Mat

PROVA EN HÄLSOSAMMARE TACOS

Inte finns det väl någon annan maträtt som ständigt levererar en bra middagsupplevelse under fredagskvällarna. Tacos blir liksom aldrig tråkigt. Men, vill du testa på att göra en lite lättare variant till sommarkvällarna så kommer här några enkla tips till hur du kan göra en hälsosammare variant till nästa tacofredag, lycka till!

Byt ut/testa istället

Guacamole: Hoppa över att köpa färdiggjord i butik. Ersätt istället med mosad avokado och toppa med lite flingsalt, enkelt och gott!

Creme fraiche: Byt ut mot kvarg! Lindahls 0,5% kvarg är jättegod, men kan uppfattas som lite tjock i konsistensen. Vill du ha en tunnare variant så testa att vispa ned lite äggvita i kvargen. Du är kanske lite skeptisk till förslaget, men jag lovar att resultatet kommer bli bättre än förväntat.

Pitabröd: Jag är lite osäker på hur sortimentet ser ut i Sverige, men i Australien finns tunnare varianter utav pitabröd som är riktigt goda och har bra innehåll. Tyvärr (!) går dessa bröd nästan alltid går sönder, men det känns ändå roligare än att sitta och äta tacosen ur ett salladsblad.

Köttfärs: Testa att tillaga kalkonfärs! Med tacokryddan på så känns färsen som en uppiggande variant till blandfärsen, och dessutom blir färsen mindre rinnig då den är något magrare.

Utöver tipsen ovan: Fyll på med färgglada grönsaker, och testa att lägga på äppelbitar tillsammans med de olika grönsakerna!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply