5 snabba tips för att smyga in mer grönsaker i maten

Ibland är det som att dygnets 24 timmar inte räcker till. Att planera sin kost, träning och återhämtning i kombination med familj, vänner och jobb är lättare sagt än gjort. Jag vill hjälpa till så mycket jag kan, och idag ger jag dig mina 5 bästa tips för att du på ett enkelt sätt ska kunna smyga in mer grönsaker i maten.
Text och foto. Alexandra Öhrlund

5 snabba tips för att smyga in mer grönsaker i maten

  1. En matig smoothie passar till frukost, mellanmål eller som lätt lunch. En enkel bas på banan + avokado och lite fantasi är allt du behöver. En hjälpsam tumregel är 1 frukt + 3 grönsaker, prova gärna min gröna supersmoothie.

2. Grönsaker som sås till maten. Servera guacamole, hummus, bönröra eller ratatouille till din proteinkälla. Jag brukar göra en batch varje vecka som är enkel att plocka fram som tillbehör till min sallad, eller bre som pålägg på mackan. Tips: med lite extra citron som naturligt konserveringsmedel håller rörorna ca 5-7 dagar i kylskåpet.

Du kanske även gillar Så proteinboostar du din gröna kosthållning

3.  Tänk utanför boxen! Mosa ner palsternacka, rotselleri eller blomkål i ditt hemlagade potatismos – gott, nyttigt och enkelt!

4. En krämig grönsakssoppa är ett riktigt life hack. Koka upp valfria grönsaker, tex sötpotatis, pumpa, gul lök, morötter, rotselleri och ingefära i lite kokosmjölk och grönsaksbuljong. Mixa slätt när grönsakerna mjuknat. Här hittar du receptet på en av mina favoritsoppor.

5. Prova mina föräldrars knep: Dryga ut grytan, köttfärssåsen och lasagnen med rivna grönsaker. Du kan gömma förvånansvärt mycket morötter, rödbetor, tomat, lök och bönor i maten innan barnen märker något, de passar in både färg- och smakmässigt. Här visar jag hur du smyger ner lite extra grönt i morgongröten och i brunchvåfflorna.

Läs även Så blir du av med sockerberoendet 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.