Livsstil Träning

Q/A BIKINI FITNESS

Del 1 

Vad behöver man för att tävla?

När tävlingsdatumet är bestämt är det dags att anmäla sig till en förening, liksom betala för tävlingslicensen. Nästa steg är att inskaffa sig skor, bikini och smycken. Liksom boka in spray-tan och planera kring smink och håruppsättning till tävlingen.

Hur länge måste man förbereda sig inför tävling?

Det är alltid bra att ha en träningsgrund lagd på iallafall 1-2 år innan man väljer att ställa upp i sin första tävling. För att hinna bygga på lite muskelmassa och faktiskt hinna lära känna kroppen lite liksom. När man sen har ett tävlingsdatum utsatt så bestäms träningsschema och kostschema efter när tävlingsdagen är. Ofta fokuseras träningen lite extra på de muskelgrupper som anses vara lite mindre utvecklade till exempel.

Vilka olika grena kan man tävla i?

I Sverige finns kategorierna Bikini Fitness, Wellnes Fitness, Bodyfitness, Women´s Physique och Athletic Fitness för tjejer. Skillnaden mellan grenarna är inte bara mängden muskelmassa på kroppen, utan även hur fysiken ska presenteras på scen och hur bikinin ska se ut. Varje disciplin är uppdelad efter vikt eller längd förutom i Classic Bodybuilding.

Hur håller man en diet?

Här är planering A och O, nyckeln till en lyckad diet kallas matlådor! Planering och disciplin är såklart viktigt, men även din inställning till dieten är avgörande för hur jobbigt (eller enkelt) det kommer bli. Låt inte dygnets alla timmar kretsa kring vad du ska äta och gå in med inställningen att det kommer gå bra istället för att tänka på hur jobbigt det kommer bli.

Hur mycket behöver man träna?

Räkna med att många timmar behöver spenderas på gymmet, så att faktiskt tycka om träning är grunden till allt. Uppskattningsvis behöver 5-6 pass spenderas bland hantlar och viktstänger, men kom ihåg att det är lika viktigt med vila och återhämtning för resultat.

Behöver man ta kosttillskott?

Under en diet kan det vara behövligt att lägga till exempelvis Omega 3, järn, magnesium och multivitamin i tablettform just för att du går på ett kaloriunderskott. Hur man väljer att göra är såklart individuellt.

Hur skiljer sig träningsupplägget när det närmar sig tävling?

Ofta läggs det extra fokus på de musklerna som behöver formas och bli mer definierade, vilket exempelvis kan innebära att man lägger till ett benpass i träningsschemat. Ofta ökas även volymen på antal repetitioner upp något under träningspassen.

 

Har du några frågor kring ämnet som du funderar över? Kommentera gärna i inlägget med din fråga eller skicka iväg ett meddelande på instagram till @martinanatalie så besvarar jag den i nästa inlägg

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply