Träning

TRÄNA UPP STARKARE AXLAR

Den här övningen är ett riktigt bra alternativ för dig som kanske har haft svårt att få träningsvärk i axlarna tidigare. Skillnaden från många andra övningar är att du jobbar med en arm åt gången, men håller den ”vilande” armen i ett belastat läge. Detta gör att muskeln får jobba mot mjölksyran och starta i ett redan uttröttat läge. Skön känsla! Dessutom jobbar du även upp din bålstabilitet för att stabilisera upp rörelsen, och vill du variera övningen kan du byta ut hantlarna mot kettlebells!

Så här går övningen till:

  1. Hitta din startposition (bild 1, från vänster), känn att axlarna är redo för att jobba och känn även att muskel som sitter under armhålan är med som stöd i det här läget. Börja sedan med att pressa upp höger arm (bild 2), kom ned till startläget (bild 1) och upprepa rörelsen 10 gånger (enligt bildserien). Samtidigt är vänster arm kvar i samma position hela tiden.
  2. Tänk på att hålla överkroppen så rak som möjligt (utan att svanka) och byt sedan över till att utföra samma övningen med vänster arm á 10 repetitioner. Gå sedan tillbaka till höger arm (utan vila) och upprepa rörelsen ytterligare 8 gånger, avsluta med samma antal på vänster arm.
  3. Vila 60-90 sekunder och upprepa samma övning 3 gånger. Använd hellre lite lättare vikter i början för att känna efter hur övningen känns, här jobbar du ganska länge med en och samma muskel vilket innebär att muskeln belastas mycket även om vikten på din hantel inte är så stor.

Gör övningen enklare: Känns övningen för ostabil i början kan du genomföra samma rörelse sittandes på en bänk med ryggstöd, då får överkroppen ett bättre stöd och du kan fokusera mer på axlarna som jobbar. Våga testa nu, lycka till!

 

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply