, Fredag: BodyWheel

veckans listaEn svettig selfie efter träningen har ingen dött av. 

veckans lista The BodyWheel Method  i rummet på Clarion söder förvandlades snabbt till ett bikrampass i den gassande solen och jag tror att jag aldrig varit så törstig i mitt liv. 

Veckans mest lajkade bild: Den med smurfkläderna här högst upp, där jag berättar hur själaglad jag är över att jag numer ingår i New Trips träningsresors team och att jag i september följer med till Kreta under 1 vecka för att hålla träningar (min instagram:@theworkoutplan_ )

Veckans mysigaste: Avslutade veckan med pizza, bubbel, jordgubbar och choklad i de ljumma kvällsvindarna, med och på min fina vän Pernillas balkong.

Veckans godaste: Helt klart den där ljuvliga pizzan och bubblet på Pernillas balkong.

veckans lista

Veckans event: Magiskt frukostevent med temat ”spring cleansing” med Bosch och Food Farmacy på Urban Deli. Informativt, trevligt, inspirerande och dessutom med en hög härliga tjejer och världens bästa present (kommer på bloggen i veckan).

Veckans sömn: And the Oscar goes to… natten till lördagen! Alltså jag sov som en stock mellan kl 01:00 till 11:30. Jag sov så djupt att jag fick ont i huvudet och det tog mig ungefär 1 timme efter att jag vaknat att ens kunna säga, ”ja, jag lever”. Veckan har varit rätt intensiv och påfrestande, både fysiskt och psykiskt.

Veckans mantra: Känns som att det var KBK (kör bara kör), fast på ett bra sätt, lovar!

 

Nu blir det söndagsmyz för hela slanten! Hur ser din söndag ut?

 

TRÄNING

TO YOGA OR NOT YOGA

to yoga or not to yoga

Det här med yoga.. visste du att det finns vetenskapligt bevisade fördelar? Man kanske inte behöver vara raketforskare för att gissa sig till det men här kan du klicka dig in och läsa om 7 stycket av anledningarna! To yoga or not to yoga.. detta var lite av ett dilemma för mig fram tills bara för någon månad sedan som du kanske läst tidigare. Med det sagt, yogar du? Minns du varför du började?

Första gången (över 10 år sedan) var jag mest nyfiken och gick med en vän, dock var vi tvungna att skamset glida därifrån då vi inte kunde hålla oss för skratt (stackars instruktör, förlåt från djupet av mitt hjärta) Jag minns att jag tyckte det här med andningen var sååå sjukt. Andas in genom näsan och andas ut fick man ju typ göra efter vad som kändes som 30 min senare. På den tiden skulle all min träning bestå av  både hög puls och hög musik. Ord som mindfulness.. fanns inte ens i min vokabulär överhuvud taget.

Sedan dess har jag lite sporadiskt (läs max 2 ggr om året) försökt mig på yoga i lite olika format. NU först känner jag att den enda yogan som känns ok för mig (just nu!) är den lugna varianten som jag räknar in lite mer som återhämtning och stretch. Detta då jag fortfarande har en tendens att vilja ”köra rakt in i kaklet” då jag ”tränar”. Nu har jag tom börjat ge mig på en och en annan ”övning” hemma på vardagsrummet bara för att det är skönt. Härligt att det tog mig sisådär en 13 år att ens börja förstå mig på yoga! Skam den som ger sig har mamma sagt.

 

THE WORKOUT PLAN TRÄNING

VAD ÄR SYFTET MED DIN TRÄNING?

Vad är syftet med din träning?

Idag är utbudet av träningsformer helt galet stort vilket givetvis är superkul. Jag får ofta frågan vilken typ av träning som är ”bäst” av gruppträning eller gymträning? Vad som är bäst är givetvis beroende på syftet med just DIN träning.

Är du ute efter att bygga muskler så skulle jag säga att du ska in i gymmet och köra styrketräning med tyngre vikter och inte lika många repetitioner. Är du kanske bara ute efter vanlig hederlig ”rörelseglädje” och motion eller.. är du inne i en fas då du TVINGAR iväg dig själv till gymmet och mest går omkring och känner dig uttråkad? Välj gruppträning vettja! Då får du peppen, motivationen och gemenskapen av andra och instruktören. Huvudsaken att du rör på dig och att det får dig glad, svettig och trött. Innan du vet ordet av kommer du inte vilja vara utan det.

Oavsett vad så behöver inte det ena utesluta det andra. Jag förespråkar att man tänker på en helhet. Alla bitar behövs. Rörlighet och balans, kondition, explosivitet, att känna sig stark och uthållighet. Finns väl ingen bättre känsla?

Snart sätter jag igång med mina gruppträningar utomhus igen. Syftet med den träningen? Kondition och styrka med egen kroppsvikt, frisk luft, gemenskap, pepp OCH det faktum att träningen blir avklarad INNAN jobbet. Kan det ens bli bättre? 

 

Min egen träning:

Just nu försöker jag bara hitta tillbaka lusten. Jag har under en lång period haft svårt att komma iväg. Skjutit upp det. Jag menar.. ångesten på den! Jag som JOBBAR med att inspirera andra.

Hur har jag då löst det?

Jag har lagt prestationsångesten åt sidan och bokar upp mig på pass som inte kräver så mycket energi av mig då jag har haft lite väl mycket runt mig en längre period. Jag försöker vara snäll mot kropp och sinne. Jag struntar helt i gymträning just nu och går enbart i grupp (om jag inte gör något hemma såklart). Jag vet att snart kommer jag vilja komplettera mina gruppträningar med gymmet för att bygga upp det som behöver jobbas lite extra på. Inte svårare än så!

Klicka här för 5 st enkla motivationstips!

 


Jag vet att jag tjatar men glöm för bövelen inte bort.. TRÄNING ÄR ROLIGT! Om du inte känner så måste du testat något annat. Ta hjälp av en PT, boka träningsdejt med kompis och/eller maila: info@theworkoutplan.se och kom och testa ett pass hos mig. Jag utlovar gemenskap och svett tillsammans med ett härligt gäng tjejer. Ingen prestation och ingen vana krävs. Nybörjare är mer än välkomna!


 

 

TRÄNING

3 PULSHÖJARE ATT PLOCKA MED SIG PÅ PROMENADEN

En vanlig skön promenad i all ära men vill man ”spice it up” lite grann under promenixens gång så tycker jag att en backe i alla dess olika lutningar kan vara perfekt att ta ett par snabba varv i. Här kommer mina 3 enkla pulshöjare att plocka med sig på promenaden.

Som sagt, man behöver inte krångla till det för att göra det effektivt. Och hur fiffigt är det inte om du samtidigt är ute och går med mormor en sväng och tycker att det går lite långsamt (beroende på fysik hos sin mormor givetvis).. sätt mormor på en bänk i 10 minuter och ägna dig åt att få upp pulsen med dessa 3 pulshöjare.

SIDE SHUFFLES i uppförsbacke. Som ett hoppsansteg i sidleds. Böj på benen som i en knäböj och skutta sedan ihop med benen, utan att korsa. Blicken fram och  tårna fram, brösta upp dig och håll en rak rygg. 

Undvik att: falla in och ihop med knäna. Samma sida hela vägen upp, jogga ner och byt sida. 

UTFALLSSTEG hela vägen upp, vartannat ben (annars kan det lätt bli märkligt, haha)

Tänk på: att främre benet inte ska falla framåt och över knät. Anpassa djupet efter din egen nivå. 

SPURTA.. hela vägen upp för att sedan jogga ner i ett lugnt tempo. 

 

Hur pulshöjande blir det?

Du anpassar självklart varv, intensitet och djupet på utfallet, efter din egen förmåga. När du är klar borde du och lilla mormor ha samma tempo på resten av promenaden om du jobbat bra och mormor inte är en före detta atlet.

Här kan du även läsa om 5 fräsiga trevligheter du vinner av en 30 min lång PW

 

Have fun, pinna på och auf widersehen kompis!

 

KOST

GREENIE IN A BOTTLE

GREENIE IN A BOTTLE

Jag  känner att jag måste dela med mig av den här gröna hälsobomben som jag blev bjuden på av den här tjejen för ett tag sedan. GREENIE IN A BOTTLE kallar jag den. Namnet har jag lagt till men resten av arbetet runt den har jag helt enkelt snott rakt av. Alltså ingredienser OCH bilder. Så, nu vet ni det, jag kan absolut inte ta åt mig äran av ett endaste smack här, haha.

Smakar varken gräs eller skit. Helt underbart gott faktiskt. Så även om du brukar avskyr gröna juicer och smoothies så kommer du icke att rynka på näsan som en trotsig femåring och dramatiskt vråla BLÄ åt denna. Svär!

 

Ingredienser – GREENIE IN A BOTTLE

1, 5 näve Grönkål

3 nävar Spenat

Halv avocado

Halv banan

Saften av en halv citron

Frusen ananas eller Mango

En stor bit ingefära

Mandelmjölk

 

Visste du att: 100 gram grönkål innehåller 160 procent av det rekommenderade intaget av C-vitamin. Det innehåller också mycket av vitaminerna A och E, samt en hel del järn.