Träning

4 DRYCKER SOM BOOSTAR TRÄNINGEN

Placebo eller inte. Men vill du testa drycker eller pulverblandningar som ”ska” vara prestationshöjande så finns det ett stort urval på gym och lagerhyllor runt om i landet. Förutom det givna koffeinet (som många utav oss dricker på daglig basis), så finns det en uppsjö utav energidrycker, aminosyror och annat pulverformat att blanda ned i din shaker. På frågan om man måste dricka pulverblandningar eller energidryck i samband med sin träning så är svaret ett solklart nej. Energi ska i första hand komma genom en god och varierad kosthållning, men vill du boosta på med extra energi under ett pass så kan det här fungera som komplement. 4 utav de energibankerna som jag själv använder (till och från) under träning är exemplen nedan.

 

Energidryck med BCAA

Fördelar: BCAA hjälper muskeltillväxten vid träning och i kombination med koffeinet kan du uppleva att du orkar mer i gymmet. En Nocco motsvarar exempelvis två koppar kaffe energimässigt, utan att innehålla socker.

Nackdelar: Dyrt. Dessutom innebär ett intag utav energidryck att du efteråt kan känna dig mer trött än innan du konsumerade drycken. Kom ihåg att allting som går upp måste komma ned, samma med energinivån i kroppen om den rubbas.

Aminosyror (med koffein) i pulverformat

Fördelar: Liknande effekter som nämnd energidryck, men här i pulverformat. Aminosyrorna påverkar muskeltillväxten positivt och det tillsatta koffeinet ger en uppiggande känsla. Finns i flera olika smaker och även utan koffein.

Nackdelar: Smakmässigt så gäller det bara att testa sig fram för att hitta en smak man gillar, för här kan utbudet verkligen variera. I övrigt, kom ihåg att diska din shaker så fort du kommer hem från gymmet. Alla vet hur lätt det är att glömma kvar den i väskan om den inte attackdiskas så fort du kommer innanför dörren hemma.

Kreatin

Fördelar: Känslan utav att känna sig starkare på gymmet. Här finns det studier som visar att ämnet faktiskt har en positiv effekt på kroppen. Kreatin hjälper kroppen att frigöra mer energi vilket också innebär att musklerna orkar mer.

Nackdelar: Gör att kroppen samlar på sig vätska, vilket kan leda till viktuppgång. Vätskan blir du av med när du slutar med tillskottet. För att få effekt utav tillskottet behöver du inta det dagligen under ett visst antal veckor, även dagar då du inte tränar.

Kaffe

Fördelar: Kaffe är väldigt accepterat som energitillskott och du kommer aldrig ifrågasättas om du tar en kaffe för att öka din prestationsnivå. Koffeinet utvinns i kroppen efter ca 30 -60 minuter, och vill du få effekt utav koffeinet i din träning så bör du alltså ta en kopp innan passet börjar.

Nackdelar: Kan skapa ett beroende då du inte upplever att du har någon energi utan drycken. Även huvudvärk kan vara symptom på att du druckit för mycket (eller ”för lite”) kaffe under dagen.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply