Monthly Archives

oktober 2018

Hälsa Träning

HJÄRNGYMPA

Om du frågar tio personer i din närhet om vad som är viktigast i livet så kommer nog de allra flesta svara ”att må bra”. Att ta hand om sin kropp genom fysisk aktivitet ökar chansen för välmående, inte bara fysiskt utan även psykiskt. Några faktorer som påverkar vår kropp positivt genom träning är bland annat punkterna nedan, för att bara nämna några. Inte så illa ändå.

 

  • Träning är stressreducerande. Att träna minskar den inre stressen, hormonerna dopamin och endorfin utlöses och leder till en positiv känsla i kroppen. Träningen gör att du skapar en glädje och en mening i det du gör, vilket skapar en positiv effekt i hjärnan.
  • Träning förbättrar minnet. Forskning har visat att framförallt en förbättrad kondition ökar minnet och har en positiv inverkan på området i hjärnan som planerar och processar information. En ökad syreupptagningsförmåga i kroppen gör helt enkelt att minnet blir lite bättre.
  • Träning kan underlätta vid sömnproblem. En kropp som är både fysiskt och psykiskt trött behöver återhämtning för att bygga upp energinivåerna till nästa dag. Eftersom träning gör kroppen tröttare så är det för många lättare att somna efter en dag med fysiks aktivitet. Med det sagt så är det inte optimalt att träna sent på kvällen då kroppen och hjärnan behöver tid för att varva ned efter ett träningspass.

 

Vill du läsa mer om varför kroppen reagerar som den gör när vi tränar, och vad som faktiskt händer i hjärnan när vi motionerar så kika in boken Hjärnstark – hur motion och träning stärker din hjärna (den finns b la att hitta HÄR)

Träning

SÅ LYCKAS DU MED TRÄNINGEN I HÖST

3 tips för att undvika periodträning

  1. Gör en hållbar planering. Håll det enkelt, planera träningen efter hur din vardag ser ut och lägg upp en planeringen som passar DIG. Är du ingen morgonmänniska så lägg in träningspassen under lunchen eller eftermiddagen, tycker du inte om att träna ensam så planera träningen efter gymmets gruppträningsschema, vill du springa ett lopp under 2019 så anpassa din träning till det specifika målet. Ah. Du förstår.
  2. Investera i dig själv. Prioritera din träning och gör den till en del utav din vardag. Speciellt viktigt är det med fysisk aktivitet under de mörka och trötta årstiderna, och vi blir helt enkelt piggare utav att röra på oss. Träningen i sig sen behöver inte enbart innebära att lyfta vikter på ett gym eller springa på ett löpband stirrandes in i en vägg. Testa på tennis, yoga eller anmäl dig till ett lokalt Korpenlag med vännerna?
  3. Skaffa rätt verktyg. Förutsatt att du kommit fram till ett mål med träningen (och känner dig redo att starta), så är det dags att hitta byggstenarna för att lägga din grund. För några så kan detta innebära att införskaffa sig en träningsdagbok för att följa utvecklingskurvan, men det kan också inkludera att testa på ett pass med en personlig tränare för att hitta ett bra träningsupplägg, eller börja räkna HÄLSOPOÄNG och samtidigt bidra till kampen mot cancer. Har du sen möjlighet att investera i ett par bra skor till din träning/löpning/lyftning så hade jag rekommenderat det framför ett par snygga tights. Och glöm inte bort att kosten är en lika viktig del för att bygga en bra grund, liksom en bra playlist att lyssna på i lurarna. Såklart.