Träning

TRÄNA ÖVERKROPPEN MED MINIBAND

Träna med miniband, del 3

En enkel övning som både stabiliserar upp din bål och stärker din rygg är stående enarmsrodd. Övningen kan enkelt göras hemma utan tillgång till gym, men vill du testa övningen även på gymmet så kan den utföras sittandes i roddmaskinen. Vill du kombinera ryggövningen tillsammans med en övning för underkroppen så kika in HÄR och använd samma miniband till att istället träna ben och rumpa.

 

STÅENDE ENARMSRODD / ONE ARM BEND OVER ROW

1. Böj knäna något, spänn bålen och håll din rygg rak utan att svanka. Tänk att rumpan ska ut och bakåt. Öppna upp bröstet så inte axlarna rullas inåt och stabilisera den arbetande armen med hjälp utav ryggmusklerna innan du startar övningen. Lägg även motsatt arm på ditt ben för med stöd i rörelsen.

 

2. Dra upp bandet mot dig utan att spänna din nacke. Tänk att armbågen ska bakåt och känn hur ryggen drar upp motståndet. Släpp sedan ned armen kontrollerat mot golvet igen och upprepa rörelsen.

 

Tänk på: Bålen ska vara stabil under hela rörelsen och undvik att rotera med din höft under hela övningen. Teknik är nyckeln till resultat vilket betyder att det är en bra idé att alltid starta med ett gummiband som har ett lägre motstånd de första gången. Fokusera på de musklerna som jobbar i rörelsen och fokusera även på att vara avslappnad i de musklerna som inte ska vara spända i övningen (nacke och svank exempelvis).

Set/Reps: 4 set/omgångar om 15 repetitioner på varje arm.

 

Lycka till!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply