Träning

DÄRFÖR ÄR ENARMSÖVNINGAR BRA

Enarmsövningar, alltså övningar där du endast belasta den ena sidan utav kroppen, är ett bra sätt för att få med mer magträning i dina träningspass. Den här sortens övning gör att och magmusklerna måste kompensera upp obalansen i kroppen, och på så sätt aktiveras hela bålen i övningen. De allra flesta övningar som innehåller hantlar eller skivstänger kan enkelt göras om till den här sortens träning, använd en kettlebell eller en hantel till övningen och var lite kreativ (youtube är ett ypperlig verktyg för nya övningar!).

Ytterligare en fördelen med den här sortens träning är även att den påminner mycket om de rörelser vi faktiskt gör i vardagen, som att bära en matkasse i en hand för att nämna ett exempel. Det gör övningarna funktionella helt enkelt, och dessutom är det lättare att upptäcka om du har en svagare sida i kroppen (vilket betyder att den svagare sidan behöver stärkas för att undvika skador och obalans i kroppen.)

Om du är sugen på att testa på den här sortens övningar så är ett förslag att börja med att lägga in 1-2 stycken i ditt nuvarande träningsschema, exempelvis övningen som visas nedan (som också kan kombineras med en axelpress i toppläget).  Kom ihåg att jobba lika många repetitioner på både vänster/höger sida och starta alltid med lätta vikter tills du känner dig bekväm men teknik och utförande i övningen. Lycka till! ♥

 

ENARMS KNÄBÖJ

En övning som tränar främst ben, rumpa och bålstabilitet

Använd en lättare vikt tills kroppen vant sig med att vara snedbelastad, målet är att magmusklerna ska klara av att hålla upp överkroppen rakt och balanserat. 

Kroppsvikten ska vara placerad på dina hälar i hela rörelsen, precis som under en vanlig knäböj. Din fria hand kan du sträcka ut framför dig för att enklare hitta balans i övningen. Gör lika många repetitioner på höger och vänster sida.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply