Monthly Archives

november 2017

Livsstil

FÖRSTA TERMINEN MOT PERSONLIG TRÄNARE ✓

Dagar som dessa med fina vänner. Tacksam

 

Nu är första terminen på PT-utbildningen helt avklarad. Det är snart ett halvt år sedan som jag staplade mig in i Australien på ett par jetlaggade (och bleka) ben. Och nu har halva tiden gått. Den här veckan har de sista proven i motivational psychology, sport and conditioning, anatomy och posture avklarats. Det enda som egentligen kvarstår är några små inlämningar och ett studiebesök imorgon, sen är första terminen genomförd. Färdig. Avklarad. Gjord liksom.

Jag är så himla glad över att jag valde att åka till Australien för den här utbildningen, och jag är så himla lycklig över att jag har ytterligare ett halvår kvar att spendera här! Man måste våga för att vinna

Vänner, vill ni veta mer om  utbildningen så skicka iväg en kommentar i inlägget här! Annars kan ni klicka er in på skolans hemsida för lite mer konkret information: Diploma of Sport Development and Fitness, Mooloolaba

Livsstil

5 TIPS TILL DIG SOM ALLTID ÄR I FARTEN

Jag tror att vi är ganska många som ständigt är på språng. Vardagarna kan lätt bli mer stressiga än beräknat och tiden har en nästan ocharmig förmåga att liksom bara rusa förbi oss ibland. Sanningen är den att man inte alltid är så förberedd som man vill vara. Därför delar jag med mig utav några enkla tips som hjälp mig i vardagen, hoppas att det inspirerar dig också!

 

  1. Spork. Hörrni, det är inte en slump att Sporken kommer högst upp på listan! Den här multifunktionella gaffeln/kniven/skeden har används så många gånger att jag nästan skäms. Men den är perfekt till dagar när man köper med mat som inte ska ätas hemma, och dessutom så slipper man den extra kostnaden för engångsbestick som ibland tillkommer. Ska du dessutom ut och resa så är denna oumbärlig på flygplatser där pressbyrån ibland verkar tro att man har en komplett besticklåda med sig i bagaget.
  2. Tonfisk på burk. Enkelt, och gott. Krävs egentligen inte så mycket förklaring till den här punkten, men jag vill ändå slå ett slag för Australien som utvecklat konceptet med olika smaker på burkarna. Tonfisk i soltorkad tomat och basilika till exempel, vilken lyx!
  3. Smartshaker. Den perfekta förvaringen till mellanmål! Förutom den uppenbara funktionen att du kan använda shakern till att dricka ur (och förvara diverse kosttillskott i bottenlocket) så är den perfekt att ha med i väskan när du behöver enkla mellanmål eller snacks. Lägg i en hel och oskalad avokado i shakern, smit ned en spork bredvid och fyll bottenlocket med lite flingsalt för ett mättande och nyttigt alternativ. Bottenförvaringen är även perfekt till nötter och russin, och shakern passar att fylla med yoghurt eller kvarg. Det går även fint att skära upp selleristjälkar och fylla shakern med lite vatten för att hålla sellerin fräsch och krispig längre. Ni hör, det är bara fantasin som sätter gränser.
  4. Choklad Casein. Om du inte hunnit förbereda en efterrätt till helgens middagen, eller om du bara vill ha ett lite hälsosammare alternativ till att stilla chokladsuget. Blanda caseinet med lite mjölk eller vatten och låt svalan i kylskåp 2-5 minuter. Lyxa till det med vispad grädde eller ät puddingen som den är, enkelt och gott!
  5. Svårt att hinna ta dig till gymmet på lunchrasten eller mellan jobb? Investera i ett hopprep, miniband, eller gummiband, så har du alltid med dig ett portabelt gym. Hopprep fungerar fint som ett konditionsredskap och miniband/gummiband är perfekt till styrketräning (du behöver alltså inte dra med dig 40 kg i hantlar för att kunna träna styrka). Leta även upp roliga cirkelpass och spara ned dessa i mobilen redan innan så du har allting förberett inför ditt träningspass! Vill du inte bli svettig? Inga problem, lägg in ett ordentligt stretchpass istället!

 

 

Tonfisk med soltorkad tomat och basilika, Australiens bästa mellanmål!

Motivation

MOTIVATION OCH TIPS

”In the end we only regret the chances that we didn’t take”

 

Motivation ska komma inifrån. Det känns liksom på riktigt då, att man gör någonting för sig själv. Det spelar ingen roll om det handlar om träning, en flytt eller val utav karriär. Man ska helt enkelt våga lite på sig själv och också tro på att allt löser sig. Det är egentligen inte svårare än så. Motivation till att träna handlar till exempel inte om att jämföra sig själv med en bild på sociala medier och trycka ned sig själv, tvärtom så handlar det om att lyfta sig själv och göra någonting som man själv mår bra (!) utav. Ingenting annat. Och det behöver egentligen inte vara svårare än så. Hitta en stig som du vill vandra på, men var även öppen för nya stigar som korsar din väg helt enkelt.

För mig så handlar motivation mycket om att testa på nya saker för att hitta just ”rätt” väg. Att våga testa saker som man är nyfiken på, saker som man kanske hållit inom sig i flera dagar/månader/år. Timmar av tankeverksamhet och ett oräkneligt antal ”tänk om..” som snurrar runt i huvudet så fort man stannar upp i vardagsstressen. Herregud, så mycket tid som läggs just på bara tankar. Det tar garanterat mer energi än vad det faktiskt skulle ta för en förändring. Om ett beslut sen skulle visa sig vara ett sämre alternativ än vad man hoppats på så gör det väl egentligen inte så mycket? Tvärtom ska man ska vara lycklig över att man testade, lägga den erfarenheten åt sidan och blicka framåt mot nästa alternativ. Ibland behöver det bara vara pyttesmå förändringar som gör att man faktiskt hittar sin inre motivation, och för att boost den känslan så räcker det ibland med några få minuter för att få en tankeställare. Ta några minuter och kika igenom dom här klippen så förstår ni exakt vad jag menar. Hallå livet ♡

 

 

Featured

VINN BILJETTER TILL FITNESSFESTIVALEN!

Hej vänner! Den 1-3 December startar FITNESSFESTIVALEN i Stockholm och givetvis kommer Team I am Ready finnas på plats! Få chansen att vinna gratis inträde för dig och en vän under hela fitnessfestivalen (!!) genom att delta i tävlingen som pågår på Instagram. Häng på!

Allt du behöver göra för att delta är att 1. Följa iamreadysweden på Instagram 2. Publicera en bild med texten ”I am ready” eller ”Jag är redo” i beskrivningen 3. Tagga #IamreadyFF i inlägget. Och sist men inte minst, håll tummarna!

 

Vinnarna utses på Onsdag den 29 November, lycka till!

 

Träning

TRÄNINGSPROGRAM STYRKA/KONDITION

Inspiration till ett pass som innehåller båda styrkeövningar i gymmet och kondition kommer här gänget! Den ena träningsformen behöver inte utesluta den andra, gör det du tycker är roligt och se till att träningspassen är någonting att se fram emot!

”Exercise is a celebration of what your body can do. Not a punishment for what you ate.”

 

  1. Uppvärmning: 10 min dynamisk stretch underkropp + överkropp, lägg även in lite aktiveringar för rumpan här (3 x10 knipövningar exempelvis. Varför? För att ”väcka upp” och förbereda glutes för träning, helt klart väl värda investerade sekunder inför ett benpass)
  2. Roddmaskin:  30 sekunder ”all in effort” och 30 sekunder lugnt tempo x 5 minuter.
  3. Superset: Assisterade Chin-Ups med gummiband eller i maskin + Axelpress med hantlar. 3 x12
  4. Superset: Benpress + Bencurl. 3 x12
  5. Löpband/Crosstrainer: 15 minuter, minst 2 graders lutning på bandet
  6. Superset: Bänkpress med hantlar + Hög rodd i kabelmaskin (brett grepp, sittandes), 3 x12
  7. Superset: Utfall med hantlar + squat med (explosiva) upphopp. 3 x12
  8. Cykel: 30 sekunder ”all in effort” stående och 30 sekunder sittandes på sadeln i lugnt tempo x 4 minuter
  9. Stretch 5-10 minuter

 

 

Side note: Det finns inget bättre än att bli inspirerad utav andra människor som kommer in och fyller ett helt rum med energi! Idag hade vi informationsmöte med en helt fantastisk tjej som tävlar och coachar inom de olika fitnessgrenarna, och hur laddad blir man inte när hon glider in i rummet och bjuder med sig utav sina erfarenheter till 110%. Dessutom med ett sunt synsätt på träning, hälsa och välmående i samband med tävling, och allt där omkring. Peppen! Mer uppdatering kring detta kommer.

 

Motivation

VÅGA VÅGA

Ibland är det enda som behövs ett blankt papper och en penna. Och massor utav idéer, i ett alldeles för litet huvud!

Om det är någonting jag har lärt mig under de åren som jag funnits i världen så är det att man måste våga ta risker. Chansa liksom. Kasta sig ut i det okända, resa helt oplanerat, uppleva nya saker och vara öppen för alla tillfälligheter som ges. Man måste våga för att vinna här i livet! Inget riskerat inget vunnet liksom. Ruset man känner i kroppen efter man övervunnit en rädsla, uppfyllt någonting som man länge drömt om, eller precis den känslan som uppstår när man tagit de första stapplande stegen efter ett avslutat intervallpass. Precis så vill jag känna varje dag! Eller nästan varje dag i alla fall. Just därför är jag extra glad över att jag faktiskt sitter här på andra sidan jordklotet just nu och bockar av ytterligare en utav punkterna på min bucket list. Min livs-lista som jag uppdaterar vid varje årsskifte. Ibland faller vissa punkter bort och ibland tillkommer det nya. Men allra bäst känns det när man kan stryka en utav utmaningarna på listan, det gör att listan blir mer verklig. På riktigt liksom. Testa det. Allt som behövs är trots allt bara ett blankt papper och en penna!

 

What ever you decide to do, make sure it makes you happy

Träning

CIRKELPASS

Här kommer veckans cirkelpass som innehåller övningar för hela kroppen, en skön genomkörare i början utav veckan liksom! Den är enkel att plocka ihop själv i gymmet och kan köras ensam eller i grupp, inte helt fel ändå. Ladda med fördel ned en app som t ex Seconds – Interval Timer HIIT för att hålla koll på intervallerna under passet också, sen är det bara att bränna på träningslistan på Spotify och köra!

 

CIRKELPASS

Glöm inte: 10 minuter uppvärmning

1. Dips, på en bänk eller mot ett trappsteg.  Känns övningen för tung? Böj mer på benen för att minska belastningen på armarna. För enkel? Lägg på en viktplatta på låren för extra vikt.’

2. Single arm row i armhävnings position. Stå som du gör när du ska utföra en armhävning och vila händerna på två hantlar. Lyft upp en utav hantlarna längst med kroppen (tänk armbågen upp mot taket) och växla arm när handen kommit ned mot marken igen. Känns övningen för tung? Välj en lättare vikt på hantlarna och utför övningen på knä. För enkel? Välj tyngre vikt på hantlarna.

3. Sumo squat med kettlebell. Välj kettlebell efter vikt som passar dig, färgen på vikten spelar mindre roll (även om den ljusrosa är söt)

4. Armhävningar. Här vill vi ha armbågarna nära kroppen (close grip). Känns övningen för tung? Stå på knä. För enkel? Kom upp på tå och gör armhävningarna långsamt, 4 sekunder upp – 4 sekunder ned.

5. Rodd med gummiband. Lägg bandet runt en utav maskinerna i gymmet, håll i de två ändarna med händerna och dra gummibandet mot magen, du ska känna att dina skulderblad jobbar här. Testa vilket gummiband som passar bäst, här har storleken betydelse. Ett tjockt band ger mer motstånd medans ett smalare band ger mindre motstånd.

6. Hip thrusters på en fitball. Ryggen ligger mot golvet och fötterna balanseras på bollen. Känns övningen för tung? Ha raka ben eller gör övningen på en bosuball istället. För enkel? Böj något mer på knäna under rörelsen för att föra över mer vikt på rumpan.

7. Axelpress med hantlar. Välj en vikt på hantlarna som känns ”lagom tunga”. Alltså inte så tunga så att du måste använda dig utav kraft ifrån benen för att orka lyfta upp varje repetition, men inte så lätta att det känns som att lyfta luft.

8. Reverse flyes med gummiband, upprättstående (ej framåtböjd). Variera motståndet genom att testa olika gummiband.

9. Bulgaria Squat på en bänk/box eller mot ett trappsteg. Samma position som i ett utfallssteg, men det bakre benet vilandes på en förhöjning. Tänk på att göra en omgång för vänster ben, och nästa för höger ben. Känns övningen för tung? Välj en lägre bänk eller utgå från ett utfallssteg. För enkel? Håll två hantlar i båda händerna för att lägga till mer vikt i momentet.

Runda 1: Varje station görs två gånger, 30 sekunder PÅ 10 sekunder VILA (x2)
Runda 2: Varje station görs två gånger, 30 sekunder PÅ 10 sekunder VILA (x2)
Runda 3: Varje station görs en gång, 30 sekunder PÅ ingen vila mellan stationerna.

Vila mellan varje avklarad runda: 1-1,5 min

FINAL
20 sekunder planka + 20 sekunder jumping squat, x 4.  OBS! Ingen vila mellan övningarna

Stretch 5 min

 

Lycka till!

Motivation

4 BOKTIPS I NOVEMBER

Just nu är det mest böcker om anatomi, nutrition och posture som det bläddras i om dagarna. Men om tre veckor tar vi första steget in i sommarlovet (yessss, i December), och även om jag inte är någon storläsare utav litterur så finns det ändå några böcker jag faktiskt ser fram emot att läsa under de lediga veckorna!

 

1. Jag vill ju bara se bra ut naken!

Det här är en guide till fitness och hälsa.
En bok för alla som tränar en del men vill bli ännu bättre, och få mer kunskap om hur det faktiskt fungerar. För de som vill gå ner i vikt, för de som vill gå upp. För de som vill bli starka, för de som vill ha bättre kondition. För de som vill bli friska, för dom som bara vill se bra ut nakna! Skriven av triatleten Jonas Colting, vinnare av Ultraman på Hawaii och en av världen mest vältränade idrottsmän.

Med Jonas djupa kunskap om träning, kroppen, hälsa och motivation, guidar han oss mot bättre stryka, kondition, hälsa och mental kraft mm. Lättlästa kapitel om träning varvas med spännande motivationshistorier, otroligt men sant fakta och anekdoter inom idrottens värld. Det här är boken för dig som gillar att träna och vill veta lite mer, men vill bli mycket bättre.

https://www.bokus.com/bok/9789185449019/jag-vill-ju-bara-se-bra-ut-naken/?gclid=EAIaIQobChMItPn62arK1wIVTCQrCh0rVQKLEAAYASAAEgJibPD_BwE

 

2. Omgiven av idioter : hur man förstår dem som inte går att förstå

Har du någon gång försökt resonera med din partner och ingenting gick som du tänkt dig? Eller i förvirring lämnat ett möte med känslan att du inte begrep dig på de övriga i rummet? Och värst av allt: vissa verkar aldrig förstå vad du säger – hur tydlig du än är. Visst är det ett mysterium? Välkommen till en rad uppfriskande aha-upplevelser – möjligen även en eller annan åh nej-upplevelse – och med lite flyt är det inte du som är idioten. Efter att ha läst den här boken kommer du att förstå vad din omgivning egentligen vill säga dig. Jag garanterar att du radikalt kommer att minska mängden idioter i din omgivning, hälsar Thomas Erikson.

Omgiven av idioter beskriver konkret och underhållande en av världens mest spridda metoder för att sortera olikheterna inom mänsklig kommunikation. Via den vetenskapliga bakgrunden, genom vardagens möten, ger den ett konkret hjälpmedel att förstå de viktigaste skillnaderna mellan olika kommunikations stilar. Den visar på en av de vanligaste orsakerna till konflikter i vardagen – dålig kommunikation. Och den ger dig som läsare svaret på frågan: vad gör jag åt det? Efter att ha läst boken kommer ingenting att se ut som förr.

https://www.bokus.com/bok/9789175579337/omgiven-av-idioter-hur-man-forstar-dem-som-inte-gar-att-forsta/

 

3. Chasing Excellence: A Story About Building the World’s Fittest Athletes (ENGELSK)

CrossFit trainer Ben Bergeron has helped build the world’s fittest athletes, but he’s not like other coaches. He believes that greatness is not for the elite few; that winning is a result, not a goal; and that character, not talent, is what makes a true champion. His powerful philosophy can help anyone excel at all aspects of life.

Using the dramatic competition between the top contenders at the 2016 Reebok CrossFit Games® as a background, Ben explores the step-by-step process of achieving excellence and the unique set of positive character traits necessary for leveling up to world-class. The mindset and methodology that have produced some of the greatest athletes in the world’s most gruelling sport can work equally well for golfers, lawyers, artists, entrepreneurs–anyone who’s willing to commit totally to becoming better than the best.

https://www.bokus.com/bok/9781619617285/chasing-excellence-a-story-about-building-the-worlds-fittest-athletes/

 

4. The Secret

Fragment av den stora hemligheten har funnits tillgänglig i många berättartraditioner, i litteraturen, inom religionen och filosofier i århundraden. Nu finns för första gången alla pusselbitar samlade i en bok som kan vara livsavgörande för den som tar in budskapet. The Secret – Hemligheten innehåller praktisk kunskap som gör att läsaren får en större förståelse för och insikt om hur man blir mästaren i sitt eget liv.

I boken lär man sig att tillämpa The Secret på alla sätt i livet, vare sig det handlar om hälsa, relationer, lycka, yrkeslivet eller pengar, och dessutom i samspelet med andra i världen. Budskapet handlar om att återupptäcka den dolda, outnyttjade kraften i sitt inre och den vetskapen för med sig glädje på alla områden i ens liv.

The Secret innehåller visdom från samtida lärare och inspiratörer – kvinnor och män som är läkare och medicinare, psykologer, historiker, teologer och vetenskapsmän, samt ledande inom näringsliv och ekonomi – som har använt sig av hemligheten för att uppnå hälsa, välbefinnande och lycka. Genom att börja tillämpa kunskapen i The Secret visar de hur sjukdomar kan botas, hur man kan uppnå bättre levnadsstandard, bemästra hinder och begränsningar, samt nå dit många vanligtvis anser vara omöjligt – sina drömmars mål. Boken är svaret på vad många hoppas på – ett skifte på vilket sätt människor i hela världen tänker, går från ord till handling och därtill bemöter varandra.

https://www.bokus.com/bok/9789176610404/the-secret-hemligheten/

 

*Samtliga beskrivningar utav böckerna är författarens/förlagets egna ord

Livsstil

BACKPACKING TIPS AUSTRALIEN, INFÖR RESAN

Vissa saker måste man lära sig den hårda vägen. Alltså genom att faktiskt genomgå och uppleva saker som man inte kan läsa om i böcker eller få förståelse från genom filmer. Den ultimata snabbguiden till hur man förbereder sig som bäst inför en backpacker resa finns inte, det går alltid lägga till någonting på packningslistan, men utrymmet i ryggsäcken kommer alltid vara begränsad. Tips som jag inte läst eller fått berättat för mig kring backpacking i Australien kommer här.  Läs, och skriv ut den här listan. Den är mer komplett än bibeln i det här sammanhanget.

 

 

  1. Det finns ett hav utav tips och tricks på diverse sidor för att optimera att packningen (vikten på väskan) matchar dina månader utomlands. Men. En viktig regel att följa är: packa ned underkläder, träningskläder och sockar som har max två färgnyanser. Har underkläderna samt sockarna samma färg, ännu bättre! Ni som varit ute och backpackat innan vet vilket projekt det kan vara att tvätta sina kläder på diverse olika hostel. Håll det enkelt och håll det till EN tvättmaskin.

 

  1. Packa bara ned favoritplaggen. Inget annat kommer användas när det är 40 grader varmt och du varit i sju olika städer de senaste fem dagarna. Det kommer spenderas många timmar i sätet på Greyhoundbussarna och ännu fler timmar i dina trogna flipflops, så se till så det blir en så bekväm resa som möjligt. Plagg som andas och är i träningsmaterial är att föredra, och var även inställd på att korta träningsshorts och sport-bh räknas som en fulländad outfit här. Lyx!

 

  1. En given pryl som vi är duktiga på att inskaffa tidigt är reseadaptern. Den är förmodligen inköpt redan innan flygbiljetten är bokad och ligger ensam nedbäddad i resväskan redan 3 månader innan resdagen. Men, lika viktig som reseadaptern, är grenkontakten att packa med. Uttag på hostel är hårdvaluta, här är det först en på bollen som gäller. En grenkontakt osar lyx i det här sammanhanget, och känslan utav att ladda mobilen samtidigt som du plattar håret är obeskrivlig.

 

  1. Australien och farliga djur går hand i hand. Men det är knappast ormarna, spindlarna eller hajarna som sätter mest skräck i människorna här. Bli inte förvånad om det farligaste djuret du träffar på är en fågel. Släng böckerna om ”Australiens farligaste djur” och lägg istället tiden på att läsa på om Magpies.

 

  1. Träning. Det kommer vara svårt att prioritera gymmet när solen lyser, himlen är klarblå och tanken på att komma hem minst 20 nyanser brunare gör sig påmind. Lösningen behöver dock inte vara så svår. Packa ned minibands, gummiband, hörlurar eller bara ett par löparskor. Tid till att träna finns det alltid, och vem drömmer inte om ett träningspass på en kritvit strand, eller testa ett löparpass i vattnet. Här är även bra fototillfälle för Instagram och Facebook.

 

Boka inte in för mycket innan resan, våga var spontan och våga testa på nya saker som du aldrig tidigare testat

 

 

 

Träning

TRICEPS & AXLAR

 

Tänk utanför trygghetszonen ibland. Förändringar och variation är viktigt i träningen, kroppen är expert på att anpassa sig och vi blir lätt för bekväma med våra träningsscheman. Dom ger en trygghet i gymmet liksom. Våga mixa upp med lite nya övningar, inspireras utav andras övningar och välkomna träningsvärken med öppna armar!

Övertygad? Hoppas det! Slänger ut ett utav mina favoritpass för axlar och triceps just nu (våga testa något nytt!) så kan du ta lite inspiration ifrån ett utav mina scheman nedan. Om du är lite osäker på hur övningarna går till så är det bara att kommentera här i inlägget, Youtube har även grymma videos och tips att lägga på minnet!

 

 

TRICEPS & AXLAR

Uppvärmning: 10 min (5 min roddmaskin, 5 min övningar med lätta hantlar/dynamisk stretch).

 

  • Militarypress 3 x 12
  • Superset: Arnold press 3 x 10 > Lateral Raises 3 x 12
  • Inclined Shoulder press 3 x 10
  • Tricep push down in cable 3 x 12
  • Superset: Overhead tricep extension with rope in cable 3 x 10 > Tricep push down with rope 3 x 12
  • Superset: Scull crush 3 x 12 > Close grip benchpress 3 x 12
  • 2 minuter flext i helkroppsspegeln (det är du värd!)
  • Stretch 10 min, överkropp.

 

Lycka till!