Livsstil Träning

LYCKAS MED DIN TRÄNINGSPLANERING

Söndagar är tillägnade till att planera hur träningen ska se ut följande vecka. Inte hela dagen. Inte flera timmar. Utan 5 minuter utav min Söndag lägger jag på att skriva en enkel plan för kommande vecka. Det behöver inte vara mer komplicerat än så ändå. Jag använder mig utav en enkel kalender som jag investerat för 30 kr, och en penna. För vem som helst så ser den ganska värdelös ut, den där lilla notisen nere i det högra hörnet på sidan. Men det är exakt det som gör att jag hittar motivation och struktur i träningen.  Såhär kan en planerad vecka se ut i min kalender (jag väljer nästan alltid att dela in mina pass efter olika muskelgrupper).

Måndag: Axlar + Triceps, Tisdag: Rygg, Onsdag: Ben, Torsdag: Vilodag, Fredag: Axlar + Biceps, Lördag: Ben, Söndag: Rygg

Passen varieras från vecka till vecka. En vilodagen kan till exempel hamna på en onsdag och ett utav ryggpassen byts ut mot ett benpass. Andra exempel på hur du kan strukturera upp din träningsvecka är genom att dela in dagarna i överkropp/underkropp, helkropp (push/pull/leg) eller push/pull pass. Du kan även planera in stretch i din kalender, eller byta ut några pass mot kondition beroende på vad du har för mål.

 

Ett exempel på hur du kan planera upp din träningsvecka kan se ut så här:

  • Måndag: Helkropp. Ett pass som inkluderar större rörelser som knäböj, marklyft, bänkpress och militärpress exempelvis.
  • Tisdag: Vilodag
  • Onsdag: Överkropp. Fokusera på armar, axlar, bröst och mage
  • Torsdag: Underkropp. Fokusera på lår, baksida lår, vader och rumpa
  • Fredag: Vilodag eller Kondition + Stretch. 20-30 minuter löpning/rodd/crosstrainer och 15-20 minuter stretch.
  • Lördag: Helkropp, samma upplägg som måndagen
  • Söndag: Vilodag

Planering är en vägledning i hur du ska nå dina mål, och också en viktigt pusselbit för att få in träningsrutinen i vardagen. Det behövs inte heller mycket mer än 5 minuter för att skriva ihop en ett enkelt schema. Planera enkelt, och kom ihåg att ha roligt med din träning. Och. Glöm inte heller bort att fylla på din kropp med bra och näringsrik mat under dagen, genom att lägga till extra träning i vardagen så omsätter även din kropp mer energi.

Lycka till!

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply